Test Peugeot 3008 – KRÓL LEW roku 2017, czyli Car of the Year 2017

W świecie samochodów najcenniejszą nagrodą, swoistym Oscarem motoryzacji, jest przyznawany co roku tytuł Car of the Year. Konkurs ten wyłania najlepszy model jaki w ostatnich miesiącach trafił na rynek. Niestety często „ten najlepszy w ostatnim czasie” okazuje się w historii motoryzacji średniakiem, który w dłuższej perspektywie niknie z naszej pamięci. W przypadku Peugeot 3008 jest to raczej niemożliwe…

Od kilku lat rynek SUV-ów przeżywa prawdziwą eksplozję. Od czasu debiutu rynkowego pierwszej generacji Peugeot 3008 w 2009 roku, ich sprzedaż zwiększyła się 2,5-krotnie i obecnie już 10% wszystkich samochodów w Europie stanowią SUV-y z segmentu C.  Tak więc oferta modelu w tym segmencie nie jest jedynie zapełnieniem „niszy rynkowej”, ale kluczowym produktem handlowym, ważnym ze względów kondycji finansowej firmy. Stąd też konstruktorzy Peugeot stworzyli pojazd rozbudzający zmysły, chwytający za serce i… zapewne za kieszeń nabywcy.

Zakochać się od pierwszego wejrzenia

Już na pierwszy rzut oka nowy Peugeot 3008 zaskakuje siłą wyrazu. Nie dość, że ma cechy stylistyczne SUV-a jak: pionowy przód, długą, poziomą maskę, wysoką linię szyb, duże koła, czy zwiększony prześwit, to auto fascynuje swoją niepowtarzalną stylistyką, będącą owocem nieskrępowanej kreatywności projektantów. 

Pionowy przód samochodu budzi wrażenie mocy, czy wręcz zwierzęcej agresywności. Wzrok przyciąga imponujący grill z chromowanymi, wyprofilowanymi listwami, królujące pośrodku logo lwa o harmonijnych proporcjach, subtelne reflektory dające efekt przenikliwego „kociego spojrzenia” i wloty powietrza zwracające uwagę swoją wielkością i kształtem.

Patrząc z boku zauważamy, że samochód wygląda na mniej masywny i niższy niż większość modeli konkurencji. W jaki sposób stylistom udało się stworzyć to wrażenie? Częściowo dzięki zastosowaniu dachu w czarnym błyszczącym kolorze, podkreślonego montowaną seryjnie listwą ze stali nierdzewnej sięgającą aż do tylnego spojlera. Dach „Black Diamond” stanowi ważny element stylistyki auta, dodający mu osobowości, dynamiki i nowoczesności, ale także osłony wokół nadwozia, duże koła, czy relingi dachowe stanowią umiejętne połączenie wyrafinowania z charakterem.

Zaskoczeniem jest również linia tyłu, bardzo nowoczesna i wyrazista. Pod pochyłą tylną szybą widać poziomy pas w kolorze fortepianowej czerni z opalizującymi światłami LED. Nie mogło oczywiście zabraknąć w nich śladu pazurów, które z daleka, zarówno w dzień jak i w nocy, stanowią znak rozpoznawczy wszystkich modeli Peugeot.

Wnętrze – bajkowa kraina

Długość całkowita nadwozia 4450 mm plasuje ten samochód pośrodku segmentu (w porównaniu do poprzedniej generacji tego modelu jest o 80 mm większa). Rozstaw osi, warunkujący wielkość przestrzeni pasażerskiej, to 2675 mm (o 62 mm większy od poprzedniego 3008), czyli jest jednym z największych na rynku. Przy szerokości samochodu wynoszącej 1840 mm, nowy 3008 ma wysokość 1620 mm (z relingami dachowymi) zapewniającą znakomitą aerodynamikę nadwozia, a jednocześnie przestrzeń nad głowami pasażerów w kabinie. Duże koła podkreślają imponującą sylwetkę pojazdu, którego prześwit wynosi 22 cm. Jednakże prawdziwy szok przeżyjemy otwierając drzwi…

Zajęcie miejsca w nowym SUV-ie Peugeot jest jak przeniesienie się do innego świata – zaskakującego, oryginalnego i robiącego wrażenie wysoką jakością.

Nasz wzrok natychmiast przyciąga spektakularny kształt wręcz futurystycznej deski rozdzielczej. Najnowsza generacja PEUGEOT i-Cockpit® – nowatorskiego rozwiązania miejsca kierowcy, które stanowi przewrót w obowiązujących kanonach sprawia, że wszystko wydaje się być skupione na zapewnieniu kierowcy przyjemności i wysokiej koncentracji uwagi dzięki wykorzystaniu zaawansowanych technologii.

Kompaktowa kierownica, znana już z wcześniejszych modeli, została przeprojektowana i posiada obecnie dwa spłaszczenia zapewniające lepszy chwyt. Dzięki mniejszym wymiarom dodatkowo zwiększa pole widzenia i ilość miejsca na nogi kierowcy.

Duży, 8-calowy ekran dotykowy wygląda jak tablet umieszczony pośrodku deski rozdzielczej. Nie sposób pominąć sześciu eleganckich przełączników typu „toggle switch”, które zapewniają bezpośredni dostęp do najważniejszych funkcji związanych z komfortem: radia, klimatyzacji, nawigacji, ustawień pojazdu, telefonu i mobilnych aplikacji.

Dostępna w standardowym wyposażeniu tablica cyfrowych zegarów zwraca uwagę wysokiej rozdzielczości ekranem o przekątnej 12,3’’ i futurystycznym interfejsie. Kierowca może dowolnie zmieniać i personalizować jego ustawienia, a pięć trybów wyświetlania (zmienianych lewy pokrętłem na kierownicy) pozwalają ustawić informację o nawigacji, systemach wspomagania prowadzenia, parametrach silnika, danych dotyczących jazdy itd.

Na tym jednak nie koniec zmian w nowej generacji PEUGEOT i-Cockpit®. Model 3008 dysponuje bowiem systemem zapewniającym wyjątkowe wrażenia z jazdy: i-Cockpit® Amplify. Oddziałuje on równocześnie na niemal wszystkie zmysły: na wzrok poprzez sterowanie natężeniem oświetlenia i możliwość zmiany koloru ekranów, na słuch poprzez odpowiedni dobór parametrów sygnałów dźwiękowych, na dotyk poprzez wbudowaną w fotele funkcję masażu i na węch poprzez rozpylanie zapachów.

Pasażerowie mają do wyboru dwie aranżacje: „Boost” dla kierowców lubiących jazdę dynamiczną oraz „Relax” dla kierowców preferujących bardziej spokojny styl jazdy. Te dwa tryby są w pełni personalizowalne i pozwalają spotęgować przyjemne doznania kierowcy i pasażerów, tak by podróż stała się jedynym w swoim rodzaju doświadczeniem.

Na wrażenie, jakie robi wnętrze, ma również wpływ jego bogactwo, które w istotny sposób przyczynia się do poczucia wysokiej jakości wykończenia i nowoczesności kabiny. Dobór materiałów jest finezyjny, a ich wykończenie wręcz idealne. Projektanci wykorzystali skórę, detale z matowego chromu, liczne elementy dekoracyjne o fakturze karbonu lub tkanin. Płaty drzwi, dach, słupki, a nawet nietypowe jak na samochód powierzchnie, takie jak listwa w desce rozdzielczej, są pokryte tekstyliami przypominającymi luksusowe tkaniny do domu, dającymi efekt ciepła i nowoczesności.

Jednak auto to nie dzieło sztuki użytkowej, zatem w drogę…

Interakcja z maszyną powinna być intuicyjna i oddziaływać na zmysły, tak jakby samochód rozumiał potrzeby użytkowników i umiał się do nich dostosować. O ile w przypadku większości samochodów ta współpraca człowiek-auto jest dość oczywista, to w przypadku tak rewolucyjnego wnętrza pierwsze minuty jazdy były sprawdzaniem na ile „rozumiem się z samochodem”. Wszystko okazało się jednak banalnie proste.

Włączenie przełożenia „jazda do przodu” lub „jazda do tyłu” związane było jedynie z położeniem dłoni na przełączniku przypominającym myszkę komputerową, umieszczonym na konsoli środkowej i przesunięcie dłonią w przód lub w tył. Od tego czasu jedynym zajęciem kierowcy było trzymanie kierownicy oraz naciskanie pedału gazu i hamulca. Pisząc o trzymaniu kierownicy warto rozwiać wszelkie obawy, czy taka forma kierownicy (bardziej przypominająca wersje wyścigowe lub z gier komputerowych) pozwala na swobodę ruchów w czasie pełnego obrotu wolantu. O ile bowiem jazda przy minimalnych ruchach wolantem jest wprost idealna co potwierdzają samochody wyścigowe, to w normalnym użytkowaniu na krętych uliczkach i parkingach nie jest to już takie oczywiste. Jednakże podczas jazdy nie miałem żadnych problemów z trzymaniem kierownicy podczas obrotu, czy przekładaniem rąk.

Jeżeli zaś chodzi o stabilność jazdy i dynamikę, to P3008 z pewnością nie daje powodów do narzekań. W testowym modelu zastosowano turbodoładowany silnik, skonstruowany przez inżynierów PSA i BMW, generujący moc 165 KM i moment obrotowy 240 NM uzyskiwany już od 1400 obr/min. Pozwala on rozpędzić ten duży samochód do 200 km/h, a przyspieszenie 0-100 km/h wynosi 8,9 sek.

Czy problemem jest brak napędu 4×4?

Wprawdzie w Małopolsce, gdzie mieszkam, napęd 4×4 często pozwala ograniczyć problemy na śliskich drogach, ale musimy pamiętać, że samochód Peugeot 3008 nie jest modelem terenowym. Wersje SUV są bowiem uniwersalnymi modelami do codziennej eksploatacji, a nie modelami które mają pokonywać zaspy śnieżne. Zresztą w ostatnim czasie zaspy śnieżne na drodze to raczej wybryk natury i zdarzają się najwyżej raz w roku i to tylko w niektórych rejonach kraju (a nawet Europy). Tak więc zamiast dodatkowych układów napędu zwiększających masę pojazdu i opory ruchu (a przez to zużycie paliwa), w modelu P3008 sięgnięto po… elektronikę i system Advanced Grip Control.

Użycie Advanced Grip Control, który sterowany jest za pomocą pokrętła umieszczonego na środkowej konsoli, zapewnia lepszy napęd dzięki zmianie czułości układu ESP i zmianie charakterystyki map zapłonu. Możemy wybrać jeden z pięciu trybów pracy: ESP standard, Śnieg, Off-Road, Piasek i ESP OFF. To zaś sprawia, że model, jak każdy prawdziwy SUV, potrafi porzucić utarte szklaki…

Ponieważ jednak w czasie testu jeździłem głównie po drogach asfaltowych, bardziej niż używanie systemu Grip Control fascynował mnie przycisk „Sport”. Jego naciśnięcie pozwalało na zmianę następujących parametrów: usztywnione i szybciej reagujące wspomaganie kierownicy, szybsza reakcja pedału gazu, szybsza reakcja silnika i skrzyni biegów, głośniejszy i bardziej sportowy dźwięk pracy silnika (cyfrowy wzmacniacz poprawiający akustykę w kabinie).

Jeżeli zaś ktoś wybierze komfort jazdy, to… kierowcy i pasażerom pozostaje tylko cieszyć się drogą! Nowy Peugeot to bowiem prawdziwe zaproszenie do podróży w luksusowych warunkach. Wyprofilowane przednie siedzenia z dostępnym systemem 8-punktowego masażu pneumatycznego (wybór jednej z pięciu opcji masażu i siła działania jest sterowana na dotykowym ekranie) i wrażenia zapachowe we wnętrzu samochodu dają niezapomniane wrażenia. Zapachy zostały opracowane przez firmy Scentys oraz Antoine Lie, producenta perfum o międzynarodowej renomie, a każdy z proponowanych zapachów posiada swą odmienną charakterystykę:  „Cosmic Leather” to zmysłowy zapach, charakterystyczny dla marki, „Aerodrive” to pobudzający zapach (idealny do aranżacji Sport), a „Harmony Wood” to naturalny i relaksujący zapach (do aranżacji  Relax).

Podsumowując, w modelu tym każdy znajdzie coś dla siebie: od sportowej dynamiki, poprzez wycieczki poza utartymi szlakami, aż po komfort godny wersji Klas Premium.

Kto jest adresatem oferty Peugeot 3008?

Z pewnością nie jest to samochód adresowany do klienta szukającego wersji najtańszej i najuboższej. Peugeot był kiedyś nazywany francuskim Mercedesem, a ten model potwierdza aspiracje firmy do kontynuacji takiego postrzegania. Niestety bogactwo wykończenia i poziom wyposażenia sprawiają, iż także cena jest z wyższego pułapu. Najtańszy model (1,2 130 KM – Access) kosztuje 89 900 zł. Zaś wersja z silnikiem i poziomem wyposażenia jak model testowy to koszt ponad 140 000 zł. Jednakże wrażenia stylistyczne, komfortowe i podczas jazd bezcenne…

Bogusław Korzeniowski / BLOG.MOTOMI.PL

Tags:

Facebook

Zaloguj się używając swojego loginu i hasła

Nie pamiętasz hasła ?