Mercedes AMG GT-R - zawieszenie AMG stworzone do pokonania praw fizyki

MERCEDES_AMG_4

 

Do wymagań jazdy torowej dostosowano także zawieszenie supersportowego coupe AMG. Aby zmniejszyć masy nieresorowane, wahacze, zwrotnice i piasty obu osi zostały w całości wykonane z kutego aluminium. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami zapewnia pewne prowadzenie kół, a duży „negatyw” i wysoka zbieżność pozwalają rozwijać imponujące prędkości w zakrętach. Jednocześnie kierowca może cieszyć się optymalnym wyczuciem drogi nawet podczas pokonywania łuków na granicy przyczepności.

Również łożyska sferyczne (uniball) w dolnych wahaczach tylnej osi swoją inspirację czerpią ze świata sportów motorowych – są znacznie bardziej odporne na zużycie niż tuleje wahaczy i ze względu na swoją konstrukcję nie maja luzu, toteż zbieżność i pochylenie koła nie zmieniają się nawet przy dużych obciążeniach. W rezultacie AMG GT R prowadzi się jeszcze precyzyjniej.

Dodatkowo, tylna oś została wyposażona w grubszy stabilizator rurowy, dostosowany do podwyższonych limitów dynamiki jazdy. Konstrukcja rurowa przyczynia się do ograniczenia masy własnej samochodu.

Nowe, regulowane zawieszenie AMG zostało opracowane specjalnie z myślą o wariancie GT R. Podobnie jak w samochodach stricte wyścigowych, kierowca może wybrać tu własne ustawienia i ręcznie, bezstopniowo regulować wstępne napięcie sprężyn. Pozwala to wpływać na stopień nurkowania oraz przechylania się nadwozia oraz przyczepność AMG GT R i dostosować wóz do własnych preferencji lub wymagań konkretnego toru.

Regulowane zawieszenie łączy się z aktywną, adaptacyjną kontrolą tłumienia AMG RIDE CONTROL. System ten elektronicznie kontroluje i automatycznie dostosowuje amortyzację każdego koła zależnie od stylu prowadzenia, prędkości i aktualnych warunków drogowych. Za błyskawiczną, precyzyjną zmianę charakterystyki resorowania amortyzatora odpowiadają dwa osobne elektrozawory służące do regulacji kompresji i odbicia. Twardsze nastawy pozwalają skutecznie niwelować ruchy poprzeczne i wzdłużne nadwozia, np. podczas mijania zakrętów lub hamowania. Płynna regulacja tłumienia zależnie od prędkości zapewnia najlepszy możliwy kontakt z drogą nawet przy szybkiej jeździe – a tym samym zwiększa bezpieczeństwo.

Co więcej, kierowca może regulować charakterystykę adaptacyjnego tłumienia za naciśnięciem przycisku na konsoli AMG DRIVE UNIT lub korzystając z trybów jazdy AMG DYNAMIC SELECT. Do wyboru są trzy ustawienia: Comfort, Sport i Sport+. Pierwsze z nich najlepiej sprawdza się podczas podróży drogami publicznymi. Drugie przeznaczone jest do agresywnej jazdy po drogach o nierównej nawierzchni – zapewnia maksymalny kontakt z nawierzchnią na torach takich jak Północna Pętli Nurburgringu. Trzecie, najtwardsze, stanowi idealny wybór na równe, nowoczesne obiekty, na których rozgrywane są wyścigi Grand Prix, np. tor Hockenheim.

AMG GT R wyróżnia się też szerszym rozstawem przednich i tylnych kół oraz montowanymi standardowo oponami Michelin Pilot Sport Cup 2 w rozmiarze 275/35 ZR 19 z przodu oraz 325/30 ZR 20 z tyłu. Te ostatnie, dopuszczone do użytku na publicznych drogach, pozwalają osiągać lepsze czasy okrążeń i pokonywać nawet o połowę większy przebieg podczas jazdy stricte torowej.

Zwinność i stabilność: aktywna tylna oś skrętna

Nowy AMG GT R jest jeszcze bardziej czuły na ruchy kierownicą – jako pierwszy model z palety Mercedes-AMG otrzymał bowiem aktywną skrętną tylną oś. Układ ten oferuje perfekcyjne połączenie zwinności i stabilności, czyli charakterystyk, które zwyczajowo są ze sobą sprzeczne.

Konwencjonalne wahacze tylnej osi w AMG GT R zastąpiono dwoma elektromechanicznymi siłownikami (silniki elektryczne z elementami śrubowymi). Nie mają one mechanicznego połączenia z kierownicą – skręt tylnych kół regulowany jest tu elektronicznie. Maksymalny kąt ich skrętu wynosi 1,5 stopnia.

Do prędkości 100 km/h tylne koła skręcane są w kierunku przeciwnym do przednich, „wirtualnie” skracając w ten sposób rozstaw osi. W rezultacie AMG GT R odczuwalnie zwinniej zachowuje się w zakrętach, dostarcza jeszcze więcej przyjemność z jazdy i mniej obciąża kierowcę – zwłaszcza na wąskich, krętych drogach czy ciasnych torach, gdzie często trzeba zmieniać kierunek jazdy, albo w slalomie.

Gdy prędkość przekroczy 100 km/h, układ zaczyna skręcać tylne koła w tym samym kierunku co przednie – dochodzi wówczas do „wirtualnego” wydłużenia rozstawu osi i poprawy stabilności. Jednocześnie przy zmianie kierunku jazdy znacznie szybciej narastają działające na tylne koła siły boczne, dzięki czemu samochód jeszcze chętniej reaguje na ruchy kierownicą. Kierowca wyczuwa ogromne pokłady przyczepności tylnych kół i doskonałą stabilność podczas szybkich korekt kierunku, i to bez występowania drgań tylnej osi.

Ale aktywna tylna oś skrętna imponuje nie tylko w zakrętach – wspiera kierowcę również w razie wystąpienia konieczności przeprowadzenia nagłego manewru wymijania, zwiększając bezpieczeństwo jazdy. W rezultacie AMG GT R łatwiej prowadzi się w zakresie granicznym.

Standardowy, trzystopniowy układ ESP® z trybami ESP ON, ESP SPORT Handling Mode oraz ESP OFF pracuje w perfekcyjnej symbiozie z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu, a jego działanie zostało optymalnie dostosowane do niezrównanej dynamiki jazdy, jaką oferuje nowy AMG GT R. Oprogramowanie dla trybu ESP OFF zostało zaczerpnięte z AMG GT3.

Trakcja do dziewiątej potęgi: AMG TRACTION CONTROL

W trybie ESP OFF kierowca ma do dyspozycji kolejną innowację inspirowaną światem wyścigów – nowy układ AMG TRACTION CONTROL, który pozwala dodatkowo wpływać na charakterystykę prowadzenia AMG GT R. Umożliwia on wstępne ustawienie dopuszczalnego poślizgu tylnej osi na jednym z 9 poziomów, zupełnie jak w obecnym AMG GT3. Układ ogranicza przyczepność napędzanych kół, nie wpływa jednak na działania stabilizacyjne systemu ESP®.

Kierowca obsługuje AMG TRACTION CONTROL za pomocą specjalnego pokrętła na konsoli środkowej, zlokalizowanego pod otworami wentylacyjnymi. Zależnie od ustawienia system dopuszcza mniejszy lub większy poślizg kół tylnej osi – co przydaje się w różnych warunkach drogowych. Poziom 1. przeznaczono do jazdy po mokrej nawierzchni, z wysokimi rezerwami bezpieczeństwa, a 9. pozwala na maksymalny uślizg kół. Aktualne ustawienie wskazują – niczym w samochodach wyścigowych – otaczające pokrętło diody LED oraz ikona na wyświetlaczu między zegarami.

AMG TRACTION CONTROL ma istotną przewagę nad konwencjonalnymi systemami: za pomocą wirtualnego symulatora w ułamku sekundy przewiduje bowiem wartość współczynnika tarcia µ i inne potrzebne informacje. Maksymalny dopuszczalny poślizg tylnych kół obliczany jest zależnie od wybranego poziomu działania systemu. Gdy podczas przyspieszania koła osiągną zadany poziom poślizgu, kontrola trakcji zacznie modulować moc silnika tak, aby już go nie przekraczać – samochód będzie dalej przyspieszać z zaprogramowanym uślizgiem tylnej osi. Zakres regulacji uwzględnia też wpływ „szpery” (mechanizmu różnicowego o zwiększonym tarciu).

Elektroniczna „smycz” działa bez opóźnień, zwiększając dodatkowo zarówno osiągi, jak i radość z jazdy. Kierowca jest wspierany w jednym z najtrudniejszych aspektów jazdy, czyli w doborze optymalnego momentu obrotowego i stopnia jego zwiększania podczas przyspieszania na wyjściu z zakrętu. Dzięki AMG TRACTION CONTROL dysponuje dokładnie taką przyczepnością, jakiej potrzebuje. Precyzyjnie wyliczone dostarczanie mocy na końcu łuku stanowi jedno z najważniejszych kryteriów przy „wykręcaniu” najlepszych czasów okrążeń.

Elektronicznie sterowana „szpera”

AMG GT R jest seryjnie wyposażony w elektronicznie sterowany tylny mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu, zintegrowany z kompaktową obudową skrzyni biegów. Czułe i szybkie sterowanie winduje fizyczne granice prowadzenia na zupełnie nowy poziom. Nie tylko dodatkowo zwiększa przyczepność tylnych kół, ale i limity prędkości w zakrętach. Układ płynnie dobiera stopień blokady dyferencjału podczas przyspieszania oraz jazdy z odpuszczonym gazem, a jego działanie jest perfekcyjnie dostosowane do odmiennych warunków prowadzenia i nawierzchni o zróżnicowanym współczynniku tarcia.

MOTOMI.PL

Pokaz mocy i prezentacja nowości – rozpoczęcie nowego sezonu AMG Driving Academy

   Mercedes-AMG GT R oraz nowa Klasa E 63 AMG uzupełnią stajnię rozpoczynającej nowy sezon AMG Driving Academy. Jeszcze przed Poznań Motor Show na wielkopolskim torze wyścigowym rusza kolejna seria szkoleń sportowej jazdy samochodami z Affalterbach. Nowa seria szkoleń, a także powstanie pierwszego oficjalnego klubu AMG w Polsce włączają się do obchodów jubileuszu 50-cio lecia

0 komentarzy

Mercedes AMG GT-R zrodzony w „Zielonym Piekle”

Z najbardziej wymagającego toru wyścigowego na świecie prosto na drogi – tak narodził się Mercedes-AMG GT R. Nigdy wcześniej inżynierowie z Affalterbach nie zmieścili tylu rozwiązań ze świata motorsportu w jednym seryjnym samochodzie. Układ napędowy transaxle, silnik V8 biturbo o mocy 430 kW (585 KM), kompleksowo zmodyfikowane zawieszenie, nowa aerodynamika i inteligentna lekka konstrukcja zapewniają

0 komentarzy

Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC – fascynująca technika

  W 1999 roku Mercedes-AMG zaprezentował model ML 55 – przełomowy nie tylko z punktu widzenia 50-letniej historii sportowej marki. Połączenie wysokowydajnego silnika z nadwoziem SUV-a dało początek zupełnie nowej klasie pojazdów. Teraz, wraz z debiutem modeli GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 4MATIC+ Coupé, firma z Affalterbach ponownie zaskakuje. Nowe modele Mercedes-AMG GLC 63

0 komentarzy

Mercedes AMG GT-R – zawieszenie AMG stworzone do pokonania praw fizyki

  Do wymagań jazdy torowej dostosowano także zawieszenie supersportowego coupe AMG. Aby zmniejszyć masy nieresorowane, wahacze, zwrotnice i piasty obu osi zostały w całości wykonane z kutego aluminium. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami zapewnia pewne prowadzenie kół, a duży „negatyw” i wysoka zbieżność pozwalają rozwijać imponujące prędkości w zakrętach. Jednocześnie kierowca może cieszyć się optymalnym wyczuciem

0 komentarzy

Mercedes AMG GT-R – aerodynamika, czyli pokonać opór wiatru

Inżynierowie od aerodynamiki i projektanci pracowali nad rozwojem nowego AMG GT R ramię w ramię, intensywniej niż kiedykolwiek. Idiom projektowania AMG, kryjący się za hasłem „Dynamicznej prezencji”, stwarza podstawy dla ekspresyjnej, wyrazistej stylizacji. Forma podąża tu za funkcją, a funkcja wspiera formę: za wszystkimi elementami stoją korzyści techniczne, a każdy z nich przyczynia się do

0 komentarzy

AMG imponujący start, czyli „czerwona cegła gromi konkurentów”

A jak Aufrecht, M jak Melcher i G jak Großaspach. AMG – nazwiska kryjące się za pierwszymi dwiema literami dały początek imponującemu rozwojowi przedsiębiorstwa od firmy dwuosobowej po światową wyczynową markę Mercedes-AMG. Ta historia ma swój początek w latach 60-tych XX wieku: dwóch inżynierów, Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher, pracuje w dziale rozwoju firmy

0 komentarzy

Adam Małysz „wskoczył” na szkolenie AMG Driving Academy

Genialny polski skoczek Adam Małysz nie przestaje szukać nowych sportowych emocji. Ostatnio był gościem specjalnym szkolenia AMG Driving Academy – a prywatnie, jako ambasador Mercedes-Benz Sosnowiec, zasiadł za kierownicą czarnego Mercedesa GLE Coupe. „Dopiero na torze, u boku profesjonalnych instruktorów, można doświadczyć potęgi maszyn AMG” – powiedział legendarny sportowiec po intensywnych zajęciach na torze. Sport

0 komentarzy

Pół wieku AMG – chronologia zdarzeń

Kamienie milowe w dziejach sportowej marki AMG Firma AMG powstała w 1967 roku w Burgstall. Założyli ją Hans-Werner Aufrecht i Erhard Melcher pod nazwą „biuro konstrukcyjne oraz centrum projektowania i testów dla rozwoju silników wyścigowych”. Litery „AMG” pochodzą od słów Aufrecht i Melcher oraz Großaspach, gdzie urodził się Aufrecht. W 1971 roku firma AMG nagle

0 komentarzy

Mercedes AMG – historia i powody sukcesu – FILM

AMG – te trzy litery na całym świecie symbolizują najwyższe samochodowe osiągi, ekskluzywność, wydajność i przyjemność z bardzo dynamicznej jazdy. W 2017 roku założona przez Hansa-Wernera Aufrechta i Erharda Melchera firma obchodzi swoje 50. urodziny. W ciągu minionego półwiecza odnotowała liczne sukcesy w sporcie motorowym, a dzięki projektowaniu unikalnych aut seryjnych systematycznie pieczętuje swoją pozycję

0 komentarzy

Mercedes AMG S 65 – Limuzyna wysokich prędkości zaktualizowana

Nowy silnik, nowa przekładnia, nowy napęd na obie osie, nowy design zewnętrzny i wystrój kabiny: zmodernizowany model Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa: 8,9 l/100 km, średnie emisje CO2: 203 g/km) został dodatkowo udoskonalony w zakresie designu i dynamiki jazdy. Z myślą o jeszcze lepszych osiągach przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu zużycia paliwa miejsce montowanej

0 komentarzy

Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC – fascynujący styl

W 1999 roku Mercedes-AMG zaprezentował model ML 55 – przełomowy nie tylko z punktu widzenia 50-letniej historii sportowej marki. Połączenie wysokowydajnego silnika z nadwoziem SUV-a dało początek zupełnie nowej klasie pojazdów. Teraz, wraz z debiutem modeli GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 4MATIC+ Coupé, firma z Affalterbach ponownie zaskakuje. Nowe modele Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+

0 komentarzy

Autonostalgia 2017 pod znakiem 50 lat AMG

Kultowa marka Mercedes-AMG obchodzi w tym roku 50-lecie swojego istnienia. Z tej okazji Mercedes-Benz przygotował specjalną ekspozycję na tegorocznych targach klasycznej motoryzacji Auto Nostalgia w Warszawie (13-14 maja) – goście będą mieli okazję zobaczyć sześć unikalnych sportowych Mercedesów z dawnych lat, w tym wyjątkowo rzadkie modele sygnowane przez AMG, m.in. SEC 5.4 AMG. Czasy współczesne

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *