Test Nissana Micra – tutaj wszystko się zmieniło

Nissan Micra wprowadzony do sprzedaży w 1983 roku, jest obecnie jednym z najbardziej rozpoznawalnych modeli Nissana. Od chwili premiery na całym świecie sprzedano już ponad 7 mln egzemplarzy, z czego 3,5 mln w samej Europie. Nic więc dziwnego, że przed opracowywaniem projektu Micry piątej generacji zaangażowano ośrodki badawcze, które analizowały wymaganie klientów segmentu B

 

W efekcie zbudowano model, który –jak zapewnia Guillaume Cartier wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Nissana w Europie, jest wyjątkowy. „Wynieśliśmy europejski segment samochodów kompaktowych na nowy poziom, skupiając uwagę na tym, czego klienci rzeczywiście chcą dziś i oczekują jutro. Zupełnie nowy Nissan Micra to wyjątkowy samochód, który wyróżnia się ekspresyjną stylistyką, nowoczesnym wnętrzem i bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi”.

W Motomi.pl ostanowiliśmy sprawdzić te zapewnienia i w tym celu przez ponad 1200 km użytkowaliśmy Micrę w różnych warunkach drogowych.

 

Nadwozie – WOW!!!

Co tu dużo mówić, samochód segmentu B musi mieć nadwozie: wesołe, radosne i wywołujące sympatię. Model Micra z pewnością taki właśnie jest. Patrząc z przodu widzimy, skróconą maskę silnika i mniejszy kąt nachylenia słupka A, podkreślające muskularność sylwetki. Wąskie reflektory przednie są wyposażone w charakterystyczne światła LED do jazdy dziennej w każdej wersji wyposażenia. Lampy halogenowe są oferowane standardowo we wszystkich wersjach, natomiast kompletne oświetlenie na bazie technologii LED jest dostępne opcjonalnie. Oprócz ekspresyjnego wzornictwa elementy te zapewniają większą oszczędność paliwa i lepszą widoczność. Lampy kierują uwagę na kratę wlotu powietrza z motywem litery V, która podkreśla odważną stylistykę nowego Nissana Micra – teraz z nowym, płaskim znaczkiem Nissana.

Z boku uwagę zwraca opadająca linia dachu oraz ekspresyjna linia boczna biegnąca przez całą długość nadwozia, opadająca gwałtownie na wysokości drzwi przednich i wznosząca się w tylnej części auta. Czarne słupki B i C wywołują wrażenie dachu zawieszonego w powietrzu, a w słupku C dyskretnie umiejscowiono klamki tylnych drzwi.

Z tyłu nadwozia znajdują się charakterystyczne lampy w kształcie bumerangu. Pod nimi jest masywny zderzak o teksturze włókna węglowego, pod którym ukryta została końcówka układu wydechowego. Dach we wszystkich wersjach zakończony jest sportowym spojlerem, który poprawia własności aerodynamiczne samochodu. Wszystkie te elementy nadają tyłowi modelu charakterystyczny wygląd.

Jednak atuty tego modelu nie sprowadzają się jedynie do wyglądu. Nissan Micra – dostępny jedynie w wersji pięciodrzwiowej – jest dłuższy, niższy i szerszy od poprzednika. Co ważne, pisząc o większym nadwoziu nie są to jedynie „kosmetyczne poprawki”. To prawdziwa rewolucja. Długość pojazdu wzrosła ponad 17 cm i obecnie wynosi 3999 mm. Szerokość zwiększyła się o prawie 8 cm i aktualna Micra ma 1743 mm. Do tego zaś obniżono wysokość modelu o 5 cm, dzięki czemu prezentowany model ma 1455 mm. Tym samym nowy Nissan Micra to najszerszy i jeden z najniższych modeli wśród samochodów typu hatchback segmentu B (przykładowe dane Opla Corsy to 4021/1736/1479, VW Polo – 3972/1682/1462).

 

Wnętrze – wesołe i efektowne

Wnętrze nowego Nissana Micra zostało ukierunkowane na potrzeby klienta. Kabina zorganizowana została wokół deski rozdzielczej w kształcie litery T z prostymi i harmonijnie połączonymi elementami, które wspólnie tworzą komfortową przestrzeń dla kierowcy i pasażera na przednim fotelu. Wskaźniki i przyciski zostały ergonomicznie rozmieszczone, co stanowi gwarancję funkcjonalności i bezpieczeństwa. Jak sprawdzano w laboratorium (niestety tego nie możemy sami sprawdzić), w porównywaniu z rywalami nowy Nissan Micra oferuje najkrótszy czas odrywania wzroku od drogi podczas obsługiwania urządzeń pokładowych w czasie jazdy.

Priorytetem zespołu projektantów było osiągnięcie najwyższych poziomów wyrafinowania i postrzeganej jakości, co było możliwe dzięki wprowadzeniu w każdej wersji modelu miękkich w dotyku materiałów w dwóch odcieniach (na zdjęciach widać fantastycznie dopracowane odcienie: koloru nadwozia, deski rozdzielczej i tapicerki foteli). Wysokiej klasy elementy wykończeniowe obejmują wielofunkcyjną, spłaszczoną u dołu kierownicę oraz oferowane we wszystkich wersjach chromowane wykończenie klamek oraz otworów nawiewu.

Kolejnym celem projektantów nowego Nissana Micra było zapewnienie najwyższego poziomu ergonomii. Dzięki przemyślanej organizacji przestrzeni model ten wyznacza nowe standardy wśród hatchbacków segmentu B. Standardowo kierownica zapewnia regulację wysokości i głębokości, a dzięki niżej położonym siedziskom foteli, kierowca i pasażer mają wyjątkowo dużo miejsca nad głową.

Dodatkowo dzięki dużej możliwej regulacji odległości fotela od kierownicy oraz nachylenia oparcia samochód może wygodnie prowadzić zarówno osoba o wzroście 150 cm, jak i człowiek mający 200 cm

Specjalnie zaprojektowane fotele przednie zapewniają stałe podparcie pleców, co pozwala ograniczyć zmęczenie kierowcy podczas dłuższych tras. Szersza bryła samochodu w porównaniu z poprzednim modelem oznacza więcej miejsca na wysokości łokci dla pasażerów podróżujących z tyłu.

Spora pojemność bagażnika – 300 litrów (VDA) – nie powoduje zmniejszenia miejsca na nogi na tylnej kanapie. Po złożeniu siedzenia w stosunku 60:40 można uzyskać pojemność 1004 litrów.

W kabinie wprowadzono też przemyślane schowki, których lokalizacja, pojemność i konstrukcja zostały dostosowane do potrzeb i wygody pasażerów. Większe przedmioty można umieścić na konsoli środkowej, przed dźwignią skrzyni biegów. Do dyspozycji kierowcy jest półka na telefon z dyskretnym oświetleniem oraz gniazdami USB i 12V.

Przedni schowek może pomieścić dwulitrową butelkę, z kolei butelki o pojemności do 1,5 litra można przewozić w kieszeniach w drzwiach przednich. Oprócz tego pomiędzy fotelami z przodu znajdują się 2 uchwyty na kubki, a dodatkowy uchwyt dostępny jest z tyłu. Standardowo we wszystkich wersjach, oprócz podstawowej, oferowana jest klimatyzacja, której automatyczny wariant dostępny jest w wyższych wersjach wyposażenia. Ponadto w modelu zaoferowano system automatycznego odblokowywania zamków i uruchamiania silnika, czyli element niezwykle przydatny podczas wracania ze sklepu z pakunkami w rękach.

 

Na trasie…

W testowanym pojeździe był trzycylindrowy silnik benzynowy o mocy 90 KM. Nie jest to jednostka zachwycająco energiczna (zwłaszcza, że Micrę odebrałem po tygodniowym teście Peugeot 208 GTI – 208 KM), ale nowy Nissan Micra jest oferowany tylko z trzema silnikami o niewielkiej pojemności – dwoma benzynowymi (0,9 turbo – 90 KM i 1,0 -71 KM)  i jednym wysokoprężnym (1,5 – 90 KM). Jak sprawdzano przed rozpoczęciem produkcji silniki o niewielkiej pojemności mają kluczowe znaczenie z punktu widzenia celu, jakim jest redukcja kosztów eksploatacji i są jednym z ważnych powodów zakupu samochodu typu hatchback segmentu B. 

Niestety jeżdżąc tym modelem przekonałem się, że nie jestem w grupie odbiorców takich modeli. Zapewne duże znaczenie ma fakt, ze jako osoba mieszkająca w Krakowie, a odbierająca samochód do testów w Warszawie ponad połowę przebiegu jaki pokonuję to trasa. Na trasie zaś ten mały silniczek nie jest szczytem marzeń. Wprawdzie nie czuć drgań silników trzycylindrowych, a turbina sprawie, że model ma dość dobre przyspieszenie, niemniej jedynie 140 Nm maksymalnego momentu obrotowego i konieczność stałej jazdy na wysokich obrotach nie dają pozytywnych odczuć. Zużycie paliwa wynosiło w moim przypadku 6,9 l/100 km (wg katalogu w jeździe pozamiejskiej spalanie to – 3,7 l/100 km).

W mieście pojazd jest za to doskonałym wyborem. Silnik pracuje cicho i bez drgań. Przyspieszenie jest zadawalające i nie czyni z pojazdu zawalidrogi (wg katalogu wynosi 12,1 sek.), a zużycie paliwa wynosiło zaś w moim przypadku 6,1 l/100 km (dane katalogowe podają w mieście spalanie – 5,6 l/100 km).

Uwagę moją zwróciło natomiast perfekcyjne trzymanie się drogi w tym modelem, jakiego nie spodziewałem się w modelu segmentu B. O ile niższa karoseria zapewnia lepsze ułożenie środka ciężkości, a duża szerokość i rozstaw kół wynoszący 1520 mm zapewniają doskonałą przyczepność (rozstaw kół w Oplu Corsa to 1472mm, a w VW Polo – 1463 mm), to w modelu zauważyłem też doskonałą sztywność na zakrętach, przy jednoczesnym komforcie podczas przejazdu po nierównościach.

Tym samym pogodzono rzeczy niemożliwe: sztywne zawieszenie i zawieszenie komfortowe. Zainteresowany jak udało się tego dokonać, sięgnąłem do danych technicznych i… okazało się, że wprowadzono w modelu dwie nowe, zaawansowane technologie: inteligentna kontrola ruchów nadwozia i inteligentna kontrola toru jazdy.

Ta pierwsze, wykorzystuje silnik i hamulce do ograniczenia kołysania przodu i tyłu pojazdu podczas pokonywania większych nierówności, np. progów zwalniających. To delikatne hamowanie, aby zapobiec nieprzyjemnym ruchom nadwozia, nie jest odczuwalne jako ingerencja podczas prowadzenia pojazdu, ale zwiększa ogólny komfort jazdy.

Druga technologia uaktywnia się podczas pokonywania zakrętów. W tym wypadku system automatycznie dostosowuje prędkość kół pojazdu, w razie potrzeby przyhamowując któreś z nich, aby utrzymać optymalny tor jazdy.

Dodatkowo Nissan Micra został wyposażony w najszerszy jak do tej pory w samochodzie tej wielkości wachlarz technologii bezpieczeństwa. Są to:

–      Inteligentna interwencja przy niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu. System ten zapobiega niezamierzonej zmianie pasa ruchu, a model Micra jest pierwszym wyposażonym w niego modelem Nissana w Europie. W chwili zadziałania systemu kierownica zaczyna delikatnie wibrować, samochód samoczynnie przyhamowuje i koryguje tor jazdy.

–      Inteligentny system hamowania awaryjnego. System ten pozwala uniknąć kolizji lub zminimalizować jej skutki, a jego częścią jest technologia rozpoznawania pieszych, która jest dostępna po raz pierwszy w samochodzie typu hatchback Nissana w Europie.

–      Rozpoznawanie znaków drogowych. Technologia ta stanowi gwarancję, że kierowca przez cały czas zna ograniczenie prędkości na danym odcinku drogi. Odczyt jest wyświetlany na tablicy wskaźników.

–      Adaptacyjne światła drogowe. Po aktywowaniu funkcji światła mijania są automatycznie przełączane na drogowe w celu poprawy widoczności i bezpieczeństwa nocą.

–      Inteligentny system kamer 360°. Cieszący się dużym uznaniem wśród klientów system kamer 360° ułatwia wykonywanie manewru cofania, a jego częścią jest technologia wykrywania poruszających się obiektów.

–      Ostrzeżenie o pojeździe w martwym polu. Czujniki zainstalowane w tylnym zderzaku ostrzegają kierowcę wzrokowo i dźwiękowo o obecności pojazdu na sąsiednich pasach. Ogranicza to ryzyko kolizji podczas zmiany pasa ruchu.

 

 

Tak więc pierwsze spotkanie z nowym Nissanem Micra wypadło bardzo pomyślnie. Jest to bowiem pojazd o wielości wnętrza przewyższający konkurentów w segmencie B. Także poziom wyposażenia i komfort podróżowania jest zadawalający. Jedynym mankamentem jest oferta silnikowa dwóch trzycylindrowych silniczków benzynowych. Ale skoro klient tak chciał….

Bogusław Korzeniowski
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?