Mercedes-Benz R129 – czwarta generacja SL, czyli ostatni model prostych linii karoserii

Czwarta generacja popularnej serii luksusowych roadsterów SL została zaprezentowana w marcu 1989 podczas salonu samochodowego w Genewie.

Mercedes-Benz 300 SL (R 129, 1989 bis 2001), dritte Generation (1995 bis 2001).

Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W 201 (Mercedes 190) oraz niektóre silniki od W124 (popularny wśród taksówkarzy następca „beczki” W123). W czasie swojej premiery auto uchodził jednak za innowacyjne, gdyż zastosowano w nim elektrohydraulicznie składany miękki dach oraz ręcznie nakładany hardtop, po raz pierwszy zamontowano też system windshaft – kratkę osłaniającą pasażerów kabrioletu przed wiatrem, umocowaną za siedzeniami.

Mercedes-Benz 300 SL (R 129, 1989 bis 2001), erste Generation (1989 bis 1995).

Po raz kolejny okazało się też, że nowa generacja SL była znacznie cięższa od poprzedniej. Różnica masy między podstawowymi wersjami silnikowymi R129 i R107 wynosiła ponad 100 kg. Nowy model nie stracił jednak na dynamice, ponieważ ponownie  zastosowano w nim mocniejsze silniki. Jest to także pierwszy model SL który wyposażono w silnik AMG.

Stosowane silniki w modelu R129 zaczynały się od rzędowej szóstki o pojemności 3000 cm, a kończyły na V12 mającej pojemność 7300 ccm. Moce jednostek wynosiły od 190 KM do 525 KM

W czasie produkcji, model R129 przeszedł w 1995 dość istotne zmiany, zarówno konstrukcyjne jak i stylistyczne. Wyróżnia się zatem dwie serie modelu.

 

Seria I (03.1989–09.1995)

Mercedes-Benz SL (R 129, 1989 bis 2001), erste Generation (1989 bis 1995).

Zaprezentowane w Genewie nadwozie charakteryzowało się m.in.:

  • dwutonowym lakierowaniem (zderzaki jaśniejsze),
  • pomarańczowymi kloszami kierunkowskazów przednich i tylnych,
  • klamkami drzwi wykonanymi z czarnego plastiku,
  • grillem z siedmioma cienkimi szczeblami.

 

 

Seria II (09.1995–06.2001)

Fixpunkt der SL-Reihe seit vielen Jahren: Mercedes-Benz SL 500, hier der Baureihe R 129 (1989-2001) nach der ersten großen Modellpflege im Jahr 1995.

Została zaprezentowana na targach we Frankfurcie, we wrześniu 1995. Nadwozie różniło się od serii I kilkoma detalami:

  • inny kształt zderzaków przednich i tylnych, oraz progów,
  • klosze kierunkowskazów tylnych – czerwone, przednich – przezroczyste,
  • grill z sześcioma grubszymi szczeblami,
  • dyskretne modyfikacje wnętrza: lepsze materiały, nowy kształt siedzeń i kierownicy
  • opcjonalny „Glasdach” (przezroczysty dach panoramiczny).

Seria II obfitowała też w liczne nowinki techniczne, m.in.:

  • 5-biegową przekładnię automatyczną, sterowaną elektronicznie (standard w modelach z silnikami V8 i V12),
  • System ESP (standardowo tylko w wersji silnikiem V12)
  • Opcjonalnie stosowane reflektory ksenonowe
MOTOMI.PL

Porównuj, analizuj i wybieraj świadomie!

W serwisie pojawiła się nowa funkcjonalność i jest nią porównywarka. Nie musimy pisać, że zdecydowanie ułatwi to weryfikację ofert, które najbardziej Was interesują? Jak korzystać z tego narzędzia? Wystarczy, że na stronie ogłoszenia lub na liście wyników wyszukiwania  zaznaczysz przy wybranym modelu auta ikonkę: Możesz porównać ze sobą maksymalnie trzy modele, analizując najważniejsze parametry techniczne oraz wyposażenie.   Tags: aktualizacje kupuj Motomi ogłoszenia porównywarka wyszukiwarka

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?