Toyota liderem innowacji w branży motoryzacyjnej

MIRAI_HYD_06_DPL

Jak wynika z raportu “The State of Innovation Report 2017” firmy Clarivate Analitics (dawniej raport publikowany był przez koncern medialny Thompson Reuters), Toyota zgłosiła w 2016 roku najwięcej patentów na nowe technologie motoryzacyjne. W porównaniu do 2015 roku liczba innowacji w branży motoryzacyjnej zwiększyła się o 7%. Wzrost liczby patentów zanotowano niemal we wszystkich dziedzinach badań związanych z motoryzacją. Największy wzrost dotyczył samochodów z alternatywnymi napędami (13 procent). Branża motoryzacyjna wyraźnie skupia się na samochodach niskoemisyjnych, w tym hybrydach, autach na wodorowe ogniwa paliwowe i elektrycznych. Jednocześnie duża część innowacji dotyczy autonomicznej jazdy, czyli przede wszystkim systemów sterowania i nawigacji.

Tabela 1 Firmy, które zarejestrowały najwięcej patentów motoryzacyjnych w 2016 roku

 

Innowacje w dziedzinie alternatywnych napędów
W 2016 roku złożono na świecie 42880 wniosków związanych z alternatywnymi napędami, o 13 procent więcej niż w 2015 roku. Stanowią one 23% wniosków dotyczących technologii motoryzacyjnych. Toyota jest w tym zakresie zdecydowanym liderem branży. W ciągu 5 lat (w latach 2012-2016) firma zgłosiła 9 125 patentów, niemal 3-krotnie więcej niż następny koncern w tym zestawieniu. Dotyczyły one w dużej mierze napędu na wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty Mirai oraz napędu hybrydowego 4. generacji, który zadebiutował wraz z nowym Priusem. Na liście 10 najbardziej innowacyjnych firm w dziedzinie alternatywnych napędów aż 9 pochodzi z Azji, w tym 5 z Japonii.

Tabela 2 Firmy, które zarejestrowały najwięcej patentów związanych z alternatywnymi napędami w latach 2012-2016

 

Nowe rozwiązania dla autonomicznych samochodów
W 2016 roku patenty związane z rozwojem autonomicznego prowadzenia, czyli systemy nawigacyjne, bezpieczeństwa, sterowania i hamowania stanowiły łącznie 31% wszystkich opatentowanych rozwiązań dla motoryzacji. Wśród innowacji Toyoty w dziedzinie autonomicznych samochodów znalazły się m.in. przetwarzanie informacji geograficznych, systemów antykolizyjnych i nawigacyjnych. Na przykład nowy system automatycznego prowadzenia bez udziału kierowcy powoduje, że autonomiczny samochód ustąpi pierwszeństwa innym pojazdom, zanim wjedzie na skrzyżowanie. Inny projekt opisuje układ, który wykrywa samochody w martwym polu i zwalnia, aby pojazd z tyłu pojawił się w lusterku bocznym, zanim samochód przełączy się z trybu autonomicznego na manualny.

MOTOMI Magazyn
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *