Mercedes AMG GT-R - aerodynamika, czyli pokonać opór wiatru

MERCEDES_AMG_3

Inżynierowie od aerodynamiki i projektanci pracowali nad rozwojem nowego AMG GT R ramię w ramię, intensywniej niż kiedykolwiek. Idiom projektowania AMG, kryjący się za hasłem „Dynamicznej prezencji”, stwarza podstawy dla ekspresyjnej, wyrazistej stylizacji. Forma podąża tu za funkcją, a funkcja wspiera formę: za wszystkimi elementami stoją korzyści techniczne, a każdy z nich przyczynia się do większej dynamiki jazdy. Specjaliści od aerodynamiki sprawili, że życzenia designerów stały się rzeczywistością. Ta współpraca doprowadziła do opracowania innowacji, która oczekuje właśnie na przyznanie patentu.

Design AMG GT R ucieleśnia zmysłową przejrzystość. Poza atletycznie wyrzeźbionym nadwoziem i elementami zarezerwowanymi dla samochodów torowych uwagę przyciąga tu nowa osłona chłodnicy AMG Panamericana. Również ten unikalny element pochodzi ze świata motorsportu i świętuje swój debiut w aucie seryjnym właśnie w nowym AMG GT R. Piętnaście chromowanych, pionowych poprzeczek to widok znany już z wyścigowego AMG GT3, ale nie tylko – inspiracją dla nowego wlotu powietrza był grill Mercedesa 300 SL (typoszereg W 194), który w 1952 roku wygrał owiany legendą wyścig Panamericana w Meksyku.

Niepohamowany ciąg jeszcze podczas postoju: przedni pas

Nisko osadzony przedni pas i pochylona osłona chłodnicy tworzą charakterystyczne wrażenie rekiniego nosa i sprawiają, że AMG GT R zdaje się zawieszony jeszcze bliżej asfaltu. Ten sam kształt pozwala obniżyć punkt ciśnienia zwrotnego, poprawiając przepływ chłodzącego powietrza i efektywność aerodynamiczną samochodu.

Wyprofilowany niczym grot strzały przedni pas podkreśla dynamizm nowego AMG GT R – i manifestuje jego niepohamowany ciąg, nawet podczas postoju. Kompletnie nowy design zderzaka, oparty na charakterystycznej stylizacji modeli Mercedes-AMG, potęguje optyczną szerokość samochodu. Rozstawione po bokach wloty powietrza przypominają kształtem silniki odrzutowe i zapewniają odpowiedni do zwiększonych wymagań „oddech” dla układu napędowego AMG GT R. Z tego powodu każdy z nich zamiast kratek wypełniają tylko dwie aerodynamicznie ukształtowane listwy, bez strat doprowadzające powietrze do chłodnic.

Szeroki przedni splitter ogranicza unoszenie przedniej osi, a dodatkowe kurtyny powietrzne po bokach „uspokajają” przepływ powietrza i obniżają współczynnik Cd nowego AMG GT R. Wąskie, pionowe otwory prowadzą powietrze do nadkoli i optymalizują jego przepływ w tej części nadwozia. Aby zapewnić korzystny dopływ powietrza do podwójnych chłodnic przy nadkolach, zastosowano unikalne osłony nadkoli ze specjalnymi szczelinami.

 

Zupełnie nowy aktywny profil aerodynamiczny w podwoziu

 

Szczególnym osiągnięciem inżynierów Mercedes-AMG jest nowy, aktywny profil aerodynamiczny, niemal całkowicie ukryty w podwoziu, z przodu silnika. Wykonany z włókna węglowego element waży zaledwie około 2 kg. W trybie RACE, przy prędkości 80 km/h, automatycznie wysuwa się spod samochodu o około 40 mm, zmieniając znacznie przepływ powietrza pod podwoziem. W efekcie powstaje tzw. efekt Venturiego, który sprawia, że samochód jest dodatkowo „przyssany” do drogi – przy 250 km/h unoszenie przedniej osi zostaje zmniejszone o około 40 kg.

)

Kierowca może poczuć to zresztą przy skręcaniu – na pokonywanych z wysoką prędkością łukach AMG GT R prowadzi się jeszcze precyzyjniej i wykazuje większą stabilność kierunkową. Szczególnie w szybkich zakrętach, przy dużym przyspieszeniu poprzecznym, wóz jest znacznie zwinniejszy i dostarcza niczym niezakłócone informacje zwrotne od kół, a jednocześnie przez cały czas łatwo poddaje się kontroli.

Innowacja ta została najpierw opracowana w formie symulacji komputerowych, a następnie „doszlifowana” podczas wielu godzin żmudnych testów w tunelu aerodynamicznym. Ich wyniki potwierdziły szeroko zakrojone jazdy testowe, obejmujące m.in. Północną Pętlę toru Nurburgring.

Nowy profil aerodynamiczny ma elektryczne sterowanie i jest niemal niewidoczny, nie zakłóca więc harmonijnej sylwetki AMG GT R. Wraz z jego wysunięciem otwiera się wylot powietrza z chłodnicy w przednim pasie, kierujący jego strumień w stronę podwójnego tylnego dyfuzora. Zwiększa to stabilność tylnej osi, a jednocześnie pozwala obniżyć poziom temperatury kluczowych punktów z tyłu samochodu. Równocześnie pakiet aerodynamiczny zapewnia optymalną siłę hamowania – doprowadza bowiem dodatkowe chłodne powietrze do tarcz hamulcowych. Przed uszkodzeniami profil chroni sprężynowe mocowanie, pozwalające z łatwością wyginać go do góry.

Ponadto profil wpływa na obniżenie współczynnika oporu powietrza. W rezultacie docisk tylnej osi pozostaje na niezmiennie wysokim poziomie.

Żaluzje kontrolują przepływ powietrza

Kolejną nowinką techniczną zaprojektowaną z myślą o jeszcze lepszej aerodynamice AMG GT R jest aktywny system zarządzania powietrzem. Korzysta on poziomych żaluzji zamontowanych w dolnej części przedniego pasa. Żaluzje sterowane są elektrycznie i mogą być otwierane lub zamykane w ciągu około 1 s w celu poprawy przepływu powietrza, a co za tym idzie – efektywności aerodynamicznej.

Standardowo żaluzje są zamknięte – również w trakcie jazdy z maksymalną prędkością, podczas hamowania i szybkiej jazdy w zakrętach. W takiej pozycji ograniczają opór aerodynamiczny i pozwalają skierować powietrze pod podwozie, co dodatkowo ogranicza unoszenie przedniej osi. Jeśli jednak temperatura wybranych podzespołów przekroczy określony próg, a zapotrzebowanie na chłodne powietrze będzie szczególnie wysokie, żaluzje zostaną otwarte, tak aby doprowadzić maksymalną ilość powietrza do wymienników ciepła. Wymaga to wysoce zaawansowanego i błyskawicznie działającego sterowania.

Ogólna koncepcja aerodynamiki AMG GT R zapewnia optymalną równowagę pomiędzy unoszeniem a siłą docisku we wszystkich trybach eksploatacji i cechuje się jeszcze niższym oporem powietrza niż w przypadku „cywilnego” AMG GT.

MOTOMI.PL

Pół wieku AMG – chronologia zdarzeń

Kamienie milowe w dziejach sportowej marki AMG Firma AMG powstała w 1967 roku w Burgstall. Założyli ją Hans-Werner Aufrecht i Erhard Melcher pod nazwą „biuro konstrukcyjne oraz centrum projektowania i testów dla rozwoju silników wyścigowych”. Litery „AMG” pochodzą od słów Aufrecht i Melcher oraz Großaspach, gdzie urodził się Aufrecht. W 1971 roku firma AMG nagle

0 komentarzy

AMG imponujący start, czyli „czerwona cegła gromi konkurentów”

A jak Aufrecht, M jak Melcher i G jak Großaspach. AMG – nazwiska kryjące się za pierwszymi dwiema literami dały początek imponującemu rozwojowi przedsiębiorstwa od firmy dwuosobowej po światową wyczynową markę Mercedes-AMG. Ta historia ma swój początek w latach 60-tych XX wieku: dwóch inżynierów, Hans Werner Aufrecht i Erhard Melcher, pracuje w dziale rozwoju firmy

0 komentarzy

Adam Małysz „wskoczył” na szkolenie AMG Driving Academy

Genialny polski skoczek Adam Małysz nie przestaje szukać nowych sportowych emocji. Ostatnio był gościem specjalnym szkolenia AMG Driving Academy – a prywatnie, jako ambasador Mercedes-Benz Sosnowiec, zasiadł za kierownicą czarnego Mercedesa GLE Coupe. „Dopiero na torze, u boku profesjonalnych instruktorów, można doświadczyć potęgi maszyn AMG” – powiedział legendarny sportowiec po intensywnych zajęciach na torze. Sport

0 komentarzy

Pokaz mocy i prezentacja nowości – rozpoczęcie nowego sezonu AMG Driving Academy

   Mercedes-AMG GT R oraz nowa Klasa E 63 AMG uzupełnią stajnię rozpoczynającej nowy sezon AMG Driving Academy. Jeszcze przed Poznań Motor Show na wielkopolskim torze wyścigowym rusza kolejna seria szkoleń sportowej jazdy samochodami z Affalterbach. Nowa seria szkoleń, a także powstanie pierwszego oficjalnego klubu AMG w Polsce włączają się do obchodów jubileuszu 50-cio lecia

0 komentarzy

Autonostalgia 2017 pod znakiem 50 lat AMG

Kultowa marka Mercedes-AMG obchodzi w tym roku 50-lecie swojego istnienia. Z tej okazji Mercedes-Benz przygotował specjalną ekspozycję na tegorocznych targach klasycznej motoryzacji Auto Nostalgia w Warszawie (13-14 maja) – goście będą mieli okazję zobaczyć sześć unikalnych sportowych Mercedesów z dawnych lat, w tym wyjątkowo rzadkie modele sygnowane przez AMG, m.in. SEC 5.4 AMG. Czasy współczesne

0 komentarzy

Mercedes AMG GT-R – aerodynamika, czyli pokonać opór wiatru

Inżynierowie od aerodynamiki i projektanci pracowali nad rozwojem nowego AMG GT R ramię w ramię, intensywniej niż kiedykolwiek. Idiom projektowania AMG, kryjący się za hasłem „Dynamicznej prezencji”, stwarza podstawy dla ekspresyjnej, wyrazistej stylizacji. Forma podąża tu za funkcją, a funkcja wspiera formę: za wszystkimi elementami stoją korzyści techniczne, a każdy z nich przyczynia się do

0 komentarzy

Mercedes AMG GT-R zrodzony w „Zielonym Piekle”

Z najbardziej wymagającego toru wyścigowego na świecie prosto na drogi – tak narodził się Mercedes-AMG GT R. Nigdy wcześniej inżynierowie z Affalterbach nie zmieścili tylu rozwiązań ze świata motorsportu w jednym seryjnym samochodzie. Układ napędowy transaxle, silnik V8 biturbo o mocy 430 kW (585 KM), kompleksowo zmodyfikowane zawieszenie, nowa aerodynamika i inteligentna lekka konstrukcja zapewniają

0 komentarzy

Mercedes AMG – historia i powody sukcesu – FILM

AMG – te trzy litery na całym świecie symbolizują najwyższe samochodowe osiągi, ekskluzywność, wydajność i przyjemność z bardzo dynamicznej jazdy. W 2017 roku założona przez Hansa-Wernera Aufrechta i Erharda Melchera firma obchodzi swoje 50. urodziny. W ciągu minionego półwiecza odnotowała liczne sukcesy w sporcie motorowym, a dzięki projektowaniu unikalnych aut seryjnych systematycznie pieczętuje swoją pozycję

0 komentarzy

Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC – fascynujący styl

W 1999 roku Mercedes-AMG zaprezentował model ML 55 – przełomowy nie tylko z punktu widzenia 50-letniej historii sportowej marki. Połączenie wysokowydajnego silnika z nadwoziem SUV-a dało początek zupełnie nowej klasie pojazdów. Teraz, wraz z debiutem modeli GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 4MATIC+ Coupé, firma z Affalterbach ponownie zaskakuje. Nowe modele Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC+

0 komentarzy

Mercedes AMG S 65 – Limuzyna wysokich prędkości zaktualizowana

Nowy silnik, nowa przekładnia, nowy napęd na obie osie, nowy design zewnętrzny i wystrój kabiny: zmodernizowany model Mercedes-AMG S 63 4MATIC+ (średnie zużycie paliwa: 8,9 l/100 km, średnie emisje CO2: 203 g/km) został dodatkowo udoskonalony w zakresie designu i dynamiki jazdy. Z myślą o jeszcze lepszych osiągach przy jednoczesnym znacznym ograniczeniu zużycia paliwa miejsce montowanej

0 komentarzy

Mercedes-AMG GLC 63 4MATIC – fascynująca technika

  W 1999 roku Mercedes-AMG zaprezentował model ML 55 – przełomowy nie tylko z punktu widzenia 50-letniej historii sportowej marki. Połączenie wysokowydajnego silnika z nadwoziem SUV-a dało początek zupełnie nowej klasie pojazdów. Teraz, wraz z debiutem modeli GLC 63 4MATIC+ oraz GLC 63 4MATIC+ Coupé, firma z Affalterbach ponownie zaskakuje. Nowe modele Mercedes-AMG GLC 63

0 komentarzy

Mercedes AMG GT-R – zawieszenie AMG stworzone do pokonania praw fizyki

  Do wymagań jazdy torowej dostosowano także zawieszenie supersportowego coupe AMG. Aby zmniejszyć masy nieresorowane, wahacze, zwrotnice i piasty obu osi zostały w całości wykonane z kutego aluminium. Zawieszenie z podwójnymi wahaczami zapewnia pewne prowadzenie kół, a duży „negatyw” i wysoka zbieżność pozwalają rozwijać imponujące prędkości w zakrętach. Jednocześnie kierowca może cieszyć się optymalnym wyczuciem

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *