ŠKODA Superb: okręt flagowy z wielkimi tradycjami

Od 2001 nowa rodzina modelowa, ŠKODA Superb, koronuje paletę modelową ŠKODY. Modelem tym czeski producent samochodów nawiązuje do tradycji dużych, reprezentacyjnych samochodów z Mladá Boleslav, która się zaczęła już na początku 20. stulecia. Laurin & Klement FF w 1907 był pierwszy autem z ośmiocylindrowym silnikiem w Europie Środkowej. W latach 1920. luksusową ŠKODĄ Hispano Suiza jeździł między innymi pierwszy prezydent Czechosłowacji, na początku lat 1930. podziw budził ośmiocylindrowy samochód ŠKODA 860. W 1934 w końcu z taśmy zjechał po raz pierwszy reprezentacyjny model ŠKODY o nazwie Superb –ŠKODA 640 Superb. Dziś nazwa Superb oznacza jeden z najlepszych i odnoszących największe sukcesy samochodów górnej średniej klasy. Trzecia generacja modelu powinna w najbliższych latach kontynuować historię sukcesów Superba.

W roku 2001 ŠKODĄ Superb czeski producent samochodów od razu z sukcesem wstąpił do segmentu samochodów wyższej klasy średniej. Od14 lat ten najlepszy model ŠKODY jest na światowych rynkach synonimem najwyższej jakości z Czech. Pierwsza generacja Superba (od 2001 do 2008) miała charakter klasycznej trzybryłowej limuzyny i przede wszystkim w zakresie ilości miejsca ustanawiała nowe wzorce. W 2008 pojawiła się generacja numer dwa modelu. Był to samochód o nowych, różnorodnych możliwościach zastosowania, z większą ilością techniki i ponadczasowo elegancką stylistyką. Od 2009 ŠKODA Superb występuje także jako kombi.

ŠKODA Superb zdobywa klientów w Europie oraz w Chinach, Rosji i Indiach. Na całym świecie ŠKODA do dzisiaj sprzedała ponad 700.000 sztuk swego najlepszego modelu. W 2014 producent dostarczył na świecie 91.100 Superbów.

 

Laurin & Klement FF: pierwsze auto z silnikiem ośmiocylindrowym w Europie Środkowej

W 1905 roku pionierzy automobilizmu, Václav Laurin i Václav Klement, zaprezentowali pierwszy samochód marki – „Voiturette A”. Już dwa lata później na Paryskim Salonie Samochodowym premierę miał podziwiany „Laurin & Klement FF”. Był to pierwszy samochód z ośmiocylindrowym silnikiem w centralnej Europie. Reprezentacyjne auto oferowało miejsce dla sześciu osób. Silnik o pojemności 4,9 litra rozwijał moc 45 KM i pozwalał osiągnąć prędkość maksymalną 85 km/h. W tym czasie firma L&K z roczną produkcją 250 aut była już jedną z czołowych marek w Europie.

Nowy samochód zachwycał. Informacja L&K podawała: „Na Paryskim Salonie dziś, 12 listopada 1907 roku, mogliśmy zobaczyć samochód kontynentalny, zbudowany poza Francją i pierwszy z ośmiocylindrowym silnikiem nadający się do dalekich podróży. (….) Ośmiocylindrowy silnik tego wozu rozwija moc 45 KM i wykazuje tak wyrównaną pracę, że w ogóle nie można zauważyć żadnych wibracji. Jest tak zbalansowany, że nie słyszy się żadnego hałasu i wystarcza ćwierć obrotu korbą, by silnik wprawić w ruch. Ośmiocylindrowiec jest dziś prawdziwie luksusowym autem, ale nie należy w ten sposób próbować powiedzieć, że jego cena w tym samym stopniu jest duża. Budowa i chód tego poniekąd „osiągnięcia wyższej sztuki” pozwala z pewnością się domyślać zręcznego we wszystkim konstruktora. (…) Ten automobil prezentuje się niedrogi, skonstruowany jak duży samochód, z pierwszej klasy materiału, lekki i stąd benzynowy – i oszczędzający opony (…). Od jednocylindrowego motocykla do ośmiocylindrowego samochodu! Bardziej trafnie nie można wyrazić możliwości firmy.”

 

Škoda–Hispano Suiza – prawdziwie ręczna robota

W 1926 roku rusza do sprzedaży nowa luksusowa limuzyna Škoda Hispano Suiza. Pierwszy zbudowany egzemplarz służył jako samochód prezydencki ówczesnego prezydenta Czechosłowacji – jeździł nim Tomáš Garrigue Masaryk. Do 1929 wyprodukowano łącznie zaledwie 100 Škód Hispano Suiza.

Producenta tak to wyjaśniał: Škoda-Hispano Suiza jest luksusowym autem, na którym genialny inżynier do ostatniego detalu odcisnął swoją duszę i które zostało wyprodukowane z największą starannością ze szlachetnych materiałów.

Licencję na produkcję luksusowych limuzyn Pilzneński koncern przemysłowy ŠKODA uzyskał od hiszpańsko-szwajcarskiej firmy Hispano-Suiza już w roku 1924, a więc jeszcze przed fuzją z zakładami Laurin & Klement. To wyjaśnia nazwę samochodu. Jego produkcja rozpoczęła się wiosną 1925, w maju 1926 było gotowe pierwsze auto. Wygląd samochodu określili wiodący w owym czasie projektanci karoserii Brožík, Jech i później także Laurin & Klement.

W tamtym czasie metody produkcji były jeszcze mocno odległe od dzisiejszej produkcji seryjnej. Każda poszczególna część Škody Hispano Suiza była wytwarzana jednostkowo według życzenia klienta. Zależnie od wyposażenia jeden egzemplarz ważył do 2.700 kilogramów. Zużywając od 18 do 25 l benzyny na100 km, luksusowy pojazd osiągał prędkość maksymalną do 140 km/h.

Kolejnymi nabywcami i posiadaczami ŠkodY Hispano Suiza byli między innymi ówczesny premier Antonín Švehla jak i bogaci przemysłowcy i arystokraci z Czechosłowacji i z zagranicy. Odpowiednia do luksusowego wyposażenia była cena. Podstawowa cena samochodu wynosiła około 190.000 koron i była wielokrotnością ceny innych dostępnych na rynku samochodów. Zależnie od wyposażenia sięgała ona do sumy ćwierć miliona koron. Kancelaria prezydenta zapłaciła za pierwszy egzemplarz nawet 280.000 koron. Dla porównania: mała Škoda 422 kosztowała wtedy 38.000 koron.

 

ŠKODA 860

Na początku lat 1930. czeski producent zaprezentował luksusowy samochód ŠKODA 860. Majestatyczne auto miało długość 5,42 metra. Od 1929 do 1933 wyprodukowano łącznie tylko 49 samochodów, w tym sześć kabrioletów. Liczba 860 oznacza liczbę cylindrów i moc silnika. Ósemka z przodu oznacza chłodzony wodą ośmiocylindrowy silnik rzędowy o pojemności skokowej 3.880 cm³. Liczba 60 wskazuje na moc wynoszącą 60 KM.

 

ŠKODA Superb: automobilowy luksus w latach 1930. i 1940. 

Pod koniec 1934 po raz pierwszy w światłach rampy ukazuje się model ŠKODY o nazwie Superb – ŠKODA 640 Superb. Odtąd nazwa Superb będzie synonimem samochodu szczególnie wysokiej klasy z Mladá Boleslav.

Jego nazwa została zainspirowana łacińskim słowem „superbus”, które oznacza między innymi: piękny, wyjątkowy, wspaniały.

ŠKODA 640 Superb o długości 5,50 m była napędzana sześciocylindrowym silnikiem rzędowym o mocy 55 KM i pojemności skokowej 2.492 cm3. Przeniesienie napędu zapewniała nowoczesna czterostopniowa skrzynia biegów. Dzięki tylnej osi z poprzecznym resorem piórowym samochodem tym można było wygodnie podróżować. Auto jako pierwsza ŠKODA miało ponadto hydrauliczny układ hamulcowy.

W ciągu kolejnych lat aż do 1946 oprócz typu 640 produkowane były także inne jego wersje. W wyniku przestawienia z nazwy typu na nazwy własne modele od 1936 nosiły tylko nazwę ŠKODA Superb.

W latach od 1934 do 1949 z taśmy zjechało pięć typów ŠKODY Superb: ŠKODA 640 Superb (1934–1936), ŠKODA Superb (Typ 902; 1936–1937), ŠKODA Superb (Typ 913; 1936–1939), ŠKODA Superb OHV (Typ 924; 1938–1949) i ŠKODA Superb 4000 (Typ 919; 1939–1941).

Od 1938 ŠKODA do Superba wprowadziła także silnik górnozaworowy. Zmodernizowanego Superba OHV napędzał sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 85 KM, prędkość maksymalna sięgała 125 km/h. Później nastąpiła ŠKODA Superb 4000 z ośmiocylindrowym silnikiem o pojemności skokowej 3.991 cm3.

 

ŠKODA Superb pierwszej generacji – od 2001 do 2008

W roku 2001 na światowe sceny automobilowe wjeżdża nowa gwiazda – nowa ŠKODA Superb. Dziesięć lat po przejęciu przez koncern Volkswagen czeski producent ma swój debiut w wyższej klasie średniej. Superb jest w tym czasie trzecią rodziną modelową ŠKODY, w której skład wchodzi także kompaktowy model Octavia i mały samochód Fabia.

Nowa ŠKODA budzi podziw klientów i krytyków. Żaden konkurencyjny model w tym segmencie nie oferuje tyle miejsca co nowy model z Mladá Boleslav. Technika jest nowoczesna i zgodna z aktualną, pakiet komfortu obejmuje na życzenie między innymi układ nawigacji, interfejs do telefonu komórkowego, ogrzewanie siedzeń, reflektory ksenonowe, czujniki parkowania i dach przesuwno-uchylny. Ze schowkiem na parasol w tylnych lewych drzwiach samochód ma nawet szczegół spotykany tylko w autach klasy luksusowej. W zakresie bezpieczeństwa w ofercie naturalnie znajduje się ABS, ESC i sześć poduszek bezpieczeństwa. Spektrum silników zawiera trzy jednostki benzynowe (moc od 85 kW do 142 kW) i dwie wysokoprężne (od 96 kW do 114 W).

Łącznie na zakup ŠKODY Superb pierwszej generacji zdecydowało się 130.000 klientów.

 

ŠKODA Superb drugiej generacji – od 2008 do 2015

Na Genewskim Salonie Samochodowym w 2008 swą światową premierę miała ŠKODA Superb drugiej generacji. Nowy model błyszczał jeszcze większą ilością miejsca, eleganckim wyglądem i jakością wykończenia na najwyższym poziomie. Ten Superb po raz pierwszy był dostępny z napędem na cztery koła. W 2009 ŠKODA zaprezentowała Superba Combi.

W chwili rozpoczęcia sprzedaży paleta silnikowa zawierała trzy silniki benzynowe i trzy wysokoprężne. Oferta obejmowała jednostki od 1,4 TSI o mocy 92 kW do 3,6 FSI V6 o mocy 191 kW. Jako automatyczne skrzynie biegów zastosowano nowoczesne sześcio- lub siedmiostopniowe skrzynie biegów DSG.

Większe wymiary wyraźnie poprawiły przestronność wnętrza. W żadnym innym samochodzie tej klasy jadący z tyłu nie mieli tyle przestrzeni jak w Škodzie Superb
– z tyłu miejsce na kolana miało najlepszą wartość w segmencie, tak samo jak i pojemność bagażnika.

ŠKODA Superb w drugiej generacji umocniła opinię o sobie jako szczególnie ciekawie pomyślanym przedstawicielu górnej średniej klasy. Oprócz schowka na parasol w tylnych lewych drzwiach, z przodu i z tyłu znajdowały się liczne miejsca na różne przedmioty, schowki, haki na torby oraz siatki mocujące bagaż. Także w zakresie bezpieczeństwa Superb II pokazywał się z najlepszej strony. Świadczyła o tym najlepsza ocena – nadanie pięciu gwiazdek w teście zderzeniowym Euro­NCAP (2009). Oprócz tego w ŠkodZIE Superb drugiej generacji jeszcze wzbogacono ofertę komfortu.

W połowie 2013 ŠKODA Superb została zmodyfikowana i otrzymała atrakcyjne nowe elementy stylistyczne, świeże wnętrze i polepszone wyposażenie techniczne. Zużycie paliwa i emisja CO2 palety silnikowej zmniejszyło się nawet o 19 procent.

W sumie ŠKODA do dziś sprzedała na całym świecie 560.000 Superbów drugiej generacji. Wyraźnie ulubiony jest Superb także w Chinach. Od wprowadzenia na rynek w 2009 na Superba zdecydowało się do teraz niemal 200.000 klientów – odpowiada to prawie 38 procentom sprzedaży Superba na świecie przez ten czas. Model sprzedawany w Chinach jest produkowany lokalnie we współpracy z Volkswagen Shanghai.

MOTOMI.PL


Osiem dekad Opli: parada flagowych modeli na Techno Classica

Największe Ople zjeżdżają do Essen, na 29. wystawę Techno Classica, gdzie Opel Classic oraz entuzjaści z Alt Opel IG (klubu właścicieli zabytkowych Opli) będą prezentować zarówno dawne, jak i współczesne duże modele z Rüsselsheim. Tegoroczna ekspozycja, której motto brzmi „Flagowe Ople”, zajmie powierzchnię 400 metrów kwadratowych w Hali 2. Na czele floty Opli stoi kultowy przedwojenny Admiral, który swoją premierę miał w 1937 roku. Przyglądając mu się z bliska, aż trudno uwierzyć, że to wspaniałe […]

0 komentarzy

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?