Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 2 

Willys-Overland Jeep CJ-2A – rok 1945

Willys-Overland przygotowywał się do wprowadzenia Jeep’a na rynek

cywilny na długo przed zakończeniem wojny. Rosnącą renomę pojazdu  mogącego „dojechać wszędzie i robić to, co dusza zapragnie” budowaną  na świecie przez żołnierzy armii USA Willys zamierzał skapitalizować w zbliżającym się czasie przestawiania się gospodarki z produkcji wojennej na produkcję pokojową.

Za zgodą rządu USA Willys rozpoczął produkcję cywilnej wersji Jeep’a już w lipcu 1945 roku. Pojazd ten – o identycznym napędzie i konstrukcji jak model militarny – miał w swym założeniu wychodzić naprzeciw potrzebom farm rolniczych i przedsiębiorców zajmujących się lekkim transportem towarowym.

Jeep CJ-2A posiadał szereg usprawnień pod kątem przydatności do użytku cywilnego – choć był w zasadzie taki sam jak jego wojskowy pierwowzór. Nowością była mocniejsza skrzynia przekładniowa Warner Gear ze sterowaniem dźwignią na kolumnie kierownicy, a także ulepszona konstrukcja skrzynki rozdzielczej i mostów napędowych.  Główne zmiany nadwoziowe obejmowały przeniesienie mocowania koła zapasowego na prawy bok pojazdu (by zwolnić miejsce dla tylnej klapy) oraz wlewu paliwa spod siedzenia kierowcy na lewą burtę nadwozia. Za najważniejsze ulepszenie uważano jednak wprowadzenie przystawki  odbioru mocy (PTO), umożliwiającej napędzanie różnych narzędzi rolniczych i roboczych.

Do roku 1950 wyprodukowano niemal 150.000 Jeep’ów CJ-2A, a ich następcą stał się model CJ-3A.

Rozstaw osi: 2032 mm

Długość: 3124 mm

Masa: 998 kg

Silnik: czterocylindrowy, rzędowy L-Head

Moc maksymalna: 45 kW (61 KM DIN)

Pojemność skokowa: 2,2 litra

Średnica cylindrów x skok tłoka: 79 x 111 mm

Stopień sprężania: 6,48:1

Skrzynia biegów: manualna, synchronizowana, 3-stopniowa z dźwignią sterowania na kolumnie kierownicy  

Cena podstawowa: 1200 $

Bogusław Korzeniowski / BLOG.MOTOMI.PL

Kamienie milowe „Jeep” – ciąg dalszy ↓↓↓

Mercedes-Benz Klasy X – Mercedes wśród Pick up’ów

Mercedes-Benz Klasy X został opracowany z uwzględnieniem zmieniających się wymogów na międzynarodowym rynku pickupów. Zapotrzebowanie na średniej wielkości pickupy o charakterystycznych dla aut osobowych cechach i elementach wyposażenia z zakresu komfortu od lat systematycznie rośnie. Równocześnie wzrasta liczba pickupów kupowanych na potrzeby prywatnego użytku. Samochody tej klasy nie są traktowane już tylko jako woły robocze. Jako pierwszy producent premium, Mercedes-Benz reaguje na te zmiany – bazując na bogatym doświadczeniu i kompetencjach w budowaniu aut użytkowych […]

0 komentarzy

Mercedes Klasy X – technika

W momencie wprowadzenia na rynek do wyboru będą dwie mocne i efektywne jednostki 4-cylindrowe. Dysponujący wysokim momentem obrotowym silnik wysokoprężny z wtryskiem common rail o pojemności 2,3 litra występuje w dwóch wersjach mocy. Wariant X 220 d z pojedynczą turbosprężarką generuje 120 kW/163 KM, a odmiana X 250 d z jednostką biturbo rozwija 140 kW/190 KM. Obie jednostki dostępne są z dołączanym napędem na obie osie 4MATIC. Wszystkie silniki charakteryzują się wysoką […]

0 komentarzy

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?