MOTOMI.PL RADZI - Dekalog wakacyjnych podróży

1

 

Wakacje to czas gdy z radością wsiadamy do samochodu i ruszamy na wypoczynek. Robimy to jednak nieudolnie i bez zastanowienia. Zebraliśmy opinie specjalistów w zakresie psychologii transportu, medycyny, oraz kierowców jeżdżących rocznie ponad 60 000 kilometrów, jak powinna przebiegać podróż.

 

  1. Przygotuj samochód

Przed wakacyjnym wyjazdem samochód powinien zostać gruntownie odświeżony i muszą zostać sprawdzone wszystkie wrażliwe punkty. Dokładne mycie z zewnątrz ma na celu zapewnienia lepszej widoczności dla kierującego (czyste i transparentne szyby), oraz dla innych użytkowników dróg (czyste klosze lamp i kierunkowskazów). Czyste wnętrze to pewność lepszej widoczności i eliminacji pyłków, przemieszczających się we wnętrzu i drażniących śluzówki. Wrażliwe punkty samochodu które trzeba sprawdzić są to: ciśnienie w oponach, płyn w spryskiwaczu, płyn w układzie chłodzenia i olej w silniku.

 

  1. Sprawdź koło zapasowe

Ponieważ przebicie opony jest obecnie bardzo rzadkie, wielu kierowców zapomina o kole zapasowym. Tymczasem znając złośliwość rzeczy martwych możemy być pewni, że koło przebijemy w najmniej oczekiwanej chwili. Zatem przed podróżą warto wyciągnąć koło zapasowe, sprawdzić jego ciśnienie (powinno być takie jakie mamy najwyższe na osiach), a także sprawdzić poprawność działania podnośnika. Nieużywany podnośnik ma bowiem często zabrudzone gwintowane tuleje i kręcąca się śruba nie ma płynnego ruchu zapewniającego unoszenie podnośnika. Przy gwałtownym ruchu korbą, gwint w tulejach zostanie zerwany i podnośnik stanie się tylko kawałkiem metalowego złomu. Aby tego uniknąć warto co jakiś czas sprawdzić działanie podnośnika i ewentualnie przesmarować układ ruchowy.

 

  1. Śruby zabezpieczające

Brak konieczności wymiany uszkodzonego koła sprawia, że zapominamy o śrubach zabezpieczających na kole. W efekcie nagłe przebicie kół zaowocuje nerwowym poszukiwaniem blokad śrub zabezpieczających. Aby uniknąć takiej sytuacji należy sprawdzić łatwość odkręcania śrub zabezpieczających, a element pozwalający na ich odkręcenie umieścić w wiadomym i dostępnym miejscu.

 

  1. Pakuj się z głową…

Niezmiernie ważnym elementem przygotowań przed wakacyjną podróżą jest odpowiednie załadowanie bagaży. Warto pamiętać, aby najpierw do bagażnika włożyć duże gabarytowo walizki (torby) i dopiero na nie układać mniejsze pakunki. Jest to szczególnie ważne w przypadku samochodu kombi, gdyż większa dostępność do przestrzeni bagażowej często sprawia, ze bagaże są umieszczane niedbale i wystają poza krawędź foteli. Taka sytuacja nie tylko ogranicza widoczność przez tylną szybę, ale staje się też niebezpieczna podczas gwałtownego hamowania. W środku pojazdu możemy mieć tylko artykuły spożywcze i zabawkę dla dziecka.

 

Gdy tak spakowani ruszamy na trasę musimy pamiętać:

 

  1. Jedzenie w czasie podróży

Jakże często podczas wakacyjnych wojaży widzimy osoby zatrzymujące się w usytuowanych przy drodze restauracja i pochłaniających ogromne dania. Tymczasem kierowca, który przez najbliższe godziny będzie prowadził samochód powinien zjeść jedynie lekkostrawny posiłek. Lekarze zalecają raczej dietę śródziemnomorską, niż -preferowane w naszych warunkach klimatycznych- jedzenie ciężkostrawnych dań. Powodem tego jest reakcja naszego organizmu, zachodząca po zjedzeniu posiłku. Żołądek podczas trawienia pokarmu jest bardziej ukrwiony, a w efekcie następuje tam duży dopływ krwi i… przez to mniej ukrwiona jest głowa. Następuje wówczas zjawisko senności. W przypadku wysokich temperatur zjawisko to potęguje się i najkorzystniejszym rozwiązaniem jest … stosowana przez południowców sjesta. Dodatkowym mankamentem dla jadących w samochodzie jest stałe przebywanie w pozycji siedzącej, przez co żołądek i jelita są ugniatane, a to może spowodować bóle brzucha.

Dlatego podczas podróży zawsze lepiej zjeść dwa razy lekki posiłek niż jeden raz suty obiad.

 

  1. Picie w czasie podróży, czyli człowiek nie wielbłąd

Podczas przybywania w wysokich temperaturach lekarze zalecają picie w ciągu dnia minimum 1,5 litra wody. Jednakże te 1,5 litra jest zalecane w przypadku osoby przebywającej na przemian w pomieszczeniu i na powietrzu. Zapotrzebowanie na płyny organizmu kierowcy jest dużo większe. Nie można jednak dokładnie określić jaka wartość byłaby idealna. Metabolizm każdego człowieka zależy od jego predyspozycji fizycznych, psychicznych i warunków w jakich przebywa. Tym samym inne zapotrzebowania na płyny będą mieli ludzie zmęczeni, narażeni na emocje i jadący bez sprawnie działającej klimatyzacji, a inne osoby wypoczęte i jadący w samochodzie z dobrą klimatyzacją. Niektórzy lekarze zalecają nawet, aby w ciągu półtorej godziny dostarczyć do organizmu około pół litra płynu. Niezmiernie ważne jest też dawkowanie płynu. Lepiej mieć ze sobą wodę mineralną i co jakiś czas pić kilka łyków (producenci oferują obecnie butelki ze specjalnymi dozownikami), niż jednorazowo ugasić pragnienie większą ilością płynu. W tym drugim przypadku uzyskamy efekt identyczny jak po sutym posiłku – pełność w żołądku, senność i bóle brzucha. Nie powinniśmy też pić napojów gazowanych. Najwłaściwszym napojem w podróży jest niegazowana woda mineralna lub napój izotermiczny dla sportowców.

 

  1. Ciepło jest dobre na plaży, ale..

Osoby które rzadko jeżdżą na długich dystansach, zazwyczaj włączają chłodzenie „na full” i ….. problem gotowy.

Komfort termiczny jest dla człowieka najlepszy gdy temperatura otoczenia wynosi ok. 21-22 stopnie. Jednocześnie w przypadku nagłych zmian temperatury organizm ludzki doznaje wstrząsu termicznego, którego efektem nie jest jak przy skoku do zimnej wody nagły skurcz mięśni, ale spadek odporności organizmu pozwalający na nagłe zaziębienia czy gorączkę. Stwierdzono też, że w przypadku człowieka jadącego samochodem ten wstrząs termiczny może nastąpić, gdy różnica temperatur zewnątrz-wewnątrz wyniesie więcej niż 5-7 stopni. Stąd też podczas częstego wsiadania – wysiadania (osoby jeżdżące w mieście) jeżeli mamy włączoną klimatyzację, nawet podczas upału lepiej mieć koszulę z długim rękawem i nie wsiadać do zanadto schłodzonego wnętrza. Podczas dłuższych tras nie można zaś (!!!) włączyć temperatury na minimum, podczas gdy zewnątrz jest upał 30 stopni. Optimum to 21-22 stopnie.

 

  1. Bez „rąbanki” w głośnikach czyli komfort akustyczny

Przeprowadzone w tunelu aerodynamicznym badania wykazały, że przy prędkości jazdy na autostradzie, powietrze opływa samochód z siłą 12 stopni w skali Beauforta, czyli z siłą huraganu. Stąd też zapewnienie ciszy jest w czasie dłuższych jazd bardzo ważne. Oczywiście nie możemy liczyć, że w starszym samochodzie uzyskamy parametry akustyczne jak w nowych (specjalnie wytłumionych) pojazdach, ale warto też samemu zadbać o niwelowanie zbędnych dźwięków. Zagwarantować to może zdjęcie bagażnika dachowego (jeżeli nie wykorzystujemy go do przewozu kufra lub rowerów), dokładne sprawdzenie czy o podwozie nie uderzają mocowania tłumika, ułożenie wszystkich elementów w bagażniku (nie należy tego rozumieć tylko jako poukładanie bagaży, ale także owinięcie szmatami kluczy czy podnośnika), zamknięcie okien podczas szybkiej jazdy itp.

Ważna jest też jakość słuchanej muzyki. Najlepiej słuchać utworów które znamy i lubimy, gdyż to poprawia nastrój. Warto także pamiętać, że każda muzyka której rytm jest wolny uspokaja, a utwory mające rytm szybki męczą. Ponadto „kawałki” gwałtowne i hałaśliwe jak heavy metal i techno powodują niepokój, ruchy kierowcy stają się gwałtowne i w efekcie jest wzrost agresji.

 

  1. Nie jesteś maszyną. Człowiek się męczy

Warto pamiętać, że każdy organizm po określonym wysiłku potrzebuje odpoczynku. Dotyczy to zarówno maratończyka pokonującego dystans 42 kilometrów, jak i sprinterów biegnących zaledwie 100 metrów. Tak jest także w przypadku kierowcy, a dystans jaki jest w stanie pokonać bez zmęczenia zależy tylko od predyspozycji człowieka. Niemniej po pewnym czasie przychodzi zmęczenie i wtedy … zazwyczaj jest kawa, red bul itp.

Niestety środki pobudzające jak kofeina, czy tauryna powodują tylko chwilowy wzrost ciśnienia, sprawiający wrażenie „naładowania akumulatorów”. Po chwili pobudzone do pracy są nerki, a to powoduje ukrwienie tego narządu i spadek ciśnienia krwi. W efekcie człowiek, który niedawno wypił kawę poczuje się jeszcze bardziej zmęczony i senny. Zamiast pić kolejną kawę korzystniej jest zatrzymać się na jakimś parkingu i zrobić sobie krótka przerwę. Czas odpoczynku jest indywidualny dla każdego człowieka, ale warto poświęcić na ten cel około kwadrans. Nie wystarczy jednak wysiąść z samochodu i przesiedzieć na parkingowej ławeczce. Dotlenić mózg i rozruszać zastane mięśnie pomoże nam krótki spacer, kilka skłonów, głębokie oddechy, parę przysiadów, wymachy rąk, czyli delikatne ćwiczenia gimnastyczne. Ponieważ dłuższe siedzenie bez ruchu (dotyczy to zwłaszcza pasażerów) sprawia, że krew pozostaje w jednym położeniu i w efekcie czujemy ścierpnięcie kończyn. W praktyce zaniechanie ćwiczeń może doprowadzić nawet do powstania skrzepu i zatoru żylnego

 

  1. Koniec podróży to… rozpakowanie bagaży

Zazwyczaj kiedy jedziemy do celu jesteśmy skupieni i skoncentrowani na jeździe. Po przyjeździe do danej miejscowości, następuje rozluźnienie i satysfakcja „nareszcie na miejscu”. Tutaj jednak czekają na nas kolejne zagrożenia. Dokładnie widać to nad morzem, gdzie droga dojazdowa oddziela pas wydm i plażę, od domów wczasowych. Rozleniwieni słońcem i wakacyjną labą wczasowicze, bardzo często traktują drogi tak samo jak plażę czy las. W efekcie nagłe wtargnięcie na drogę, czy wesołe poszturchiwanie (mogące wypchnąć kogoś poza obrys chodnika) sprawiają, że od nieszczęścia uratuje tylko refleks i opanowanie kierowcy. Tak więc z czujności jesteśmy zwolnieni dopiero po przyjeździe na miejsce i zaparkowaniu pojazdu.

 

Przytoczone zalecenia wydają się oczywiste i banalne. Jednakże specjaliści z zakresu medycyny, socjologii transportu, czy nawet kierowcy pokonujący rocznie ponad 60 000 km podkreślają, że być może jest to oczywiste, ale z zastosowaniem się do tych rad jest raczej kiepsko…

MOTOMI.PL

Miejsca odpoczynku podróżnych

Z punktu widzenia bezpieczeństwa ważne jest nie tylko to, jak jeździmy. Znacznie ma również to, jak odpoczywamy. Zaleca się, by każde dwie godziny jazdy przeplatać odpoczynkiem. Zaczynamy po pierwszych dwóch godzinach od 10 minut odpoczynku z założeniem, że każda kolejna przerwa powinna być o 5 minut dłuższa. Jeśli planujemy wyjazd, warto wcześniej przemyśleć miejsca, w których

0 komentarzy

Jedno Piwko na Grillu i POWRÓT, czyli czym to grozi

Ciepłe miesiące roku to czas urlopów oraz spotkań przy grillu, co sprzyja spożywaniu alkoholu. Badania pokazują, że u wielu osób już po wypiciu jednego piwa czy lampki wina zostaje przekroczony ustawowy limit dopuszczalnej zawartości alkoholu we krwi, który wynosi 0,2‰*. To oznacza, że prowadzenie pojazdu w takiej sytuacji może doprowadzić nie tylko do utraty prawa

0 komentarzy

MOTOMI.PL RADZI – Dekalog wakacyjnych podróży

  Wakacje to czas gdy z radością wsiadamy do samochodu i ruszamy na wypoczynek. Robimy to jednak nieudolnie i bez zastanowienia. Zebraliśmy opinie specjalistów w zakresie psychologii transportu, medycyny, oraz kierowców jeżdżących rocznie ponad 60 000 kilometrów, jak powinna przebiegać podróż.   Przygotuj samochód Przed wakacyjnym wyjazdem samochód powinien zostać gruntownie odświeżony i muszą zostać sprawdzone

0 komentarzy

Jak podróżować z pupilem? Kilka praktycznych wskazówek.

Ci, którzy mają zwierzęta, często traktują je jako pełnoprawnych członków rodziny niezależnie od tego, czy to jest pies, kot, chomik, świnka czy kameleon. Niemniej jednak często nasi pupile podróżują w warunkach zagrażających ich życiu i zdrowiu. Na co więc warto zwrócić szczególną uwagę podczas planowania eskapad w takim towarzystwie? To mój kawałek podłogi! Ustalcie jasne i zrozumiałe reguły. Podczas jazdy

0 komentarzy

Czworonogi w drodze, czyli udogodnienia dla wszystkich członków rodziny

Mówi się, że jaki właściciel, taki pies. Bądź co bądź, oboje wyglądają na wyjątkowo zadowolonych, gdy razem podróżują Oplem. W czasie podróży z psem, przydatne są oferowane przez Opla akcesoria, takie jak osłony ochronne, odwracalne maty do bagażnika czy też pakiet elementów służących do organizacji przestrzeni bagażnika FlexOrganizer®. Modele najlepiej przystosowane do przewozu psów to Astra

0 komentarzy

Kiedy warto ruszać w drogę?

Ospałość i senność za kierownicą sprawiają, że reakcje kierowcy są dużo wolniejsze, jego percepcja słabsza, a do tego ryzyko wypadku dużo wyższe. Jesienią i zimą, kiedy dni są krótsze i senność przychodzi szybciej, powinniśmy jeszcze bardziej zwracać uwagę, czy wsiadamy za kierownicę wypoczęci i skupieni. Badania pokazują, że najmniej energii mamy między godz. 2.00 a

0 komentarzy

Z dzieckiem na wakacje

  Wyjazd na rodzinne wakacje często oznacza pokonanie setek kilometrów samochodem, aby dotrzeć do celu. Przejechanie kilku godzin w aucie bywa trudne i męczące, zarówno dla kierowcy jak i pasażerów, w szczególności dla dzieci. O czym powinniśmy pamiętać, aby podróż na wakacje z dziećmi była bezpieczna i komfortowa? O tym przypominają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy

0 komentarzy

Wyjeżdżasz na wakacje – sprawdź koło zapasowe

Wakacyjne miesiące to czas urlopów i wyjazdów w długie trasy. Podczas takich podróży kierowca powinien być przygotowany na różne scenariusze, łącznie z uszkodzeniem opony. Tym bardziej, że statystycznie w około 30% pojazdów jeżdżących na letnich oponach przynajmniej jedna z nich wykazuje oznaki zniszczenia*. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault przygotowali praktyczny poradnik o wymianie koła dla

0 komentarzy

Obserwacja drogi

  Ile by się nie mówiło o bezpieczeństwie, zawsze w rozmowach pojawia się temat obserwacji drogi. W całym procesie obserwacji kluczowe są trzy elementy. Pierwszym jest obszar, który skanujemy wzrokiem. Powinien on być możliwie szeroki, w przypadku jazdy samochodem skoncentrowany, nie punktowo, ale centralnie przed nami na drodze, swoim zasięgiem powinien również obejmować otoczenie drogi. Jeśli będziemy skupieni wyłącznie

0 komentarzy

 

2 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *