AUDI QUATTRO, nieznana historia

Symbolem systemu quattro jest Gekon Malajski, którego sposób poruszania stanowi odzwierciedlenie wszystkich zalet quattro. Porusza się on po lesie tropikalnym, przeważnie po wilgotnych gałęziach i śliskim listowiu. Dobrą przyczepność w takich warunkach zawdzięcza z jednej strony przyssawkom, z drugiej natomiast rozdziałowi sił.

Wilgotne lub śliskie podłoże występuje nie tylko w lesie tropikalnym, lecz także na naszych drogach, i to znacznie częściej niż by sobie tego życzyli kierowcy. Nie tylko śnieg i lód, ale również jesienne liście, rozsypany piasek i gliniastą drogę gruntową łatwiej jest pokonać samochodem Audi z napędem na cztery koła.

System quattro był wynikiem zmiany sposobu myślenia jaka dokonała się w koncernie Audi w połowie lat siedemdziesiątych. Wszystko zaczęło się od powołania, w 1975 roku, Ferdinanda Piecha na stanowisko Członka Zarządu. Piech miał wówczas 39 lat, doświadczenie zdobyte w koncernie Porsche i trzy lata pracy na stanowisku szefa działu rozwoju  Audi.

Szybko okazało się, że człowiek ten jest niezwykle postępowy i myślący perspektywicznie, czym pozyskał wewnątrz firmy zaufane grono. Młodzi konstruktorzy przedstawili mu swoje prace prowadzone nad modelem Audi 50, silnikiem Polo i pojazdem terenowym o nazwie lltis, oferowanym różnym armiom NATO.

Szczególne wrażenie podczas zimowych jazd testowych wywarł samochód terenowy. Pomimo słabej jednostki napędowej o mocy 75 KM pokonał na śniegu i lodzie prototyp Audi 200.

W lutym 1977 konstruktor zawieszenia Jorgen Bensinger wpadł na pomysł aby w samochodzie osobowym zastosować napęd jak w modelu Iltis (a więc na cztery koła), lecz z silniejszą jednostką napędową.

Co ciekawe, projekt ruszył bez wsparcia ze strony koncernu, bez budżetu i bez „zlecenia konstrukcyjnego”, które w dużym zakładzie potrzebne jest nawet na nową klamkę do drzwi.

Podstawowe hasła tego projektu brzmiały następująco: przydatność do jazd długodystansowych, karoseria typu coupé, napęd na wszystkie koła, silnik z turbodoładowaniem. Bezpośrednio zaangażowanych było około dziesięciu osób, które zapewniały dyplomatyczne wsparcie ze strony poszczególnych działów. Ojcami projektu byli: Jorg Bensinger – inicjator, Ferdinand Piech – patron oraz szef, i Walter Treser – najlepszy kierownik działu projektowego. Powstały samochód otrzymał kryptonim Audi 80.

Obecnie system potrzebował nazwy.

Decyzja miała zapaść na zebraniu dotyczącym strategii produktu. Przedstawiono na nim dwa pomysły. Zaproponowano nazwy Carat i Quattro. Carat to skrót od słów Coupe All Rad Antrieb Turbo. Walter Treser, autor nazwy Quattro, dowiedział się o tej propozycji i sprawdził, że istnieją już zaliczane do najtańszych perfumy o tej samej nazwie. Postarał się o jedną buteleczkę perfum i gdy podczas posiedzenia wymieniono nazwę Carat, wyjął ją i napomknął, że nie można nazwać produktu, który ma podbić świat, tak samo jak tandetne perfumy dla kobiet. W ten sposób zwyciężyła nazwa Quattro.

W marcu 1980 roku podczas Salonu w Genewie samochód został przedstawiony zagranicznym mediom.

Od samego początku projektanci i konstruktorzy zgodni byli co do tego, że nowy samochód należy zaprezentować na arenie sportowej.

Szybką i bezpośrednią konfrontację z konkurencją mogły zapewnić jedynie Mistrzostwa Świata w rajdach samochodowych 1981 roku. Gdy zapadła ostateczna decyzja o konieczności skompletowania zespołu rajdowego, w pierwszej kolejności zwrócono się do Fina, Hannu Mikkola.

Był to najbardziej utytułowany kierowca, nie tylko w sezonie 1979, lecz także w całym dziesięcioleciu. Po jazdach testowych bez wahania przyjął on propozycję Audi.

Drugim kierowcą została wybrana kobieta o nazwisku Michéle Mouton, najszybsza kobieta na czterech kółkach.

Jesienią 1981 roku zdarzyła się rzecz niewiarygodna: Michéle Mouton jako pierwsza kobieta w historii sportu samochodowego wygrała wyścig w San Remo w ramach Mistrzostw Świata.

Była to najlepsza reklama dla systemu quattro, dowód dla sceptycznych, którzy odtąd mieli pewność, że „nawet kobieta, mając do dyspozycji samochód z takim napędem, może bez trudu wygrywać”.

MOTOMI.pl Bogusław Korzeniowski

Fiat TIPO numerem 1 w Polsce

Jak donosi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, majowy ranking najpopularniejszych samochodów nabywanych w Polsce przez osoby prywatne przynosi przetasowanie na samym szczycie listy. Nowym bestsellerem nad Wisłą został przebojowy Fiat Tipo. Ten ważny sukces potwierdza słuszność strategii marki, skoncentrowanej na dostarczaniu klientom samochodu o optymalnej relacji ceny do wyposażenia i odzwierciedlonej w reklamowym motto „Tak niewiele trzeba, by mieć tak wiele”. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, co miesiąc publikuje listę Top50 […]

0 komentarzy

Test Fiat Tipo – auto dzięki któremu Fiat znowu jest FIATem

  Niewiele osób pamięta już sytuację gdy w Polsce firma Fiat była prawdziwym potentatem na rynku, a na ulicach co trzeci samochód to był Fiat. A przecież to Fiat 126 zmotoryzował polskie społeczeństwo, a na początku lat 90-tych Cinquecento był najpopularniejszym – i co ważne – ogólnodostępnym samochodem. Potem przyszedł czas modeli Siena i Palio Weekend, które dla wielu rodzin stały się krokiem w motoryzacyjny świat. Dwadzieścia lat temu, Fiat był też koncernem […]

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?