Nowy Mercedes-Benz Klasy A - Punkt odniesienia w klasie aut kompaktowych

Mercedes-Benz A-Klasse. Exterieur: Digital white pearl. Mercedes-Benz A-Klasse. Exterieur: designo mountaingrau magno Mercedes-Benz A-Class. Exterior: Digital white pearl. Mercedes-Benz A-Class. Exterior: designo mountain grey magno

Czwarta generacja Klasy A na nowo definiuje nowoczesny luksus w klasie kompaktów. Aby tego dokonać, zdecydowaliśmy się na połączenie bezkompromisowego, dynamicznego designu z intuicyjną koncepcją obsługi” – mówi Britta Seeger, Członek Zarządu Daimler AG odpowiedzialna za sprzedaż w oddziale Mercedes-Benz Cars.

Nadwozie: ćwiczenia z puryzmu

Purystyczny, skoncentrowany na płaszczyznach design najnowszej Klasy A to kolejna odsłona języka projektowania Mercedes-Benz. Nowa interpretacja powstała na bazie kompaktowego, dwubryłowego nadwozia o zoptymalizowanych wymiarach i proporcjach.

Z zewnątrz Klasę A definiuje sportowe, emocjonujące wzornictwo. Progresywny przedni pas z nisko poprowadzoną płaszczyzną maski i smukłymi diodowymi lampami z chromowanymi dodatkami ma atrakcyjną, dynamiczną formę. Szeroka osłona chłodnicy z gwiazdą Mercedesa nawiązuje wyglądem do poprzedniczki, a jednocześnie – za sprawą „diamentowego” wkładu i srebrnej listwy – podkreśla sportowy charakter modelu, podobnie jak większe nadkola, mieszczące koła w rozmiarze od 16 do 19 cali. Z tyłu mocno wyprofilowana „talia” oraz poziome, dwuczęściowe lampy poszerzają optycznie nadwozie.

Współczynnik oporu powietrza Cd równy zaledwie 0,25 i powierzchnia czołowa A = 2,19 m2 sprawiają, że pod względem aerodynamiki nowa Klasa A zajmuje miejsce lidera w swoim segmencie. Po raz pierwszy w klasie kompakt Mercedes-Benz wykorzystuje dwuczęściową żaluzję chłodnicy AIRPANEL (opcja), która – umieszczona za wlotem powietrza – otwiera lub zamyka swoje regulowane łopatki zależnie od zapotrzebowania na chłodzenie. Efektywność jej działania poprawia druga żaluzja, umieszczona za wlotem pod tablicą rejestracyjną.

Wystrój kabiny: rewolucja od wewnątrz

Kabina Klasy A została zdefiniowana na nowo i otrzymała awangardowy, a jednocześnie nowoczesny wystrój. Mercedes-Benz przyjął tu zupełnie nowe podejście, które rewolucjonizuje segment kompaktowych aut od wewnątrz i zapewnia wyjątkowe uczucie przestronności. Unikalna architektura kabiny to przede wszystkim zasługa deski rozdzielczej z wyjątkowo niską zabudową. Jej korpus rozciąga się od lewych do prawych drzwi bez żadnych wizualnych przerw, a wyżej „unosi się” panoramiczny kokpit z dwoma ekranami. Wzrok przykuwają również otwory wentylacyjne, których kształt przywodzi na myśl silniki odrzutowe.

Kokpit dzieli się na trzy trójwymiarowe, poziome strefy. Każda z nich jest wizualnie oddzielona od reszty, a efekt ten wzmacnia zastosowanie nastrojowego oświetlenia – opcjonalnie dostępnego nawet w 64 odcieniach (5 razy więcej niż w poprzedniczce). Imponuje zresztą nie tylko szeroka paleta barw, ale i efektowność: różne kolory pogrupowano w 10 motywów tworzących awangardową iluminację z dynamiczną zmianą odcieni. Wolnostojący ekran dostępny jest w trzech wersjach:

  • z dwoma wyświetlaczami 7” (17,78 cm)
  • z jednym ekranem 7” i jednym 10,25” (26 cm)
  • z dwoma ekranami 10,25”

Przestronność i siedzenia: Klasa A dorosła

Pomimo sportowej stylizacji nowa Klasa A znacząco awansowała pod względem funkcjonalności – jest młodzieńcza jak zawsze, ale dorosła jak nigdy dotąd. Oferuje więcej miejsca na wysokości ramion, łokci i nad głowami plus łatwiejszy dostęp do tyłu, a także większy, bardziej praktyczny z punktu widzenia rodzinnych czy rekreacyjnych wyjazdów bagażnik. Istotnie poprawiła się również widoczność z kabiny. Zwiększa to zarówno bezpieczeństwo, jak i wrażenie przestronności.

Pojemność bagażnika wynosi 370 litrów, czyli o 29 litrów więcej niż w poprzedniczce. Za sprawą dwuczęściowych tylnych lamp otwór załadunkowy jest o 20 cm szerszy, a podłoga bagażnika – o 11,5 cm dłuższa niż dotąd. W połączeniu z pakietem wyposażenia bagażnika oparcia tylnej kanapy można usytuować bardziej pionowo, co pozwala zmieścić np. większe pudełka. Równie praktyczna jest koncepcja schowków w kabinie. Przykładowo, pojemnik przed dźwignią zmiany biegów jest teraz znacznie większy. Nowością łączoną z liniami wyposażenia jest uchwyt na napoje w tunelu środkowym, mieszczący butelki i puszki o pojemności nawet 0,5 l. Wiele uwagi poświęcono również widoczności z wnętrza. W sumie, w porównaniu z poprzedniczką, obszar „wycinany” przez słupki został zredukowany o około 10%.

Jednocześnie w wyposażeniu pojawiają się elementy znane z pojazdów wyższych segmentów: na życzenie, po raz pierwszy w tej serii modelowej, dostępne jest nie tylko podgrzewanie foteli, ale również wentylacja oraz pakiet wielokonturowych siedzeń z funkcją masażu (przednie fotele). Łącznie, nowa Klasa A będzie oferowana z trzema różnymi rodzajami siedzeń: bazowymi, komfortowymi oraz sportowymi, ze zintegrowanymi zagłówkami.

Prócz specjalnej konstrukcji pakiet komfortowych foteli (standard w przypadku linii wyposażenia) obejmuje regulację wysokości siedzenia pasażera oraz kąta pochylenia/głębokości przednich siedzisk. Funkcja wentylacji korzysta z umieszczonych w siedzeniach wentylatorów (po jednym w każdej poduszce). Przechodzące przez perforowane obicie powietrze jest kierowane w dół i do tyłu. W ramach pakietu wielokonturowych siedzeń boczki i podparcie lędźwiowe można osobno regulować za pomocą elektrycznie sterowanej pompy pneumatycznej. Efekt masażu w obszarze odcinka lędźwiowego jest realizowany za pomocą komór powietrznych.

Cicha praca: siła spokoju

Cicha, bezwibracyjna charakterystyka jazdy – oto główny czynnik decydujący o „dorosłych”, typowych dla samochodów premium wrażeniach z podróży Klasą A. Poza skutecznym odizolowaniem od niedoskonałości nawierzchni oraz zabiegami w zakresie aeroakustyki istotną rolę odgrywa tu samo nadwozie. W trakcie projektowania Klasy A szczególną uwagę zwrócono na wysoką sztywność konstrukcji oraz połączenia pomiędzy nadwoziem, zawieszeniem i układem napędowym. Znaczne zwiększenie sztywności uzyskano zwłaszcza w miejscach łączenia zawieszenia, szalenie ważnych przy redukcji szumów drogowych. W ten sposób odczuwalnie zmniejszył się hałas w kabinie.

Kompleksowa koncepcja izolacji akustycznej w nowej Klasie A obejmuje takie komponenty jak układy zarządzania dopływem powietrza i chłodzeniem czy elementy wykończenia kabiny, ukształtowane pod kątem poprawy wyciszenia. W porównaniu z poprzedniczką znacząco zredukowano hałasy płynące od szumów wiatru.

MOTOMI Magazyn
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *