Miejsca odpoczynku podróżnych

Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne jest nie tylko to, jak jeździmy. Znacznie ma również to, jak odpoczywamy. Zaleca się, by każde dwie godziny jazdy przeplatać odpoczynkiem.

Zaczynamy po pierwszych dwóch godzinach od 10 minut odpoczynku z założeniem, że każda kolejna przerwa powinna być o 5 minut dłuższa. Jeśli planujemy wyjazd, warto wcześniej przemyśleć miejsca, w których się zatrzymamy. W przypadku podróżowania drogami ekspresowymi i autostradami możemy skorzystać ze specjalnie wyznaczonych miejsc – Miejsc Obsługi Podróżnych.

W styczniu 2012 roku działało 28 takich miejsc, w październiku 2015 roku na terenie Polski MOP-ów było już 257. Definicja opisuje Miejsce Obsługi Podróżnych jako teren w bliskim sąsiedztwie drogi, wyposażony w parking oraz infrastrukturę zapewniającą komfort i odpoczynek podróżnym.

W Polsce MOP-y dzielimy na 3 kategorie:

  • MOP kategorii I – o funkcji wypoczynkowej, wyposażony w stanowiska postojowe (parking), jezdnie manewrowe, urządzenia wypoczynkowe, sanitarne i oświetlenie; dopuszcza się wyposażenie w obiekty małej gastronomii;
  • MOP kategorii II – o funkcji wypoczynkowo-usługowej, wyposażony w obiekty, o których mowa w punkcie 1 oraz w stację paliw, stanowiska obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczno-handlowe, punkty informacji turystycznej;
  • MOP kategorii III – o funkcji wypoczynkowej i usługowej, wyposażony w obiekty, o których mowa w punkcie 2, obiekty noclegowe oraz inne obiekty handlowo-usługowe, w zależności od potrzeb.

„MOP-y muszą zapewnić miejsca postojowe dla osób niepełnosprawnych – nie mniej niż dwa. Liczbę pozostałych miejsc postojowych oraz liczbę stanowisk na stacji paliw określa się indywidualnie. Jest ona zależna od średniego dobowego ruchu i intensywności zagospodarowania autostrady. Miejsca odpoczynku budowane są w miejscach, które muszą zapewnić bezpieczeństwo ruchu i nie mogą wpływać na przepustowość drogi” – tłumaczy instruktor ŠKODA Auto Szkoły, Radosław Jaskulski.

MOP-y połączone są z drogą ekspresową lub autostradą za pomocą pasa włączania (wyjazd na autostradę) i wyłączania (zjazd na MOP). Ponieważ bezpieczeństwo ma bardzo duże znaczenie, miejsca odpoczynku nie mogą być położone blisko węzła, w miejscu gdzie występuje słaba widoczność wjazdu na jezdnię i m.in. w miejscach, gdzie występuje dodatkowy pas ruchu.

Odległość pomiędzy MOP-ami nie może być mniejsza niż 15 km, a od przejścia granicznego minimalnie 3 km.

Budowanie bezpieczeństwa to długoletni proces. W te działania wpisuje się budowanie infrastruktury przyjaznej kierowcom, dającej nie tylko możliwość zatankowania pojazdu czy zjedzenie posiłku. Ważne jest zachęcenie do odpoczynku aktywnego na świeżym powietrzu czy drzemki, która pozwoli zebrać siły i utrzymać koncentrację w dalszej podróży.

Porady piszą dla nas instruktorzy ŠKODA Auto Szkoła ŠKODA Auto Szkoły

Test ŠKODA  SuperB – nazwa zobowiązuje, czyli flagowy model ŠKODY

  Przyznam, że z zakwalifikowaniem marki ŠKODA  miałem największe problemy w dziennikarskim życiu. Z jednej strony ŠKODE pamiętam jako modele 105, stojące w latach osiemdziesiątych przed blokami osłonięte plandekami. Co weekend plandeka ta była zdejmowana, samochód był „pucowany” i… ponownie przykryty. Ot „naród skodziarzy”… Z drugiej strony ŠKODA  to także Czesi i Słowacy, którzy jadąc w niewielkich odległościach trójkami po wąskich, krętych drogach Chorwacji (zanim wybudowano autostradę) blokowali wszystkich pozostałych uczestników […]

0 komentarzy

ŠKODA Superb: okręt flagowy z wielkimi tradycjami

Od 2001 nowa rodzina modelowa, ŠKODA Superb, koronuje paletę modelową ŠKODY. Modelem tym czeski producent samochodów nawiązuje do tradycji dużych, reprezentacyjnych samochodów z Mladá Boleslav, która się zaczęła już na początku 20. stulecia. Laurin & Klement FF w 1907 był pierwszy autem z ośmiocylindrowym silnikiem w Europie Środkowej. W latach 1920. luksusową ŠKODĄ Hispano Suiza jeździł między innymi pierwszy prezydent Czechosłowacji, na początku lat 1930. podziw budził ośmiocylindrowy samochód ŠKODA 860. […]

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?