Pół wieku toru testowego Opla w Dudenhofen

Opel-50-Years-Test-Center-Dudenhofen-296329

Tor doświadczalny firmy Opel w Dudenhofen, bo tak nazywano swego czasu ten obiekt, został otwarty 50 lat temu. Od tamtej pory wymagającym testom poddano niezliczoną liczbę samochodów Opel przygotowywanych do produkcji. Od samego początku tor doświadczalny był sukcesywnie rozbudowywany i modernizowany. Z czasem stał się największym i najważniejszym centrum testowym firmy Opel w Europie. 10 września Opel uczci półwiecze działalności centrum w Dudenhofen, organizując dzień otwarty. Fani i pracownicy będą mieli niepowtarzalną okazję zajrzeć za kulisy centrum testowego. Dodatkowo, Opel zaprezentuje około 20 000 publiczności, w tym wielu znanym osobom ze świata polityki, sportu i gospodarki, kolorowy pokaz skupiony wokół modeli oraz zaangażowania marki w sporty motorowe.

Bez taryfy ulgowej – od samego początku

Na początku, w kwietniu 1966 r., tor doświadczalny o powierzchni 2,6 kilometra kwadratowego składał się z ulic i dróg o łącznej długości 33 kilometrów. Zarówno wtedy, jak i teraz inżynierowie nie mieli litości podczas testowania nowych rozwiązań. Szczególnie wymagający jest otaczający tor pięciokilometrowy zakręt o nachyleniu 33 stopni pokonywany z dużą prędkością. Duże możliwości daje również betonowy plac do testowania jazdy w zakrętach („skid pad”) o średnicy 100 metrów. Wykorzystuje się go do badania reakcji układu kierowniczego lub precyzyjnego pomiaru zachowania pojazdu w przypadku nagłej zmiany kierunku jazdy w zakręcie. W latach 80. dodano odcinek umożliwiający pomiar poziomu hałasu i komfortu jazdy o długości 4,4 kilometra. W roku 1992 w ciągu 24 tygodni odnowiono intensywnie eksploatowany tor wysokich prędkości. Od tego czasu tor, odcinek do pomiaru poziomu hałasu i komfortu jazdy, „skid pad”, wzniesienie i „droga przez mękę” umożliwiają kompleksowe testowanie pojazdów oraz prace rozwojowe dotyczące silników, hamulców, układu kierowniczego lub podwozia.

Pokonywanie zakrętu z prędkością 250 km/h — bez rąk na kierownicy

Obiekt jest stopniowo rozbudowywany. W 2004 roku dodano owalny tor z systemem nawadniania i drenażu umożliwiający testowanie pojazdu podczas rozpędzania i pokonywania slalomu. Kolejnym nowym obiektem była wybudowana w roku 2006 hamownia dla pojazdów z napędem na cztery koła oraz nowoczesna staja benzynowa z 32 pompami tłoczącymi 16 różnych rodzajów paliwa. Od czasu odnowienia drugiego toru (w 2012 roku) kierowcy testowi mogą pokonywać ostry zakręt z prędkością 250 km/h, nie odczuwając działania sił bocznych — teoretycznie mogliby nawet puścić kierownicę. W ten właśnie sposób można w praktyce przekonać się o poprawności wcześniejszych obliczeń, na przykład tych dotyczących prędkości maksymalnej. Wewnętrzna stacja pogodowa dostarcza danych dotyczących wilgotności powietrza, prędkości i kierunku wiatru. Uzupełnienie stanowią bardzo precyzyjne czujniki umieszczone w nawierzchni drogi, które przez cały czas przekazują dane dotyczące temperatury i wilgotności nawierzchni, tak aby można było je uwzględnić w wynikach testu. Znajomość warunków pogodowych oczywiście również pozwala na odpowiednie przygotowanie toru testowego.

Każdy nowy samochód (np. obecny Opel Astra) trafiający do Dudenhofen jest poddawany najcięższym próbom — pokonuje około 40 000 kilometrów na niezwykle wymagającym torze doświadczalnym. Taka odległość odpowiada 200 000 kilometrów lub 15-letniej eksploatacji na „prawdziwych drogach”. Dodać do tego należy niezliczone kilometry na innych torach doświadczalnych i drogach publicznych na całym świecie. Najnowszy kompaktowy Opel w ciągu zaledwie 24 tygodni jest poddawany próbom odpowiadającym obciążeniom, jakie samochód zwykle znosi w całym wieloletnim okresie eksploatacji. Jednym z wielu kluczowych testów, które przeszła nowa Astra, był „test wytrzymałości”. Tor służący do badania wytrzymałości oferuje kilka różnych typów nawierzchni (np. asfalt, kostka brukowa, wyboje) i liczne zakręty. W tym miejscu inżynierowie sprawdzają, czy ustalone osiągi i jakość prototypów znalazły odzwierciedlenie w samochodach, które trafiły do produkcji.

Inwestycje w rozwój pojazdów przyszłości

W 2013 roku firma Opel rozpoczęła w Dudenhofen realizację największego w historii projektu rozbudowy i modernizacji. Opel zainwestuje kilkadziesiąt milionów w obszar położony na południowy wschód od Frankfurtu, na którym do 2020 roku powstanie 65 kilometrów torów testowych. Ukończono już budowę drogi dojazdowej prowadzącej do budynku recepcji oraz do parkingu. Na oficjalne otwarcie czeka również nowy warsztat specjalizujący się w obsłudze podwozi — z dużym magazynem umożliwiającym przechowywanie nawet 8000 kół (opon) oraz trzema nowymi stanowiskami do pomiaru emisji spalin. Do eksploatacji oddano już także „długą prostą” — dwukilometrowy odcinek zakończony wielopasmową pętlą oraz zakrętami o odpowiednim promieniu. Zakręty zostały zaprojektowane w taki sposób, aby wszystkie koła pokonującego je pojazdu były równomiernie obciążone. Dzięki temu wyniki testów hamowania na końcu odcinka są takie same jak w przypadku jazdy po prostej.

Trwa budowa betonowego placu do testowania jazdy w zakrętach, który umożliwi badania nad zautomatyzowaną jazdą. Prosta będzie miała kształt lejka o szerokości od 30 do 300 metrów. „Mógłby na niej z łatwością wylądować Boeing 737” – twierdzi dr Matthias Schollmaier, dyrektor Centrum Testowego firmy Opel. „Długa prosta” jest pierwszym obiektem położonym poza pierwotnym obszarem i biegnącym równolegle do pobliskiej głównej drogi. Z tego względu musieliśmy kupić od miasta dodatkowy teren.

Opel zwiększa również możliwości testowania układów wspomagania kierowcy w Rodgau-Dudenhofen dzięki budowie nowego toru testowania układu autonomicznego hamowania awaryjnego. „Mamy ambitne plany” – podkreśla Schollmaier. „Myślimy między innymi o magazynie, w którym znajdzie się miejsce na pojazdy ratownicze i materiały serwisowe, myślimy też o dodatkowych biurach, dwóch parkingach wielopoziomowych oraz o nowej kantynie, w której będą się stołować coraz liczniejsi pracownicy”. Ponadto w ciągu najbliższych pięciu lat łączna długość torów testowych zostanie zwiększona do 90 kilometrów. Dodane zostaną również stanowiska do testowania układów napędowych, nowe odcinki i ścieżki, które pozwolą spełnić różne wymogi. Liczba pracowników zatrudnionych w ultranowoczesnym centrum testowania i rozwoju w Dudenhofen wzrośnie wówczas ze 150 do 700.

Opowieści z Dudenhofen:

„Gruba sosna” i konie Przewalskiego

Ochrona środowiska jest ważna nie tylko w trakcie testów. Odgrywa ona istotną rolę dla samego toru doświadczalnego. Wybudowana na terenie obiektu stacja benzynowa oferuje 16 różnych typów paliwa. Dostępne są również stacje ładowania dla samochodów elektrycznych. 90 procent wody wykorzystywanej w myjni samochodowej pochodzi z wód gruntowych i jest poddawane recyklingowi. „Wkrótce wszystkie systemy oświetlenia będą wykorzystywać technologię LED, więc będziemy zużywać jeszcze mniej energii” – mówi Schollmaier. W przyszłości planowana jest również budowa własnej elektrowni cieplnej. Na etapie planowania inwestycji osoby odpowiedzialne dążyły do zachowania istniejącego drzewostanu w maksymalnym możliwym stopniu — nie tylko dlatego, że zapewnia on cenną ochronę przed łowcami prototypów. W samym środku obiektu wciąż rośnie najstarsza sosna w Hesji — drzewo nazywane przez okolicznych mieszkańców dicke Tanne (gruba sosna) liczy sobie około 275 lat.

W pobliżu Centrum testowego firmy Opel można spotkać pasące się konie Przewalskiego. Zwierzęta są częścią inicjatywy na rzecz ochrony środowiska realizowanej w pobliżu Babenhausen, którą firma Opel wspiera od 2009 roku. Firma Opel AG sfinansowała projekt o wartości 900 000 euro i współpracuje z Federalnym Departamentem Leśnictwa Schwarzenborn oraz Federalną Agencją Mienia Publicznego. Rozszerzenie terenu Centrum testowego Rodgau-Dudenhofen jest rekompensowane przez intensywne wsparcie rozwoju rezerwatu przyrody.

Jak to się zaczęło

Ultranowoczesne Centrum testowe firmy Opel zawdzięcza swoje powstanie szczęśliwemu przypadkowi. W 1963 roku na biurko Ludwiga Kratza, ówczesnego burmistrza Dudenhofen, trafiła gruba koperta zaadresowana do „burmistrza Dudenhofen”. Nadawca nie podał kodu pocztowego. W kopercie Kratz znalazł list od agenta nieruchomości. Wynikało z niego, że międzynarodowy koncern motoryzacyjny od pewnego czasu negocjuje ze społecznością Dudenhofen w Palatynacie umowę dotyczącą budowy nowego toru doświadczalnego. Sprytny burmistrz przejął inicjatywę i zaoferował odstąpienie terenu położonego w lesie należącym do jego miasta — Rodgau-Dudenhofen. Gdy wszystkie wątpliwości i niejasności zostały rozwiane, firma Opel zgodziła się na zaproponowaną transakcję. Umowę sprzedaży podpisano 15 października 1964 r. Tak rozpoczęła się historia Centrum testowego, a zarazem historia doskonałej i bliskiej współpracy z władzami miejscowości Rodgau.

Testowanie

Pracownicy Centrum testowego firmy Opel pracują na trzy zmiany przez siedem dni w tygodniu. Każdego dnia wszyscy kierowcy pokonują łącznie około 40 000 kilometrów. Zużywają nawet 500 sztuk opon miesięcznie.

Wydarzenia

Prezentacje samochodów, szkolenia kierowców, testy OPC – Centrum testowe firmy Opel nie jest już szczelnie zamknięte dla odwiedzających, lecz stanowi doskonałe miejsce dla organizacji wydarzeń będących okazją do spotkań partnerów, klientów i gości firmy Opel. 

MOTOMI Magazyn
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *