Nowy Peugeot 308 – elektroniczni asystenci

Nowy PEUGEOT 308 jest wyposażony w najnozej generacji systemy wspomagania prowadzenia, które niedawno pokazano po raz pierwszy w nowych SUV-ach PEUGEOT 3008 i 5008.

System Active Safety Brake i Distance Alert
Funkcja Distance Alert, czyli ostrzeżenie o niebezpieczeństwie kolizji, pozwala uprzedzić kierowcę o ryzyku kolizji z samochodem jadącym z przodu lub z pieszym znajdującym się na jego pasie ruchu. Jeśli po wydaniu ostrzeżenia, reakcja kierowcy polegająca na wciśnięciu pedału hamulca nie jest dość szybka, System Active Safety Brake, czyli automatyczne hamowanie awaryjne, zadziała natychmiast. W ten sposób ryzyko kolizji można zażegnać lub w dużym stopniu zmniejszyć dzięki znacznemu ograniczeniu prędkości samochodu. System wykrywa samochody, które rejestruje i które poruszają się w tym samym kierunku lub są na postoju. Rejestruje również pieszych znajdujących się na pasie ruchu. System nie wykrywa natomiast rowerów, motocykli, zwierząt czy przedmiotów znajdujących się na jezdni.
Warunki funkcjonowania systemu Active Safety Brake w nowym PEUGEOT 308 są następujące:
 system wykryje poruszający się samochód, gdy prędkość wynosi od 5 km/h do 140 km/h;  system wykryje inny, stojący samochód, gdy prędkość jest mniejsza niż 80 km/h;  system wykryje pieszego, gdy prędkość nie przekracza 60 km/h.

System aktywnego monitorowania pasa ruchu (LDW / LKA)
System monitorowania pasa ruchu za pomocą kamery rozpoznaje linie przerywane i ciągłe na jezdni, kontroluje niezamierzone przekroczenie linii, które wyznaczają pas ruchu. W sytuacji nieuwagi kierowcy i gdy prędkość samochodu przekracza 80 km/h, system emituje dźwiękowy i wzrokowy sygnał ostrzegawczy (LDW).
Przy prędkości od 65 do 180 km/h, system aktywnego monitorowania pasa ruchu (LKA) koryguje dodatkowo tor jazdy samochodu. Jeśli system wykryje ryzyko niezamierzonego przekroczenia linii na jezdni, układ kierowniczy stopniowo koryguje tor jazdy, aby utrzymać samochód na dotychczasowym pasie ruchu. Jednakże, jeśli kierowca chce utrzymać wcześniej obrany tor jazdy, wystarczy, że mocniej przytrzyma kierownicę. System automatycznie wyłącza się przy zmianie pasa ruchu, gdy kierowca wcześniej włączy kierunkowskaz.
Kierowca może również wyłączyć system za pomocą przycisku umieszczonego z lewej strony kierownicy. Konieczne jest długotrwałe wciśnięcie przycisku. Gdy system jest nieaktywny, na wyłączniku świeci się pomarańczowa dioda.

System wykrywania zmęczenia kierowcy (DAA1 / DAA3)
Nowy PEUGEOT 308 jest seryjnie wyposażony w system ostrzegania o czasie jazdy Coffee Break (DAA1) . Po dwóch nieprzerwanych godzinach prowadzenia samochodu z prędkością powyżej 65 km/h, system zaleca przerwę w podróży, emitując ostrzeżenie wzrokowe i dźwiękowe.
Uzupełnieniem systemu jest funkcja wykrywania zmęczenia kierowcy (DAA3). Przy użyciu kamery umieszczonej w górnej części przedniej szyby, samochód analizuje swój tor jazdy. System ocenia czujność kierowcy poprzez analizę odchylenia toru jazdy w stosunku do linii na jezdni. W razie potrzeby, system uruchamia dźwiękowe i wzrokowe sygnały ostrzegawcze, np. „Zachowaj uwagę!” lub „Zrób przerwę w podróży!”.

System automatycznego przełączania świateł Smartbeam
Kamera umieszczona w górnej części przedniej szyby analizuje źródła światła i powoduje automatyczne przełączenie świateł drogowych na światła mijania w zależności od warunków oświetlenia drogi i natężenia ruchu. Dlatego czas jazdy z włączonymi światłami drogowymi jest optymalny i nie powoduje oślepiania innych kierowców na drodze.

System monitorowania ograniczeń prędkości (SLI/ISA)
Kamera umieszczona u góry przedniej szyby wykrywa i odczytuje znaki ograniczenia prędkości oraz znaki znoszące te ograniczenia i wyświetla je na ekranie. System uwzględnia także informacje o ograniczeniach prędkości zarejestrowane na mapie systemu nawigacji. Specjalne ograniczenia prędkości, takie jak znaki przeznaczone dla samochodów ciężarowych, nie są wyświetlane. Uzupełnieniem systemu jest funkcja programowania przepisowej prędkości. Kierowca może dostosować zaprogramowaną prędkość do prędkości ograniczenia odczytanej przez kamerę poprzez wciśnięcie klawisza „MEM” na panelu sterowania ogranicznikiem prędkości/tempomatem.
Adaptacyjny tempomat z funkcją stop w samochodzie z automatyczną skrzynią biegów lub funkcją 30 km/h w wersji z manualną skrzynią biegów
Samochód jest wyposażony w radar umieszczony w centralnej części przedniego zderzaka. Jego zasięg maksymalny wynosi 150 metrów. Adaptacyjny tempomat spełnia dwie funkcje:
 automatyczne utrzymywanie prędkości jazdy zaprogramowanej przez kierowcę;  automatyczne dostosowanie odległości od samochodu jadącego z przodu.
System wykrywa samochód jadący z przodu w tym samym kierunku. Automatycznie dostosowuje prędkość do prędkości samochodu jadącego przed nim przy wykorzystaniu hamowania silnikiem i układu hamulcowego (światła Stop włączają się):
 jeśli poprzedzający samochód porusza się wolniej, system zmniejszy prędkość jazdy lub nawet zatrzyma samochód wykorzystując funkcję Stop;
 jeśli poprzedzający samochód przyspieszy lub zmieni pas ruchu, tempomat stopniowo zwiększa prędkość jazdy, by powrócić do prędkości wcześniej zaprogramowanej;
 jeśli kierowca włączy kierunkowskaz, by wyprzedzić wolniej jadący samochód, system zezwoli na czasowe zbliżenie do wyprzedzanego, by ułatwić ten manewr, nie przekraczając jednak zaprogramowanej prędkości.
Po użyciu hamowania do całkowitego zatrzymania samochodu, działanie funkcji Stop powoduje unieruchomienie pojazdu. Tempomat w tym przypadku zawiesza swoje działanie.
Funkcja 30 km/h powoduje, że po użyciu hamowania zmniejszającego prędkość jazdy poniżej 30 km/h, tempomat zawiesza swoje działanie, a kierowca musi przejąć kontrolę wciskając pedał sprzęgła i hamując do zatrzymania samochodu.
Funkcja działa w przedziale od 30 do 180 km/h.

System aktywnego monitorowania martwego pola (ABSD)
Przy prędkości od 12 km/h do 140 km/h, system ostrzega kierowcę o obecności innego samochodu w strefie martwego pola jego samochodu, jeśli obecność stwarza potencjalne zagrożenie. Sygnałem ostrzegawczym jest lampka kontrolna świecąca się w lusterku wstecznym z odpowiedniej strony pojazdu, gdy system wykryje inny samochód osobowy, ciężarowy czy rower.

System współdziała z systemem aktywnego monitorowania pasa ruchu (LKA). Jeśli przekroczona zostanie linia na jezdni przy włączonym kierunkowskazie, to oprócz zaświecenia lampki kontrolnej w odpowiednim lusterku wstecznym, wyczuwalna będzie korekta toru jazdy, aby pomóc kierowcy w uniknięciu kolizji.

VisioPark 1
Samochód wyposażony jest w kamerę zamontowaną w pokrywie bagażnika o kącie śledzenia obrazu w promieniu 180°. System wyświetla na ekranie dotykowym obraz najbliższego otoczenia samochodu. Czujniki wspomagania parkowania uzupełniają informacje z obrazu znad samochodu. Tego rodzaju wizualizacja umożliwia kierowcy równe ustawienie samochodu podczas parkowania oraz dostrzeżenie wszelkich przeszkód znajdujących się w pobliżu.

System Park Assist 

Dzięki ultradźwiękowym czujnikom bocznym system aktywnie wspomaga kierowcę w manewrach parkowania:
wykrywa miejsce do zaparkowania w zależności od wielkości samochodu dzięki czujnikom umieszczonym w przednim i tylnym zderzaku;  samodzielnie steruje układem kierowniczym, by zaparkować samochód na tym miejscu.
Kierowca steruje pedałem przyspieszenia, hamulca, zmianą biegów i sprzęgłem w przypadku wersji z manualną skrzynią biegów. W wersjach ze skrzynią biegów EAT8, kierowca operuje jedynie pedałami gazu i hamulca. Podczas manewrowania, system wysyła kierowcy wizualne i dźwiękowe sygnały, zapewniając w ten sposób o bezpieczne wykonanie kolejnych faz wjazdu i wyjazdu z miejsca postojowego. Niemniej kierowca może w każdej chwili przejąć kierownicę i kontrolę nad układem kierowniczym.
System Park Assist wspomaga wykonywanie manewrów parkowania równoległego (wjazd lub wyjazd) lub prostopadłego.

MOTOMI.PL
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?