Mercedes AMG GT-R – zawieszenie AMG stworzone do pokonania praw fizyki

 

Do wymagań jazdy torowej dostosowano także zawieszenie supersportowego coupe AMG. Aby zmniejszyć masy nieresorowane, wahacze, zwrotnice i piasty obu osi zostały w całości wykonane z kutego aluminium. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami zapewnia pewne prowadzenie kół, a duży „negatyw” i wysoka zbieżność pozwalają rozwijać imponujące prędkości w zakrętach. Jednocześnie kierowca może cieszyć się optymalnym wyczuciem drogi nawet podczas pokonywania łuków na granicy przyczepności.

Również łożyska sferyczne (uniball) w dolnych wahaczach tylnej osi swoją inspirację czerpią ze świata sportów motorowych – są znacznie bardziej odporne na zużycie niż tuleje wahaczy i ze względu na swoją konstrukcję nie maja luzu, toteż zbieżność i pochylenie koła nie zmieniają się nawet przy dużych obciążeniach. W rezultacie AMG GT R prowadzi się jeszcze precyzyjniej.

Dodatkowo, tylna oś została wyposażona w grubszy stabilizator rurowy, dostosowany do podwyższonych limitów dynamiki jazdy. Konstrukcja rurowa przyczynia się do ograniczenia masy własnej samochodu.

Nowe, regulowane zawieszenie AMG zostało opracowane specjalnie z myślą o wariancie GT R. Podobnie jak w samochodach stricte wyścigowych, kierowca może wybrać tu własne ustawienia i ręcznie, bezstopniowo regulować wstępne napięcie sprężyn. Pozwala to wpływać na stopień nurkowania oraz przechylania się nadwozia oraz przyczepność AMG GT R i dostosować wóz do własnych preferencji lub wymagań konkretnego toru.

Regulowane zawieszenie łączy się z aktywną, adaptacyjną kontrolą tłumienia AMG RIDE CONTROL. System ten elektronicznie kontroluje i automatycznie dostosowuje amortyzację każdego koła zależnie od stylu prowadzenia, prędkości i aktualnych warunków drogowych. Za błyskawiczną, precyzyjną zmianę charakterystyki resorowania amortyzatora odpowiadają dwa osobne elektrozawory służące do regulacji kompresji i odbicia. Twardsze nastawy pozwalają skutecznie niwelować ruchy poprzeczne i wzdłużne nadwozia, np. podczas mijania zakrętów lub hamowania. Płynna regulacja tłumienia zależnie od prędkości zapewnia najlepszy możliwy kontakt z drogą nawet przy szybkiej jeździe – a tym samym zwiększa bezpieczeństwo.

Co więcej, kierowca może regulować charakterystykę adaptacyjnego tłumienia za naciśnięciem przycisku na konsoli AMG DRIVE UNIT lub korzystając z trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Do wyboru są trzy ustawienia: Comfort, Sport i Sport+. Pierwsze z nich najlepiej sprawdza się podczas podróży drogami publicznymi. Drugie przeznaczone jest do agresywnej jazdy po drogach o nierównej nawierzchni – zapewnia maksymalny kontakt z nawierzchnią na torach takich jak Północna Pętli Nurburgringu. Trzecie, najtwardsze, stanowi idealny wybór na równe, nowoczesne obiekty, na których rozgrywane są wyścigi Grand Prix, np. tor Hockenheim.

AMG GT R wyróżnia się też szerszym rozstawem przednich i tylnych kół oraz montowanymi standardowo oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 275/35 ZR 19 z przodu oraz 325/30 ZR 20 z tyłu. Te ostatnie, dopuszczone do użytku na publicznych drogach, pozwalają osiągać lepsze czasy okrążeń i pokonywać nawet o połowę większy przebieg podczas jazdy stricte torowej.

Zwinność i stabilność: aktywna tylna oś skrętna

Nowy AMG GT R jest jeszcze bardziej czuły na ruchy kierownicą – jako pierwszy model z palety Mercedes-AMG otrzymał bowiem aktywną skrętną tylną oś. Układ ten oferuje perfekcyjne połączenie zwinności i stabilności, czyli charakterystyk, które zwyczajowo są ze sobą sprzeczne.

Konwencjonalne wahacze tylnej osi w AMG GT R zastąpiono dwoma elektromechanicznymi siłownikami (silniki elektryczne z elementami śrubowymi). Nie mają one mechanicznego połączenia z kierownicą – skręt tylnych kół regulowany jest tu elektronicznie. Maksymalny kąt ich skrętu wynosi 1,5 stopnia.

Do prędkości 100 km/h tylne koła skręcane są w kierunku przeciwnym do przednich, „wirtualnie” skracając w ten sposób rozstaw osi. W rezultacie AMG GT R odczuwalnie zwinniej zachowuje się w zakrętach, dostarcza jeszcze więcej przyjemność z jazdy i mniej obciąża kierowcę – zwłaszcza na wąskich, krętych drogach czy ciasnych torach, gdzie często trzeba zmieniać kierunek jazdy, albo w slalomie.

Gdy prędkość przekroczy 100 km/h, układ zaczyna skręcać tylne koła w tym samym kierunku co przednie – dochodzi wówczas do „wirtualnego” wydłużenia rozstawu osi i poprawy stabilności. Jednocześnie przy zmianie kierunku jazdy znacznie szybciej narastają działające na tylne koła siły boczne, dzięki czemu samochód jeszcze chętniej reaguje na ruchy kierownicą. Kierowca wyczuwa ogromne pokłady przyczepności tylnych kół i doskonałą stabilność podczas szybkich korekt kierunku, i to bez występowania drgań tylnej osi.

Ale aktywna tylna oś skrętna imponuje nie tylko w zakrętach – wspiera kierowcę również w razie wystąpienia konieczności przeprowadzenia nagłego manewru wymijania, zwiększając bezpieczeństwo jazdy. W rezultacie AMG GT R łatwiej prowadzi się w zakresie granicznym.

Standardowy, trzystopniowy układ ESP® z trybami ESP ON, ESP SPORT Handling Mode oraz ESP OFF pracuje w perfekcyjnej symbiozie z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, a jego działanie zostało optymalnie dostosowane do niezrównanej dynamiki jazdy, jaką oferuje nowy AMG GT R. Oprogramowanie dla trybu ESP OFF zostało zaczerpnięte z AMG GT3.

Trakcja do dziewiątej potęgi: AMG TRACTION CONTROL

W trybie ESP OFF kierowca ma do dyspozycji kolejną innowację inspirowaną światem wyścigów – nowy układ AMG TRACTION CONTROL, który pozwala dodatkowo wpływać na charakterystykę prowadzenia AMG GT R. Umożliwia on wstępne ustawienie dopuszczalnego poślizgu tylnej osi na jednym z 9 poziomów, zupełnie jak w obecnym AMG GT3. Układ ogranicza przyczepność napędzanych kół, nie wpływa jednak na działania stabilizacyjne systemu ESP®.

Kierowca obsługuje AMG TRACTION CONTROL za pomocą specjalnego pokrętła na konsoli środkowej, zlokalizowanego pod otworami wentylacyjnymi. Zależnie od ustawienia system dopuszcza mniejszy lub większy poślizg kół tylnej osi – co przydaje się w różnych warunkach drogowych. Poziom 1. przeznaczono do jazdy po mokrej nawierzchni, z wysokimi rezerwami bezpieczeństwa, a 9. pozwala na maksymalny uślizg kół. Aktualne ustawienie wskazują – niczym w samochodach wyścigowych – otaczające pokrętło diody LED oraz ikona na wyświetlaczu między zegarami.

AMG TRACTION CONTROL ma istotną przewagę nad konwencjonalnymi systemami: za pomocą wirtualnego symulatora w ułamku sekundy przewiduje bowiem wartość współczynnika tarcia µ i inne potrzebne informacje. Maksymalny dopuszczalny poślizg tylnych kół obliczany jest zależnie od wybranego poziomu działania systemu. Gdy podczas przyspieszania koła osiągną zadany poziom poślizgu, kontrola trakcji zacznie modulować moc silnika tak, aby już go nie przekraczać – samochód będzie dalej przyspieszać z zaprogramowanym uślizgiem tylnej osi. Zakres regulacji uwzględnia też wpływ „szpery” (mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu).

Elektroniczna „smycz” działa bez opóźnień, zwiększając dodatkowo zarówno osiągi, jak i radość z jazdy. Kierowca jest wspierany w jednym z najtrudniejszych aspektów jazdy, czyli w doborze optymalnego momentu obrotowego i stopnia jego zwiększania podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu. Dzięki AMG TRACTION CONTROL dysponuje dokładnie taką przyczepnością, jakiej potrzebuje. Precyzyjnie wyliczone dostarczanie mocy na końcu łuku stanowi jedno z najważniejszych kryteriów przy „wykręcaniu” najlepszych czasów okrążeń.

Elektronicznie sterowana „szpera”

AMG GT R jest seryjnie wyposażony w elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu, zintegrowany z kompaktową obudową skrzyni biegów. Czułe i szybkie sterowanie winduje fizyczne granice prowadzenia na zupełnie nowy poziom. Nie tylko dodatkowo zwiększa przyczepność tylnych kół, ale i limity prędkości w zakrętach. Układ płynnie dobiera stopień blokady dyferencjału podczas przyspieszania oraz jazdy z odpuszczonym gazem, a jego działanie jest perfekcyjnie dostosowane do odmiennych warunków prowadzenia i nawierzchni o zróżnicowanym współczynniku tarcia.

MOTOMI.PL

Światła LED – dlaczego nie oślepiają???

Optymalna widoczność bez oślepiania innych. Wraz z reflektorami AFL LED firma Opel wprowadza zalety adaptacyjnego i w pełni diodowego oświetlenia przedniego w minivanach i samochodach sportowo-użytkowych z segmentu kompaktowego. Opcjonalne reflektory AFL LED dostępne w nowych Oplach Zafira i Mokka X emitują wiązkę intensywnie białego światła, która skutecznie zamienia noc w dzień i automatycznie dostosowuje się do warunków jazdy. System oferuje dziewięć różnych trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie i tryb postojowy, które przyczyniają […]

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?