Kiedy warto ruszać w drogę?

Ospałość i senność za kierownicą sprawiają, że reakcje kierowcy są dużo wolniejsze, jego percepcja słabsza, a do tego ryzyko wypadku dużo wyższe. Jesienią i zimą, kiedy dni są krótsze i senność przychodzi szybciej, powinniśmy jeszcze bardziej zwracać uwagę, czy wsiadamy za kierownicę wypoczęci i skupieni. Badania pokazują, że najmniej energii mamy między godz. 2.00 a 6.00 oraz 14.00 a 17.00.
Senność, zmęczenie i ospałość mogą bardzo negatywnie wpływać na bezpieczeństwo w trakcie jazdy. Przyczyn takiego samopoczucia jest wiele – brak snu, harmonogram uwzględniający pracę w nocy, stosowanie leków o działaniu uspokajającym, picie alkoholu czy wzmożony wysiłek fizyczny – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Te wszystkie czynniki lub kombinacja kilku z nich znacznie zwiększają ryzyko wypadku. Badania pokazują, że najbardziej narażeni na zaśnięcie za kierownicą są młodzi mężczyźni do 26 roku życia, pracownicy zmianowi, osoby z zaburzeniami snu lub cierpiące na chroniczny braku snu czy dostawcy jeżdżący samochodem nocą**.

Istnieją pory dnia, w których nasz poziom energii wzrasta bądź spada. Szczyty energetyczne, w których najlepiej nam się myśli, wypadają o godz. 9.00 i 21.00, natomiast w pełni sił fizycznych jesteśmy o godz. 11.00 i 19.00. Najmniej wydajni energetycznie jesteśmy między 2.00 a 6.00 oraz między 14.00 i 17.00. Wówczas zauważa się większą tendencję do występowania kolizji. – Jeśli kierowca czuje się zmęczony, powinien zrobić sobie 15-minutową przerwę. Może to przełożyć się na gotowość do nawet 2-godzinnej jazdy. Dłuższe drzemki mogą powodować, że trudniej będzie nam szybko odzyskać energię – mówią trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Na ospałość i senność kierowców wpływ ma także to co jedzą podczas drogi. Ciężkostrawne, duże posiłki wzmagają uczucie zmęczenia, dlatego w drodze najlepiej jeść lekkostrawne przekąski, a jeśli mamy ochotę na kawę, pamiętajmy, że powoduje ona jedynie krótkotrwałe pobudzenie.

 

* blog.nationwide.com

 Porady piszą dla nas instruktorzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault

ŠKODA Superb: okręt flagowy z wielkimi tradycjami

Od 2001 nowa rodzina modelowa, ŠKODA Superb, koronuje paletę modelową ŠKODY. Modelem tym czeski producent samochodów nawiązuje do tradycji dużych, reprezentacyjnych samochodów z Mladá Boleslav, która się zaczęła już na początku 20. stulecia. Laurin & Klement FF w 1907 był pierwszy autem z ośmiocylindrowym silnikiem w Europie Środkowej. W latach 1920. luksusową ŠKODĄ Hispano Suiza jeździł między innymi pierwszy prezydent Czechosłowacji, na początku lat 1930. podziw budził ośmiocylindrowy samochód ŠKODA 860. […]

0 komentarzy

Test ŠKODA  SuperB – nazwa zobowiązuje, czyli flagowy model ŠKODY

  Przyznam, że z zakwalifikowaniem marki ŠKODA  miałem największe problemy w dziennikarskim życiu. Z jednej strony ŠKODE pamiętam jako modele 105, stojące w latach osiemdziesiątych przed blokami osłonięte plandekami. Co weekend plandeka ta była zdejmowana, samochód był „pucowany” i… ponownie przykryty. Ot „naród skodziarzy”… Z drugiej strony ŠKODA  to także Czesi i Słowacy, którzy jadąc w niewielkich odległościach trójkami po wąskich, krętych drogach Chorwacji (zanim wybudowano autostradę) blokowali wszystkich pozostałych uczestników […]

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?