Mercedes Klasa S: Motoryzacyjni trendsetterzy: serie 116 oraz 126 (1972-1991)

Vorbild der Sicherheitstechnik: Die Mercedes-Benz S-Klasse der Modellreihe W 126 war im Dezember 1980 das erste Automobil mit Fahrer-Airbag und Gurtstraffer für den Beifahrer. Exemplary safety technology: launched in December 1980, the Mercedes-Benz S-Class (W 126 series) was the world´s first car to feature a driver´s airbag and a belt tensioner for the front passenger.

Mercedes-Benz Pkw-Typen auf der Einfahrbahn in Untertürkheim, 1973. In der ersten Reihe die Typen 450 SL (Baureihe R 107, 1971 bis 1989) und 450 SLC (Baureihe C 107, 1971 bis 1981). In der zweiten Reihe die Typen 450 SE und 450 SEL (Baureihe W 116, 1972 bis 1980).

Innowacyjne rozwiązania, wyśmienity komfort i przełomowe systemy bezpieczeństwa sprawiały – i wciąż sprawiają – że każda generacja flagowego Mercedesa ustanawia wzorce w rozwoju samochodów dla całej branży motoryzacyjnej. Liczne elementy, które znalazły seryjne zastosowanie po raz pierwszy właśnie w Klasie S, dziś są stosowane nie tylko w pozostałych modelach Mercedes-Benz, ale również w autach wielu innych producentów.

Oznaczenie zaprezentowanej w 1972 roku serii 116 wyrażało to, co było w Mercedesie normą już od kilku dekad: luksusowe limuzyny z „S” w nazwie modelu były od tamtej pory oficjalnie określane jako „Klasa S”. Nowe oznaczenie szło w parze z licznymi innowacjami, ustanawiającymi nowe standardy w dziedzinie bezpieczeństwa i komfortu. Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa obejmowała m.in. chroniony przed skutkami kolizji zbiornik paliwa, czteroramienną, bezpieczną kierownicę, boczne okna z odprowadzaniem wody, duże reflektory i kierunkowskazy oraz tylne lampy z żebrowaniem chroniącym przed osadzaniem brudu.

Die 1972 vorgestellte S-Klasse der Baureihe 116 (1972 bis 1980) 

W 1977 roku wśród luksusowych limuzyn rozpoczęła się epoka jednostek wysokoprężnych – na północnoamerykańskim rynku zadebiutował model 300 SD, pierwszy produkowany seryjnie samochód zasilany silnikiem Diesla z turbodoładowaniem. Od 1978 roku Klasa S była pierwszym wytwarzanym seryjnie autem dostępnym z układem zapobiegającym blokowaniu się kół podczas hamowania (ABS), zapewniającym sterowność nawet w sytuacjach awaryjnego hamowania. To, co wtedy było prawdziwą sensacją, dziś jest standardem w pojazdach wszystkich klas.

Die Mercedes-Benz S-Klasse der Modellreihe W 126

Transfer najnowszych technologii z Klasy S do innych serii modelowych Mercedes-Benz i produktów konkurencji ciągle trwał – i uczynił z „eski” prawdziwego trendsettera. Debiutująca w 1979 roku seria 126 jako pierwsza, dwa lata po premierze, otrzymała poduszkę powietrzną – obecnie główny element samochodowego bezpieczeństwa. Nowy model wyróżniał się też aerodynamicznie zoptymalizowanymi konturami i systematyczną redukcją masy na rzecz niższej emisji spalin, np. wykorzystaniem nowych jednostek V8 z lekkich stopów.

orbild der Sicherheitstechnik: Die Mercedes-Benz S-Klasse der Modellreihe W 12

Seria 126 stanowiła przełom także w dziedzinie designu: to pierwszy seryjny Mercedes, w którym tradycyjne, chromowane zderzaki zastąpiono deformowalnymi zderzakami z tworzyw sztucznych. Bez uszczerbku potrafiły one znosić parkingowe szkody przy niewielkich prędkościach. Początkowo postrzegana jako nazbyt zwyczajna i pozbawiona uroku, wkrótce stylizacja serii 126 zyskała szerokie uznanie jako wyjątkowo elegancka i ponadczasowa.

MOTOMI Magazyn Bogusław Korzeniowski

Mercedes Klasa S: Luksus w najlepszej formie: serie modelowe 140 oraz 220 (1991-2005)

Rola lidera jest wspólnym mianownikiem wszystkich generacji „eski” – najpewniej żaden inny model nie jest tak silnie kojarzony z producentem ze Stuttgartu. W sumie swoich atrybutów to gwiazda przewodnia, zarówno marki Mercedes-Benz, jak i całego motoryzacyjnego świata. W 1991 roku na rynek trafiła Klasa S serii 140. Jej projektanci skoncentrowali się na uzyskaniu maksymalnego komfortu

0 komentarzy

Mercedes Klasa S: Ciągłość innowacji: seria modelowa 221 (2005-2013)

Klasa S ucieleśnia luksus podróży Mercedesem: to motoryzacyjna esencja stylu życia, spełniająca najwyższe oczekiwania w zakresie mobilności i indywidualności, symbol osiągnięć i dobrego smaku. Nie bez powodu wszystkie wcielenia Klasy S, czy to limuzyna, czy Mercedesy-AMG, Coupé czy Cabriolety, są raz po raz uznawane za najlepsze samochody świata. Zaprezentowana w 2005 roku generacja 221 łączyła

0 komentarzy

Specjalność Mercedesa – Flagowe limuzyny

Obok samochodów klasy wyższej i luksusowej Mercedes-Benz niemal od zawsze oferował automobile, które idą o krok dalej. Takie, które nie tylko spełniają najwyższe wymogi w zakresie bezpieczeństwa, komfortu i stylu, ale – zgodnie ze swoim statusem modelu absolutnie topowego – zapewniają wysmakowaną atmosferę na pokładzie, oferują wyjątkowo przestronną kabinę, a przede wszystkim odpowiadają na potrzeby

0 komentarzy

Mercedes Klasa S: Motoryzacyjni trendsetterzy: serie 116 oraz 126 (1972-1991)

Innowacyjne rozwiązania, wyśmienity komfort i przełomowe systemy bezpieczeństwa sprawiały – i wciąż sprawiają – że każda generacja flagowego Mercedesa ustanawia wzorce w rozwoju samochodów dla całej branży motoryzacyjnej. Liczne elementy, które znalazły seryjne zastosowanie po raz pierwszy właśnie w Klasie S, dziś są stosowane nie tylko w pozostałych modelach Mercedes-Benz, ale również w autach wielu

0 komentarzy

Mercedes klasy S- Co sprawia, że samochód staje się motoryzacyjnym wzorcem?

Mercedes-Benz Klasy S i jego poprzednicy odpowiedzi na to pytanie udzielają od wielu dziesięcioleci. Luksus, komfort i bezpieczeństwo: na długo przed oficjalnym wprowadzeniem oznaczenia „Klasa S” w 1972 roku topowe modele z gwiazdą stanowiły główną oś portfolio producenta ze Stuttgartu. Z każdą generacją swoich flagowych modeli Mercedes-Benz udzielał przekonujących odpowiedzi na ówczesne życzenia i wymagania.

0 komentarzy

Mercedes Klasa S: Spojrzenie w przyszłość: seria modelowa 222 (od 2013 roku)

Za Klasą S stoi niedościgniona tradycja – luksusowe modele stanowią trzon oferty Mercedesa od samych początków marki u progu XX stulecia. MercedesBenz już na samym początku zdominował klasę luksusowych automobili i jak żaden inny producent zapisał się w historii każdej epoki rozwoju motoryzacji. W 2013 roku Mercedes-Benz zapoczątkował kolejny rozdział ewolucyjnej ciągłości w klasie luksusowych

0 komentarzy

Mercedes Klasa S: od W 187 do „Pontona” (1951-1959)

Każda generacja Klasy S pozostawiła swój ślad w historii rozwoju motoryzacji – i stanowiła odzwierciedlenie swoich czasów. Znaczenie tej roli można wyrazić jednym zdaniem: wszystkie serie Klasy S oraz ich poprzednicy były po prostu wzorem samochodu. W prostej linii historia Klasy S rozpoczęła się po wojnie, od modelu 220 (W 187), z którym Mercedes-Benz powrócił

0 komentarzy

Mercedes Klasa S: od „Skrzydlaka” do limuzyny o wysokich osiągach (1959-1972)

Innowacyjne rozwiązania, wyśmienity komfort i przełomowe systemy bezpieczeństwa sprawiały – i wciąż sprawiają – że każda generacja flagowego Mercedesa ustanawia wzorce w rozwoju samochodów dla całej branży motoryzacyjnej. Liczne elementy, które znalazły seryjne zastosowanie po raz pierwszy właśnie w Klasie S, dziś są stosowane nie tylko w pozostałych modelach Mercedes-Benz, ale również w autach wielu

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *