Test Fiat Tipo – auto dzięki któremu Fiat znowu jest FIATem

 

Niewiele osób pamięta już sytuację gdy w Polsce firma Fiat była prawdziwym potentatem na rynku, a na ulicach co trzeci samochód to był Fiat. A przecież to Fiat 126 zmotoryzował polskie społeczeństwo, a na początku lat 90-tych Cinquecento był najpopularniejszym – i co ważne – ogólnodostępnym samochodem. Potem przyszedł czas modeli Siena i Palio Weekend, które dla wielu rodzin stały się krokiem w motoryzacyjny świat.

Dwadzieścia lat temu, Fiat był też koncernem którego modele święciły międzynarodowe sukcesy wielokrotnie wygrywając konkursy Car of the Year. Niestety brak nowych modeli, przy równoczesnej ogromnej ekspansji konkurencji sprawiły, że firma stopniowo traciła swą pozycję. Nie pomogło wprowadzenie na rynek modelu 500L. Trochę lepiej przyjęty był 500X, ale i on nie pozwolił odbudować dawnej pozycji. Firma utrzymała pozycję lidera tylko w klasie modeli segmentu A (Fiat 500 jest dzisiaj najlepiej sprzedającym się pojazdem w tym segmencie w Europie).

Nagle jednak pojawił się Fiat Tipo, model który posiada wszystkie cechy dawniejszych modeli. Model ten ma bowiem: włoski styl, poręczność i użyteczność, a także wysoką technikę i niską cenę. Wszystko to jest zaś zaadoptowane do modelu spełniającego wymagania dzisiejszych klientów. W efekcie reprezentacyjny i praktyczny Fiat Tipo, umiejętnie godzi dużą ładowność bagażnika (520 litrów) z kompaktowymi rozmiarami sedana: jego długość to 4,53 metra, szerokość 1,79 metra i wysokość 1,49 metra a 264-centymetrowy rozstaw osi podkreśla przestronność wnętrza. Wszystko to dopełnione jest włoskim stylem zarówno nadwozia, jak i wnętrza, dzięki któremu jest to wyjątkowy samochód w tym segmencie.

 

Włoski styl

Często samochody sedan powstają z modelu hatchback, do którego dodawana jest trzecia bryła, tworząc nie zawsze spójny całościowo kształt. Samochód Fiata można natomiast określić mianem „urodzony sedan” i charakteryzuje go design, który łączy poszczególne części za pośrednictwem naturalnych i płynnych linii tworzących „czystego”, prawdziwego, dynamicznego sedana.

Fiat Tipo interpretuje cechy charakterystyczne dla trójbryłowych samochodów o dużej elegancji stylu, o czym świadczy zgrabna maska silnika z centralnym „ściegiem”, który, tworząc ciągłość, rozciąga się również na dachu. Podobnie, jak osłona chłodnicy tworząca całość z lampami, z chromowanymi segmentami, które tworzą oryginalny motyw graficzny, na którym błyszczy logo Fiat. Wreszcie, reflektory przednie łączą się z osłoną chłodnicy, nadając przodowi wyrazistego charakteru.

Gdy popatrzymy na model z boku, można zauważyć charakterystyczną linię łączącą reflektory przednie ze światłami tylnymi, natomiast przeszklenia tworzą dynamiczny obraz, który daje wrażenie przewiewności i przestronności dla kierowcy i pasażerów. Między słupkami a dachem powstaje „dynamiczny łuk”, który nadaje samochodowi sportowego charakteru, natomiast dzięki muskularnym nadkolom, auto wygląda na mocne i solidne.

Włoski styl odnajduje swój maksymalny wyraz w tylnej części, gdzie w harmonijnie połączonej z całością trzeciej bryle znajdują się wyrafinowane, błyszczące obramowania lamp. Są to prawdziwe designerskie elementy, które po włączeniu tworzą w ciemności niepowtarzalny obraz. Dopełnieniem tylnej części jest wbudowany spojler, który otula bryłę, zapewniając dobrą aerodynamikę oraz solidny, ochronny zderzak.

Na szczególną uwagę zasługuje współczynnik aerodynamiczny: 0,29 cx. Aby osiągnąć ten wynik Centrum Stylistyczne Fiata wykorzystało, co najlepsze w dziedzictwie całej Grupy FCA w zakresie wzornictwa. Górna część samochodu została udoskonalona pod względem profilu dachu, krzywizny szyby przedniej i kształtu karoserii. Oprócz tego, dolna część samochodu i nadkola wykazują najlepsze rozwiązania, jakie można było zaplanować.  Lusterka boczne zostały zaprojektowane specjalnie tak, aby uzyskać maksymalną efektywność akustyczną i aerodynamiczną.

Również oświetlenie przyczynia się do osiągnięcia celu, jakim jest redukcja współczynnika cx, o czym świadczą wbudowane światła tylne, jak i kształt oraz pozycja zderzaka przedniego i błotników kół przednich, zbudowanych tak, aby zapewnić najlepszą aerodynamikę pomiędzy kołami a podwoziem samochodu. Wszystko to sprzyja lepszym osiągom, akustyce i niższemu spalaniu nowego Fiata Tipo.

 

Ergonomiczne, funkcjonalne i wyciszone wnętrza.

Wnętrze zostało zaprojektowane na podstawie rzeczywistych potrzeb Klienta i z podkreśleniem funkcjonalnych elementów poprzez wyszukane akcenty stylistyczne.

Przykładem tego jest tablica rozdzielcza w kształcie półksiężyca, która jest wyróżniającym się elementem tego samochodu. Obejmuje ona centralną powierzchnię deski i dzieli ją na dwie „półmuszle” (jedna o fakturze przyjemnej dla oka, a druga bardziej funkcjonalna i techniczna) tak, aby całości nadać lekkości i jednocześnie podkreślić przestronność wnętrza.

Wnętrze samochodu jest wyjątkowo wytłumione i wyciszone, dzięki zastosowaniu najnowszych rozwiązań, takich jak: szerokie zastosowanie materiałów dźwiękochłonnych, udoskonalenie przepływów powietrza oraz zastosowanie wyłącznie elementów metalowych w celu zwiększenia sztywności punktów mocowania części mechanicznych, ramy, silnika i zawieszenia.

W Tipo swobodnie mieści się 5 pasażerów, nawet słusznej postury (1,88 m z przodu i 1,80 m z tyłu), mogących podróżować w dobrych, komfortowych warunkach. Również pod względem ilości miejsca na nogi, samochód ten plasuje się u szczytu swojej kategorii: odległość pomiędzy krawędzią przodu siedzenia, a piętą pasażera wynosi 1 metr i 7 centymetrów z przodu i 93,4 centymetrów z tyłu, ta ostatnia wartość jest charakterystyczna dla sedanów wyższego segmentu. To jednak nie wszystko. Centralne miejsce z tyłu oferuje dużą przestrzeń na nogi, dzięki której przyjemna będzie tam podróż nawet dla dorosłego pasażera.

Wśród mocnych stron Fiata Tipo, na szczególną uwagę zasługuje duży, łatwo dostępny bagażnik, jeden z najbardziej pojemnych w tym segmencie (520 litrów), który może zostać w pełni wykorzystany po rozłożeniu dzielonej kanapy tylnej (60/40), w całości lub częściowo, w razie konieczności transportowania wyjątkowo długich przedmiotów (po złożeniu foteli tylnych przewoziłem w tym sedanie rower górski z kołami 29 cali)

Do maksymalnego komfortu przyczyniają się również liczne schowki na drobne przedmioty i doskonała ergonomia jazdy. Szczególnie pozycja jazdy za kierownicą jest jedną z mocnych stron tego modelu Fiata, która plasuje go u szczytu swojej kategorii. Jest to zasługa perfekcyjnego pionowego dostrojenia pomiędzy kierownicą, dźwignią zmiany biegów, a zespołem pedałów, które zapewnia praktyczność i łatwość obsługi. Poza tym, przyciski (klimatyzacji, radia) są łatwo dostępne i kierowca nie musi odrywać wzroku od drogi podczas ich obsługi. Również pozostali pasażerowie mogą cieszyć się maksymalnym komfortem, o czym świadczą doskonałe w formie i gęstości pianki siedzenia tylne, na których wygodnie mogą siedzieć trzy dorosłe osoby.

Jak wspomniałem atutem Fiata Tipo jest występowanie wielu schowków, które spełniają wszelkie potrzeby. Schowki te różnią się pod względem kształtu i pojemności (w sumie 12 litrów) i pozwalają pomieścić osobiste przedmioty, smartfony, konsole do gry, butelki, monety i wiele innych rzeczy. Poza tym, przed dźwignią zmiany biegów znajdują się porty USB oraz AUX, do którego można podłączyć swoje urządzenia.

 

W trasie

Samochody koncernu Fiat zawsze słynęły z silników wysokoprężnych. To przecież w Alfie Romeo 156 po raz pierwszy zaproponowano silnik common rail, a jednostka 1,3 JTD została zaadoptowana do wielu samochodów (oprócz Fiata, Lancii, Alfa Romeo, jednostki te są także m.in. w Oplu i w Suzuki). W testowanym Tipo była właśnie jednostka 1.3 MultiJet II. Ten silnik diesla o pojemności 1.3 dysponujący mocą 95KM oraz momentem obrotowym 200 Nm dostępnych już od 1500 obrotów/min zapewnia bardzo niskie zużycie paliwa na poziomie 4,1 l/100km w cyklu mieszanym i  cechuje się zadowalającymi osiągami (spalanie 4,1 l/100 km jest wg danych katalogowych, gdyż w teście średnie spalanie wyniosło 5,0 l/100 km). Prędkość maksymalna pojazdu to 180 km/h, a przyspieszenie wynosi 12,3 sek.

Jeżeli chodzi o komfort akustyczny we wnętrzu, to należy przyznać że przy prędkości ponad 160 km/h w pojeździe było na tyle cicho, że słuchanie audiobooka nie wymagało zgłośnienia radio.

Pozytywnie oceniam także komfort foteli i wnętrza, gdyż jazda 4 godziny non stop (przy wcześniejszej podróży 4,5 godziny z Krakowa do Warszawy samochodem Suzuki SX4 Cross) nie spowodowała, że wyszedłem z samochodu z bólem pleców.

Jeżeli chodzi o wielkość to porównując Tipo z konkurentami Citroën C-Elysee, Toyotą Corolla, SKODA Rapid, czy VW Jetta musimy zauważyć że:

  • Długość nadwozia TIPO (4532 mm) to więcej niż Citroën (4419mm) i Skoda (4483mm), ale mniej niż Toyota (4620 mm) i VW (4650mm).
  • Szerokość nadwozia TIPO (1792 mm) to więcej niż Citroën (1748 mm), Skoda (1706 mm), Toyota (1775 mm) i VW (1778 mm)
  • Rozstaw osi TIPO ( 2636 mm) to mniej niż Citroën (2652 mm), Volkswagen (2651 mm), Toyota (2700 mm), ale więcej niż Skoda (2602 mm).
  • Cena najtańszego Tipo (46 100 zł) to mniej niż najtańszych modeli Volkswagena (72 290 zł), Toyoty (63 900 zł), czy Skody ( 55 500 zł). Jedynie Citroën oferuje niższą cenę (41 090 zł), ale musimy mieć świadomość, że model ten nie ma radio ani klimatyzacji.

Tak więc Fiat jawi się jako oferta bardzo konkurencyjna cenowo.

Dodatkowo jedyny model nawiązujący cenowo do Tipo jest typowym „modelem budżetowym” zbudowanym w najbardziej stabilnej konstrukcji nadwozia, czyli w wersji sedan. Tipo jest zaś oferowany w modelach kombi, hatchback i sedan, co oznacza znacznie większe prace nad sztywnością struktury i bezpieczeństwem.

 

Dla kogo sedan Tipo?

To naprawdę trudne pytanie. Jeżeli przyjmiemy, że jest to tylko „model budżetowy” to wersja dla wszystkich którzy szukają do użytkowania przez kilka lat samochodu nowego, z gwarancją, nowoczesnego technicznie i pewnego w użytkowaniu, ale…. budżetowego, czyli nie nadwyrężającego finanse rodziny. W tym wypadku  bezkonkurencyjny jest najtańszy Tipo za 46 100 zł.

Jednakże gdy szukamy wersji diesel to koszt 51 990 zł za Citroëna Elysse (1,6 HDi 99 KM) i testowanej wersja Tipo 1,3 JTD (95 KM) za 56 100 zł zmusza do większej refleksji.

Z drugiej zaś strony patrząc na model kompakt w wersji sedan to należy zauważyć, że najtańszy Tipo 1,3 JTD kosztuje 56 100 zł, ale… najtańsza Skoda Rapid 1,4 TDI to koszt 63 300zł, minimalna cena Toyoty diesel to 78 000 zł, VW Jetta to 83 300 zł.

Bogusław Korzeniowski

 

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?