Mercedes-Benz 190 SL (W 121) – pierwsza generacja SL

 

Mercedes-Benz Typ 190 SL Roadster (W 121, 1955 bis 1963)

Stylizacja 190 SL nawiązywała do 300 SL. O ile jednak Gullwing bazował na skomplikowanej ramie przestrzennej, o tyle jego mniejszy brat korzystał ze skróconej płyty podłogowej limuzyny 180 (W 120) z samonośnym nadwoziem. Produkcja dwuosobowego roadstera ruszyła w maju 1955 roku. Do napędu auta posłużył nowo opracowany silnik z wałkiem rozrządu w głowicy., który z pojemności 1,9 litra generował on moc 105 KM.

Mercedes-Benz 190 SL w zjawiskowy sposób odzwierciedlał atmosferę lat 50-tych, ówczesną radość życia i pogodę ducha. Przede wszystkim stał się jednak marzeniem swoich czasów, czasów powojennego rozwoju gospodarczego i rosnącej popularności samochodu jako indywidualnego środka transportu. Nigdy wcześniej tylu ludzi nie mogło pozwolić sobie na zakup własnego auta.

Mercedes-Benz 190 SL (W 121)

Również w tym względzie debiut 190 SL nastąpił we właściwym czasie. Dwuosobowy roadster ustanowił nowe standardy komfortowego podróżowania z domieszką sportowego sznytu i odświeżył ideę „gran turismo” – wielkiej turystyki. Właśnie tak zaczęła się znamienita tradycja Mercedesów z serii SL, łączących przyjemność z jazdy pod gołym niebem, osiągi, najwyższą jakość oraz codzienną praktyczność. Dziś te wartości reprezentuje aktualny SL, oznaczony jako R 231.

Chociaż 190 SL nie bazował na technologii używanej w wyścigach, tak jak jest „starszy brat” 300 SL, sport nie był mu obcy. Odnosiło się to zwłaszcza do krótko oferowanej wersji wyścigowej z pozbawionymi okien aluminiowymi drzwiami, niższą przednią szybą i innymi modyfikacjami. Na czas wyścigów można było zdemontować także zderzaki i miękki dach samochodu. Wśród jego znaczących sukcesów należy wymienić klasowe zwycięstwo Douglasa Steane’a w Grand Prix Makau w 1956 roku.

Liczne atuty 190 SL sprawiły, że w latach 50. model został ambasadorem marki Mercedes-Benz w wielu zakątkach świata. Blisko 80% produkcji (25 881 sztuk w latach 1955-1963) trafiło na eksport – najwięcej, bo blisko 40% egzemplarzy sprzedano w USA.

 

Dziś ta motoryzacyjna ikona powojennego cudu gospodarczego należy do najbardziej wartościowych pojazdów klasycznych. Według danych gromadzonych przez organizację Historic Automobile Group International (HAGI) zajmującą się rynkiem aut zabytkowych, wartość 190 SL od 1980 roku wzrastała średnio o 10% rocznie, a od 2004 roku – nawet o 11%. Roadster zajmuje również pozycję lidera w statystyce HAGI dla klasycznych Mercedesów (indeks MBCI – Mercedes-Benz Classic Index). Uznanie kolekcjonerów z całego świata jest kolejnym dowodem na niesłabnący urok 190 SL – samochodu marzeń sprzed 60 lat.

 

MOTOMI.PL

Porównuj, analizuj i wybieraj świadomie!

W serwisie pojawiła się nowa funkcjonalność i jest nią porównywarka. Nie musimy pisać, że zdecydowanie ułatwi to weryfikację ofert, które najbardziej Was interesują? Jak korzystać z tego narzędzia? Wystarczy, że na stronie ogłoszenia lub na liście wyników wyszukiwania  zaznaczysz przy wybranym modelu auta ikonkę: Możesz porównać ze sobą maksymalnie trzy modele, analizując najważniejsze parametry techniczne oraz wyposażenie.   Tags: aktualizacje kupuj Motomi ogłoszenia porównywarka wyszukiwarka

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?