Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 3

Willys-Overland Jeep Station Wagon – rok 1946          

Jeep Station Wagon (kombi) z roku 1946 zrywał z wizerunkiem kolejnego  „wołu roboczego”. Był to prekursor rynku (lub segmentu) rodzinnych pojazdów pięcioosobowych z napędem na cztery koła – dzisiejszych SUV.

Jeep Station Wagon był pierwszym pojazdem tego typu z nadwoziem  całkowicie stalowym – w odróżnieniu od poprzednich konstrukcji metalowych – lecz opartych na ramie drewnianej. Jednak w warunkach powojennego boomu  gospodarczego znalezienie dostawcy tłoczonych elementów nadwozia dla stosunkowo niewielkiego producenta pojazdów jakim był Willys-Overland zapowiadało się na zadanie dość trudne. Dlatego też już w roku 1943 na polecenie prezesa Charlesa Sorensona,  młody konstruktor Brooks Stevens zajął się projektowaniem nadwozia samochodu typu station wagon, którego dostawcą mogły być firmy wytwarzające chłodziarki i większe urządzenia AGD. Wymagało to jednak ograniczenia głębokości elementów tłoczonych do ok. 152 mm.

Napędzany identycznym jak w modelu CJ silnikiem o mocy 47 kW (64 KM DIN) Station Wagon oparty był na nowej płycie podłogowej o rozstawie osi 2642 mm i miał niezależne zawieszenie przednich kół. Razem z dodatkowym, składanym siedzeniem w przestrzeni bagażowej  – Jeep Station Wagon pomieścić mógł nawet siedem osób.  

Zaprezentowany w roku 1946 Jeep Station Wagon dostępny był z napędem tylko na koła tylne, a opcja napędu 4×4 pojawiła się w roku 1949. Wzbogacony w roku 1947 o wersję furgonu dostawczego, Jeep Station Wagon produkowany był do roku 1965.

Rozstaw osi: 2654 mm

Długość: 4477 mm

Masa: 1422 kg

Silnik: czterocylindrowy, rzędowy L-Head

Moc maksymalna: 47 kW (64 KM DIN)

Pojemność skokowa: 2,2 litra

Średnica cylindrów x skok tłoka: 79 x 111 mm

Stopień sprężania: 6,48:1

Skrzynia biegów: manualna, synchronizowana, 3-stopniowa   

Cena podstawowa: 1895 $

 

Bogusław Korzeniowski / BLOG.MOTOMI.PL

Kamienie milowe „Jeep” – ciąg dalszy ↓↓↓

Mercedes-Benz Klasy X – Mercedes wśród Pick up’ów

Mercedes-Benz Klasy X został opracowany z uwzględnieniem zmieniających się wymogów na międzynarodowym rynku pickupów. Zapotrzebowanie na średniej wielkości pickupy o charakterystycznych dla aut osobowych cechach i elementach wyposażenia z zakresu komfortu od lat systematycznie rośnie. Równocześnie wzrasta liczba pickupów kupowanych na potrzeby prywatnego użytku. Samochody tej klasy nie są traktowane już tylko jako woły robocze. Jako pierwszy producent premium, Mercedes-Benz reaguje na te zmiany – bazując na bogatym doświadczeniu i kompetencjach w budowaniu aut użytkowych […]

0 komentarzy

Mercedes Klasy X – technika

W momencie wprowadzenia na rynek do wyboru będą dwie mocne i efektywne jednostki 4-cylindrowe. Dysponujący wysokim momentem obrotowym silnik wysokoprężny z wtryskiem common rail o pojemności 2,3 litra występuje w dwóch wersjach mocy. Wariant X 220 d z pojedynczą turbosprężarką generuje 120 kW/163 KM, a odmiana X 250 d z jednostką biturbo rozwija 140 kW/190 KM. Obie jednostki dostępne są z dołączanym napędem na obie osie 4MATIC. Wszystkie silniki charakteryzują się wysoką […]

0 komentarzy

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?