Mercedes SL – obiekt westchnień i pożądania

mercedes_SL_1

 

Na świecie jest około 900 milionów aut, setki marek, tysiące modeli. Ale niewiele z nich urosło do rangi motoryzacyjnych ikon, takich jak SL. Stylowy, luksusowy, pełen charyzmy i naładowany dynamiką – trudno znaleźć auto, której lepiej niż SL uosabia perfekcjonizm Gottlieba Daimlera.. Warto zatem prześledzić motoryzacyjny życiorys modelu.

 

Rennsportwagen Mercedes-Benz 300 SL (W 194, 1952),

Historia typoszeregu Mercedesa SL zaczęła się w roku 1952 od wyścigów samochodowych. Rok 1952 był to bowiem okres, kiedy firma postanowiła wrócić na tory wyścigowe i przypomnieć motoryzacyjnemu światu legendarne „srebrne strzały”, które zdominowały przedwojenne wyścigi. Miano tego dokonać dzięki zbudowaniu wyścigowego samochodu Mercedes Benz 300 SL (nosił on oznaczenie produkcyjne W 194). W maju 1952 pojazdy te pojawiły się na torze Mille Miglia i zajęły miejsca: drugie (kierowca Karl Kling) i czwarte (kierowcą był przedwojenny mistrz Rudolf Caracciola).

Pojazd był nietypowym rozwiązaniem gdyż udało się pogodzić wyjątkową sportową stylistykę z bardzo lekką konstrukcją. Zresztą to dla podkreślenia tego faktu model otrzymał w nazwie skrót SL co miało znaczyć Sport Leicht (niem. Sportowy, lekki).

Juan Manuel Fangio (Startnummer 658) kurz vor dem Start zur Mille Miglia 1955 im Mercedes-Benz Typ 300 SLR Rennsportwagen..

W tym samym roku na tory wyjechał też model 300 SLR, który był pierwszym na świecie samochodem z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Te walory techniczne szybko pozwoliły odbudować Mercedesowi pozycję mistrza w wyścigach samochodowych.

Ogromne sukcesy na torach sprawiły, że Maximilian Hoffman – główny importer Mercedes-Benz za oceanem – zaproponował budowę „cywilnego samochodu 300 SL”, zapowiadając jego ogromny sukces w USA. W efekcie w lutym 1954, podczas Salonu Samochodowego w Nowym Jorku publiczność zobaczyła wersję cywilną Mercedes 300 SL Gullwing (noszącą oznaczenie fabryczne W 198).

TRADYCJA I NOWOCZESNOŚĆ – FILM

Pojazd wyróżniał się podnoszonymi do góry drzwiami kształtem przypominające nieco skrzydła lecącej mewy, co zapewniło mu nazwę Gullwing („skrzydło mewy”), która przylgnęła do tego modelu. Powodem

Mille Miglia, Rennsportwagen Mercedes-Benz Typ 300 SL (W 194, 1952).

zastosowania rozwiązania uchylania drzwi podobnego jak w sportowym W 194 (jak widać na zdjęciu uchylane są jedynie części dachu z szybą boczną) była konieczność zapewnienia odpowiedniej sztywności nadwozia. Zrezygnowano wprawdzie z wykonania karoserii bez jakichkolwiek otworów drzwiowych jak w wersji sportowej, ale i tak pojazd miał bardzo wysokie progi i zastosowanie klasycznie otwieranych drzwi – przestało wchodzić w rachubę. Konstruktorzy zdecydowali się zatem na drzwi otwierane do góry. Inną ciekawostkę konstrukcyjną może stanowić również fakt zastosowania specjalnie „łamanej” kierownicy – odchylanej do góry przy wsiadaniu. Ze względu na niezwykle ciasną, sportową kabinę, była ona niezbędna, aby kierowca mógł zająć swoje miejsce. Nadwozie było wykonane z blach stalowych, poza aluminiowymi: drzwiami, maską i pokrywą bagażnika. Od „sportowego brata” przejął także technikę silnikową i w sześciocylindrowym silniku zastosowano tzw. suchą miskę olejową i bezpośredni do cylindra wtrysk benzyny.

Der Mercedes-Benz 300 SL (W 198 I, vorn) und der Typ 190 SL (W 121) .

Tym samym model 300SL był pierwszym seryjnym samochodem z wtryskiem paliwa. Trzylitrowy silnik (stąd oznaczenie 300) generował moc 215 KM i pozwalał uzyskiwać prędkość 260 km/h, co czyniło model najszybszym seryjnym pojazdem w tym czasie.

Ojciec samochodu Maximilian Hoffman został jednak wówczas zasypany pytaniami „kiedy ten model będzie dostępny w wersji kabrio”?

Maximilian Hoffman ponownie więc zwrócił się do centrali w Stuttgarcie z propozycją budowy nowego modelu. Modelu który jeszcze nie istniejąc wzbudza ogromne zainteresowanie.

W rezultacie w Genewie w marcu 1955 zaprezentowano model Mercedes 190 SL (oznaczenie fabryczne W 121). Tak narodziła się legenda MERCEDESA SL.

Ogółem wyprodukowano tylko 1400 modeli Gullwing, z czego około 1100 trafiło do USA. Cena modelu wynosiła 29 000 DM, co jest wartością znaczną zważywszy, że ówczesny model będący odpowiednikiem obecnej klasy E (Mercedes-Benz 170V) kosztował 7 900 DM.

W roku 1957 zaproponowano także model kabriolet w wersji 300 SL (nadwozie miało oznaczenie W 198 II), którego wyprodukowano 1858 sztuk.

Ponieważ wiele osób (wśród nich piszący te słowa) uważa te modele za prawdziwe motoryzacyjne dzieło sztuki i marzy o posiadaniu takiego modelu, pozwoliłem sobie przybliżyć Państwu ich chronologię. Zapraszam zatem w podróż w motoryzacyjną przeszłość…

 

 

MOTOMI.PL - Bogusław Korzeniowski

Mercedes R 231 – aktualny SL, czyli powrót do koncepcji Sport Leicht

Nowa odsłona legendarnego roadstera w roku 2011 wyjątkowo poważnie traktuje hasło „sportowy i lekki”, ukryte za literami SL. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do wielkoseryjnej produkcji auto z w pełni aluminiowym nadwoziem. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych materiałów. Do budowy tylnego panelu projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A – wysokowytrzymałe profile stalowe.

0 komentarzy

Mercedes-Benz W113 – PAGODA druga generacja prestiżowej serii roadsterów SL.

  Model został zaprezentowany w marcu 1963, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Po premierze, pojazd szybko uzyskał przydomek „Pagoda”, co wynikało z wklęsłego kształtu dachu w wersji hardtop, który przypominał zadaszenia na chińskich świątyniach. Projektantem Pagody, podobnie jak wielu ówczesnych Mercedesów klasy wyższej, był Francuz Paul Bracq, a nadwozie uchodziło wówczas (a i dzisiaj przez wielu jest

0 komentarzy

Mercedes-Benz R230 – piąta generacja SL, czyli era okularnika

Piąta generacja prestiżowej serii roadsterów SL została wdrożona do produkcji w roku 2001. Technicznie SL (R230) spokrewniony jest z Mercedesem klasy S (W220) i coupe klasy CL (C215). W każdym z tych trzech luksusowych samochodów zastosowano tę samą płytę podłogową z możliwością wyposażenia w zawieszenie hydrauliczne Activ Body Control. W modelach stosowane są także te same

0 komentarzy

Mercedes-Benz R 107 trzecia generacja typoszeregu SL

  Mercedes-Benz SL (R107) − trzecia generacja prestiżowej roadsterów Mercedes SL, została zaprezentowana w roku 1971. Był to prawdziwy przełom w typoszeregu, gdyż komfortem i wyposażeniem zbliżył się on do modeli klasy S (wiele rozwiązań konstrukcyjnych pochodzi od modelu klasy S W 116). Nowy samochód był też większy, bardziej komfortowy, bezpieczniejszy oraz, co najważniejsze, bardziej dynamiczny od

0 komentarzy

Mercedes SL – obiekt westchnień i pożądania

  Na świecie jest około 900 milionów aut, setki marek, tysiące modeli. Ale niewiele z nich urosło do rangi motoryzacyjnych ikon, takich jak SL. Stylowy, luksusowy, pełen charyzmy i naładowany dynamiką – trudno znaleźć auto, której lepiej niż SL uosabia perfekcjonizm Gottlieba Daimlera.. Warto zatem prześledzić motoryzacyjny życiorys modelu.   Historia typoszeregu Mercedesa SL zaczęła

0 komentarzy

Mercedes-Benz 190 SL (W 121) – pierwsza generacja SL

  Stylizacja 190 SL nawiązywała do 300 SL. O ile jednak Gullwing bazował na skomplikowanej ramie przestrzennej, o tyle jego mniejszy brat korzystał ze skróconej płyty podłogowej limuzyny 180 (W 120) z samonośnym nadwoziem. Produkcja dwuosobowego roadstera ruszyła w maju 1955 roku. Do napędu auta posłużył nowo opracowany silnik z wałkiem rozrządu w głowicy., który

0 komentarzy

Mercedes-Benz R129 – czwarta generacja SL, czyli ostatni model prostych linii karoserii

Czwarta generacja popularnej serii luksusowych roadsterów SL została zaprezentowana w marcu 1989 podczas salonu samochodowego w Genewie. Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W 201 (Mercedes 190) oraz niektóre silniki od W124 (popularny wśród taksówkarzy następca „beczki” W123). W czasie swojej premiery auto uchodził jednak za innowacyjne, gdyż zastosowano w

0 komentarzy
1 I like it
2 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *