Historia Hondy Type R

 

2017 Honda Civic Type R

Wykończenie wnętrza nowego modelu jest typowe dla Type R’ów Hondy. Ta tradycja ma już 25 lat – wtedy pojawiła się pierwsza Honda z ikonicznym czerwonym logo.

Nowy Civic Type R bazuje na wyrafinowanym, wysokiej klasy wykończeniu standardowej kabiny, w połączeniu z czarnymi i czerwonymi elementami zamszowymi oraz wstawkami materiałowymi w nowych sportowych fotelach o wysokich oparciach. Fotele mają przekonstruowane boczne podparcia i nowe obicia. Zapewniają doskonałe trzymanie podczas sportowej jazdy, przy czym są to najlżejsze fotele w historii modelu CivicType R.

Koło kierownicy charakteryzuje się czerwonymi, skórzanymi wszywkami oraz heksagonalnymi przeszyciami, zaś karbonowa środkowa część panelu sterowania otoczona jest prążkowanymi inkrustacjami biegnącymi do paneli drzwiowych. Kulista gałka dźwigni zmiany biegów wykonana jest z frezowanego aluminium. Wszystkie te elementy wykończenia wnętrza można znaleźć tylko w Type R.

Sportowe wnętrze zaprojektowano tak, by zapewnić pasażerom najbardziej komfortową i wyrafinowaną kabinę w klasie aut kompaktowych. Cechuje ją na wskroś nowoczesna, stylowa i charakteryzująca się prostotą estetyka dopełniająca ostry w wyrazie styl nadwozia. Uzyskano ten efekt dzięki poziomym liniom, które optycznie poszerzają i wydłużają wnętrze, a tym samym potęgują poczucie jego przestronności.

2017 Honda Civic Type R

Dzięki osadzeniu na dłuższej i zarazem szerszej platformie o większym rozstawie osi, pasażerowie przednich i tylnych siedzeń mają lepszą widoczność i więcej przestrzeni, by cieszyć się wspaniałymi osiągami Civica Type R. Deska rozdzielcza o zwartej budowie jest osadzona o 65 mm niżej, dzięki czemu kierowca zyskał lepszą widoczność. Przednie słupki (węższe o 12 mm niż w poprzednim Type R) również przyczyniają się do poprawy widoczności (84,3° w przód), która obecnie nie ma sobie równych tej w klasie samochodów.

Bagażnik jest obszerny, mieści 414 l, przy czym osłania go odsuwana na bok, demontowalna roleta, dzięki czemu Type R pozostaje najbardziej praktycznym i funkcjonalnym usportowionym hatchbackiem. Łatwość dostępu do bagażnika i dużą wygodę w jego użytkowaniu uzyskano dzięki dzielonej w proporcji 60:40 tylnej kanapie, niskiemu progowi załadunkowemu (680 mm) oraz szerokiemu otworowi załadunkowemu (1120 mm). Wszystko to, w połączeniu z płaską podłogą przestrzeni bagażowej, ułatwia załadunek i wyjmowanie z auta ciężkich przedmiotów.

Poziom NVH (hałaśliwość, drgania i wibracje) w kabinie jest lepszy niż w poprzednim modelu, dzięki obniżeniu ciśnienia akustycznego przy wyższych obrotach silnika.

Konsola środkowa

Konsola środkowa wykończona jest lakierem Piano Black, a zaprojektowano ją w formie „centrum technicznego”. Dolna jej część, przed lewarkiem biegów, skonstruowana jest jako dwupoziomowy schowek z przednią tacką na drobne przedmioty podręczne i zintegrowanym panelem do bezprzewodowego ładowania smartfonów (specyfikacja GT). Druga tacka, za konsolą centralną, to bardziej dyskretny schowek, ale także miejsce umieszczenia złącz HDMI, USB i gniazda 12-woltowego. Przepust na kable pozwala na połączenie dolnej i górnej tacki.

Na szczycie konsoli osadzono 7-calowy kolorowy ekran dotykowy systemu Honda CONNECT. Ekran jest dotykowym centrum sterowania multimediami oraz klimatyzacją i ogrzewaniem, przy czy pokazuje również obraz z kamery cofania. Za jego pośrednictwem można też w intuicyjny sposób sterować podłączonymi smartfonami.

2017 Honda Civic Type R

Zestaw wskaźników przed oczami kierowcy zapewnia pełną klarowność i wysoce intuicyjną użyteczność. 7-calowy, kolorowy wyświetlacz TFT-LCD to interfejs informacji dla kierowcy (DII). Zajmuje on centralne miejsce przekonfigurowanego zestawu wskaźników, w skład którego wchodzą wirtualne zegary oraz sekcja wyświetlająca wybrane przez kierowcę dane i funkcje. Type R posiada unikalną funkcję powiązaną z trybami jazdy, zmieniającą intensywność i barwę podświetlenia oraz wyświetlającą dodatkowe informacje, takie jak stoper czy wskaźnik zmiany biegów i przeciążeń.

Wybór i wywoływanie funkcji DII odbywa się za pomocą touchpada na lewej poprzeczce kierownicy. Takie połączenie sterowania ruchami palca na touchpadzie i wyświetlania danych wprost przed oczami kierowcy minimalizuje rozpraszanie uwagi kierowcy podczas prowadzenia auta. Na lewej poprzeczce kierownicy są też sterowniki Bluetooth® i HandsFreeLink®, natomiast touchpad na prawej poprzeczce steruje adaptacyjnym tempomatem oraz nastawami asystenta utrzymania pasa ruchu.

Tak jak wszystkie wersje Civica hatchbacka, nowy Type R ma na pokładzie pakiet bezpieczeństwa Honda SENSING. Wykorzystuje on połączone informacje z radaru i kamery oraz innych czujników, by wspierać i ostrzegać kierowcę o potencjalnie niebezpiecznych sytuacjach na drodze.

Pakiet systemów bezpieczeństwa Honda SENSING obejmuje:

  • System ograniczający skutki kolizcji CMBS
  • System ostrzegania przed kolizją FCW
  • System ostrzegania o zjeżdżaniu z pasa ruchu LDW
  • System zapobiegania zjeżdżaniu z pasa ruchu RDM
  • System Utrzymywania na Pasie Ruchu LKAS
  • Tempomat adaptacyjny ACC
  • System rozpoznawania znaków drogowych TSR
  • Inteligentny ogranicznik prędkości ISL

Seryjnie, na pokładzie znajdują się również Układ Kontroli Stabilności Jazdy (VSA) z kontrolą trakcji, który pomaga kontrolować auto podczas przyspieszania, hamowania i pokonywania zakrętów. Auto posiada także system monitorowania ciśnienia w oponach TPMS.

Type R w wersji GT został ponadto wyposażony w system monitorowania martwego pola widzenia w lusterkach, system monitorowania ruchu poprzecznego, dwustrefową automatyczną klimatyzację, samościemniające się lusterko wsteczne, system Honda CONNECT z nawigacją Garmin, bezprzewodową ładowarkę do smartfonów, 542-watowy system audio z 12 głośnikami oraz przednie światła przeciwmgielne.

 

Historia Type R

Nazwa Type R pojawiła się po raz pierwszy w roku 1992 wraz z debiutem 1. generacji modelu NSX Type R. Celem Hondy było stworzenie samochodu zapewniającego oszałamiające doznania z jazdy oraz prędkość samochodu wyścigowego, napędzanego silnikiem 3.0 V6 o mocy 280 KM. Szeroko zakrojony program redukcji masy pozwolił „zdjąć” ze standardowego modelu NSX aż 120 kg – jednym z zabiegów była zamiana oryginalnych foteli skórzanych z elektryczną regulacją na kompozytowe fotele Recaro.

Wtedy po raz pierwszy na seryjnym aucie Hondy pojawił się czerwony emblemat Hondy i lakier nadwozia Championship White, a w środku – czerwona tapicerka. To połączenie kolorystyczne było hołdem wobec tradycji Hondy w Formule 1 – takie barwy nosiły jednoosobowe bolidy Honda RA271 i RA272. Pierwszy z nich był pierwszym w historii japońskim samochodem, który się ścigał w F1, zaś drugi – pierwszym japońskim autem, które wygrało wyścig Grand Prix w Meksyku, w 1965 r. Oba auta były białe ze „słonecznym akcentem” – jak na japońskiej fladze – i ustanowiły ikoniczny wzorzec dla przyszłych modeli Type R.

W roku 1995 Honda zaprezentowała 1. generację modelu Integra Type R, oficjalnie dostępnego tylko na rynku japońskim. Jej 200-konny, rzędowy, 4-cylindrowy silnik VTEC kręcił się do 8000 obr./min i zapoczątkował ogromne zainteresowanie modelami Type R. Ta wersja była lżejsza od standardowej Integry, ale z zachowaniem jej sztywności strukturalnej. Auto wyposażono w krótko zestopniowaną, 5-biegową skrzynię manualną oraz ulepszone zawieszenie i bardziej wydajny układ hamulcowy.

2017 Honda Civic Type R

Dostępna tylko na rynku japońskim Honda Civic Type R z roku 1997 była napędzana słynnym silnikiem 1.6 B16 – pierwszym seryjnym silnikiem w masowej produkcji, który rozwijał moc jednostkową 100 KM z1 litra. Type R miał sztywniejszą konstrukcję, zawieszenie na podwójnych trójkątnych wahaczach poprzecznych, ulepszone hamulce i heliczny mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu.

Europejskim klientom po raz pierwszy oficjalnie zaoferowano Type R’a w 1998 r. Była to Integra Type R napędzana ikonicznym, 4-cylindrowym silnikiem 1.8 VTEC, rozwijającym moc 190 KM i kręcącym się do 8000 obr./min. W europejskich wersjach, pogoń za obniżaniem masy doprowadziła nawet do zastosowania cieńszych szyb w oknach.

Pierwszy 5-drzwiowy model Type R zaprezentowany został w roku 1999. Accord Type R był wyposażony w sztywniejsze nadwozie i zawieszenie, bardziej wydajny układ hamulcowy i mechanizm różnicowy o ograniczonym uślizgu. Był też wyposażony w podwójny układ wydechowy i opcjonalnie – w tylny spojler.

W roku 2001 r. zadebiutowała na rynku japońskim 2. generacja Integry Type R oraz 2. generacja Civica Type R, który był pierwszym modelem Type R wyprodukowanym w brytyjskiej centrali Honda UK Manufacturing (HUM) w Swindon. Wersja przeznaczona na rynek japoński, pod wieloma względami inna od modelu brytyjskiego, również była wytwarzana w HUM

W roku 2002 zadebiutowała w Japonii 2. generacja NSX Type R, jako kontynuacja filozofii wywodzącej się z wyścigów. Użyto w niej na wielką skalę karbonu, by obniżyć masę, w tym do budowy dużego skrzydła tylnego oraz pokrywy silnika z wielkim wlotem powietrza. Jest to najrzadziej spotykany model Hondy z emblematem Type R.

W marcu 2007 r. zadebiutowała 3. generacja Civica Type R, oferowana w dwóch wariantach. Japońskim klientom proponowano samochód z nadwoziem 4-drzwiowym i silnikiem 2.0 VTEC o mocy 225 KM z niezależnym zawieszeniem tylnym, podczas gdy na rynku europejskim oferowano 5-drzwiowy hatchback z 201-konnym silnikiem 2.0 VTEC, kręcącym się do 7800 obr./min.

w 2015 roku pojawiła się 4. generacja Civica Type R, wyposażona w wiele rozwiązań zastosowanych po raz pierwszy. Najważniejszym z nich był pierwszy w historii silnik VTEC z turbodoładowaniem – najbardziej ekstremalny i wyczynowy silnik stosowany w Type R, który rozwijał moc 310 KM przy 6500 obr./min i oferował maksymalny moment obrotowy 400 Nm przy 2500 obr./min. Optymalizacja własności jezdnych opierała się na systemie adaptacyjnych amortyzatorów przy wszystkich kołach oraz na nowatorskich, dwuosiowych kolumnach resorujących przedniej osi. Wprowadzono zupełnie nowy tryb pracy „+R”, pozwalający kierowcy aktywować o wiele bardziej intensywnie sportowe zachowania – w tym bardziej agresywne reakcje silnika i układu kierowniczego oraz nastawy amortyzatorów. W trakcie procesu konstrukcyjnego, Civic Type R 4. generacji ustanowił nowy rekordowy czas okrążenia na północnej Pętli Nürburgringu dla seryjnych aut przednionapędowych.

Zupełnie nowy Civic Type R

Skonstruowany od podstaw, by zapewnić najbardziej ekscytujące doznania w segmencie hot-hatchy, Civic Type R 5. generacji jest pierwszym prawdziwie „globalnym” modelem Type R. W przeciwieństwie do poprzednich wersji, których specjalne warianty oferowane były wyłącznie na rynku japońskim lub europejskim, nowy Type R będzie eksportowany na cały świat.

MOTOMI.PL
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?