Test Peugeot 308 SW – po prostu użyteczny kombik

Polska to dość osobliwy kraj. Tutaj wszyscy są specjalistami odnośnie polityki, medycyny i motoryzacji. Tę powszechną wiedzę na wszystkie wymienione tematy widać na każdym kroku. My –aby nie powielać wzoru wszystkowiedzącego Polaka- zajmiemy się tylko motoryzacją.

Wśród „zaopatrujących nasz kraj w używane samochody z Niemiec”, rozpowszechnione jest kilka sloganów z których jeden stał się nawet spotem reklamujących portal MOTOMI (Niemiec płakał jak sprzedawał). Dwa inne slogany to: „koń mechaniczny niemiecki, więcej wart niż francuski” i „nie kupuj samochodu na F: Fiat, Ford i Francuskie”.

Na te ostatnie slogany dają się nabrać jedynie osoby, które nigdy nie miały wersji znad Sekwany. Warto bowiem pamiętać o dwóch ważnych faktach:

  • To wersje francuskie (zwłaszcza Peugeot) są –obok Toyoty- najbardziej cenione w krajach Afryki Północnej, gdyż tylko one bezproblemowo znoszą tamtejsze warunki eksploatacji.
  • To modele PSA (Citroen/Peugeot) były w latach 2000-2005 (Peugeot 206 WRC) i 2008-2012 (Citroen C4 i DS3 WRC) mistrzami świata w rajdach samochodowych.

Skąd zatem bierze się w Polsce „mit samochodu niemieckiego”?

To efekt bliskości Niemiec i faktu, że gastarbeiterzy wjeżdżający na Zachód, zanim weszliśmy do UE, zazwyczaj trafiali do Niemiec, gdzie królowały samochody rodzime. Stąd też kupowali oni właśnie taki pojazd, a po powrocie do Polski rozsławiali niezawodność modeli z Niemiec. Ta „dostępność” modeli z Niemiec sprawiała, że spirala lansowania samochodów Niemieckich stale się zwiększała i mało kto wiedział (poza osobami pracującymi we Francji, czy krajach Beneluxu), że także we Francji najbardziej popularne są modele rodzime. Mało tego, w Hiszpanii (której fabryka Seat była powiązana najpierw z Fiatem, a obecnie jest zależna od VW) na pierwszych trzech miejscach popularności są Citroen, Peugeot i Renault.

Sytuacja postrzegania motoryzacji zmieniła się wprawdzie po wejściu do UE, ale nadal wiele osób w Polsce porównuje inne auta do Volkswagena, a jeszcze chętniej do Audi i BMW. Nie dotyczy to jedynie osób które kiedyś nabyły samochód z Francji. Oni cenią swoje auta bardziej niż wersje niemieckie i najczęściej ich kolejnym pojazdem jest model tej samej marki (mowa oczywiście o kupujących nowe wersje z salonu, gdyż nabywcy aut używanych szukają zazwyczaj modeli najtańszych, ale wzbudzających zawiść u sąsiadów).

Aby sprawdzić, czy faktycznie „nie kupować samochodu na F” przeprowadziliśmy test Peugeot 308 kombi, czyli samochodu z „rewiru Golfa”.

Stylizacja nadwozia – prostota to szczyt wyrafinowania

„Prostota jest szczytem wyrafinowania” – to słynne słowa Leonarda da Vinci, które stały się mottem podczas konstrukcji modelu. Stąd też prosta i zrównoważona kompozycja formy podkreśla elegancję pojazdu. Peugeot 308 SW odznacza się odważną, nowoczesną, ale bardzo wytworną stylistyką. Eleganckie linie nadwozia tworzą szykowną, ale i niezwykle dynamiczną sylwetkę, która emanuje naturalną gracją. Wart podkreślenia jest np. zarys linii dachowej, delikatnie opadającej ku tyłowi i zakończonej efektownym spojlerem na klapie. Duża przestrzeń przeszklona to kolejny element, który podkreśla dynamiczny charakter pojazdu oraz zdradza, co czeka na użytkownika w wygodnym i przyjaznym wnętrzu.

Peugeot 308 SW został zaprojektowany i zbudowany z niezwykłą dbałością o szczegóły. Już na etapie projektowym wiele uwagi poświęcono czystości i harmonii form stylistycznych. Podobne motywy stylistyczne widać więc w projekcie lamp przednich i tylnych, stylizacji wnętrza oraz kierunkowskazów diodowych, które zespolono z lusterkami zewnętrznymi. Taka stylistyczna jednorodność pozwala zachować równowagę i harmonię wszystkich elementów pojazdu. W tym miejscu warto również wspomnieć o chromowanej atrapie chłodnicy oraz formie klapy tylnej, które wyraźnie podkreślają elegancki charakter Peugeot 308 SW.

Peugeot 308 SW wyróżnia się nowoczesnym i wyrafinowanym układem oświetlenia. Przednie lampy zostały uformowane na kształt kocich oczu. Klosze nowoczesnych tylnych lamp w kształcie litery C, które na wzór wersji sedan mocno zachodzą na boki pojazdu, wykonano z 42 opalizujących diod LED. Ponadto po obu stronach znalazło się również miejsce dla trzech dodatkowych diod, które mają za zadanie wzmacniać ostrzegawczy sygnał świetlny podczas hamowania. Łącznie konstrukcja tylnych świateł pojazdu obejmuje 48 punktów świetlnych LED i stanowi wyraźne nawiązanie do stylistyki oświetlenia modeli 508 SW oraz 508 RXH, tym samym wiążąc Peugeot 308 SW z rodziną modeli kombi marki Peugeot.

Wnętrze – ponownie, prostota jest szczytem wyrafinowania

Wnętrze Peugeot 308 SW emanuje prostotą i elegancją. Wszystko podporządkowano tu oszczędnej (aczkolwiek wytwornej) stylistyce: minimalna liczba przycisków i przełączników, satynowe, chromowane elementy dekoracyjne deski rozdzielczej oraz paneli drzwiowych.

Jednym z najbardziej wyrazistych elementów eleganckiej kabiny jest przestronna deska rozdzielcza ze znacznie ograniczoną liczbą przełączników i nastaw. Uwagę zwraca tu nie tylko najwyższa jakość materiałów, ale także staranność wykonania i wykończenia wnętrza. Tak oszczędna i minimalistyczna stylistyka stanowi absolutną nowość w branży motoryzacyjnej. W kabinie Peugeot 308 SW znalazło się za to miejsce dla dużego dotykowego ekranu, który skierowano na kierowcę i idealnie wkomponowano w strukturę centralnej deski rozdzielczej. Urządzenie to zapewnia łatwy dostęp do obsługi wielu systemów i funkcji pokładowych. Dzięki technologii dotykowej oraz licznym skrótom i zakładkom, obsługa ekranu jest intuicyjnie prosta i umożliwia dostosowanie ustawień do preferencji użytkownika.

Jednakże to co bez wątpienia najbardziej wyróżnia pojazd to kompaktowe koło kierownicy, które aż zachęca do dynamicznej jazdy. Mniejsza średnica wieńca kierownicy ułatwia prowadzenie i zwiększa przyjemność z jazdy. Kierownica naturalnie leży w dłoniach i jest przyjemna w dotyku, bowiem obszyto ją elegancką skórą.

Ale kombi to przede wszystkim przestrzeń użytkowa…

Nadwozie Peugeot 308 SW mierzy 4585 mm długości, 1804 mm szerokości oraz 1471 mm wysokości. Wymiary te są idealne dla kompaktowego modelu kombi, gwarantując odpowiednią ilość miejsca w kabinie oraz pojemny bagażnik. Wygodne schowki pod podłogą bagażnika zwiększają jego pojemność do 556 dm3 (według normy VDA, gdyż wykorzystując wszelkie zakamarki mieści się 590 litrów wody), czyniąc zeń jeden z najbardziej pojemnych przedziałów bagażowych w segmencie.

W przypadku Peugeot 308 SW widać też wyraźnie jak przebiegała ewolucja modeli kombi.

  • Po pierwsze pojazd kombi otrzymał wyposażenie i wykończenie wnętrza identyczne jak modele hatchback/sedan.
  • Po drugie stylizacja karoserii nie jest już szafą na kołach o prostym dachu i pionowej klapie tylnej.
  • Po trzecie zaś zwiększenie przestrzeni ładunkowej, poprzez złożenie foteli, jest obecnie w nowoczesnych kombi banalnie łatwe. W przypadku Peugeot 308SW odpowiada za to system MAGIC FLAT.

Dzięki innowacyjnemu systemowi składania tylnych foteli (Magic Flat) Peugeot 308 SW jest jeszcze bardziej funkcjonalny i prosty w obsłudze. Wystarczy tylko otworzyć klapę tylną, aby dostrzec dwa łatwo dostępne przełączniki po obu stronach tylnej kanapy. Pozwalają one w mgnieniu oka przekształcić tylną część kabiny w jednolity przedział transportowy z płaską podłogą, który maksymalnie pomieści 1606 dm3 (według normy VDA) ładunku. Aby to zrealizować, po pociągnięciu dźwigni, oparcie tylnej kanapy opuszcza się na siedzisko, które jednocześnie przesuwa się w dół i do przodu. W efekcie powierzchnia oparcia jest równo z podłogą bagażnika.

A jazda? … optymalny, ekonomiczny silnik diesla…

Wprawdzie kampania negatywnego  oddziaływania na wyobraźnię, lansowana przez producentów hybryd, stara się wykazać jakimi trucicielami środowiska są silniki wysokoprężne, ale to tylko propaganda.

BlueHDi (to oficjalna nazwa rodziny silników wysokoprężnych firmy Peugeot) spełniają wymagania normy Euro 6. Technologia BlueHDi umożliwia ogromną, ponad 90-procentową redukcję emisji tlenków azotu (NOx), ograniczenie emisji CO2, oraz zmniejszenie zużycia paliwa w połączeniu z niemal całkowitym ograniczeniem emisji cząstek stałych (99,9%). Właśnie taki silnik BlueHDi mieliśmy w wersji testowej.

Jednostka o pojemności 1,6 litra generowała moc 120 KM przy 3500 obr/min i moment obrotowy o wartości 300 Nm uzyskiwany już od 1750 obr/min. Współpracowała ona z automatyczną, 6-stopniową przekładnia EAT6 (ang. Efficient Automatic Transmission 6), mającą układ zmiany przełożeń Quickshift. Samodzielna zmiana przełożeń (niestety nie łopatkami przy kierownicy, a jedynie poprzez przesuwanie dźwigni zmiany biegów) umożliwia szybszą i bardziej płynną zmianę biegów, a w rezultacie większy komfort i przyjemność z jazdy.

Zaprojektowana z myślą o maksymalnym ograniczeniu emisji CO2 ta wersja przekładni zapewnia idealny kompromis między oczekiwaniami użytkownika a wygodą obsługi, zmniejszając różnicę w poziomie emisji między skrzynią manualną a automatyczną do zaledwie 5 g/km (testy na oponach z certyfikatem ISO).

W efekcie jazda modelem wyposażonym w taki zespół napędowy charakteryzuje się dużą elastycznością i wystarczającą dynamiką (prędkość jazdy 194 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h – 9,9 sek). O faktycznej dynamice na trasie może świadczyć fakt, że trasę Warszawa-Kraków (przez Kielce) pokonałem ze średnią prędkością 82 km/h, a cala droga przebiegała płynnie, bez gwałtownego przyspieszania. Niestety zużycie paliwa wyniosło podczas tej jazdy 5,8 l/100 km, co w porównaniu z deklarowanym w katalogu 3,6 l/100 km jest prawdziwą przepaścią. Musimy jednak pamiętać, że wszystkie dane katalogowe są opracowywane wg jednej normy i mają na celu jednie możliwość porównania ze sobą, w wiarygodny sposób (dzięki ujednoliceniu testów sprawdzających), różnych samochodów.

Pokusiłem się jednak o zbliżenie do wartości katalogowych i… prawie się udało. Jadąc na trasie Kraków-Lubień-Kraków, nie przekraczając prędkości 90-100 km/h i w pełni wykorzystując parametry górskiej drogi, zużycie paliwa wyniosło 3,9 l/100 km.

Te osiągi to jednak nie tylko zasługa silnika, ale całej koncepcji modelu. Stylistyka nadwozia i wymiary w Peugeot 308 mają duży wpływ na aerodynamikę, a jak wiadomo powyżej prędkości 70 km/h, to opór powietrza jest dominującym oporem podczas jazdy.

Ważnym atutem jest też masa pojazdu, która w stosunku do poprzednika (który zresztą także nosił nazwę Peugeot 308 i produkowany był w latach 2007-2013) znacznie zmalała. Było to możliwe poprzez zmniejszenie rozmiarów nadwozia o 80 mm w przypadku wysokości i 10 mm w przypadku szerokości, oraz wprowadzenie nowych technologii jak np. spawanie laserowe. Dodatkowo 70 kg udało się zaoszczędzić dzięki zastosowaniu opracowanej przez Grupę PSA nowej platformy modułowej EMP2 (grupa PSA wprowadziła platformę EMP2 prawie równocześnie z oferowaną przez Volkswagena platformą MQB). W efekcie prezentowany model waży 1380 kg

Dla kogo Peugeot 308 SW???

Jest to kompaktowy pojazd kombi zapewniający wygodę i dobre walory ładunkowe, a dzięki stylowi karoserii także „namiastkę prestiżu”. Odbiorcą może być wiec zarówno rodzina, jak i prowadzący interesy biznesmen, który szuka wersji wyróżniającej go z tłumu.

Prezentowany model (1,6 BlueHDi z automatyczną przekładnią) występuje jedynie w wersji Active i kosztuje 94 400 zł. Gdy jednak ktoś szuka modelu dla rodziny i ogranicza „swe sportowe ambicje”, to za wersję z silnikiem 1,6 BlueHDi o mocy 99KM, ze skrzynią manualną w wyposażeniu Active zapłaci 82 400 zł.

Bogusław Korzeniowski / BLOG.MOTOMI.PL


Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?