Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 5

Jeep Cherokee – rok 1984

Jeep Cherokee serii XJ był od czasu Wagoneera pierwszym i wartym oczekiwania, całkowicie nowym projektem American Motor Corporation. Firma AMC wyłożyła w tym celu poważną ówcześnie kwotę 250 mln $ lecz stworzyła w ten sposób segment kompaktowych pojazdów typu SUV, a inwestycja ta procentowała liczącymi się zyskami przez kolejne 17 lat.

Jeep serii XJ stał się pierwszym pojazdem SUV klasy kompaktowej, który łączył dzielność terenową z komfortem jazdy na szosie. Miał hybrydową konstrukcję ramowo-samonośną, nowego typu zawieszenie „Quadra-Link” zapewniające trwałość typową dla mostu sztywnego przy lepszym prowadzeniu w warunkach drogowych, a w jego produkcji zastosowano rozbudowaną automatyzację, zapewniającą wysoką jakość montażu i wykończenia.

W porównaniu z pierwszą wersją SJ – Cherokee XJ był lżejszy o 500 kg, niższy o 102 mm, węższy o 152 mm i krótszy o 533 mm – lecz jego funkcjonalność sięgała 90 procent oryginału. W wersji czterodrzwiowej, z  wyborem dwóch systemów napędu 4×4: Selec-Trac® z centralnym mechanizmem różnicowym oraz z dołączanym w czasie jazdy, uproszczonym systemem Command-Trac® – Jeep Cherokee zdominował swój segment na wiele następnych lat.

Jeep Cherokee był czymś znacznie więcej niż jednorazowym sukcesem marketingowym, ponieważ został uhonorowany mianem „4×4 roku” przez trzy najważniejsze magazyny off-roadowe Ameryki.

Rozstaw osi: 2575 mm

Długość: 4199 mm

Masa: 1351 kg

Silnik: sześciocylindrowy V-6 OHC

Moc maksymalna: 86 kW (117 KM DIN)

Pojemność skokowa: 2,8 litra

Średnica cylindrów x skok tłoka: 89 x 76 mm

Stopień sprężania: 8,5:1

Skrzynia biegów: automatyczna, 3-stopniowa   

Cena podstawowa: 10.295 $

Bogusław Korzeniowski / BLOG.MOTOMI.PL

Kamienie milowe „Jeep” – ciąg dalszy ↓↓↓

Mercedes-Benz Klasy X – Mercedes wśród Pick up’ów

Mercedes-Benz Klasy X został opracowany z uwzględnieniem zmieniających się wymogów na międzynarodowym rynku pickupów. Zapotrzebowanie na średniej wielkości pickupy o charakterystycznych dla aut osobowych cechach i elementach wyposażenia z zakresu komfortu od lat systematycznie rośnie. Równocześnie wzrasta liczba pickupów kupowanych na potrzeby prywatnego użytku. Samochody tej klasy nie są traktowane już tylko jako woły robocze. Jako pierwszy producent premium, Mercedes-Benz reaguje na te zmiany – bazując na bogatym doświadczeniu i kompetencjach w budowaniu aut użytkowych […]

0 komentarzy

Mercedes Klasy X – technika

W momencie wprowadzenia na rynek do wyboru będą dwie mocne i efektywne jednostki 4-cylindrowe. Dysponujący wysokim momentem obrotowym silnik wysokoprężny z wtryskiem common rail o pojemności 2,3 litra występuje w dwóch wersjach mocy. Wariant X 220 d z pojedynczą turbosprężarką generuje 120 kW/163 KM, a odmiana X 250 d z jednostką biturbo rozwija 140 kW/190 KM. Obie jednostki dostępne są z dołączanym napędem na obie osie 4MATIC. Wszystkie silniki charakteryzują się wysoką […]

0 komentarzy

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?