Mercedes-Benz: ponad 10 różnych pojazdów z napędem całkowicie elektrycznym do 2022 roku cz 2

Elektrisch in allen Segmenten: Daimler gestaltet die Mobilität der Zukunft; smart electric drive, Generation EQ, Vision Van, Mercedes-Benz Future Bus, Mercedes-Benz Urban eTruck Electric in every segment: Daimler is shaping the mobility of the future; smart electric drive, Generation EQ, Vision Van, Mercedes-Benz Future Bus, Mercedes-Benz Urban eTruck

Na drodze do jazdy lokalnie bezemisyjnej koncern Daimler kontynuuje realizację „trzypasmowej” strategii układów napędowych – opartej na pojazdach elektrycznych, hybrydowych oraz zasilanych silnikami spalinowymi. Firma przyjmuje holistyczne podejście do elektryfikacji i wprowadza na rynek nową markę EQ. Poza opracowaniem modułowej rodziny samochodów koncern stworzy kompleksowy ekosystem, obejmujący niezbędną infrastrukturę do ładowania.

Droga numer 3: wysoce efektywne silniki spalinowe

Na swojej mapie drogowej w kierunku zrównoważonej mobilności Mercedes-Benz przywiązuje dużą wagę do optymalizacji nowoczesnych jednostek spalinowych. Do dalszej redukcji zużycia paliwa w ramach całej floty w szczególności – zwłaszcza w Europie – przyczyniają się ekonomiczne, przyjazne środowisku i popularne silniki wysokoprężne. Nowy 4-cylindrowy diesel OM 654 zapoczątkował przełomową rodzinę jednostek Mercedes-Benz. To pierwszy motor wysokoprężny dla aut osobowych ze stopniowaną misą spalania. Jej nazwa pochodzi od charakterystycznego kształtu misy spalania w koronie tłoka.

Lista innowacji obejmuje również połączenie aluminiowego bloku silnika i stalowych tłoków oraz dodatkowo udoskonaloną powłokę gładzi cylindrowych NANOSLIDE®. Nowy 4-cylindrowy silnik OM 654 świętował swoją premierę wiosną 2016 r., pod maską Klasy E 220 d (średnie zużycie paliwa: 3,9 l/100 km; średnie emisje CO2: 102 g/km). Jego zapotrzebowanie na olej napędowy jest o około 13 % niższe od poprzednika zamontowanego w porównywalnym samochodzie.

Nowy 6-cylindrowy rzędowy silnik Diesla zadebiutował w dwóch wersjach mocy: w Mercedesie S 350 d osiąga moc 210 kW (286 KM) oraz 600 Nm momentu (średnie zużycie paliwa: 5,1 l/100 km; średnie emisje CO2: 134 g/km). Z kolei wariant S 400 d o mocy 250 kW (340 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego to najmocniejszy produkowany seryjnie osobowy Mercedes-Benz z jednostką wysokoprężną (średnie zużycie paliwa: 5,2 l/100 km; średnie emisje CO2: 135 g/km).

Nowe 4- i 6-cylindrowe silniki benzynowe wskazują drogę do przyszłości motorów spalinowych: zaopatrzono je w przełomowe rozwiązania, takie jak alternator zespolony z rozrusznikiem (EQ Boost), 48-woltowa pokładowa instalacja elektryczna czy elektryczna sprężarka (wariant 6-cylindrowy).

Nowa 6-cylindrowa jednostka rzędowa na linii startowej pojawia się w dwóch wersjach mocy. W Mercedesie S 450 (także z napędem 4MATIC) generuje moc 270 kW (367 KM) oraz maksymalny moment obrotowy 500 Nm (średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km; średnie emisje CO2: 150 g/km). Odmiana S 500 dysponuje mocą 320 kW (435 KM) oraz 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego (średnie zużycie paliwa: 6,6 l/100 km; średnie emisje CO2: 150 g/km). Krótkookresowo EQ Boost z alternatorem zintegrowanym z rozrusznikiem zapewnia dodatkowe 250 Nm oraz 16 kW mocy. W porównaniu z poprzednikiem S 500 z jednostką V8 o podobnej mocy udało się tu ograniczyć emisję CO2 o około 22 %.

Na swoją premierę czeka też nowa generacja 4-cylindrowego silnika benzynowego (wewnętrzne oznaczenie M 264) o mocy jednostkowej znacznie przekraczającej 100 kW z 1 litra pojemności. Wykorzystanie alternatora zespolonego z rozrusznikiem w układzie napędu pasowego oraz 48-woltowej pokładowej instalacji elektrycznej wyznacza kolejny etap elektryfikacji układów napędowych i ułatwia realizację funkcji takich jak doładowanie, żeglowanie z odłączonym silnikiem czy rekuperacja energii.

Podobnie jak motor 6-cylindrowy, tak i nowa jednostka V8 świętowała swój debiut w najnowszej Klasie S. Zaopatrzona w podwójne turbodoładowanie, należy ona do najoszczędniejszych benzynowych „V-ósemek” na świecie – zużywa nawet o 6 % mniej paliwa od poprzednika. Dzięki układowi regulacji wzniosu zaworów CAMTRONIC, z myślą o ograniczeniu zapotrzebowania na benzynę, podczas jazdy z częściowym obciążeniem odłączane są tu jednocześnie 4 z 8 cylindrów. Nowy motor V8 osiąga moc 345 kW (469 KM) i 700 Nm maksymalnego momentu obrotowego i dostępny jest w modelach Mercedes-Benz S 560 (średnie zużycie paliwa: 7,9-8,5 l/100 km; średnie emisje CO2: 181-195 g/km) oraz Mercedes-Maybach S 560 (średnie zużycie paliwa: 8,8-9,3 l/100 km; średnie emisje CO2: 198-209 g/km).

Droga numer 4: mobilność jutra będzie bardziej elastyczna i lepiej skomunikowana

Od lat Daimler ewoluuje z producenta samochodów w kierunku dostawcy usług mobilności. W pierwszej połowie 2017 r. dwukrotnie wzrosła liczba klientów, którzy na całym świecie korzystają z cyfrowych usług mobilności, takich jak car2go (globalny lider w branży car-sharingu), mytaxi (europejski lider rynku przewozów taksówkowych) czy moovel. Jako użytkownicy usług mobilnych Daimlera w ponad 100 miastach Europy, Ameryki Północnej i Chin zarejestrowanych jest dziś ponad 15 mln klientów.

To samo dotyczy wdrażania kolejnych założeń strategii koncernu Daimler o nazwie CASE. Każda z liter symbolizuje tu inną oś rozwoju mobilności: łączność (Connected), pojazdy autonomiczne (Autonomous), usługi współdzielenia pojazdów (Shared & Services) oraz napędy elektryczne (Electric). Segment Shared & Services obejmuje wszystkie usługi mobilności oferowane przez Daimler Financial Services – od car-sharingu (car2go) i przewozów taksówkowych (mytaxi) do platform mobilności (moovel). Od końca 2016 r. koncern Daimler świadczy również usługi prywatnego car-sharingu – Croove, niezależne od marki pojazdu i wykraczające poza zakres car2go.

Cyfrowy dostęp do świata Mercedes-Benz zapewnia Mercedes me. Za pomocą portalu mercedes.me klienci mogą korzystać z usług, produktów i ofert lifestyle’owych Mercedesa, Daimlera oraz partnerów. Po założeniu konta kierowcy Mercedesów mają dostęp do spersonalizowanych treści, a także do… własnego samochodu. Każdy, kto posiada model z napędem elektrycznym lub hybrydowym plug-in, może korzystać ze specjalnych funkcjonalności Mercedes me: standardowa funkcja zdalnego sterowania Remote Online pozwala klientom w wygodny sposób, na ekranie własnego smartfona, sprawdzać poziom naładowania akumulatora, zasięg i położenie najbliższej stacji ładowania.

Integralną część elektromobilnościowej inicjatywy Mercedes-Benz Cars stanowią inteligentnie połączone rozwiązania w zakresie ładowania. Akceptacja klientów dla aut elektrycznych jest bowiem ściśle związana z dostępnością kompleksowej infrastruktury do ich ładowania. Czy to w domu, za pomocą ładowarki typu wallbox, czy na zakupach, w pracy, czy na ulicy – już dziś możliwości „tankowania” aut na prąd są bardzo zróżnicowane. Od 2018 r. w elektrycznych Mercedesach stopniowo wprowadzany będzie standard ładowania prądem stałym bazujący na CSS (Combined Charging System). Daimler prowadzi w tej dziedzinie szeroko zakrojone programy partnerskie.

Koncern planuje też wspólne przedsięwzięcie z firmami BMW Group, Ford Motor Company oraz Volkswagen Group z Audi i Porsche w celu utworzenia sieci ultraszybkich, wysokowydajnych ładowarek o mocy do 350 kW, zlokalizowanych przy głównych szlakach drogowych w Europie. Jej budowa rusza w 2017 r.; początkowo sieć ma obejmować 400 punktów na terenie Starego Kontynentu.

MOTOMI Magazyn
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *