Mercedes-Benz R129 – czwarta generacja SL, czyli ostatni model prostych linii karoserii

mercedes_SL_5

Czwarta generacja popularnej serii luksusowych roadsterów SL została zaprezentowana w marcu 1989 podczas salonu samochodowego w Genewie.

Mercedes-Benz 300 SL (R 129, 1989 bis 2001), dritte Generation (1995 bis 2001).

Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W 201 (Mercedes 190) oraz niektóre silniki od W124 (popularny wśród taksówkarzy następca „beczki” W123). W czasie swojej premiery auto uchodził jednak za innowacyjne, gdyż zastosowano w nim elektrohydraulicznie składany miękki dach oraz ręcznie nakładany hardtop, po raz pierwszy zamontowano też system windshaft – kratkę osłaniającą pasażerów kabrioletu przed wiatrem, umocowaną za siedzeniami.

Mercedes-Benz 300 SL (R 129, 1989 bis 2001), erste Generation (1989 bis 1995).

Po raz kolejny okazało się też, że nowa generacja SL była znacznie cięższa od poprzedniej. Różnica masy między podstawowymi wersjami silnikowymi R129 i R107 wynosiła ponad 100 kg. Nowy model nie stracił jednak na dynamice, ponieważ ponownie  zastosowano w nim mocniejsze silniki. Jest to także pierwszy model SL który wyposażono w silnik AMG.

Stosowane silniki w modelu R129 zaczynały się od rzędowej szóstki o pojemności 3000 cm, a kończyły na V12 mającej pojemność 7300 ccm. Moce jednostek wynosiły od 190 KM do 525 KM

W czasie produkcji, model R129 przeszedł w 1995 dość istotne zmiany, zarówno konstrukcyjne jak i stylistyczne. Wyróżnia się zatem dwie serie modelu.

 

Seria I (03.1989–09.1995)

Mercedes-Benz SL (R 129, 1989 bis 2001), erste Generation (1989 bis 1995).

Zaprezentowane w Genewie nadwozie charakteryzowało się m.in.:

  • dwutonowym lakierowaniem (zderzaki jaśniejsze),
  • pomarańczowymi kloszami kierunkowskazów przednich i tylnych,
  • klamkami drzwi wykonanymi z czarnego plastiku,
  • grillem z siedmioma cienkimi szczeblami.

 

 

Seria II (09.1995–06.2001)

Fixpunkt der SL-Reihe seit vielen Jahren: Mercedes-Benz SL 500, hier der Baureihe R 129 (1989-2001) nach der ersten großen Modellpflege im Jahr 1995.

Została zaprezentowana na targach we Frankfurcie, we wrześniu 1995. Nadwozie różniło się od serii I kilkoma detalami:

  • inny kształt zderzaków przednich i tylnych, oraz progów,
  • klosze kierunkowskazów tylnych – czerwone, przednich – przezroczyste,
  • grill z sześcioma grubszymi szczeblami,
  • dyskretne modyfikacje wnętrza: lepsze materiały, nowy kształt siedzeń i kierownicy
  • opcjonalny „Glasdach” (przezroczysty dach panoramiczny).

Seria II obfitowała też w liczne nowinki techniczne, m.in.:

  • 5-biegową przekładnię automatyczną, sterowaną elektronicznie (standard w modelach z silnikami V8 i V12),
  • System ESP (standardowo tylko w wersji silnikiem V12)
  • Opcjonalnie stosowane reflektory ksenonowe
MOTOMI.PL

Mercedes SL – obiekt westchnień i pożądania

  Na świecie jest około 900 milionów aut, setki marek, tysiące modeli. Ale niewiele z nich urosło do rangi motoryzacyjnych ikon, takich jak SL. Stylowy, luksusowy, pełen charyzmy i naładowany dynamiką – trudno znaleźć auto, której lepiej niż SL uosabia perfekcjonizm Gottlieba Daimlera.. Warto zatem prześledzić motoryzacyjny życiorys modelu.   Historia typoszeregu Mercedesa SL zaczęła

0 komentarzy

Mercedes-Benz 190 SL (W 121) – pierwsza generacja SL

  Stylizacja 190 SL nawiązywała do 300 SL. O ile jednak Gullwing bazował na skomplikowanej ramie przestrzennej, o tyle jego mniejszy brat korzystał ze skróconej płyty podłogowej limuzyny 180 (W 120) z samonośnym nadwoziem. Produkcja dwuosobowego roadstera ruszyła w maju 1955 roku. Do napędu auta posłużył nowo opracowany silnik z wałkiem rozrządu w głowicy., który

0 komentarzy

Mercedes R 231 – aktualny SL, czyli powrót do koncepcji Sport Leicht

Nowa odsłona legendarnego roadstera w roku 2011 wyjątkowo poważnie traktuje hasło „sportowy i lekki”, ukryte za literami SL. Po raz pierwszy Mercedes-Benz wprowadza do wielkoseryjnej produkcji auto z w pełni aluminiowym nadwoziem. Jedynie nieliczne elementy wykonano z innych materiałów. Do budowy tylnego panelu projektanci zastosowali lżejszy magnez, a do słupków A – wysokowytrzymałe profile stalowe.

0 komentarzy

Mercedes-Benz R230 – piąta generacja SL, czyli era okularnika

Piąta generacja prestiżowej serii roadsterów SL została wdrożona do produkcji w roku 2001. Technicznie SL (R230) spokrewniony jest z Mercedesem klasy S (W220) i coupe klasy CL (C215). W każdym z tych trzech luksusowych samochodów zastosowano tę samą płytę podłogową z możliwością wyposażenia w zawieszenie hydrauliczne Activ Body Control. W modelach stosowane są także te same

0 komentarzy

Mercedes-Benz R129 – czwarta generacja SL, czyli ostatni model prostych linii karoserii

Czwarta generacja popularnej serii luksusowych roadsterów SL została zaprezentowana w marcu 1989 podczas salonu samochodowego w Genewie. Technicznie R129 nie był konstrukcją całkiem nową, przejął bowiem część rozwiązań w podwoziu od modelu W 201 (Mercedes 190) oraz niektóre silniki od W124 (popularny wśród taksówkarzy następca „beczki” W123). W czasie swojej premiery auto uchodził jednak za innowacyjne, gdyż zastosowano w

0 komentarzy

Mercedes-Benz R 107 trzecia generacja typoszeregu SL

  Mercedes-Benz SL (R107) − trzecia generacja prestiżowej roadsterów Mercedes SL, została zaprezentowana w roku 1971. Był to prawdziwy przełom w typoszeregu, gdyż komfortem i wyposażeniem zbliżył się on do modeli klasy S (wiele rozwiązań konstrukcyjnych pochodzi od modelu klasy S W 116). Nowy samochód był też większy, bardziej komfortowy, bezpieczniejszy oraz, co najważniejsze, bardziej dynamiczny od

0 komentarzy

Mercedes-Benz W113 – PAGODA druga generacja prestiżowej serii roadsterów SL.

  Model został zaprezentowany w marcu 1963, podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Po premierze, pojazd szybko uzyskał przydomek „Pagoda”, co wynikało z wklęsłego kształtu dachu w wersji hardtop, który przypominał zadaszenia na chińskich świątyniach. Projektantem Pagody, podobnie jak wielu ówczesnych Mercedesów klasy wyższej, był Francuz Paul Bracq, a nadwozie uchodziło wówczas (a i dzisiaj przez wielu jest

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *