Test Citroëna C3 Aircrross - crossover, który ma duszę…

SONY DSC

Praktyczny w mieście, ale też z cechami typowo terenowymi, aby móc odetchnąć od codzienności w wolnym czasie – tak najszybciej można scharakteryzować Citroëna C3 Aircross.

Przyznam, że samochody crossover nie są wersjami które specjalnie przypadły mi do gustu. Nie jest to bowiem, ani pojazd miejski, ani typowy SUV. A jak pamiętam wykłady na studiach odnośnie materiałów niemetalowych i klejów, prowadzący zawsze twierdził: „jak coś jest do wszystkiego, jest do niczego”…

Konstruktorom Citroëna udało się jednak tak stworzyć samochód tej klasy, że nie czułem tego przewartościowania genami SUVa. Po prostu model ten zbudowano jako inne spojrzenie na miejski samochodzik.

Sylwetka wypośrodkowanie stylu mieszczucha i miłośnika odludzi

Citroën C3 Aircross, z kołami o dużej średnicy, mający zwiększony o 20 mm prześwit w porównaniu z Citroënem C3 (który jest zbudowany na tej samej płycie podłogowej), zwraca uwagę unikatowym kształtem, świeżością i dającym poczucie bezpieczeństwa wyglądem. Jego kompaktowe, podwyższone nadwozie o długości 4,15 m, szerokości 1,76 m i wysokości 1,64 m, prezentuje idealne proporcje do miejskich przejażdżek, a dodatkowo styl karoserii łączy „zawadiacki styl urwisa” doceniany w modelach miejskich i „poczucie stylu małego macho” uwielbianego przez kobiety.

Przód nowego C3 Aircross ma wspólne dla modeli Citroën charakterystyczne dwupoziomowe światła, które dodają wyrazistości, śmiałości i podkreślają masywny styl crossovera. Umieszczone na górnym poziomie światła LED do jazdy dziennej są połączone z logo marki podwójnymi chromowanymi listwami, podkreślając w ten sposób szerokość samochodu. Główne światła umieszczono w dolnej części układu. Składają się one z reflektorów o kwadratowym, zaokrąglonym kształcie, oraz ze świateł przeciwmgielnych. Centralną część przodu zajmuje obszerny, dający poczucie mocy wlot powietrza. Całość uzupełnia umieszczona w dolnej części osłona zderzaka, podkreślająca przynależność C3 Aircross do świata SUV-ów.

Mocno zarysowane tylne nadkola C3 Aircross uwydatniają szerokość samochodu i jego muskularny charakter. Tylne światła z efektem 3D wskazują na rodzinne powiązania z Citroënem C3 i modelem koncepcyjnym C-Aircross (który był zapowiedzią tego modelu). Zaawansowane technologicznie światła są wzbogacone ozdobnymi wstawkami w czarnym, lśniącym kolorze na pokrywie bagażnika, na której umieszczono dwubarwny napis C3 Aircross i czarne, lśniące logo marki. Ten stylistyczny zabieg wydłuża obydwa klosze świateł, poszerzając optycznie nadwozie samochodu i podkreślając jego technologiczne zaawansowanie. Potężny tylny zderzak z ochronną nakładką nawiązuje rysunkiem do przodu i dodatkowo podkreśla solidność i specyficzną dla SUV-a naturę.

Cechy małego macho -tak doceniane przez użytkowniczki tego typu modeli- to: mocno zarysowane błotniki, poszerzające nakładki ochronne nadkoli i boczne, barwione w masie listwy chroniące dolne partie nadwozia. Nie zabrakło jednak także stylizacyjnych innowacji, tak ważnych w modelach miejskich. W tym wypadku nie pokuszono się jednak o ingerencję w styl SUVa. Mowa o stylizowanych elementach ozdobnych tylnych słupków, które zapowiadają przestronność wnętrza.  Obecne już w modelu koncepcyjnym C-Aircross szyby w tylnych słupkach, wykonane z poliwęglanu z zatopioną w nim barwną folią. tworzą „efekt żaluzji” i nadają osobowości samochodu unikatowy rys oraz pozwalają skryć wnętrze auta, umożliwiając przy tym przenikanie światła do kabiny i nie pogarszając widoczności.

Zresztą wnętrze to także doskonałe dopracowane stylu i innowacji. Jak zapowiadali producenci podczas prezentacji, C3 Aircross wykorzystał w pełni know-how Citroëna i oferuje optymalny komfort podróżowania zarówno kierowcy jak i pasażerom. O wzorcowym komforcie wnętrza samochodu C3 Aircross decydują:

  • wygodne fotele z szerokimi i głębokimi siedziskami (adaptacja wersji z modelu Cactus)
  • zawieszenie o typowej dla Citroëna charakterystyce pracy skutecznej w każdych warunkach drogowych
  • starannie zaprojektowana i wykonana izolacja dźwiękowa kabiny.

Zaglądamy zatem do wnętrza.

To co pierwsze zwraca uwagę po zajęciu miejsca to szeroka, pozioma deska rozdzielcza. Jej kubistyczna forma stylistyczna (prostokątne zarysy nawiewów powietrza i obwódki przełączników na kierownicy, oraz duży prostokątny tablet na środku), jak również atrakcyjne wykończenie tapicerskie dają poczucie prostoty, a jednocześnie technicznej dbałości o szczegóły. Drugim elementem zwracającym uwagę jest efektowna dźwignia hamulca pomocniczego. Ponadto jak każdy model crossover, także C3 Aircross przejął zalety modeli Van, czyli wysoką pozycję siedzącą, oraz dużą ilością miejsca na nogi i nad głową. Dodatkowo rozstaw osi wynoszący 2,60 m zapewnia też dużo przestrzeni na wysokości kolan pasażerów siedzących z tyłu.

To co wyróżnia ten model to nie tylko przestrzeń pasażerska, ale także modularność i walory bagażowe. C3 Aircross oferuje tylną ławkę składaną w układzie 2/3 – 1/3 (składane oparcia), a dodatkowo siedziska przesuwane są w dwóch, niezależnych częściach w zakresie do 150 mm. Dzięki złożeniu oparcia z tyłu i dodatkowo złożenia fotela przedniego, mamy możliwość przewiezienia przedmiotów o długości nawet do 240 cm. Z przemieszczaniem tylnych foteli wiąże się też objętość bagażnika. W przypadku normalnej pozycji tylnej ławki wynosi ona 410 litrów, ale  po przesunięciu tylnej ławki maksymalnie do przodu objętość zwiększa się do 520 litrów.

Po złożeniu tylnych foteli, całkowita objętość przestrzeni bagażowej osiąga aż 1289 litrów. Na uwagę zwraca również wygodny dostęp po otwarciu dużej, tylnej klapy, niski próg załadunku bagaży, oraz proste formy kufra zapewniające lepsze wykorzystanie przestrzeni bagażowej.

Silnik i układ jezdny

Jak podkreślałem na wstępnie, nie jestem zwolennikiem wersji crossover, gdyż nie spełniają one moich wymagań, czyli wykorzystania w gorszym terenie. Z modeli crossover którymi jeździłem zadowalał mnie jedynie Nissan Cx3, gdyż był to jakby mały SUV z napędem na obie osie.

Citroën C3 Aircross nie ma wprawdzie takiego napędu, ale także jest skierowany do podobnej grupy odbiorców: do fanów spędzania wolnego czasu w mieście, ale którzy preferują sport i rekreację i na wolnym powietrzu.

C3 Aircross jest bowiem wyposażony w układ przeniesienia napędu do jazdy w trudnych warunkach Grip Control® oraz w specjalnie dobrane opony Mud & Snow 16’’ lub 17’’. Dzięki temu jest wszechstronny w użytkowaniu i przystosowany do różnego rodzaju dróg, niezależnie od warunków i typu nawierzchni. Pięć trybów jazdy zwiększa bezpieczeństwo w każdych warunkach. System Grip Control® może działać w trybie automatycznym Standard. Kierowca może też samodzielnie wybrać jeden z pozostałych trybów działania napędu do jazdy po piasku, w terenie, śniegu lub ESP OFF (przełącznik wyboru to pokrętło na konsoli środkowej, a nastawy są wskazywane na przełączniku i na tablecie informacyjnym)..

Współpracująca z systemem Grip Control® funkcja Hill Assist Descent (przycisk po lewej stronie pokrętła wyboru) pomaga w utrzymaniu ograniczonej prędkości jazdy nawet na drodze o silnym nachyleniu. Technologia ta pozwala zachować zamierzony tor jazdy zmniejszając ryzyko poślizgu samochodu podczas zjeżdżania ze wzniesienia. Nowa funkcja wspomagania zjazdu ze wzniesienia ułatwia pełną kontrolę nad samochodem i bezpieczny zjazd. System utrzymuje bardzo niską prędkość samochodu (3 km/h), zapewniają pełną kontrolę i zachowanie bezpieczeństwa w trudnych sytuacjach.

Dopełnieniem zaawansowanej technologii i rekreacyjnych zalet samochodu jest silnik idealny w codziennym przemieszczaniu się po mieście, ale także podczas wypadów weekendowych lub wyjazdów wakacyjnych. Zastosowany w samochodzie 3-cylindrowy silnik PureTech (International Engine of the Year 2015 i 2016) o mocy 110 KM jest wyposażony w turbosprężarkę, dzięki czemu zagwarantowano moment obrotowy wynoszą 185 Nm już przy niskich obrotach silnika.

W efekcie jazda w mieście -przy delikatnym naciskaniu na pedał gazu- zapewnia niskie zużycie paliwa (wg katalogu 5,7 l/100 km, w teście -6,6 l/100 km), ale równocześnie wysoki moment obrotowy pozwala na płynne przyspieszenia. Na trasie bardziej energiczne naciskanie na pedał przyspieszenia pozwala wprawdzie na energiczną jazdę (przyspieszenie 10,2 sek, prędkość 185 km/h), ale gdy jedziemy na zasadzie rozpędzenia pojazdu i utrzymywanie prędkości w jakimś zakresie zużycie paliwa wynosi dość mało (wg katalogu 4,5 l/100 km, w teście uzyskaliśmy 6,6 l/100km przy średniej prędkości Warszawa-Kraków 92 km/h i 5,2 l/100 km przy delikatnym jeżdżeniu bez przekraczania 110 km/h).

Ważne też, że silnik ten nie ma nic wspólnego z dawnymi jednostkami trzycylindrowymi (jakie były m.in w modelu Aygo), które robiły wrażenie jakby pochodziły z kosiarki do trawy. Ten silnik zachowuje się cicho i nie przenosi nieprzyjemnych drgań na karoserię i fatalnego terkotu do wnętrza. Jednakże dopatrzyłem się mankamentu w samochodzie. Jest nim skrzynia biegów. Odzwyczaiłem się już od pięciobiegowych skrzyń przekładniowych, a właśnie tak jest w C3Aircross 110 KM (w wersji 130 KM jest 6-cio biegowa)

Zgodnie z założeniami programu Citroën Advanced Comfort®, w projekcie Nowego SUV Compact Citroën C3 Aircross przewidziano również ułatwienia w użytkowaniu samochodu.

W związku z tym zastosowano w modelu intuicyjne technologie, które zapewniają bezpieczeństwo i wygodę prowadzenia poprzez wspomaganie kierowcy w codziennym użytkowaniu i przy wykonywaniu różnego rodzaju manewrów. Oto lista dodatków, które w standardzie lub opcji są dostępne.

  • System bezkluczykowego dostępu do samochodu i rozruchu – model oferuje możliwość zamknięcia, otwarcia zamków drzwi i rozruchu silnika bez wyjmowania kluczyka z kieszeni. Samochód rozpoznaje swojego kierowcę, gdy znajdzie się on w pobliżu (opcja za 1600 zł)
  • Kamera cofania Top Rear Vision – zapewnia szeroki zakres wyświetlanego obrazu i ułatwia manewry parkowania. W chwili włączenia wstecznego biegu, kamera przekazuje obraz na 7-calowy ekran dotykowy i pokazuje widok obszaru za samochodem w promieniu 180° z zaznaczonymi kolorowymi liniami określającymi tor ruchu pojazdu i odległość od przeszkody (opcja 2000 zł)
  • System Grip Control® z funkcją Hill Assist Descent – zapewnia kierowcy panowanie nad mobilnością samochodu i jego prędkością na każdej nawierzchni, nawet na stromych zjazdach (opcja 2600 zł)
  • System Park Assist – zapewnia łatwe i bezpieczne parkowanie. Jest to system aktywnego wspomagania parkowania równoległego i prostopadłego. Na życzenie kierowcy, system rozpoznaje automatycznie miejsce parkingowe, następnie steruje układem kierowniczym tak, aby bezpiecznie zaparkować samochód. Kierowcy pozostaje tylko włączenie wstecznego biegu i wciskanie pedału gazu i hamulca.
  • System Active Safety Brake – samochód ma dźwiękową i wzrokową sygnalizację ostrzegawczą, by zmniejszyć ryzyko kolizji z przeszkodą pojawiającą się przed samochodem. W przypadku braku reakcji kierowcy system samoczynnie włącza hamulce. Wielofunkcyjna kamera, zamontowana przy górnej krawędzi przedniej szyby, wykrywa przeszkody znajdujące się przed samochodem, takie jak inne samochody jadące w tym samym kierunku lub stojące w miejscu. W razie wykrycia ryzyka kolizji przy prędkości od 5 do 85 km/h czujnik automatyczne włącza układ hamulcowy. Prędkość samochodu nie może przekraczać 80 km/h w chwili wykrycia innego, stojącego pojazdu i 60 km/h, gdy system rozpozna obecność pieszego.
  • System aktywnego monitorowania pasa ruchu  Pomaga walczyć ze spadkiem koncentracji czy też zwykłej nieuwagi za kierownicą. Działa przy prędkości powyżej 60 km/h. Funkcja wykrywa niezamierzone zjechanie samochodu z pasa ruchu i przekroczenie linii ciągłej lub przerywanej bez włączenia kierunkowskazu. Wówczas powiadamia o tym kierowcę sygnałem dźwiękowym i graficznym wyświetlanym na tablicy rozdzielczej.
  • System kontroli martwego pola – za pomocą piktogramów widocznych w lusterkach bocznych system informuje o obecności samochodu w martwym polu widzenia.
  • System monitorowania ograniczeń prędkości – przekazuje kierowcy informacje o ograniczeniach prędkości, wyświetlając je na ekranie tablicy rozdzielczej. Stwierdzona prędkość ograniczenia może zostać zarejestrowana w regulatorze jako żądana prędkość jazdy.
  • System automatycznego przełączania świateł – podnosi bezpieczeństwo podczas jazdy nocą dzięki automatycznej zmianie świateł z drogowych na mijania i odwrotnie w zależności od sytuacji na drodze.
  • System monitorujący zmęczenie kierowcy – wielofunkcyjna kamera umieszczona u góry przedniej szyby śledzi zachowania kierowcy i w razie stwierdzenia spadku jego czujności, system wysyła sygnał ostrzegawczy. System ocenia stan czujności kierowcy poprzez analizę odchylenia toru jazdy w stosunku do linii na jezdni. Funkcja ta jest szczególnie przydatna na drogach szybkiego ruchu przy prędkości przekraczającej 65 km/h.
  • System Coffee Break Alert – zaleca kierowcy przerwę w podróży po dwóch godzinach nieprzerwanej jazdy z prędkością przekraczającą 70 km/h.

Dla kogo?

Jest to typowy crossover, czyli pojazd stworzony do jazd w mieście i bezstresowego wyjazdu na weekendowe przejażdżki. Nie sprosta więc porównania z klasycznym SUVem. Jednakże jest alternatywą dla szukających samochodu klasy kompakt, wykorzystywanego głównie w mieście i na wyjazdy rodzinne. Mamy bowiem doskonałą zwrotność w mieście jak w modelu segmentu B (średnica zawracania C3 to 10,7m, a C3 Aircross – 10,8m), wielkość przestrzeni pasażersko/bagażowej jak w kompakcie, a dodatkowo pozycję siedzenia jak w vanie.

Jeżeli jednak ktoś planuje częste długie podróże, nie jest to samochód dla niego. Tutaj kompakt wyprzedza crossovera, tak jak wyprzedza wersję miejską

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

 

 

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *