Mercedes-Benz: ponad 10 różnych pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym do 2022 roku cz1

Plug-In Hybrid Familie von Mercedes-Benz: S 500 e, E 350 e, GLE 500 e, C 350 e, GLC 350 e, GLC 350 e Coupé  Plug-In Hybrid family of Mercedes-Benz: S 500 e, E 350 e, GLE 500 e, C 350 e, GLC 350 e, GLC 350 e Coupé

Na drodze do jazdy lokalnie bezemisyjnej koncern Daimler kontynuuje realizację „trzypasmowej” strategii układów napędowych – opartej na pojazdach elektrycznych, hybrydowych oraz zasilanych silnikami spalinowymi. Firma przyjmuje holistyczne podejście do elektryfikacji i wprowadza na rynek nową markę EQ. Poza opracowaniem modułowej rodziny samochodów koncern stworzy kompleksowy ekosystem, obejmujący niezbędną infrastrukturę do ładowania.

„Wszystko mamy przygotowane. Tylko w rozwój gamy naszych aut EQ zainwestujemy ponad 10 mld euro” – mówi Ola Källenius, który od początku br. odpowiada za badania w koncernie Daimler i rozwój Mercedes-Benz Cars. „Do 2022 roku wprowadzimy na rynek więcej niż 10 pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym. Przeprowadzimy też elektryfikację całego portfolio Mercedes-Benz. W przypadku każdej serii modelowej nasi klienci będą mogli wybrać przynajmniej jedną elektryczną alternatywę – więc łączna liczba takich modeli (hybrydowych lub na prąd – przyp. tłum.) wzrośnie do 50”.

Jeśli chodzi o przyszłość mobilności, koncern Daimler polega na dalszym współistnieniu różnych rozwiązań, optymalnie dopasowanych do indywidualnych potrzeb klientów i modeli samochodów. Ola Källenius: „Kładziemy nacisk na wysoce efektywne, zaawansowane technicznie silniki spalinowe, systematyczną hybrydyzację oraz jednostki elektryczne zasilane energią z akumulatora lub ogniw paliwowych. Celowo mamy tak szerokie podejście – uwzględniamy nasze szerokie portfolio pojazdów oraz zróżnicowane wymagania klientów w zakresie mobilności”.

Droga nr 1: jako elektryczny pionier Mercedes-Benz opiera się na mobilności wolnej od emisji CO2

W 2007 r. smart fortwo electric drive uczynił Daimlera pierwszym producentem, który zaoferował produkowane seryjnie auto elektryczne. Dziś w sprzedaży jest już czwarta generacja smarta electric drive. Latem 2017 r. do modeli smart fortwo coupé oraz smart forfour (średnie zużycie energii elektrycznej: 12,9/13,1 kWh/100 km; średnia emisja CO2: 0 g/km) dołączył smart fortwo cabrio z elektrycznym napędem akumulatorowym. Teraz smart, jako pierwsza marka samochodów, planuje systematyczne przestawienie się z silników spalinowych na elektryczne. Od 2020 r. w Europie i USA firma chce sprzedawać wyłącznie modele na prąd.

W dalszą przyszłość pozwala spojrzeć studium designerskie smart vision EQ fortwo, ilustrujące nowe rozwiązania dla zindywidualizowanego, elastycznego i efektywnego lokalnego transportu publicznego. Autonomiczny, zasilany jednostką elektryczną smart vision EQ prezentuje spójną koncepcję miejskiej mobilności jutra – oraz przyszłości tzw. car-sharingu, czyli współdzielenia samochodów.

Mercedes-Benz przyjmuje holistyczne podejście do elektryfikacji układów napędowych. Firma pracuje nad rozwojem marki EQ z myślą o stworzeniu całego ekosystemu, który poza samymi autami elektrycznymi obejmować będzie kompleksową ofertę w zakresie elektromobilności – od inteligentnych usług i jednostek przechowywania energii dla użytku prywatnego i komercyjnego aż po rozwiązania w dziedzinie ładowania oraz recyklingu.

Istotnym elementem tej inicjatywy jest opracowanie wszechstronnej architektury dla pojazdów elektrycznych zasilanych energią z akumulatora. Produkcja pierwszego seryjnego modelu nowej marki EQ – o nazwie EQC – ma ruszyć w fabryce Mercedes-Benz w Bremen w 2019 r.

Podczas niedawnego salonu samochodowego we Frankfurcie Mercedes-Benz zaprezentował prototyp EQA – przykład realizacji strategii marki EQ w klasie aut kompaktowych. Pojazd wyposażono w dwa silniki elektryczne, po jednym z przodu i z tyłu, o mocy systemowej układu napędowego przekraczającej 200 kW. Zmienna dystrybucja momentu obrotowego między osiami zapewnia zróżnicowaną charakterystykę jazdy. O tym, który program układu napędowego jest aktualnie załączony, prototyp EQA informuje za pomocą komunikatów na unikalnej, cyfrowej osłonie chłodnicy.

Przedprodukcyjne egzemplarze GLC F-CELL stanowią z kolei wyraźny sygnał koncernu Daimler w zakresie rozwoju technologii ogniw paliwowych. Zaprezentowane na targach we Frankfurcie pojazdy jako pierwsze na świecie łączą napęd wodorowy z ładowanym z gniazdka akumulatorem litowo-jonowym jako dodatkowym źródłem energii. Dzięki inteligentnej współpracy obu źródeł energii silnik elektryczny zapewnia przyjemność z dynamicznej jazdy przy zerowej lokalnej emisji spalin. Rodzinny SUV oferuje też szereg innych zalet: ma funkcjonalne nadwozie, zapewnia długi zasięg i moc 147 kW (200 KM), może się pochwalić krótkim czasem tankowania i jest wyposażony najnowszą generację systemów wspomagających wraz z funkcjami zarezerwowanymi specjalnie dla pojazdu z napędem wodorowo-akumulatorowym.

W przyszłości także w gamie pojazdów użytkowych wszystkich klas dostępne będą lokalnie bezemisyjne wersje elektryczne: FUSO eCanter, przeznaczony do lekkiego transportu dystrybucyjnego na terenie Europy, Azji i Ameryki, oraz elektryczna ciężarówka Mercedes-Benz dla transportu ciężkiego. W USA północnoamerykański oddział Daimler Trucks North America pracuje nad elektryczną ciężarówką Freightliner eCascadia dla transportu dalekobieżnego. W 2018 r. do produkcji seryjnej trafi pierwszy miejski autobus z elektrycznym napędem akumulatorowym.

Tymczasem Mercedes-Benz Vans pracuje nad całkowicie elektrycznymi wersjami Vito i Sprintera. Znany jest już pierwszy partner, który będzie je użytkować – to firma logistyczna Hermes.

Droga nr 2: szeroka gama hybryd plug-in będzie jeszcze szersza

Hybrydy plug-in reprezentują kluczowy etap rozwoju na drodze do lokalnie bezemisyjnej przyszłości pojazdów mechanicznych. Dlaczego? Ponieważ oferują klientom to, co najlepsze w dwóch rodzajach napędu: w mieście mogą poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym, a na długich trasach korzystają z potencjału jednostki spalinowej. Aby podkreślić istotną rolę hybryd w procesie elektryfikacji samochodu w ogóle, modele plug-in sygnowane przez Mercedes-Benz będą w przyszłości nosić oznaczenie EQ Power.

Ponieważ hybrydowy napęd plug-in swoje największe atuty ujawnia w pojazdach wyższych klas i przy zróżnicowanym trybie eksploatacji, Mercedes-Benz opowiada się za taką koncepcją napędu w modelach od Klasy C wzwyż. Hybrydową ofensywę ułatwia inteligentna, modułowa koncepcja napędu – dzięki możliwości skalowania daje się zastosować go w wielu seriach modelowych, w samochodach z różnymi nadwoziami oraz w autach z kierownicą po lewej i prawej stronie.

Po modelach C 350 e* (limuzyna, kombi oraz wersja z długim rozstawem osi przeznaczona na rynek chiński), GLE 500 e 4MATIC*, GLC 350 e 4MATIC*, GLC Coupé 350 e 4MATIC* oraz E 350 e* do oferty dołącza ósma hybryda plug-in Mercedesa – S 560 e* (*średnie zużycie paliwa: 2,1-3,3 l/100 km, średnie emisje CO2: 48-78 g/km, średnie zużycie prądu: 11,0-16,7 kWh/100 km), następca limuzyny S 500 e.

Hybrydowy napęd S 560 e łączy benzynowy silnik V6 o mocy 270 kW (367 KM) oraz elektryczną jednostkę rozwijającą 90 kW. Trzecia generacja hybrydowej przekładni stanowi ewolucję skrzyni automatycznej 9G-TRONIC PLUS. Przekładnia hydrokinetyczna, sprzęgło i silnik elektryczny zespolono tu w innowacyjną jednostkę hybrydową. Dzięki zintegrowaniu i połączeniu sprzęgła rozłączającego, tłumika drgań skrętnych oraz sprzęgła blokującego (lock-up) z wirnikiem jednostki elektrycznej pozwoliło zachować kompaktowe gabaryty konstrukcji. Przekładnia hydrokinetyczna z wydajnym, efektywnym obiegiem hydraulicznym zapewnia niezwykłą gładkość podczas ruszania z miejsca w trybie hybrydowym.

Nowy rozdział w napędach dla autobusów otwiera hybryda Citaro. Po raz pierwszy na świecie technologia hybrydowa dostępna jest w ramach specjalnego wyposażenia dla niezwykle szerokiej gamy autobusów miejskich z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi, a nie w postaci osobnych modeli – i w ten sposób może zapewnić korzyści w wielu wariantach pojazdów. W połączeniu z nowym, elektrohydraulicznym układem kierowniczym hybrydowy napęd Citaro ogranicza zużycie paliwa autobusu, już teraz słynącego ze swojej oszczędności, nawet o kolejne 8,5 %, zależnie od zastosowań oraz specyfikacji.

 

MOTOMI Magazyn
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *