Narty za granicą? To musisz wiedzieć zanim ruszysz w trasę

Best friends having fun together preparing car for ski and snowboard at mountain trip - Friendship hangout concept with young people loving winter sports travel - Vintage desaturated contrast filter

Wybierasz się samochodem na narty? Planujesz zimowy urlop za granicą? Po pierwsze, upewnij się, czy odpowiednio pakujesz sprzęt sportowy do pojazdu. Po drugie, zapoznaj się z podstawowymi przepisami drogowymi obowiązującymi w danym państwie. Przedstawiamy kilka wskazówek, jak bezpiecznie i bezstresowo podróżować autem po popularnych, europejskich kurortach.

Sezon zimowy rozpoczął się na dobre, a wraz z nim nadeszła gorączka narciarskich podróży. Co trzeci kierowca w Polsce pokonuje rocznie nawet do 20 tys. km, a ponad 43 proc. deklaruje, że samochodem jeździ codziennie lub prawie każdego dnia – wynika z badania Santander Consumer Banku, wydawcy TurboKARTY. Minusowe temperatury i uciążliwość transportowania sprzętu sportowego sprawia, że w zimę jeszcze chętniej siadamy za kółkiem – nawet w dalsze trasy. Przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek, które przydadzą się każdemu kierowcy.

Jak przewozić narty?

Sposobów na przewożenie nart jest co najmniej kilka, ale nie wszystkie są bezpieczne. Najłatwiej oczywiście zapakować je do środka pojazdu, ale jest to możliwe tylko w przypadku większych aut mających otwór w tylnej kanapie. W niektórych nowszych samochodach elementem wyposażenia jest także specjalny „rękaw” zabezpieczający sprzęt. (Można go również dokupić osobno). Pamiętaj, że wożenie nart „luzem” może być śmiertelnie niebezpieczne w razie wypadku. Do wnętrza samochodu pakujemy narty spięte ze sobą lub w specjalnych futerałach, analogicznych jak te stosowane do przewozów w samolocie. Te wymagania to minimum środków bezpieczeństwa. Trzeba pamiętać, że większość krajów alpejskich zakazuje przewożenia ich wewnątrz samochodu (szczegółowe informacje znajdziesz przy opisie poszczególnych krajów poniżej).

Sprzęt można transportować także w bagażniku, ale konieczne będzie wtedy złożenie tylnego siedzenia i zabezpieczenie nart przed przemieszczaniem się.

Boks dachowy vs bagażnik na dachu

Najlepszym miejscem na przewożenie sprzętu sportowego jest dach samochodu. Większość modeli umożliwia zamontowanie bagażnika dachowego. Możemy skorzystać z tradycyjnych belek i  mocowanych do nich uchwytów na narty, bagażników magnetycznych lub najbardziej uniwersalnych boksów dachowych.

Standardowe mocowania zmieszczą do sześciu par nart lub czterech desek snowboardowych. Uchwyty te przytwierdzone są do belek bazowych, które z kolei można przymocować do relingów dachowych, jeśli auto takie posiada, do fabrycznych otworów w dachu albo też skorzystać z   uniwersalnych mocowań.

Są jeszcze uchwyty magnetyczne, które nie wymagają ani relingów, ani poprzecznych belek, za to nie mogą być stosowane w autach z dachem panoramicznym, wykonanym z aluminium lub z  innych niemagnetycznych materiałów.

Plusem bagażników dachowych jest bezpieczeństwo i wygoda. Jednak sprzęt narażony jest na zanieczyszczenie oraz kradzież. Dlatego coraz częściej stosowanym rozwiązaniem, szczególnie polecanym na dalekich trasach, jest boks dachowy. Pomieści nie tylko narty i kijki, ale też buty, kaski czy kurtki. Do tego skutecznie zabezpieczy je przed zanieczyszczeniem.

Ceny boksów spadają i dziś można go kupić już za 300 złotych. Lepsze modele, z zamkiem na klucz, sprężynami gazowymi ułatwiającymi otwieranie to już nieco większy wydatek. Zarówno boksy jak i tradycyjne bagażniki można też wypożyczyć – wystarczy poszukać odpowiedniego serwisu w  internecie. Jeśli podróżujemy regularnie warto jednak rozważyć zakup takiego sprzętu.

Narty za granicą

Z polskim prawem jazdy możesz spokojnie jeździć samochodem po całej Europie. Ważne jednak, żeby przed wyjazdem przyswoić sobie najważniejsze różnice w przepisach między Polską, a krajem docelowym. Musisz też wiedzieć, gdzie obowiązują opłaty za używanie dróg i jak się je reguluje (czy trzeba kupić winietę, czy płacimy w budkach na trasach szybkiego ruchu i autostradach, a może trzeba samochód – jak w Norwegii – wcześniej zarejestrować, aby opłata została pobrana z naszej karty).

Mając kartę EKUZ możesz korzystać z opieki medycznej w krajach wspólnoty UE/EFTA. Ale za granicą idealnie sprawdzi się też dodatkowe ubezpieczenie typu assistance. Sprawdź, czy masz takie w swoim pakiecie OC i AC. Taka usługa może być również dodatkiem do różnych produktów bankowych, przykładowo karty kredytowej czy konta bankowego. Np. wydawana przez Santander Consumer Bank Visa TurboKARTA zapewnia w ramach ubezpieczenia assistance dostęp do całodobowego centrum alarmowego i informacyjnego, pomoc w przypadku wypadku, czy awarii samochodu również poza Polską. Karta umożliwia też, działający na całym świecie, trzyprocentowy zwrot pieniędzy, tzw. moneyback, za zakupy i tankowanie na stacjach paliw.

Na co zwrócić uwagę w poszczególnych krajach?

Austria. Jeśli na narty wybierasz się do Austrii to pamiętaj, że między 1 listopada a 15 kwietnia obowiązkowe tam są opony zimowe z bieżnikiem o głębokości co najmniej 4 mm. W czasie niesprzyjających warunków i w miejscach oznaczonych trzeba mieć ponadto łańcuchy śniegowe. Co ważne, przewożenie nart we wnętrzu samochodu jest w Austrii zakazane. Dozwolona prędkość poza terenem zabudowanym to maksymalnie 100 km/h. Obowiązkowe wyposażenie pojazdu obejmuje takie elementy jak: apteczka, trójkąt ostrzegawczy oznakowany EC27, kamizelka odblaskowa.

Czechy. W Czechach opony zimowe są obowiązkowe od 1 listopada do 31 marca, a minimalna głębokość bieżnika to 4 mm. Łańcuchy śniegowe konieczne są tylko w przypadku ekstremalnych warunków pogodowych lub gdy nakazują to znaki. Obowiązkowe wyposażenie pojazdu i kierowcy to kamizelka odblaskowa EN 471 (musi być przechowywana w kabinie, nie w bagażniku), trójkąt ostrzegawczy, komplet zapasowych żarówek i bezpieczników, apteczka. Warto również wiedzieć o  tym, że w Czechach nie wolno siadać za kierownicą nawet ze szczątkową ilością alkoholu we krwi.

Francja. Wybierając się we francuskie Alpy pamiętaj, że w tym kraju zalecane jest używanie opon zimowych o bieżniku minimum 3,5 mm. W rejonach górskich znaki informują o obowiązku korzystania z opon zimowych oraz łańcuchów śniegowych. Wymagane wyposażenie samochodu to: trójkąt ostrzegawczy, zestaw zapasowych żarówek, kamizelka odblaskowa EN 471. Zalecana jest również apteczka i gaśnica.  We Francji szybkość jazdy na autostradach i drogach ekspresowych zależy od warunków atmosferycznych. W deszczowe dni należy jechać maksymalnie do 100 km/h, a  przy widoczności do 50 metrów trzeba zwolnić do 50 km/h.

Słowacja. Opony zimowe są obowiązkowe w Słowacji od 15 listopada do 15 marca. Z łańcuchów można korzystać w przypadku mocnego ośnieżenia lub oblodzenia dróg. Wymagane wyposażenie pojazdu to kamizelka odblaskowa zarówno dla kierowcy i pasażera przechowywana w kabinie, trójkąt ostrzegawczy, apteczka, komplet bezpieczników i żarówek.

Szwajcaria. Opony zimowe nie są obowiązkowe w Szwajcarii, ale jeśli ich brak przyczyni się do spowodowania kolizji lub wypadku na drodze, to kierowca zostanie za to ukarany mandatem. Natomiast, w regionach oznaczonych odpowiednim znakiem konieczne jest stosowanie łańcuchów przeciwślizgowych, a pojazd wyposażony w opony okolcowane nie może przekraczać prędkości 80km/h.

Włochy. Od 1 listopada do 15 kwietnia prawo nakazuje używania opon zimowych oraz wożenia w  samochodzie łańcuchów. W popularnym regionie narciarskim Val d’Aosta ten obowiązek dotyczy terminu od 15 października do 15 kwietnia. Obowiązkowe wyposażenie to kamizelki dla kierowcy i  pasażerów oraz trójkąt ostrzegawczy.

inf Santander Consumer Bank oferujący Visa TurboKARTA. 

Dziecko w samochodzie ZIMĄ – uwaga na skutki przegrzania!  

Ujemne temperatury i pozostawiony na parkingu samochód nie są najbardziej ulubionym przez kierowców zestawieniem. Oszronione szyby przez które nic nie widać i wyziębione wnętrze sprawiają, że kierowcy popełniają bardzo często szereg błędów. Jedne z nich negatywnie wpływają na zdrowie, inne na kondycje auta, jeszcze inne mogą znacznie uszczuplić zasoby naszego portfela. Wsiadając do wyziębionego przez

0 komentarzy

Narty za granicą? To musisz wiedzieć zanim ruszysz w trasę

Wybierasz się samochodem na narty? Planujesz zimowy urlop za granicą? Po pierwsze, upewnij się, czy odpowiednio pakujesz sprzęt sportowy do pojazdu. Po drugie, zapoznaj się z podstawowymi przepisami drogowymi obowiązującymi w danym państwie. Przedstawiamy kilka wskazówek, jak bezpiecznie i bezstresowo podróżować autem po popularnych, europejskich kurortach. Sezon zimowy rozpoczął się na dobre, a wraz z

0 komentarzy

SMOG atakuje, o czym powinien pamiętać kierowca?

Mgła lub w warunkach miejskich często już smog, znacznie ograniczają widoczność, a co za tym idzie utrudniają m.in. ocenę odległości i prędkości innych pojazdów, zauważenie znaków pionowych czy pieszych znajdujących się na pasach. W takich warunkach szczególnie ważna jest spokojna, wolna jazda i prowadzenie samochodu w sposób przewidywalny dla innych uczestników ruchu, radzą trenerzy Szkoły

0 komentarzy

Ogrzewanie samochodu sterowane telefonem – koniec z zamarzniętymi szybami

Ogrzewanie postojowe to zmyślny wynalazek, który sprawdza się podczas chłodnych jesiennych i mroźnych zimowych dni. Nie tylko umożliwia nagrzanie wnętrza pojazdu bez konieczności uruchamiania silnika, ale również pozwala na zaprogramowanie działania. Co więcej samym urządzeniem można sterować siedząc w ciepłym mieszkaniu. Skrobanie szyb, rozmrażanie zamków czy próby możliwie jak najszybszego nagrzania wnętrza stojącego przez całą

0 komentarzy

Na mroźne dni… Przegląd najprzydatniejszych elementów zimowego wyposażenia

Coraz mocniej dająca się we znaki zima to dobry moment, aby przedstawić, w jaki sposób poszczególne modele marki są przygotowane na ten szczególny okres roku. Tak pod względem konstrukcyjnym, opcji wspierających komfort kierowcy, jak i akcesoriów, które jeszcze bardziej zwiększają wszechstronność samochodów i przygotowują je na każde warunki. Zimę mają w DNA: rozwiązania konstrukcyjne Analizując budowę samochodów marki ŠKODA

0 komentarzy

Nie czekj na opady śniegu. Zmieniaj opony na zimowe

Wielu kierowców odkłada na ostatnią chwilę zmianę opon na zimowe. Oznacza to, że kiedy wystąpią przymrozki albo spadnie pierwszy śnieg, bardzo łatwo o stłuczkę, a dodatkowo w warsztatach tworzą się kolejki. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault radzą, jaki jest najlepszy moment na zmianę opon. Trudno określić konkretny termin, w którym powinno się zmienić opony na

0 komentarzy

UWAGA na Czarny Lód

Wprawdzie w wielu miejscach kraju, w ciągu dnia często można cieszyć się słoneczną pogodą, ale noce zazwyczaj bywają już chłodne. Wraz z pojawieniem się pierwszych przymrozków na drogach robi się niebezpiecznie – jezdnia może pokryć się tzw. czarnym lodem, czyli cienką, prawie niewidoczną warstwą zamarzniętej wody. Ponieważ trudno ją zauważyć, wzrasta ryzyko wpadnięcia w poślizg.

0 komentarzy

5 rzeczy, których nie wiedziałeś o ogrzewaniu postojowym

Samochód nie musi być fabrycznie wyposażony w ogrzewanie postojowe. System ten można zamontować praktycznie na każdym etapie użytkowania danego pojazdu. Lista zalet tych systemów jest długa, a korzystanie z uprzednio ogrzanego pojazdu zapewnia większy komfort. Oto 5 rzeczy, których mogłeś nie wiedzieć o ogrzewaniu postojowym. Zasada działania jest niezwykle prosta Systemy ogrzewania postojowego działają –

0 komentarzy

Zima za kierownicą – nie daj się zaskoczyć

Do początku kalendarzowej zimy pozostało jeszcze trochę czasu, ale już teraz zdarzają się mroźne, a nawet śnieżne dni. Dlatego bardzo ważne jest odpowiednie przygotowanie do jazdy w trudnych warunkach. Na co powinien zwrócić uwagę każdy właściciel auta? W zimowych warunkach, zwłaszcza jeśli samochód nie jest garażowany, należy szczególnie dbać o akumulator. Niskie temperatury mogą powodować

0 komentarzy

Ruszamy na narty, czyli o czym należy pamiętać

Rozpoczął się okres ferii zimowych, a tym samym rodzinnych wyjazdów na narty. Jeżeli taka podróż ma odbyć się samochodem, warto zastanowić się nad sposobem przetransportowania nart, a także przygotować się do jazdy po stromym i zaśnieżonym terenie. Jeżeli wybieramy się za granicę, najlepiej sprawdzić obowiązujące przepisy dotyczące np. wymogu posiadania opon zimowych czy łańcuchów przeciwśniegowych.

0 komentarzy

Porady przed wyjazdem na ferie

Niesprawnym autem daleko nie zajedziesz – jak zatem przygotować samochód do podróży? Aż 70% Polaków wyjeżdżających na urlopy wybiera samochód jako środek transportu . Jak sprawić, żeby podróż autem przebiegła gładko, a przede wszystkim bezpiecznie? Opony – jako jedyny element łączący samochód z drogą – mają olbrzymi wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Bez sprawnego i odpowiednio

0 komentarzy

Jak przewozić narty. Poradnik od deski do deski… ściągnięty z blogu KIAwiarnia

Dawno, dawno temu mieszkałem w górach. Ciotka miała malucha. Kiedyś wyskoczyliśmy nim na stok. W sześć osób. Zabraliśmy ze sobą sześć par nart i sześć par butów. Do dziś nie mam pojęcia, jak tego dokonaliśmy… Fakt, nie było daleko. Jakieś osiem kilometrów z Cyrhli pod Nosal. No i byliśmy dzieciakami, więc potraktowaliśmy to w kategorii

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *