Sportowe geny GTI w hybrydzie Volkswagena - GOLF GTE

golf_gte__20140830023

Pod względem technicznych rozwiązań napędu Golf GTE stoi w jednej linii z Golfem GTI i Golfem GTD. Pierwszy GTI z 1976 roku był wzorcem dla wszystkich sportowych Golfów. Dzisiaj jest najpopularniejszym kompaktowym samochodem sportowym na świecie. W 1982 roku idea GT została rozszerzona o GTD – po raz pierwszy pojawił się sportowy Golf z silnikiem wysokoprężnym i tak narodził się drugi bestsellerowy GT. W 2013 roku przedstawione zostały najnowsze wersje obu sportowych Golfów – GTI i GTD. W 2014 roku Volkswagen Golfem GTE po raz pierwszy przeniósł filozofię GTI do modelu napędzanego systemem hybrydowym plug-in.

Napęd hybrydowy plug-in

TSI, silnik elektryczny, DSG, bateria. Jako agregaty napędowe zastosowane zostały w Golfie GTE: silnik benzynowy z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem (1.4 TSI) o mocy 110 kW/150 KM i silnik elektryczny o mocy 75 kW/102 KM. Moc systemowa obu pracujących łącznie silników wynosi 150 kW/204 KM.

Silnik elektryczny zasilany jest energią z chłodzonej cieczą baterii wysokonapięciowej o pojemności 8,7 kWh. Bateria ładowana jest przy użyciu gniazda umieszczonego pod znaczkiem VW w osłonie chłodnicy. Jako przekładnię Volkswagen zastosował automatyczną, 6-biegową skrzynię DSG, opracowaną specjalnie dla hybrydy i posiadającą trzy sprzęgła (podwójne sprzęgło plus sprzęgło między silnikami). Nie ma więc tego problemu jak w Toyocie, gdzie bezstopniowa skrzynia CVT najpierw pozwala na zwiększanie obrotów silnika i hałasu, a potem dopiero ospale przyspiesza. Gdy to tylko możliwe, sprzęgło między silnikami odłącza TSI od napędzanej przedniej osi i wyłącza go, na przykład w fazach tak zwanego „żeglowania”. Golf GTE wykorzystuje wtedy energię kinetyczną i porusza się bez siły napędowej. Silnik elektryczny został wbudowany w obudowę skrzyni biegów. Patrząc z przodu na Golfa GTE z lewej strony komory silnika znajduje się TSI, na środku silnik elektryczny (w obudowie DSG), a z prawej strony dwusprzęgłowa przekładnia.

Podobieństwa techniczne między Golfem GTE i e-Golfem. Kolejne podzespoły napędu hybrydowego to – podobnie jak w e-Golfie – moduł elektroniki mocy (zmienia prąd stały baterii w prąd zmienny dla silnika elektrycznego) i moduł ładowania. Elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania oraz elektryczny kompresor klimatyzacji zapewniają także w trybie E, gdy pracuje tylko silnik elektryczny, optymalne wykorzystanie energii i skuteczne działanie układu hamulcowego i klimatyzacji.

Kompaktowe komponenty napędowe. Wszystkie podzespoły są kompaktowe i lekkie. Silnik TSI waży 102,8 kg, silnik elektryczny 34 kg, DSG – 98,4 kg, a elektronika mocy 12 kg. W podłodze przed tylną kanapą znajduje się bateria wysokonapięciowa, która waży 120 kg i w żaden sposób nie ogranicza miejsca we wnętrzu.
Z tymi wszystkimi podzespołami masa własna Golfa GTE wg DIN z seryjnym wyposażeniem wynosi 1524 kg.

 

Pięć trybów pracy

Golf GTE dysponuje pięcioma trybami, z których korzysta się całkowicie intuicyjnie. Na wyświetlaczu wielofunkcyjnym kierowca zawsze widzi, który tryb jest aktywny. Samochód uruchamiany jest automatycznie w bezemisyjnym trybie elektrycznym, Golf GTE zachowuje się wtedy jak e-Golf (wyłącznie w przypadku niewystarczającego poziomu naładowania baterii lub przy bardzo niskich temperaturach zewnętrznych przy rozruchu Golfa GTE uruchamiany jest silnik TSI). W przypadku osiągnięcia minimalnego stanu naładowania baterii wysokonapięciowej lub przy bardzo dużym zapotrzebowaniu na moc, system napędowy przełącza się automatycznie w tryb Battery Hold, co oznacza, że tryb elektryczny zostaje dezaktywowany i Golf GTE zachowuje się jak klasyczna pełna hybryda, która na przykład ładuje baterię przy hamowaniu i toczeniu się i w zależności od sytuacji automatycznie przełącza system z silnika TSI na elektryczny lub wykorzystuje oba silniki. W tym trybie stan naładowania baterii utrzymywany jest na stałym, średnim poziomie. W menu Car w systemie Infotainment kierowca może w każdej chwili samodzielnie aktywować tryb Battery Hold.

Zmienna rekuperacja. Po przesunięciu przez kierowcę dźwigni DSG do tyłu (zmiana ze stopnia D na B), stopień rekuperacji może ulec zwiększeniu i Golf GTE może zwalniać bez wykorzystywania hamulców, na przykład w górach. Ten spotykany dotychczas tylko w samochodach elektrycznych, jak na przykład w e-Golfie, styl jazdy jest również całkowicie intuicyjny.

Przejście w tryb E. Przyciskiem E (z lewej strony obok dźwigni zmiany biegów) kierowca może manualnie przejść w tryb elektryczny i zmienić Golfa GTE w samochód zero-emisyjny. Z napędem wyłącznie elektrycznym GTE rozwija prędkość do 130 km/h, a maksymalny zasięg bez emisji wynosi 50 km (przy maksymalnie naładowanej baterii i w zależności od temperatury zewnętrznej oraz stylu jazdy). Przy zdefiniowanym w systemie zarządzania pracą samochodu minimalnym poziomie naładowania baterii automatycznie uruchamia się silnik 1.4 TSI.

Przejście w tryb GTE. Przyciskiem GTE (również z lewej strony dźwigni zmiany biegów) kierowca może aktywować tryb GTE i delektować się sportową stroną swojego Golfa. Na wyświetlaczu pojawi się symbol GTE, charakterystyka pedału przyspieszenia, przekładni i układu kierowniczego staje się natychmiast bardziej sportowa, a dostrojenie TSI bardziej nastawione na moc. Również układ automatycznego sterowania reflektorami i opcjonalny automatyczny tempomat ACC odpowiednio się dopasowują. W przypadku wyposażenia w adaptacyjną regulację zawieszenia DCC (wyposażenie dodatkowe), elektronicznie regulowane amortyzatory przechodzą z trybu Normal na tryb Sport.

W trybie GTE silniki TSI i elektryczny mogą pracować razem podczas tak zwanego boostowania, dając maksymalną moc systemową 204 KM i maksymalny moment obrotowy (350 Nm). W trybie GTE hybryda plug-in jest równie dynamiczna, jak Golf GTD: przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,6 sekundy i jest prawie identyczne, jak w GTD (7,5 sekundy).

Przez menu w tryb Hybrid Auto i Battery Charge. Korzystając z menu systemu Infotainment można wybrać kolejne tryby: Hybrid Auto (wykorzystujący energię zgromadzoną w baterii wysokonapięciowej do intensywnego wspierania silnika TSI i w ten sposób zmniejszania zużycia paliwa) oraz tryb Battery Charge (ładowanie baterii). Kierowca może w menu wybrać także tryb elektryczny i Battery Hold.

Zestawienie wszystkich pięciu trybów:

  • tryb E
  • tryb GTE
  • Battery Hold
  • Battery Charge
  • Hybrid Auto
MOTOMI Magazyn

Hybrydy to nie tylko Toyota. To także VOLKSWAGEN

Golf GTE jest obecnie jednym z najbardziej innowacyjnych, kompaktowych modeli na rynku. Jest sportowy jak legendarny Golf GTI i Golf GTD, a jednocześnie po wciśnięciu przycisku porusza się wyłącznie z napędem elektrycznym, nie emitując szkodliwych substancji. Stylistyka, elementy wyposażenia i charakter do Golfa GTE zostały bezpośrednie przeniesione z Golfów GTI i GTD. Golf GTE jest

0 komentarzy

Sportowe geny GTI w hybrydzie Volkswagena – GOLF GTE

Pod względem technicznych rozwiązań napędu Golf GTE stoi w jednej linii z Golfem GTI i Golfem GTD. Pierwszy GTI z 1976 roku był wzorcem dla wszystkich sportowych Golfów. Dzisiaj jest najpopularniejszym kompaktowym samochodem sportowym na świecie. W 1982 roku idea GT została rozszerzona o GTD – po raz pierwszy pojawił się sportowy Golf z silnikiem

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *