Drobny złodziej kradnie jedno BMW, Rosjanie ukradli… całą fabrykę

Historia, którą chcemy przypomnieć to epizod całkowicie zapomniany, a doskonale obrazuje działalność ZSRR, jej „myśl techniczną” i poszanowanie prawa międzynarodowego.

Przed II wojną światową fabryka BMW miała dwie najważniejsze siedziby: w Monachium (miejscu narodzin firmy) i w Eisenach (miejscu narodzin działu automobilizmu, gdyż stąd pochodził model Dixi).

W listopadzie 1928 roku zakład w Eisenach (gdzie od roku 1907 produkowano model Dixi), oraz prawa do marki Dixi wykupiło BMW. W ten sposób „Fahrzeugfabrik Eisenach” stała się kolebką osobowych samochodów BMW, a fabrykę przemianowano na BMW-Werk Eisenach i niebawem rozpoczęto produkcję zmodernizowanej wersji samochodu BMW Dixi o nazwie BMW 3/15.

W 1933 roku BMW rozpoczęło w Eisenach produkcję pojazdów bardziej dystyngowanych z 6-cylindrowymi silnikami.

W roku 1942 w związku z działaniami wojennymi na wschodzie, wstrzymano seryjną produkcję samochodów, a rozpoczęto produkcję motocykli BMW R 71 dla Wermachtu (charakterystyczny motocykl z wózkiem bocznym), oraz lotniczych silników dla Luftwaffe. Produkcja ta stała się przyczynkiem zniszczenia fabryki przez alianckie samoloty.

Jednakże maszyny produkcyjne nie zostały zniszczone, gdyż przed zmianą charakteru produkcji, wszystkie urządzenia i części samochodów przygotowane już do produkcji zostały zabezpieczone w pobliskich kopalniach i kamieniołomach.

W efekcie po zakończeniu II wojny, gdy Turyngia znalazła się w sowieckiej strefie okupacyjnej, decyzją Państwowego Prezesa Turyngii wszystkie fabryki zostały wywłaszczone we wrześniu 1945. Rosjanie szybko odbudowali fabrykę w Eisenach w stopniu umożliwiającym montaż podzespołów i rozpoczęli produkcję motocykla M72, będącego wierną kopią BMW R71. Równocześnie zamontowano schowane maszyny do produkcji samochodów i… rozpoczęto produkcję aut BMW. Były to przedwojenne modele, które produkowano w Eisenach. Na wszelkie protesty fabryki BMW z Monachium o kradzież projektów i nazwy/logo odpowiedź była jedna: „Zarząd BMW można ocenić tylko jako drapieżnych niemieckich monopolistów imperializmu, którzy dzisiaj w RFN stoją w wiodącej pozycji organizatorów wojennych działań BMW Monachium”. W efekcie nadal produkowano „rosyjskie samochody BMW.

Przełomem był dopiero rok 1952, kiedy zakład został znacjonalizowany przez NRD. Wraz z wycofaniem z zarządu ZSRR, BMW zażądało zmiany logo i marki produkowanych samochodów. Wtedy to zmieniono nazwę z Bayerische Motoren Werke na Eisenacher Motoren Werke, a biało niebieską szachownicę zastąpiono szachownicą czerwono-niebieską.

Przedwojenne modele BMW produkowano aż do roku 1955. Wtedy to z bram Eisenach zaczęły zjeżdżać wartburgi.

Takie oczywiste pogwałcenie praw wydaje się dzisiaj absurdem, ale….podobny przykład był w Polsce na Żeraniu, o czym wkrótce przekażemy czytelnikom na MOTOMI.PL

Bogusław Korzeniowski/MOTOMI.PL

Fiat TIPO numerem 1 w Polsce

Jak donosi Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, majowy ranking najpopularniejszych samochodów nabywanych w Polsce przez osoby prywatne przynosi przetasowanie na samym szczycie listy. Nowym bestsellerem nad Wisłą został przebojowy Fiat Tipo. Ten ważny sukces potwierdza słuszność strategii marki, skoncentrowanej na dostarczaniu klientom samochodu o optymalnej relacji ceny do wyposażenia i odzwierciedlonej w reklamowym motto „Tak niewiele trzeba, by mieć tak wiele”. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, co miesiąc publikuje listę Top50 […]

0 komentarzy

Test Fiat Tipo – auto dzięki któremu Fiat znowu jest FIATem

  Niewiele osób pamięta już sytuację gdy w Polsce firma Fiat była prawdziwym potentatem na rynku, a na ulicach co trzeci samochód to był Fiat. A przecież to Fiat 126 zmotoryzował polskie społeczeństwo, a na początku lat 90-tych Cinquecento był najpopularniejszym – i co ważne – ogólnodostępnym samochodem. Potem przyszedł czas modeli Siena i Palio Weekend, które dla wielu rodzin stały się krokiem w motoryzacyjny świat. Dwadzieścia lat temu, Fiat był też koncernem […]

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?