Mercedes R 231 – aktualny SL, czyli powrót do koncepcji Sport Leicht

mercedes_SL_7

Nowa odsłona legendarnego roadstera w roku 2011 wyjątkowo poważnie traktuje hasło „sportowy i lekki”, ukryte za literami SL. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do wielkoseryjnej produkcji auto z w pełni aluminiowym nadwoziem. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych materiałów. Do budowy tylnego panelu projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A – wysokowytrzymałe profile stalowe.

 

Pod względem sztywności, bezpieczeństwa i komfortu, aluminiowa struktura wyprzedza wykonane ze stali nadwozie poprzednika. Udało się to osiągnąć między innymi dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji z elementami zoptymalizowanymi pod kątem specyficznych zadań. Zależnie od umiejscowienia i funkcji, części wykonywane są jako elementy tłoczone różnej grubości, poprzez odlewanie kokilowe lub próżniowe. Efekt? Wyśmienita sztywność, wysoki poziom bezpieczeństwa oraz niski poziom wibracji.

 

 

Aluminiowa struktura waży zaledwie 254 kg, o 110 kg mniej od porównywalnego nadwozia ze stali. Lekkość daje nowemu SL-owi znakomitą przewagę nad konkurencją i… poprzednikiem – dla przykładu, masa własnego nowego SL 500 wynosi o 125 kg mniej od poprzednika, a SL 350 – aż o 140 kg mniej. Warto wspomnieć, że już model R230 posiadał maskę i drzwi wykonane z aluminium.

 

Przyjemność z jazdy: wydajne, mocne silniki i zwinny układ jezdny

Przyspieszanie bez wysiłku i niedościgniona pewność siebie na krętych drogach – nowy SL to generator przyjemności z jazdy. Potencjał wydajnych silników do ostatniej kropli wykorzystuje sportowo skrojone, ale wciąż komfortowe zawieszenie. Skuteczny kompromis udało się osiągnąć dzięki inteligentnej, lekkiej konstrukcji układu jezdnego. Przykład? Zwrotnice przedniej osi wykonano z aluminium w celu zmniejszenia masy nieresorowanej. To samo dotyczy praktycznie wszystkich elementów mocowania kół tylnej osi.

 

Nowy Mercedes-Benz SL dostępny jest z jednym z dwóch typów zawieszenia: półaktywnym, z regulacją siły tłumienia (standardowo) lub aktywnym, z systemem Active Body Control (opcjonalnie). Polecenia kierowcy przekazuje do przednich kół nowy, elektromechaniczny układ kierowniczy Direct-Steer z funkcją dostosowania siły wspomagania do prędkości i przełożenia do kąta skrętu kół. Takie rozwiązanie zapewnia doskonałe wyczucie podczas jazdy na wprost i potęguje zwinność SL-a w ciasnym zakrętach, a dodatkowo ułatwia manewrowanie.

 

Wnętrze: przesycone sportowym stylem

Choć linie deski rozdzielczej od razu zdradzają sportowe konotacje nowego SL-a, perfekcyjne wykończenie i pierwszorzędne materiały bez wahania kojarzą się tylko z jedną marką – Mercedes-Benz. Szeroka konsola łączy przytulną atmosferę gran turismo z bezkompromisowym klimatem, charakterystycznym dla sportowych aut. Do wyboru są trzy gatunki drewna i dwa rodzaje okładzin aluminiowych.

 

 

W porównaniu do poprzednika, nowa generacja SL-a jest o 50 mm dłuższa (4612 mm) i o 57 mm szersza (1877 mm), a co za tym idzie – ma bardziej przestronną kabinę. Szerokość wnętrza na wysokości ramion wzrosła o 37 mm, a na wysokości łokci – o 27 mm.

 

Światowe premiery: FrontBass i MAGIC VISION CONTROL

Dzięki kolejnym innowacjom, nowy Mercedes-Benz SL pozostaje wierny tradycji wpisanej w swój dotychczas życiorys – tradycji technologicznego trend settera:

  • MAGIC VISION CONTROL to inteligentny, wydajny system czyszczenia przedniej szyby. Układ specjalnych kanalików dostarcza płyn do przedniej szyby tuż przy krawędzi pióra wycieraczki, zgodnie z kierunkiem jego ruchu. W rezultacie, podczas spryskiwania szyby nikt już nie dostrzeże strumieni płynu, nie ma mowy o zakłócaniu widoczności przez rozlany płyn, a przednia szyba jest przejrzysta i idealnie czysta.
  • FrontBass – unikalny system nagłośnienia wykorzystuje okolice miejsca na nogi aluminiowej struktury nadwozia jako przestrzeń rezonansową dla głośników niskotonowych. Wyraźne, soczyste basy czynią z wnętrza nowego SL-a salę koncertową, nawet gdy dach schowany jest za plecami kierowcy i pasażera.

MOTOMI.PL

Mercedes-Benz W113 – PAGODA druga generacja prestiżowej serii roadsterów SL.

  Model został zaprezentowany w marcu 1963, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Po premierze, pojazd szybko uzyskał przydomek „Pagoda”, co wynikało z wklęsłego kształtu dachu w wersji hardtop, który przypominał zadaszenia na chińskich świątyniach. Projektantem Pagody, podobnie jak wielu ówczesnych Mercedesów klasy wyższej, był Francuz Paul Bracq, a nadwozie uchodziło wówczas (a i dzisiaj przez wielu jest

0 komentarzy

Mercedes R 231 – aktualny SL, czyli powrót do koncepcji Sport Leicht

Nowa odsłona legendarnego roadstera w roku 2011 wyjątkowo poważnie traktuje hasło „sportowy i lekki”, ukryte za literami SL. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do wielkoseryjnej produkcji auto z w pełni aluminiowym nadwoziem. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych materiałów. Do budowy tylnego panelu projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A – wysokowytrzymałe profile stalowe.

0 komentarzy

Mercedes-Benz R230 – piąta generacja SL, czyli era okularnika

Piąta generacja prestiżowej serii roadsterów SL została wdrożona do produkcji w roku 2001. Technicznie SL (R230) spokrewniony jest z Mercedesem klasy S (W220) i coupe klasy CL (C215). W każdym z tych trzech luksusowych samochodów zastosowano tę samą płytę podłogową z możliwością wyposażenia w zawieszenie hydrauliczne Activ Body Control. W modelach stosowane są także te same

0 komentarzy

Mercedes-Benz R129 – czwarta generacja SL, czyli ostatni model prostych linii karoserii

Czwarta generacja popularnej serii luksusowych roadsterów SL została zaprezentowana w marcu 1989 podczas salonu samochodowego w Genewie. Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W 201 (Mercedes 190) oraz niektóre silniki od W124 (popularny wśród taksówkarzy następca „beczki” W123). W czasie swojej premiery auto uchodził jednak za innowacyjne, gdyż zastosowano w

0 komentarzy

Mercedes SL – obiekt westchnień i pożądania

  Na świecie jest około 900 milionów aut, setki marek, tysiące modeli. Ale niewiele z nich urosło do rangi motoryzacyjnych ikon, takich jak SL. Stylowy, luksusowy, pełen charyzmy i naładowany dynamiką – trudno znaleźć auto, której lepiej niż SL uosabia perfekcjonizm Gottlieba Daimlera.. Warto zatem prześledzić motoryzacyjny życiorys modelu.   Historia typoszeregu Mercedesa SL zaczęła

0 komentarzy

Mercedes-Benz R 107 trzecia generacja typoszeregu SL

  Mercedes-Benz SL (R107) − trzecia generacja prestiżowej roadsterów Mercedes SL, została zaprezentowana w roku 1971. Był to prawdziwy przełom w typoszeregu, gdyż komfortem i wyposażeniem zbliżył się on do modeli klasy S (wiele rozwiązań konstrukcyjnych pochodzi od modelu klasy S W 116). Nowy samochód był też większy, bardziej komfortowy, bezpieczniejszy oraz, co najważniejsze, bardziej dynamiczny od

0 komentarzy

Mercedes-Benz 190 SL (W 121) – pierwsza generacja SL

  Stylizacja 190 SL nawiązywała do 300 SL. O ile jednak Gullwing bazował na skomplikowanej ramie przestrzennej, o tyle jego mniejszy brat korzystał ze skróconej płyty podłogowej limuzyny 180 (W 120) z samonośnym nadwoziem. Produkcja dwuosobowego roadstera ruszyła w maju 1955 roku. Do napędu auta posłużył nowo opracowany silnik z wałkiem rozrządu w głowicy., który

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *