Światła LED - dlaczego nie oślepiają???

Slim, elegant and as bright as day: The headlights of the Opel Insignia Country Tourer with a total of 32 LED elements (16 on each side) adapt the light-beam precisely and without glare to each traffic situation.

Optymalna widoczność bez oślepiania innych. Wraz z reflektorami AFL LED firma Opel wprowadza zalety adaptacyjnego i w pełni diodowego oświetlenia przedniego w minivanach i samochodach sportowo-użytkowych z segmentu kompaktowego. Opcjonalne reflektory AFL LED dostępne w nowych Oplach Zafira i Mokka X emitują wiązkę intensywnie białego światła, która skutecznie zamienia noc w dzień i automatycznie dostosowuje się do warunków jazdy. System oferuje dziewięć różnych trybów działania, takich jak oświetlenie miejskie, oświetlenie pozamiejskie i tryb postojowy, które przyczyniają się nie tylko do poprawy widoczności, ale także do oszczędności energii.

„Szeroka dostępność inteligentnych technologii LED to najlepszy sposób na znaczne ograniczenie ryzyka związanego z nocną jazdą” — mówi William F. Bertagni, wiceprezes ds. inżynierii samochodów Opel w Europie. „Nowy Opel Zafira i Opel Mokka X z opcjonalnymi reflektorami AFL LED to ważny krok w kierunku zwiększenia tej dostępności”.

Prowadzenie samochodu nocą to jedna z najniebezpieczniejszych czynności, jaką wykonują ludzie. Według niemieckiego automobilklubu ADAC prawie 30 procent wypadków śmiertelnych zdarza się właśnie w nocy1. Człowiek prowadzi zasadniczo dzienny tryb życia, tzn. jest aktywny za dnia i śpi w nocy. Przebywanie nocą na drodze jest dla niego nienaturalne.

Jako producent, który tradycyjnie na pierwszym miejscu stawia dobro klientów, firma Opel już dawno zaczęła zauważać ryzyko związane z nocną jazdą, na jakie narażają się zarówno kierowcy, jak i inni użytkownicy dróg. Firma Opel była pierwszym producentem samochodów, który już w 2003 roku wprowadził adaptacyjne oświetlenie przednie (AFL) wraz z biksenonowymi reflektorami w samochodach klasy średniej. W 2004 roku Opel Astra był pierwszym samochodem kompaktowym wyposażonym w system doświetlania zakrętów, a w 2005 roku rozwiązanie to zastosowano także w Zafirze. Kontynuując tradycję upowszechniania zaawansowanej technologii, firma Opel zaoferowała halogenowe reflektory AFL po raz pierwszy w modelu Corsa w 2006 roku. Teraz system AFL jest dostępny prawie w każdym osobowym Oplu, a obecnie firma wprowadza już kolejną generację tego rozwiązania: matrycowe reflektory LED IntelliLUX oparte na najnowocześniejszej technologii LED. Światowa premiera matrycowych reflektorów w klasie kompaktowej miała miejsce w ubiegłym roku w nowym Oplu Astrze.

Nowa Zafira i Mokka X z adaptacyjnym oświetleniem przednim oraz w pełni diodowymi funkcjami reflektorów i kierunkowskazów wyznaczają kolejny etap we wprowadzaniu technologii LED w pojazdach marki Opel. Podobnie jak system matrycowy w Astrze, reflektory AFL LED również zapewniają korzyści związane z adaptacyjną charakterystyką przedniego oświetlenia bez elementów ruchomych. Jednak zamiast włączania i wyłączania diod świecących w różnych kombinacjach system AFL LED dostosowuje się do warunków jazdy i obecności innych użytkowników drogi poprzez automatyczną zmianę trybu działania reflektorów.

Opcjonalne reflektory AFL LED mają dziewięć trybów. Przy prędkości powyżej 55 km/h światła pozamiejskiepoprawiają oświetlenie jezdni i poboczy w czasie jazdy wiejskimi drogami. Zasięg oświetlenia na pasie, po którym porusza się samochód, jest większy, natomiast bardziej rozproszone światło po stronie kierowcy nie oślepia użytkowników drogi nadjeżdżających z przeciwka. Ponadto lepsze oświetlenie poboczy pomaga wcześniej dostrzec ewentualne niebezpieczeństwo (np. zwierzęta).

Na łuku drogi lub zakręcie, w zależności od kąta obrotu kierownicy lub włączenia kierunkowskazu, system AFL LED aktywuje doświetlanie zakrętu dodatkowym prawym lub lewym światłem LED, zgodnie z kierunkiem jazdy. Doświetlanie zakrętów włącza się automatycznie przy prędkości poniżej 40 km/h, po włączeniu kierunkowskazu i/lub kiedy kierownica zostaje obrócona z pozycji do jazdy na wprost pod określonym kątem. Dodatkowe światła oświetlające zakręt gasną z chwilą wyłączenia kierunkowskazu i kiedy kierownica znów znajdzie się w położeniu odpowiadającym jeździe na wprost. Tryb dezaktywuje się także po przekroczeniu prędkości 70 km/h.

Przy prędkości poniżej 55 km/h system AFL LED automatycznie aktywuje oświetlenie miejskie. W porównaniu z trybem pozamiejskim wiązka oświetla obszar bliższy samochodowi i szerszy po bokach, dzięki światłom doświetlającym zakręty działającym z mniejszą intensywnością. Tak udoskonalone oświetlenie pomaga kierowcy obserwować krawędzie jezdni i skuteczniej unikać ewentualnych wypadków, takich jak potrącenie dzieci lub innych przechodniów.

Światła manewrowe oświetlają otoczenie pojazdu w czasie parkowania przodem lub tyłem oraz podczas opuszczania miejsca parkingowego. W tym trybie wraz z włączeniem biegu wstecznego zapalają się także światła doświetlające zakręty, ale świecą one mniej intensywnie. Światła manewrowe pozostają zapalone przez 20 sekund po wyłączeniu wstecznego biegu lub do momentu przekroczenia prędkości 7 km/h w jeździe do przodu.

Kolejne tryby reflektorów AFL LED poprawiające widoczność to: tryb turystyczny (przydatny w krajach, w których obowiązuje ruch inną stroną jezdni), światła drogoweświatła do jazdy dziennej oraz asystent świateł drogowych(automatyczne przełączanie świateł drogowych na światła mijania i odwrotnie — w zależności od obecności innych pojazdów na drodze).

Opcjonalne reflektory AFL LED w nowym Oplu Zafira i Oplu Mokka X nie tylko zwiększają bezpieczeństwo. W porównaniu z innymi technologiami oświetlenia diody zużywają znacznie mniej energii. W reflektorach AFL LED w samochodach marki Opel energooszczędną charakterystykę diod świecących uzupełniono o tryb oświetlenia postojowego, który aktywuje się z chwilą wyłączenia silnika przez system Start/Stop. W tym trybie światła doświetlające zakręty również gasną. Świecą się tylko światła mijania, co zmniejsza pobór energii przez reflektory.

MOTOMI Magazyn
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *