Test Opla Mokka X – zmiany dostrzeżesz podczas jazdy

Opel Mokka, który trafił na rynek w roku 2012, znalazł ponad 600 000 nabywców i jest niekwestionowanym królem segmentu B w klasie SUV. Przyszedł jednak czas na zmiany i powstał Opel Mokka X. Co się zmieniło?

 

Lifting jaki model przechodzi w czasie swego życia produkcyjnego ma na celu zwiększyć atrakcyjność modelu na rynku i wprowadzenie innowacji, których w czasie projektu samochodu jeszcze nie było w ofercie. Stąd też każdy lifting przebiega dwutorowo: sylwetka i technika.

 

  1. Sylwetka – lepsze jest wrogiem dobrego

W przypadku stylizacji w całym świecie motoryzacji przyjęte są dwie zasady:

  • jeżeli samochód nie znalazł zainteresowania na rynku, należy przeprowadzić modyfikację nadwozia
  • jeżeli samochód ma dobre notowania u klientów nie zmieniajmy za wiele, bo lepsze jest wrogiem dobrego.

Ponieważ zaś Mokka doskonale trafiła w gust klientów, zmiany w stylistyce modelu były bezcelowe. Stąd też dostrzec możemy jedynie „kosmetyczne poprawki”. Obecnie więc nowe wzornictwo przodu harmonizuje z nową stylistyką Opla wyróżniającą się takimi detalami jak pozioma listwa w kształcie skrzydeł oraz podwójny motyw skrzydła w charakterystycznych, ostro zarysowanych diodowych światłach do jazdy dziennej. Przedni pas zyskał teraz bardziej precyzyjnie i elegancko wyprofilowane płaszczyzny. W ten sposób samochód został optycznie poszerzony, zyskując bardziej solidny i muskularny wizerunek. Koncepcja ta jest kontynuowana także z tyłu, gdzie w tylnych światłach LED ponownie można dostrzec motyw podwójnego skrzydła. Z boku samochód zachował sportową elegancję podkreśloną muskularnymi konturami w dolnej części. Nie zabrakło także dynamizującego sylwetkę przetłoczenia wznoszącego się ku tylnej części auta, charakterystycznego dla pojazdów marki Opel.

Wnętrze Opla MOKKI X zostało za to gruntownie przeprojektowane. Nowa deska rozdzielcza ma więcej poziomo ukształtowanych elementów. Bardziej zdecydowana i precyzyjna estetyka podkreśla jej minimalizm i funkcjonalność. W zmodyfikowanej konsoli centralnej umieszczono 7‑ lub 8‑calowy kolorowy ekran dotykowy systemu multimedialnego nowej generacji. Konsola zyskała w ten sposób bardziej elegancką i oszczędną stylistykę — zmniejszono liczbę przycisków, a sterowanie wieloma funkcjami przeniesiono na pojemnościowy wyświetlacz. Ponadto centralny wyświetlacz informacyjny pomiędzy zegarami cechuje ulepszona czytelność dzięki nowym, wyraźnym ekranom o przekątnej 3,5” (monochromatyczny) lub 4,2” (kolorowy) i podświetleniu białymi diodami.

 

  1. Technika – prawdziwy przełom

Znacznie większe zmiany zastosowano pod maską modelu. Oto najważniejsze zmiany:

  • 4×4: adaptacyjny napęd na wszystkie koła

Opel MOKKA X może być wyposażony w inteligentny adaptacyjny napęd na wszystkie koła. System ten, z elektronicznym sprzęgłem wielotarczowym, może płynnie rozdzielać moc między przednią i tylną oś w proporcjach od 100:0 do 50:50, przy czym w codziennej zwykłej jeździe wykorzystywany jest tylko oszczędny napęd na przednie koła. Włączenie systemu następuje w ułamku sekundy, w sposób niezauważalny dla kierowcy (automatycznie, w zależności od potrzeb). Standardowo w czasie jazdy cała moc jest przenoszona na koła przednie, natomiast napęd na wszystkie koła jest załączany dopiero wtedy, kiedy wymagają tego warunki jazdy, aby poprawić przyczepność, zwłaszcza na mokrej i śliskiej nawierzchni. W zależności od warunków na drodze moment obrotowy może być przenoszony na tylną oś. Zatem nawet w niespodziewanych sytuacjach, na przykład przy najechaniu na wyrwę w asfalcie lub miejscowe oblodzenie, dodatkowy moment obrotowy w tylnych kołach zapewnia maksymalną przyczepność i stabilność, zwiększając tym samym poczucie bezpieczeństwa a wraz z nim radość z jazdy.

  • Bezpieczeństwo: diodowe reflektory adaptacyjne AFL LED i najnowocześniejsza przednia kamera Opel Eye

Zastosowanie w Oplu MOKKA X w pełni diodowych reflektorów adaptacyjnych AFL jest kolejnym przykładem realizacji strategii firmy Opel, zakładającej udostępnianie innowacyjnych technologii jak najszerszej grupie nabywców. Nowy system AFL LED automatycznie dostosowuje tryb świecenia reflektorów do sytuacji na drodze, zapewniając optymalne oświetlenie bez oślepiania innych kierowców. Oferuje on aż dziewięć różnych trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie i tryb turystyczny. Ten w pełni diodowy system reflektorów zastępuje stosowane poprzednio adaptacyjne oświetlenie biksenonowe AFL+. Reflektory LED emitują światło pozwalające zobaczyć prawdziwe kolory oświetlanych obiektów, co sprzyja komfortowi widzenia. Ponadto brak elementów mechanicznych w konstrukcji reflektora sprawia, że szybciej i precyzyjniej ukierunkowuje on wiązkę świetlną, a także jest bardziej niezawodny. Ponadto nowe reflektory zużywają mniej energii, a tym samym są bardziej ekonomiczne.

Zaawansowana przednia kamera Opel Eye o wyższej rozdzielczości, wyposażona w bardziej efektywny moduł przetwarzania obrazu, pozytywnie wpływa na działanie wszystkich korzystających z niej funkcji, takich jak asystent świateł drogowych czy reflektory AFL LED. Dzięki udoskonalonej kamerze system rozpoznawania znaków drogowych w modelu MOKKA X odczytuje znaki z większą precyzją. System monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu wykorzystuje przednią kamerę do wykrywania ruchu przed pojazdem, a alarm przedkolizyjny został wzbogacony o diodowy wyświetlacz refleksyjny. Kiedy odległość między samochodem a pojazdem poprzedzającym zmniejsza się zbyt szybko, światło czerwonych diod odbija się w przedniej szybie. O konieczności hamowania kierowcę ostrzega także sygnał dźwiękowy. Asystent zmiany pasa ruchu włącza się automatycznie po przekroczeniu prędkości 60 km/h, a kontrolka w panelu wskaźników i sygnał dźwiękowy ostrzegają kierowcę o ryzyku niezamierzonego opuszczenia pasa ruchu.

 

  • Łączność i komfort: od najnowszej generacji IntelliLink po ergonomiczne fotele

Podobnie jak nowy Opel Astra, również MOKKA X jest dostępna z systemem OnStar. Sportowo-użytkowy model po raz pierwszy zaoferuje także dwie wersje systemu multimedialnego IntelliLink nowej generacji. Interfejsy Apple CarPlay i Android Auto umożliwią podłączenie smartfonów do pokładowego systemu IntelliLink (możliwość oraz zakres korzystania zależny od dostępności usług na danym rynku).

Opel MOKKA X jest nie tylko jednym z najlepiej skomunikowanych samochodów w swoim segmencie, ale także jednym z najbardziej komfortowych. Podobnie jak w większości modeli Opla, unikatowe w tym segmencie ergonomiczne fotele z atestem AGR (AGR Aktion Gesunder Rücken – Akcji na rzecz Zdrowych Pleców) zrzeszającej niezależnych ekspertów w tej dziedzinie) zapewniają wygodę zarówno w trakcie dalekich podróży autostradą, jak i wypraw w trudniejszy teren.

Samochód został też wyposażony w jeszcze jedno podnoszące komfort użytkowania rozwiązanie: system bezkluczykowego otwierania i uruchamiania. Kierowca nie musi nawet sięgać po kluczyk, aby odblokować lub zablokować zamki w drzwiach pojazdu. Wystarczy, że ma ten kluczyk w kieszeni lub w torebce i naciśnie mały przycisk na klamce drzwi lub bagażnika. Nie potrzeba także wkładać kluczyka do stacyjki, aby uruchomić silnik pojazdu.

 

  1. Dynamika – silnik benzynowy w SUV-ie?

Wróćmy jednak do wersji testowej. Wielokrotnie pisałem, ze samochody SUV powinny być wyposażone w silniki wysokoprężne. Jest to spowodowane charakterystyką silników diesla, czyli wyższym momentem obrotowym i dostępnością momentu obrotowego o znacznej wartości już w niskich prędkościach obrotowych. Taka sytuacja pozwala po pierwsze na przejazd przez nierówności drogi bez zwiększania obrotów silnika (przy zwiększeniu obrotów silnika –aby w wersji benzynowej uzyskać wyższy moment obrotowy- albo mamy większą prędkość ruchu, albo jazdę na „pół sprzęgła”). Po drugie zaś na trasie jazda z niską prędkością obrotową silnika zapewni mniejsze spalanie. Nie można także zapomnieć o wyższej sprawności silników diesla, czyli mniejszym zużyciu paliwa potrzebnym do przejazdu tej samej trasy. Tyle teorii o samochodach SUV, którą wielokrotnie już potwierdzałem w różnych testach.

W przypadku modelu Mokka jest jednak nieco inaczej. Przekonał mnie o tym właśnie obecny test.  Jest to przewaga SUVa segmenty B nad dużym modelem SUV. Prezentowany pojazd miał benzynowy silnik z turbosprężarką o pojemności 1,4 litra, który generował moc 140 KM i moment obrotowy 200 Nm. Według katalogu Mokka wyposażona w manualną, sześciobiegową skrzynię przekładniową i napęd 4×4 jest w stanie osiągnąć prędkość maksymalną 186 km/h, a przyspieszenie od zera do 100 km/h osiąga w 9,9 sekundy. Nie mierzyłem tych wartości, ale lekkość z jaką model jechał przy prędkości 165 km/h pozwala wierzyć w osiągnięcie wysokiej prędkości.

Nie mogę natomiast zgodzić się z deklarowanym zużyciem paliwa.. W mieście zużycie wynoszące wg katalogu 8,3 l/100 km, jest wielkością jak najbardziej wiarygodną. W teście samochód w ruchu miejskim zużywał bowiem od 8,1 l/100 km do 8,7 l/100 km. Efekt tak niskiego spalania to m.in. standardowe wyposażenie modelu w system Start&Stop, który zatrzymuje silnik gdy jego praca jest nieefektywna (np. korki, światła w mieście itd.), a także mas pojazdu wynosząca 1520 kg.

Deklarowane na trasie zużycie paliwa 5,6 l/100 km jest jednak raczej nieosiągalne. Niestety duża powierzchnia czołowa modelu (jego szerokość to 1781mm, a wysokość 1658 mm) sprawia, że przy prędkościach powyżej 80 km/h, opór powietrza jest głównym oporem jaki musi pokonać samochód. Podczas jazd testowych, na trasie Warszawa-Radom-Kraków średnie spalanie wyniosło 8,6 l/100 km, przy prędkości przejazdu 79 km/h.

Zapewne zużycie byłoby niższy przy delikatnej oszczędnej jeździe, ale po pierwsze nie odczuwa się w modelu prędkości 130 km/h, a po drugie… przy obecnej cenie paliwa (kwiecień 2017: Pb 95 – 4,55 zł) to wstyd jechać jak zawalidroga.

Pisząc o silniku nie można zapomnieć o kolejnym problemie – o cenie zakupu. Przykładowo Mokka X Enjoy benzyna 140 KM kosztuje 78 650 zł, a Mokka X Enjoy diesel 1,6 136 KM już 87 450 zł (wersje 4WD w tych wyproszeniach odpowiednio: 82 250 zł i 91 450 zł). Zważywszy zaś, że pojazd nie musi posiadać diesla jak duże modele SUV, gdyż wersja benzynowa doskonale daje sobie radę, tańszy model staje się samochodem bardziej dostępnym.

 

Do kogo jest adresowana Mokka?

Opel Mokka jest wprost idealnym pojazdem dla osób lubiących aktywny styl życie i często jeżdżących na weekendowe wycieczki, ale szukających samochodu używanego głównie w mieście. Jest dużo bardziej przyjazny podczas jazd i parkowania w mieście niż duże wersje SUV. Jest bowiem mniejszy i lżejszy, a wiec mniej paliwożerny niż wersje duże. Wreszcie zaś zamontowanie w nim silnika benzynowego zapewni niższą cenę zakupu, a jednocześnie nie zrujnuje naszego budżetu na paliwo. To wszystko sprawia, że Mokka od kilku sezonów jest najchętniej kupowanym modelem SUV w Europie. Mokka X zapewne podtrzyma tę dobrą passę.

Toyota Hilux liderem segmentu pickup w Polsce

Rynek pickupów przeszedł w ostatnich latach duże zmiany. Choć nadal są to osadzone na ramie samochody do ciężkiej pracy, które sprawdzają się w trudnych warunkach, coraz częściej producenci doposażają je w akcesoria godne samochodów osobowych. Oto najpopularniejsze pickupy w Polsce. Toyota Hilux Zgodnie z najnowszymi danymi Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców najpopularniejszym pickupem w Polsce jest Toyota Hilux. W 2017 roku zarejestrowano w naszym kraju 578 sztuk tego modelu, co w porównaniu do 2016 […]

0 komentarzy

Najlepsze na rynku: Nowy hit dla firm – pick-upy coraz bardziej funkcjonalne!

  Samochody typu pick-up w ciągu ostatnich lat przeszły mocną transformację. Przestały być na wskroś spartańskimi wołami roboczymi i nabrały nieco wyrafinowania. Teraz oferują komfortową kabinę pasażerską na miarę samochodów osobowych, ale zachowały swoje największe zalety. Nadal poza utwardzonymi szlakami radzą sobie jak rasowe terenówki, a jednocześnie zaraz za kabiną pasażerską mają wszechstronną i pojemną przestrzeń ładunkową.     Nowa generacja pick-upów to też najnowsze zdobycze techniki. Modele wyposażone […]

0 komentarzy
Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?