Nowy Mercedes Sprinter - gotowy do pracy

Weltpremiere Mercedes-Benz Sprinter, Duisburg 2018 - im Bild (v.l.n.r.): Dr. Dieter Zetsche, Vorstandsvorsitzender der Daimler AG und Leiter Mercedes-Benz Cars; Volker Mornhinweg, Leiter Mercedes-Benz Vans; Wilfried Porth, Vorstandsmitglied der Daimler AG, Personal und Arbeitsdirektor, Mercedes-Benz Vans World premiere Mercedes-Benz Sprinter, Duisburg 2018 - in the picture (LTR): Dr Dieter Zetsche, Chairman of the Board of Daimler AG and Head of Mercedes-Benz Cars;  Volker Mornhinweg, Head of Mercedes-Benz Vans; Wilfried Porth, Member of the Board of Management of Daimler AG, Human Resources and Director of Labor Relations, Mercedes-Benz Vans

Zabudowy, silniki, rozstawy osi lub konfiguracje napędów: nowego Sprintera trudno pokonać, jeśli chodzi o uniwersalność. Branże, w których ten legendarny van czuje się jak w domu, są tak różnorodne, jak sam Sprinter. Opisane poniżej rodzaje działalności, zastosowania i związane z nimi specyficzne wymagania to jedynie przykłady licznych możliwości, jakie oferuje nowy Sprinter, dzięki nowej, bardziej elastycznej niż kiedykolwiek koncepcji.

 

Różne zastosowania w skrócie:

1. Usługi CEP: wydajne i wygodne dostawy z dnia na dzień

Internetowa sprzedaż detaliczna i segment CEP (przesyłki kurierskie, ekspresowe i paczki) to dwie strony tej samej monety. Wzrost w tej branży jest stabilny od kilkunastu lat, ponieważ każda paczka zamówiona przez Internet musi też zostać dostarczona do klienta. W 2016 roku po raz pierwszy w Niemczech przekroczona została magiczna liczba trzech miliardów przesyłek. Od 2000 roku liczba ta podwoiła się prawie dwukrotnie. Eksperci branżowi spodziewają się, że do 2021 roku liczba dostaw wzrośnie do ponad czterech miliardów rocznie. Tempo wzrostu okazuje się jeszcze bardziej spektakularne, jeśli spojrzeć na wyniki globalne: podczas gdy w 2014 r. na całym świecie dostarczono ok. 44 miliardy paczek, już w roku 2016 było to aż 65 miliardów, co oznacza wzrost o prawie 48 procent w ciągu dwóch lat (źródło: Pitney Bowes 2017 – wskaźnik wysyłek). Tendencja ta się utrzyma – według różnych badań, do roku 2025 oczekuje się od sześciu do ośmiu procent wzrostu rynku rocznie. Niewiele innych sektorów gospodarki ma podobne perspektywy.

Ponieważ wydajność jest najniższa na tzw. dostawie ostatniego kilometra, ze względu na silny wzrost sektora B2C, średni zysk z jednej przesyłki stale spada. To sprawia, że maksymalna efektywność jest codziennym priorytetem dla sektora CEP. Unikanie pustych przebiegów oraz skrócenie czasu załadunku i rozładunku to główne dźwignie kontrolne, mające bezpośredni wpływ na poziom zysku. Na szybkość i skuteczność dostaw, bez zbędnych opóźnień i przestojów, mają również wpływ ergonomicznie zaprojektowane pojazdy dostawcze.

Opłacalność jest najważniejszym czynnikiem przy decyzji o zakupie dla wielu indywidualnych przedsiębiorców. Ale podstawowym wymogiem jest również możliwość wydajnych i bezpiecznych procedur dostaw. Na przykład, kabina musi być idealnym miejscem pracy, próg załadunkowy powinien być niski dla łatwego załadunku i rozładunku, a oferta producenta powinna zawierać korzystną cenowo wersję podstawową pojazdu przeznaczonego dla transportu przesyłek.

Nowy Sprinter jest idealnym partnerem dla sektora CEP. Dzięki przedniemu napędowi podłoga przestrzeni bagażowej jest o 80 milimetrów niższa niż w modelu poprzedniej generacji. Ma to natychmiastowe przełożenie na opłacalność: przy tej samej wysokości zabudowy samochód zapewnia dodatkową przestrzeń i większą ładowność. Przede wszystkim jednak kierowca może łatwiej i szybciej wchodzić i wychodzić z tylnej części pojazdu – to znaczne odciążenie przy nawet 180 dostawach dziennie. Ergonomię poprawia także „fotel kierowcy Plus“ ze spłaszczoną poduszką na siedzeniu, co ułatwia częste wstawanie. Napęd na przednie koła daje również nowemu Sprinterowi istotną przewagę, jeśli chodzi o obciążenie. Furgon dla sektora CEP waży teraz do 50 kilogramów mniej niż jego poprzedni model. W przedziale pojazdów do 3,5 t, to szczególnie ekonomiczne rozwiązanie w połączeniu z podstawowym silnikiem o mocy 84 kW. Dzięki dodatkowym atrybutom, takim jak ładowalne nadkola lub zoptymalizowane oświetlenie przestrzeni ładunkowej za pomocą taśm LED, nowy Sprinter staje się ponownie wyznacznikiem standardów w sektorze CEP.

Co szczególnie interesujące dla małych i średnich flot CEP, wraz z wprowadzeniem na rynek nowego Sprintera, Mercedes PRO connect oferuje osiem pakietów łączności, które zwiększają wydajność, obniżają koszty operacyjne, poprawiają dostępność pojazdów i optymalizują komunikację w ramach floty. Znacznie zmniejsza to nakład pracy menedżerów, kierowników flot, kontrolerów, dyspozytorów i kierowców.

2. eGrocery: sektor zaopatrzenia w żywność kwitnie

Rynek dostaw świeżej żywności ma gigantyczny potencjał wzrostu. Szacuje się, że obecnie tylko około 0,6 proc. żywności w Niemczech jest zamawiana online (badanie internetowe McKinsey). Sektor ten jednak ma dynamicznie wzrosnąć na kluczowych dla Sprintera rynkach europejskich oraz w USA. Do 2020 r. McKinsey spodziewa się rocznej stopy wzrostu na poziomie około 14,7 procenta na zamówienia spożywcze online w Niemczech, 6 procent w Wielkiej Brytanii, 10,5 proc. we Francji i 11 proc. w USA.

W tej branży kluczowa jest presja czasu i kosztów. To oznacza, że praca musi być tak wydajna, jak to tylko możliwe. Ergonomicznie ukształtowane fotele i obniżone wejście do części ładunkowej mają na to wpływ. Równie ważna jest jak najwyższa ładowność, jak w nowym Sprinterze z napędem na przednią oś, oraz unikanie przestojów – co umożliwiają systemy asystujące i inteligentne zarządzanie eksploatacją pojazdu dzięki Mercedes PRO connect.

Transport takich łatwo psujących się towarów stawia przed branżą wiele innych wyzwań. Na przykład ze względu na ogromne koszty, w przyszłości konieczne stanie się zautomatyzowane rejestrowanie i ładowanie towarów. Ale chodzi również o profesjonalizm. Mniejsze firmy aby przetrwać, muszą zbilansować całkowity koszt posiadania floty z jej przydatnością w codziennych obowiązkach, gdzie kluczowe są: łatwy załadunek i rozładunek oraz absolutna niezawodność i pewność, że towary dotrą do klienta w idealnym stanie.

Przede wszystkim jednak pojazd musi pasować do wizerunku firmy. Zwłaszcza na obszarach miejskich, gdzie niewielkie sklepy internetowe, posiadające tylko kilka samochodów, pozycjonują się jako bezpośredni dostawcy regionalnych i ekologicznych owoców lub warzyw i przywiązują wagę do ich „śladu węglowego”. Sukces w tym sektorze jest nierozerwalnie związany ze zrównoważonym rozwojem.

Nowy Sprinter sprawdza się na wszystkich obszarach. Niski próg załadunkowy lub uruchamianie pojazdu bez kluczyka to udogodnienia, które znacznie upraszczają dzień pracy i zwiększają wydajność podczas dostarczania żywności. W ciasnych uliczkach, gdzie parkowanie i manewrowanie jest trudniejsze, na pierwszy plan wysuwa się pakiet Parking z asystentem parkowania i kamerą cofania. Ostrzega on kierowcę o przeszkodach za pomocą alarmu wizualnego i dźwiękowego. Czujniki obejmują wszystkie obszary dookoła pojazdu.

Dzięki niskoemisyjnym silnikom nowy Sprinter już teraz dostarcza najlepszych argumentów na rzecz zrównoważonego rozwoju, sprawdzając się zarówno jako zwykły pojazd dostawczy, jak i chłodnia. Wraz z wprowadzeniem na rynek wersji napędzanych elektrycznie, aspekt ten dodatkowo się wzmocni.

3. Usługi serwisowe: nowe opcje wykraczające poza zwykłe wymagania

Serwisanci używają pojazdu jako mobilnego magazynu części i do transportu niezbędnego wyposażenia warsztatowego. Prowadzenie samochodu nie jest główną działalnością firmy – jest środkiem do celu. Tylko w ten sposób można szybko i sprawnie dotrzeć do miejsca zdarzenia i znaleźć rozwiązania dla każdego wyzwania na miejscu. Wymagania klienta w tym sektorze usług obejmują np. przestrzeń ładunkową, którą można dostosować do charakteru działalności za pomocą systemów regałów lub stołu warsztatowego. Równie ważne jest wykorzystanie kabiny jako miejsca, w którym przetwarzane są zamówienia klientów. Przede wszystkim jednak liczy się cena zakupu i koszty operacyjne – muszą być niskie. Jednocześnie w tej tradycyjnej gałęzi gospodarki również rośnie presja na zwiększanie wydajności. Tu pole do popisu dają rozwiązania w zakresie łączności, które ułatwiają optymalne zarządzanie pracą lub nawet zmieniają sposób działania biznesu.

Mercedes-Benz eSprinter Mercedes-Benz eSprinter

Jednym z przykładów jest zarządzanie materiałami dla mobilnych warsztatów. Coraz bardziej popularne stają się np. nocne dostawy części zamiennych potrzebnych na kolejny dzień pracy. Wiąże się to z pewnymi nowymi wyzwaniami. Po pierwsze dostawca musi móc otworzyć pojazd, po drugie musi mieć możliwość usunięcia zbędnych już narzędzi i części. Inteligentne rozwiązanie smart return box może w przyszłości rozwiązać ten problem. Dzięki niemu dostawca nie musi już wozić ze sobą kluczyków do wszystkich pojazdów. Odblokowywanie samochodów może być ograniczone do określonego okna czasowego, jeśli są otwierane przez aplikację na telefon komórkowy przy użyciu nowoczesnych usług łączności. Jednocześnie nowoczesne systemy multimedialne MBUX, które rejestrują zmieniającą się sytuację w ruchu drogowym praktycznie w czasie rzeczywistym i dynamicznie dostosowują trasę, pozwalają oszczędzić i czas, i pieniądze.

Najnowocześniejsze systemy regałów pozwalają stworzyć dobrze zorganizowaną i uporządkowaną przestrzeń ładunkową. Z przodu kierowca i jego zmiennik lub współpracownik mają mnóstwo schowków, które można dostosować do konkretnego profilu użytkownika i codziennych wymagań.

Jednak decydującym czynnikiem dla sektora usług jest to, że już podstawowa wersja nowego Sprintera jest dobrze dopasowana do jego potrzeb: na przykład furgon z napędem na przednią oś i wysokim dachem, który zapewnia dużą przestrzeń na części i wyposażenie warsztatowe. W porównaniu do poprzedniego modelu, nowy Sprinter ma również niższe o 80 mm wejście do części ładunkowej, na czym zyskuje wysokość wnętrza. Również oferowany w standardzie silnik o mocy 84 kW przekonuje niską ceną zakupu i dużą ekonomicznością w transporcie miejskim. Optymalny transfer mocy zapewnia nowa 9-stopniowa automatyczna skrzynia biegów z konwerterem momentu obrotowego lub nowo opracowana 6-biegowa skrzynia manualna.

4. Przewóz osób: wygodny dla pasażerów, wydajny dla operatorów

Segment przewozów osobowych obejmuje różne grupy docelowe, z których każda ma własne specyficzne wymagania. Operatorzy oczekują niezawodnego pojazdu, dzięki któremu będą mogli sprostać presji kosztowej w publicznym i prywatnym transporcie pasażerskim. Czynniki ważne dla kierowcy to jakość fotela i ergonomiczny kształt obszaru roboczego. Jeśli pojazdy są wykorzystywane do świadczenia usług przewozowych i promowania wizerunku firmy, jakość i nowoczesny design są tak samo ważne jak luksusowe i wygodne wnętrze.

Mercedes-Benz Sprinter – Interieur Mercedes-Benz Sprinter – Interior

Nowe koncepcje mobilności, które obejmują również obszary wiejskie, wymagają większej indywidualizacji lokalnego transportu publicznego. Ustalanie tras i rozkładów jazdy stanie się przeszłością. Wizja zindywidualizowanego transportu publicznego staje się możliwa dzięki usługom łączności sieciowej. Pasażerowie będą mogli korzystać z aplikacji, aby zamówić usługę przejazdu nowym Sprinterem. W tym scenariuszu przyszłości przesłane w ten sposób zgłoszenia będą automatycznie wyświetlane w systemie telematycznym, który sam dostosuje trasę, zwracając należytą uwagę na bieżącą sytuację na drodze. Nowy Sprinter nie tylko odbiera, ale także wysyła dane. W przyszłości czujniki foteli będą rejestrować liczbę pasażerów, zgłaszać je do aplikacji i uzgadniać zgłoszenia oraz dostępną przepustowość. Zapewnia to optymalne wykorzystanie usługi.

Jednak pasażerowie nie tylko chcą być przewożeni z punktu A do punktu B, ale także, w jak największym komforcie, chcą dobrze wykorzystać czas spędzony w podróży. Koncepcja wnętrza nowego Sprintera jest idealnie dopasowana do takich potrzeb, również pod względem digitalizacji: gniazda USB zapewniają możliwość ładowania urządzeń, a opcjonalny hotspot WiFi indywidualne połączenia ze światem cyfrowym. Centralnym elementem jest system multimedialny MBUX, sterowany za pomocą ekranów dotykowych lub kierownicy wielofunkcyjnej.

Wyższy standard, znany z samochodów osobowych, zarówno w części przedniej jak i z tyłu, spełnia różne oczekiwania i potrzeby wszystkich grup docelowych. Dzięki opcjonalnemu zawieszeniu pneumatycznemu pasażerowie mogą się cieszyć poziomem komfortu, do którego przywykli w autach osobowych. System klimatyzacji umieszczony na dachu umożliwia indywidualną regulację w części pasażerskiej, a ogrzewanie dodatkowe jest dostępne dla każdego miejsca – te rozwiązania pomagają zadbać o dobre samopoczucie wszystkich osób podczas podróży.

Wreszcie – element kluczowy, który przesądza o wyjątkowości nowego Sprintera, szczególnie w zastosowaniach takich jak transfer wahadłowy pasażerów z i na lotnisko lub inne miejsce. Nowy Sprinter jako jedyny w segmencie dużych samochodów dostawczych został wyposażony w sześciocylindrowy silnik, który w połączeniu z automatyczną skrzynią biegów 7G-TRONIC, umożliwia mu pracę najwyższej jakości nawet w najbardziej wymagającym transporcie pasażerskim.

Bezpieczeństwo również odgrywa kluczową rolę. W nowym Sprinterze kierowcę wspierają innowacyjne systemy bezpieczeństwa i asystujące na poziomie znanym z samochodów osobowych. Są wśród nich oparty na radarach adaptacyjny tempomat DISTRONIC, Active Brake Assist, Active Lane Keeping Assist i ATTENTION ASSIST. W standardzie dostępny jest też System Crosswind Assist. Opcjonalny pakiet Parking, obejmujący kamerę 360-stopniową w połączeniu z 10,25-calowym systemem multimedialnym MBUX, pomaga kierowcy wybrnąć z kłopotliwych sytuacji w ciasnych uliczkach lub przy ograniczonej widoczności. Traffic Sign Assist zwraca szczególną uwagę na ograniczenia prędkości, zakazy wjazdu i zakazy wyprzedzania oraz ich anulowanie. Nowością w Sprinterze jest też czujnik deszczu z systemem mokrych wycieraczek. Płyn do spryskiwaczy przepuszczany jest przez ramiona wycieraczek, rozpylany bezpośrednio przed piórami wycieraczek i natychmiast zmywany.

5. Sektor budowlany: wysoka wydajność nawet w ekstremalnych warunkach

Transport budowlany to nie tylko małe odległości, ale również długie trasy po autostradach i drogach krajowych. Załoga oczywiście chce pokonywać odległość tak szybko i wygodnie, jak to tylko możliwe. Ale ostatnie sto metrów przed placem budowy często prowadzi przez trudny teren – błoto, piasek i kamienie. A kiedy już pojazd dotrze na miejsce, także nie może liczyć na delikatne traktowanie.

Dobrze wtedy wiedzieć, że samochód jest partnerem, na którym można polegać i który spełnia wszystkie wymagania. Firmy budowlane potrzebują mocnych pojazdów o wysokim tonażu – zwłaszcza jeśli są one często używane na budowach. Pojazd dostawczy ma znosić ciężkie warunki i obciążenia, ale nadal pozostawać niezawodnym, także przy częstych zmianach kierowcy. Niezaplanowane naprawy są najbardziej niepożądane, ponieważ wydajność załogi zależy całkowicie od bezbłędnej pracy pojazdu.

Nowy Sprinter na placu budowy pokazuje swoją siłę. Napęd na wszystkie koła w połączeniu z masą całkowitą do 5 ton czyni go idealnym pojazdem budowlanym do ciężkich materiałów sypkich. Udźwig do 3,5 tony umożliwia transport ciężkiego sprzętu roboczego. A ponieważ odzież i buty rzadko pozostają czyste na placach budowy, nowy Sprinter jest też bardzo odporny na błoto i kurz.

6. Handlowcy: budowanie wizerunku i wszechstronność

W porównaniu z małymi i średnimi przedsiębiorstwami w sektorze handlu przeważają stosunkowo małe floty. Wymagania są bardzo różne. Dekarze, posadzkarze lub stolarze są zainteresowani maksymalną ładownością i wygodnymi regałami do mobilnego warsztatu. Malarze pokojowi i tynkarze szukają dużej przestrzeni ładunkowej do transportu drabin lub rusztowań. Oczekiwania są odpowiednio szerokie w zależności od wszechstronności zastosowań pojazdów we flocie. Ale uniwersalność to cenna cecha także w sektorze handlu. Często właściciel osobiście siada za kierownicą, a odwiedzając klientów, Sprinter odgrywa również rolę reprezentacyjną. Czasem musi służyć jako pojazd roboczy do przewożenia materiałów, a czasem, wyposażony w ławki, równie sprawnie działać, gdy cała ekipa pracowników musi dotrzeć do miejsca pracy w tym samym czasie.

Nowy Sprinter spełnia różne wymagania, oferując wiele opcji zarówno w zakresie przewożenia ładunku, jak i wysokiej jakości wnętrza. Wytrzymałe materiały znoszą duże obciążenia mechaniczne. A kiedy praca nie wymaga takich obciążeń, miejsce pracy w kabinie można również dostosować do wysokich standardów.

Sprinter również pokazuje tę zdolność adaptacji w przestrzeni ładunkowej. Dla ciężkich ładunków dostępna jest opcjonalna, wzmocniona podłoga – jest to idealne rozwiązanie dla Sprintera, w którym ładunek rozkłada się tylko w kilku punktach w przestrzeni ładunkowej, na przykład w przypadku systemów regałów lub szczególnie ciężkich lub nieporęcznych przedmiotów. Jeśli ładunek może być rozłożony równomiernie, zastosowanie ma nowa lekka plastikowa podłoga, która pozwala zwiększyć ładowność pojazdu.

7. Zadania specjalne: cenne meble zmieszczą się równie dobrze jak skrzynie lub ciężkie palety

Gdy trzeba przewozić nieporęczne lub ciężkie przedmioty, takie jak wyposażenie wewnętrzne lub meble na wymiar, liczy się każdy centymetr sześcienny przestrzeni i wzorcowa ładowność. Właściciele małych firm, tacy jak stolarze lub producenci mebli specjalistycznych, korzystają z furgonetek zarówno przy zakupie ciężkich surowców, takich jak drewno, jak i przy dostarczaniu gotowych produktów do klientów lub na stoiska wystawowe. Często znaczenie ma też dla nich wygląd zewnętrzny, kiedy pojazd ma podkreślać wysoką jakość pracy oferowanej przez właściciela firmy.

Z rozstawem osi do 4325 milimetrów (przy napędzie na tylne koła) lub 3924 milimetrów (przy napędzie na przednie koła) i przestrzenią ładunkową do 17 m3, nowy Sprinter zapewnia idealne warunki pod każdym względem. Jeśli pierwszorzędne znaczenie ma wykorzystanie pełnej szerokości przedziału ładunkowego, rozwiązaniem jest wersja super-single: pomimo dużej masy całkowitej pojazdu wynoszącej 5 ton, ma ona pojedyncze tylne opony. Pozostawia to dostępną szerokość załadunku wynoszącą około 1,22 metra między nadkolami, dzięki czemu można również ładować palety po bokach. Pozytywnym efektem ubocznym jest to, że w niektórych krajach za pojedyncze opony są niższe opłaty za przejazd i podatek.

Specjalne wsporniki przy wejściu z drzwiami przesuwnymi pokazują również, jak nowy Sprinter jest przygotowany do przewożenia dużych towarów. Zapewniają one, że europalety lub skrzynie są bardziej stabilne podczas pokonywania zakrętów i sprawiają, że transport jest bezpieczny. Solidne, nadające się do prania panele na ścianach przestrzeni bagażowej podkreślają przydatność nowego Sprintera do specjalnych zadań transportowych.

Dzięki rozwiązaniom w zakresie łączności nowy Sprinter jest zawsze w kontakcie z firmą. Silniki o mocy do 140 kW pozwalają na jazdę jak w samochodzie osobowym, a najnowsze systemy asystujące zapewniają wysoki poziom bezpieczeństwa nawet przy ciągłych zmianach kierowcy. Wyjątkowy komfort jazdy na wszystkich miejscach gwarantuje dobre samopoczucie nawet podczas długich podróży.

8. Samochód dostawczy: od furgonetki po pojazd do zabudowy

Rynek kamperów stale rośnie od prawie dziesięciu lat. W 2016 r. w Europie zarejestrowano ponad 95 000 pojazdów, a w Stanach Zjednoczonych prawie 58 000. W samych Niemczech w latach 2009-2016 przychody ze sprzedaży nowych pojazdów wzrosły z dwóch do czterech miliardów euro. Oprócz rosnącego zainteresowania kamperami i pojazdami półintegralnymi można zaobserwować coraz większe pragnienie dopasowania do indywidualnych potrzeb i komfortu w wyższym segmencie cenowym. Na przykład klienci w średnim wieku, spełniający marzenie swojego życia za pomocą luksusowego wozu kempingowego kosztującego od 80 000 do 160 000 euro, nie chcą iść na ustępstwa w kwestii udogodnień, które są uważane za normalne w sektorze premium samochodów osobowych.

Nowy Sprinter ma idealne rozwiązanie dla każdego rodzaju pojazdu typu kempingowego na tym różnorodnym rynku (camper van, półintegralny, integralny lub alkowa). Szeroki wybór konfiguracji napędu – przedniego, tylnego lub na wszystkie koła – pozwala na wszelkie możliwe zastosowania. Jednocześnie wszystkie warianty korzystają z nowych technologii, takich jak nowe systemy multimedialne MBUX, panel obsługi i wyświetlacz w kokpicie, standard na równi z samochodami osobowymi, opcjonalnie podgrzewane i obrotowe luksusowe fotele oraz najnowsze systemy asystujące. Dodatkowym udogodnieniem jest rzadki w segmencie dużych samochodów dostawczych elektryczny hamulec ręczny, który pozwala na wygodniejszy dostęp z kabiny do części mieszkalnej niż w przypadku dźwigni.

Nowy Sprinter wprowadza także erę cyfrową do samochodów kempingowych. Dzięki nowym możliwościom sterowania cyfrowego samochód kempingowy Sprinter staje się „inteligentnym domem”, a właściwie prawdziwym „inteligentnym kamperem”. Cyfrowy moduł komunikacyjny, dostępny po raz pierwszy w Sprinterze, łączy samochód kempingowy z internetem. Umożliwia to np. ustalenie lokalizacji pojazdu lub sprawdzenie poziomu paliwa albo zbliżającego się terminu czynności serwisowych. Ponadto system Live Traffic Information zapewnia najnowsze informacje o ruchu drogowym, dzięki czemu zawsze można wybrać najkorzystniejszą trasę. Uwzględnia on także ograniczenia wysokości, wąskie odcinki i drogi z ograniczonym dostępem dla cięższych pojazdów.

W przyszłości nowy moduł interfejsu stworzy podstawę do inteligentnej łączności między pojazdem, nadwoziem i jego funkcjami. Umożliwi to kontrolę pełnego statusu pojazdu z jednego miejsca – za pomocą wyświetlacza pomocniczego w samochodzie kempingowym lub smartfonie. Aplikacja Mercedes-Benz Camper umożliwi dostęp do pojazdu z dowolnego miejsca na świecie – na przykład w celu sprawdzenia poziomu paliwa i ścieków lub do kontroli pojazdu i zabudowy przed rozpoczęciem podróży. Pozwoli to np. na włączanie ogrzewania w odpowiednim czasie, by po dniu spędzonym na stokach narciarskich, samochód kempingowy mógł powitać powracającą rodzinę przytulną temperaturą. Pojazd i salon połączą się, tworząc inteligentną jednostkę, która nie ma sobie równych na rynku samochodów kempingowych.

Wysokiej jakości systemy wspomagające dostępne w standardzie znacznie zwiększają atrakcyjność pojazdu jako całości: obejmują one adaptacyjny tempomat DISTRONIC oparty na radarach, wspomaganie hamulców, Active Brake Assist i ATTENTION ASSIST. W standardzie jest też oczywiście System Crosswind Assist, ponieważ sprawia, że podróż samochodem kempingowym jest znacznie bezpieczniejsza, szczególnie przy wyższych prędkościach.

Pojazd do zabudowy z napędem na przednie koła, dostępny po raz pierwszy, jest szczególnie interesujący dla silnie rozwijającego się segmentu półintegralnych samochodów kempingowych, które obecnie stanowią około jednej trzeciej rynku. Napęd ten robi wyjątkowe wrażenie w zestawie z silnikiem wysokoprężnym OM 651 o mocy 130 kW / 400 Nm dostępnym wyłącznie w samochodach kempingowych. W połączeniu z nową 6-biegową manualną skrzynią biegów lub nową, 9-stopniową automatyczną skrzynią biegów, zapewnia on duże prędkości jazdy z maksymalnie cichą pracą i wysoką jakością prowadzenia oraz zoptymalizowane zużycie paliwa.

Podobnie jak w przypadku wszystkich innych wariantów, opony całoroczne opracowane specjalnie na długie okresy przestoju są po raz pierwszy dostępne dla pojazdu do zabudowy. Podwozie z osłoną jest kolejnym jego wariantem. Stanowi ono idealną podstawę dla w integralnych samochodów kempingowych. Na jego bazie można zaprojektować i zbudować pojazdy o maksymalnie trzech osiach i maksymalnej masie do 5500 kilogramów. System zawieszenia pneumatycznego skonfigurowany na potrzeby samochodów kempingowych gwarantuje doskonałą jakość jazdy podczas długich podróży i niski przechył nadwozia.

W pojeździe preinstalowano też liczne rozwiązania dla integralnych samochodów kempingowych, które umożliwiają korzystanie z ekskluzywnych funkcji dostępnych w tej klasie po raz pierwszy lub ułatwiają producentom nadwozi integrację nowoczesnych systemów asystujących i dodatkowych udogodnień. Są to m.in grzałki przedniej szyby, wzmocnione podstawy siedzeń z trzypunktowym pasem bezpieczeństwa lub preinstalacje do tempomatu adaptacyjnego DISTRONIC lub Blind Spot Assist.

W ostatnich latach udział w rynku przebudowanych na kampery furgonów wykazał szczególnie duży wzrost, a obecnie wynosi nieco poniżej 40 procent. Dzięki napędowi na przednie koła nowy Sprinter otwiera kolejne obszary zastosowań. Decydujące zalety to większa ładowność (plus 50 kilogramów w porównaniu do poprzedniego modelu z napędem na tylne koła) i niższa podłoga pojazdu (minus 80 milimetrów), która zapewnia więcej przestrzeni dla wyposażenia wnętrza i ułatwia wejście. Trzy warianty silników wysokoprężnych o mocy od 84 do 130 kW zapewniają tak ważną w tym segmencie dynamikę. Wersje furgonowe z trzema różnymi rozstawami osi, trzema wysokościami nadwozia i pięcioma klasami wagowymi szczególnie zyskują dzięki szerokiemu pakietowi technologii stosowanych w celu redukcji hałasu i wibracji. Opcjonalnie dostępny, dołączany napęd na wszystkie koła rozszerza zakres zastosowań. Szczególnie interesujące dla wczasowiczów: w „trybie hibernacji” dostępnym dla wszystkich wariantów, pojazd można przełączyć w stan czuwania, zmniejszając jego zużycie energii do minimum. Gdy tryb hibernacji zostanie wyłączony, Sprinter może zostać uruchomiony bez trudności nawet po dłuższej przerwie.

MOTOMI Magazyn
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *