Mercedes-Benz W113 – PAGODA druga generacja prestiżowej serii roadsterów SL.

mercedes_SL_2

 

Offen und geschlossen: Der neue Mercedes-Benz SL

Model został zaprezentowany w marcu 1963, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Po premierze, pojazd szybko uzyskał przydomek „Pagoda”, co wynikało z wklęsłego kształtu dachu w wersji hardtop, który przypominał zadaszenia na chińskich świątyniach.

Projektantem Pagody, podobnie jak wielu ówczesnych Mercedesów klasy wyższej, był Francuz Paul Bracq, a nadwozie uchodziło wówczas (a i dzisiaj przez wielu jest tak uważane) za wzór styku roadstera.

 

Mechanicznie SL W113 spokrewniony był z modelem 220 SE (W 111 czyli skrzydlak). Z jego konstrukcji „otrzymał” m.in. przednie niezależne zawieszenie, układ hamulcowy z tarczami na osi przedniej i bębnami z tyłu, oraz zmodyfikowany silnik. Przy projektowaniu W113 dużo uwagi poświęcono bezpieczeństwu. Zastosowano kontrolowane strefy zgniotu, usztywniono kabinę pasażerską, opcjonalnie montowano pasy bezpieczeństwa, wnętrze pozbawiono niebezpiecznych kantów. W efekcie tych wzmocnień „bezpieczny SL” stracił pierwotną lekkość. W celu obniżenia masy auta do budowy niektórych elementów (pokrywa bagażnika, maska, poszycia drzwi) użyto aluminium, ale i tak nie był on już „Sport Leicht”.

Pagodę produkowano do roku 1971. Już w latach 60. zyskał miano kultowego a model ten był użytkowany m.in przez Johna Lennona i Johna Travoltę.

 

 

 

Do roku 1971 wyprodukowano w sumie 48 912 samochodów oferując go sukcesywnie z większym silnikiem  (19 831 wersji 230 SL, 5 196 sztuk 250 SL i 23 885 modeli 280 SL) ,

 

MOTOMI.PL

Mercedes-Benz 190 SL (W 121) – pierwsza generacja SL

  Stylizacja 190 SL nawiązywała do 300 SL. O ile jednak Gullwing bazował na skomplikowanej ramie przestrzennej, o tyle jego mniejszy brat korzystał ze skróconej płyty podłogowej limuzyny 180 (W 120) z samonośnym nadwoziem. Produkcja dwuosobowego roadstera ruszyła w maju 1955 roku. Do napędu auta posłużył nowo opracowany silnik z wałkiem rozrządu w głowicy., który

0 komentarzy

Mercedes-Benz R 107 trzecia generacja typoszeregu SL

  Mercedes-Benz SL (R107) − trzecia generacja prestiżowej roadsterów Mercedes SL, została zaprezentowana w roku 1971. Był to prawdziwy przełom w typoszeregu, gdyż komfortem i wyposażeniem zbliżył się on do modeli klasy S (wiele rozwiązań konstrukcyjnych pochodzi od modelu klasy S W 116). Nowy samochód był też większy, bardziej komfortowy, bezpieczniejszy oraz, co najważniejsze, bardziej dynamiczny od

0 komentarzy

Mercedes R 231 – aktualny SL, czyli powrót do koncepcji Sport Leicht

Nowa odsłona legendarnego roadstera w roku 2011 wyjątkowo poważnie traktuje hasło „sportowy i lekki”, ukryte za literami SL. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do wielkoseryjnej produkcji auto z w pełni aluminiowym nadwoziem. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych materiałów. Do budowy tylnego panelu projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A – wysokowytrzymałe profile stalowe.

0 komentarzy

Mercedes-Benz R129 – czwarta generacja SL, czyli ostatni model prostych linii karoserii

Czwarta generacja popularnej serii luksusowych roadsterów SL została zaprezentowana w marcu 1989 podczas salonu samochodowego w Genewie. Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W 201 (Mercedes 190) oraz niektóre silniki od W124 (popularny wśród taksówkarzy następca „beczki” W123). W czasie swojej premiery auto uchodził jednak za innowacyjne, gdyż zastosowano w

0 komentarzy

Mercedes-Benz W113 – PAGODA druga generacja prestiżowej serii roadsterów SL.

  Model został zaprezentowany w marcu 1963, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Po premierze, pojazd szybko uzyskał przydomek „Pagoda”, co wynikało z wklęsłego kształtu dachu w wersji hardtop, który przypominał zadaszenia na chińskich świątyniach. Projektantem Pagody, podobnie jak wielu ówczesnych Mercedesów klasy wyższej, był Francuz Paul Bracq, a nadwozie uchodziło wówczas (a i dzisiaj przez wielu jest

0 komentarzy

Mercedes-Benz R230 – piąta generacja SL, czyli era okularnika

Piąta generacja prestiżowej serii roadsterów SL została wdrożona do produkcji w roku 2001. Technicznie SL (R230) spokrewniony jest z Mercedesem klasy S (W220) i coupe klasy CL (C215). W każdym z tych trzech luksusowych samochodów zastosowano tę samą płytę podłogową z możliwością wyposażenia w zawieszenie hydrauliczne Activ Body Control. W modelach stosowane są także te same

0 komentarzy

Mercedes SL – obiekt westchnień i pożądania

  Na świecie jest około 900 milionów aut, setki marek, tysiące modeli. Ale niewiele z nich urosło do rangi motoryzacyjnych ikon, takich jak SL. Stylowy, luksusowy, pełen charyzmy i naładowany dynamiką – trudno znaleźć auto, której lepiej niż SL uosabia perfekcjonizm Gottlieba Daimlera.. Warto zatem prześledzić motoryzacyjny życiorys modelu.   Historia typoszeregu Mercedesa SL zaczęła

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *