Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 4

Jeep Wagoneer – rok 1963

Jeep Wagoneer zapoczątkował modę na współczesne pojazdy SUV klasy Premium i jako pierwszy pojazd z napędem 4×4 całkowicie nowej konstrukcji, wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów. Dzięki niezależnemu zawieszeniu kół przednich i sześciocylindrowemu silnikowi OHC – Wagoneer dysponował mocą napędu i właściwościami terenowymi na miarę oczekiwań klientów. 

Lecz jego atrakcyjność nie sprowadzała się tylko do techniki napędu. Nadwozie było nowoczesne i eleganckie, idealnie pasując do spotkań w country klubie ale także do jazdy na szlakach wielkiej przygody. Jeep Wagoneer oferowany był w nadwoziu dwu- oraz czterodrzwiowym, a także w wersji dostawczej ‚delivery van’. 

W ten sposób Jeep Wagoneer pozostawił konkurencję daleko w tyle i podnosząc sprzedaż marki Jeep o 60 procent w stosunku do poprzedzającego roku – odniósł ogromny sukces rynkowy. 

W roku 1966 zadebiutował Jeep Super Wagoneer. Był to pojazd adresowany do zamożniejszego nabywcy, któremu proponował  ogumienie ‚white wall’ (z białymi bokami), chromowany bagażnik, dachowy, pokryty winylem panel dachowy oraz trój-tonową kolorystykę nadwozia. W połączeniu z silnikiem V-8 o pojemności 5,4 litra, Super Wagoneer stanowił ofertę dla amatorów luksusu i prestiżu.

W roku 1984 pojawił się Jeep Grand Wagoneer, który stał się pojazdem lifestylowym ‚z wyższej półki’ – cenionym zarówno przez celebrytów jak i szeroką publiczność aż do momentu zakończenia produkcji.

Stale ulepszany i coraz lepiej wyposażony Jeep  Wagoneer wytwarzany był aż do roku 1991. Pojazd ten klasyfikowany jest jako pierwszy SUV klasy Premium i antenat Jeep’a Grand Cherokee.

Rozstaw osi: 2794 mm

Długość: 4648 mm

Masa: 1631 kg

Silnik: sześciocylindrowy, rzędowy OHV z wałkiem rozrządu w głowicy

Moc maksymalna: 104 kW (142 KM DIN)

Pojemność skokowa: 3,8 litra

Średnica cylindrów x skok tłoka: 87 x 111 mm

Stopień sprężania: 8,5:1

Skrzynia biegów: automatyczna, 3-stopniowa   

Cena podstawowa: 3287 $

Bogusław Korzeniowski / BLOG.MOTOMI.PL

Kamienie milowe „Jeep” – ciąg dalszy ↓↓↓

Historia Jeep’a – wojskowy model, który zawojował cywilny świat

W lipcu 1940 roku armia amerykańska ogłosiła zamiar wymiany motocykli zwiadowczych i zmodyfikowanej wersji samochodów dyspozycyjnych Ford Model-T na „lekki pojazd rozpoznawczy”. Do przetargu zaproszono 135 producentów, którym przedstawiono szczegółową specyfikację techniczną pojazdu, zawierającą m.in. następujące wymagania: ładowność 272 kg rozstaw osi poniżej 1905 mm wysokość do 914 mm silnik umożliwiający długotrwałą jazdę w zakresie

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 1

Willys-Overland „Jeep” MB – rok 1944 Zaprojektowany na potrzeby wojenne Willys MB – ostatecznie znany światu jako Jeep® – reprezentował zupełnie nową formę transportu wojskowego. Willys-Overland był jedną z trzech amerykańskich firm motoryzacyjnych, które zgłaszając się do przetargu na skonstruowanie pojazdu zdolnego zastąpić motocykl w zadaniach zwiadowczych i łącznikowych podjęły wyzwanie stworzenia produktu spełniającego wyśrubowane

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 2 

Willys-Overland Jeep CJ-2A – rok 1945 Willys-Overland przygotowywał się do wprowadzenia Jeep’a na rynek cywilny na długo przed zakończeniem wojny. Rosnącą renomę pojazdu  mogącego „dojechać wszędzie i robić to, co dusza zapragnie” budowaną  na świecie przez żołnierzy armii USA Willys zamierzał skapitalizować w zbliżającym się czasie przestawiania się gospodarki z produkcji wojennej na produkcję pokojową.

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 3

Willys-Overland Jeep Station Wagon – rok 1946           Jeep Station Wagon (kombi) z roku 1946 zrywał z wizerunkiem kolejnego  „wołu roboczego”. Był to prekursor rynku (lub segmentu) rodzinnych pojazdów pięcioosobowych z napędem na cztery koła – dzisiejszych SUV. Jeep Station Wagon był pierwszym pojazdem tego typu z nadwoziem  całkowicie stalowym – w odróżnieniu od poprzednich konstrukcji

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 4

Jeep Wagoneer – rok 1963 Jeep Wagoneer zapoczątkował modę na współczesne pojazdy SUV klasy Premium i jako pierwszy pojazd z napędem 4×4 całkowicie nowej konstrukcji, wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów. Dzięki niezależnemu zawieszeniu kół przednich i sześciocylindrowemu silnikowi OHC – Wagoneer dysponował mocą napędu i właściwościami terenowymi na miarę oczekiwań klientów.  Lecz jego atrakcyjność

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 5

Jeep Cherokee – rok 1984 Jeep Cherokee serii XJ był od czasu Wagoneera pierwszym i wartym oczekiwania, całkowicie nowym projektem American Motor Corporation. Firma AMC wyłożyła w tym celu poważną ówcześnie kwotę 250 mln $ lecz stworzyła w ten sposób segment kompaktowych pojazdów typu SUV, a inwestycja ta procentowała liczącymi się zyskami przez kolejne 17

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 6

Jeep Wrangler – rok 1987 Choć w roku 1983 na rosnącym rynku pojazdów kompaktowych z napędem 4×4 wciąż ceniono walory użytkowe Jeep’a serii CJ – to na znaczeniu zyskiwać zaczęły także walory komfortowe, tak charakterystyczne dla samochodów osobowych. Reakcją na nowe trendy było wprowadzenie w roku 1987 modelu Jeep Wrangler (YJ) i zakończenie produkcji pojazdów

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 7

Jeep Grand Cherokee – rok 1993 Grand Cherokee debiutował w sposób niezwykle efektowny – dosłownie przedzierając się w dniu 7 stycznia 1992 roku przez szklaną ścianę centrum wystawowego podczas inauguracji salonu samochodowego North American International Auto Show w Detroit. Jako pierwszy SUV wyposażony seryjnie w poduszkę powietrzną kierowcy, Grand Cherokee wyznaczył nowy standard w odniesieniu

0 komentarzy

0 I like it
0 I don't like it