UNIMOG – fantastyczny samochód to dzieło przypadku…

W motoryzacji wiele rozwiązań zawdzięczamy przypadkowi. Tak było też z kultowym już modelem Unimog.

U421 mit Frontlader:

Po zakończeniu II wojny światowej trwały rozmowy nad wprowadzeniem w życie planu Morgenthaua (w-ce prezydent USA – przyp MOTOMI.PL), na mocy którego Niemcy stałyby się państwem rolniczym z całkowitym zakazem rozwijania przemysłu ciężkiego. Sytuację tę wykorzystał Albert Friedrich, niegdyś szef działu odpowiedzialnego za projektowanie silników lotniczych w koncernie Daimler-Benz. Rozpoczął on pracę nad koncepcjami funkcjonalnej maszyny rolniczej jeszcze w czasie wojny. W kontekście możliwości wprowadzenia w życie Planu Morgenthaua, projekty te przybrały formę uniwersalnego ciągnika, który mógłby spełniać funkcję traktora, pojazdu do przewozu urządzeń oraz pojazdu transportowego w obszarze rolnictwa.

Do opracowania projektu Friedrich zaangażował jednego ze swoich dawnych kolegów, Heinricha Rösslera, który mógł wnieść cenne doświadczenie praktyczne – od zakończenia wojny był bowiem zatrudniony jako robotnik rolny i wiedział dokładnie, czego potrzebują rolnicy. To jednak nie wszystko. W październiku 1945 Friedrichowi udało się bowiem zdobyć pozwolenie na produkcję od amerykańskich sił okupacyjnych (a w tamtych czasach alianci podejrzliwie przyglądali się wszelkiej działalności przemysłowej w Niemczech). Jako partnera w celu zaprojektowania i produkowania pojazdu Friedrich wybrał spółkę Erhard & Söhne. W styczniu 1946 roku Rössler rozpoczął pracę w fabryce spółki jako kierownik ds. technicznych projektu. Pierwsze nadwozie nadające się do warunków drogowych było gotowe 1 października 1946 r. To, co odróżniało nowy pojazd od zwykłego traktora rolniczego, można podsumować w dziesięciu głównych punktach:

  1. Pojazd był napędzany silnikiem benzynowym z przedwojennego modelu osobowego Mercedes Benz 170 V i mógł rozwijać prędkość od 3 do 50 km/godz.
  2. Obniżone, resorowane osie, aby utrzymać maksymalną prędkość pod kontrolą podczas jazdy.
  3. Napęd na cztery koła z przednią i tylną blokadą mechanizmu różnicowego.
  4. Hamulce na osi przedniej i tylnej (traktory rolnicze były wyposażone tylko w hamulce tylne).
  5. Solidna konstrukcja ramowa przejęta z samochodu osobowego oraz ciężarówki.
  6. Dwuosobowa kabina ze składanym dachem, składaną szybą przednią, obitymi siedzeniami i ogrzewaniem.
  7. Platforma do przewożenia ładunków mierząca około 1,5 m2, z nośnością co najmniej tony.
  8. Korzystny rozkład ładunku przy jeździe po trudnym terenie – 2/3 na przedniej osi i 1/3 na tylnej osi.
  9. Możliwość mocowania urządzeń z boku, przodu, tyłu i z góry.
  10. Przednie i tylne przystawki odbioru mocy.

Zaczęto zastanawiać się, jak nazwać ten kompaktowy, wielozadaniowy pojazd. Nie był to ani traktor w tradycyjnym znaczeniu tego słowa, ani ciężarówka, ani też innego rodzaju pojazd rolniczy. Wówczas inżynier Hans Zabel wpadł na pomysł, aby skrócić pełną nazwę, czyli „Universalmotorgerät” („urządzenie silnikowe o wszechstronnym zastosowaniu”) do charakterystycznego UNIMOG.

Ponieważ w końcu 1945 tanie paliwo dieslowskie zostało oficjalnie zatwierdzone do użytku w celach rolniczych, stało się jasne, że zastosowanie silnika benzynowego nie wchodzi w grę. Jeżeli pojazd miał zachować swoją konkurencyjność, to musiał być wyposażony w silnik Diesla. Wykorzystano więc projekt opracowany przez Juliusa Witzky (projektanta silników do motorówek w firmie Daimler-Benz). W sierpniu 1948 r. firma wysłała dwa pojazdy typu Unimog na targi rolnicze DLG do Frankfurtu nad Menem, gdzie spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. W ciągu dwóch lat, od jesieni 1948 r. do jesieni 1950 r., udało się sprzedać 600 pojazdów.

Sukces Unimoga przerósł jednakże możliwości produkcyjne spółki Erhard & Söhne. W efekcie, po negocjacjach z koncernem Daimler-Benz, firma zgodziła się przejąć cały sektor związany z produkcją Unimoga. Fabryka w Daimler Benz określiła swój cel produkcyjny na poziomie 300 Unimogów na miesiąc, a pierwszy model opuścił fabrykę 3 czerwca 1951 r.

 

inf/zdjęcia/film - MERCEDES

 

Test Fiat Tipo – auto dzięki któremu Fiat znowu jest FIATem

  Niewiele osób pamięta już sytuację gdy w Polsce firma Fiat była prawdziwym potentatem na rynku, a na ulicach co trzeci samochód to był Fiat. A przecież to Fiat 126 zmotoryzował polskie społeczeństwo, a na początku lat 90-tych Cinquecento był najpopularniejszym – i co ważne – ogólnodostępnym samochodem. Potem przyszedł czas modeli Siena i Palio Weekend, które dla wielu rodzin stały się krokiem w motoryzacyjny świat. Dwadzieścia lat temu, Fiat był też koncernem […]

0 komentarzy

Fiat TIPO numerem 1 w Polsce

Jak donosi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, majowy ranking najpopularniejszych samochodów nabywanych w Polsce przez osoby prywatne przynosi przetasowanie na samym szczycie listy. Nowym bestsellerem nad Wisłą został przebojowy Fiat Tipo. Ten ważny sukces potwierdza słuszność strategii marki, skoncentrowanej na dostarczaniu klientom samochodu o optymalnej relacji ceny do wyposażenia i odzwierciedlonej w reklamowym motto „Tak niewiele trzeba, by mieć tak wiele”. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, co miesiąc publikuje listę Top50 […]

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?