Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 3

Willys-Overland Jeep Station Wagon – rok 1946          

Jeep Station Wagon (kombi) z roku 1946 zrywał z wizerunkiem kolejnego  „wołu roboczego”. Był to prekursor rynku (lub segmentu) rodzinnych pojazdów pięcioosobowych z napędem na cztery koła – dzisiejszych SUV.

Jeep Station Wagon był pierwszym pojazdem tego typu z nadwoziem  całkowicie stalowym – w odróżnieniu od poprzednich konstrukcji metalowych – lecz opartych na ramie drewnianej. Jednak w warunkach powojennego boomu  gospodarczego znalezienie dostawcy tłoczonych elementów nadwozia dla stosunkowo niewielkiego producenta pojazdów jakim był Willys-Overland zapowiadało się na zadanie dość trudne. Dlatego też już w roku 1943 na polecenie prezesa Charlesa Sorensona,  młody konstruktor Brooks Stevens zajął się projektowaniem nadwozia samochodu typu station wagon, którego dostawcą mogły być firmy wytwarzające chłodziarki i większe urządzenia AGD. Wymagało to jednak ograniczenia głębokości elementów tłoczonych do ok. 152 mm.

Napędzany identycznym jak w modelu CJ silnikiem o mocy 47 kW (64 KM DIN) Station Wagon oparty był na nowej płycie podłogowej o rozstawie osi 2642 mm i miał niezależne zawieszenie przednich kół. Razem z dodatkowym, składanym siedzeniem w przestrzeni bagażowej  – Jeep Station Wagon pomieścić mógł nawet siedem osób.  

Zaprezentowany w roku 1946 Jeep Station Wagon dostępny był z napędem tylko na koła tylne, a opcja napędu 4×4 pojawiła się w roku 1949. Wzbogacony w roku 1947 o wersję furgonu dostawczego, Jeep Station Wagon produkowany był do roku 1965.

Rozstaw osi: 2654 mm

Długość: 4477 mm

Masa: 1422 kg

Silnik: czterocylindrowy, rzędowy L-Head

Moc maksymalna: 47 kW (64 KM DIN)

Pojemność skokowa: 2,2 litra

Średnica cylindrów x skok tłoka: 79 x 111 mm

Stopień sprężania: 6,48:1

Skrzynia biegów: manualna, synchronizowana, 3-stopniowa   

Cena podstawowa: 1895 $

 

Bogusław Korzeniowski / BLOG.MOTOMI.PL

Kamienie milowe „Jeep” – ciąg dalszy ↓↓↓

Historia Jeep’a – wojskowy model, który zawojował cywilny świat

W lipcu 1940 roku armia amerykańska ogłosiła zamiar wymiany motocykli zwiadowczych i zmodyfikowanej wersji samochodów dyspozycyjnych Ford Model-T na „lekki pojazd rozpoznawczy”. Do przetargu zaproszono 135 producentów, którym przedstawiono szczegółową specyfikację techniczną pojazdu, zawierającą m.in. następujące wymagania: ładowność 272 kg rozstaw osi poniżej 1905 mm wysokość do 914 mm silnik umożliwiający długotrwałą jazdę w zakresie

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 1

Willys-Overland „Jeep” MB – rok 1944 Zaprojektowany na potrzeby wojenne Willys MB – ostatecznie znany światu jako Jeep® – reprezentował zupełnie nową formę transportu wojskowego. Willys-Overland był jedną z trzech amerykańskich firm motoryzacyjnych, które zgłaszając się do przetargu na skonstruowanie pojazdu zdolnego zastąpić motocykl w zadaniach zwiadowczych i łącznikowych podjęły wyzwanie stworzenia produktu spełniającego wyśrubowane

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 2 

Willys-Overland Jeep CJ-2A – rok 1945 Willys-Overland przygotowywał się do wprowadzenia Jeep’a na rynek cywilny na długo przed zakończeniem wojny. Rosnącą renomę pojazdu  mogącego „dojechać wszędzie i robić to, co dusza zapragnie” budowaną  na świecie przez żołnierzy armii USA Willys zamierzał skapitalizować w zbliżającym się czasie przestawiania się gospodarki z produkcji wojennej na produkcję pokojową.

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 3

Willys-Overland Jeep Station Wagon – rok 1946           Jeep Station Wagon (kombi) z roku 1946 zrywał z wizerunkiem kolejnego  „wołu roboczego”. Był to prekursor rynku (lub segmentu) rodzinnych pojazdów pięcioosobowych z napędem na cztery koła – dzisiejszych SUV. Jeep Station Wagon był pierwszym pojazdem tego typu z nadwoziem  całkowicie stalowym – w odróżnieniu od poprzednich konstrukcji

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 4

Jeep Wagoneer – rok 1963 Jeep Wagoneer zapoczątkował modę na współczesne pojazdy SUV klasy Premium i jako pierwszy pojazd z napędem 4×4 całkowicie nowej konstrukcji, wyposażony był w automatyczną skrzynię biegów. Dzięki niezależnemu zawieszeniu kół przednich i sześciocylindrowemu silnikowi OHC – Wagoneer dysponował mocą napędu i właściwościami terenowymi na miarę oczekiwań klientów.  Lecz jego atrakcyjność

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 5

Jeep Cherokee – rok 1984 Jeep Cherokee serii XJ był od czasu Wagoneera pierwszym i wartym oczekiwania, całkowicie nowym projektem American Motor Corporation. Firma AMC wyłożyła w tym celu poważną ówcześnie kwotę 250 mln $ lecz stworzyła w ten sposób segment kompaktowych pojazdów typu SUV, a inwestycja ta procentowała liczącymi się zyskami przez kolejne 17

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 6

Jeep Wrangler – rok 1987 Choć w roku 1983 na rosnącym rynku pojazdów kompaktowych z napędem 4×4 wciąż ceniono walory użytkowe Jeep’a serii CJ – to na znaczeniu zyskiwać zaczęły także walory komfortowe, tak charakterystyczne dla samochodów osobowych. Reakcją na nowe trendy było wprowadzenie w roku 1987 modelu Jeep Wrangler (YJ) i zakończenie produkcji pojazdów

0 komentarzy

Kamienie milowe na drodze rozwoju firmy JEEP cz. 7

Jeep Grand Cherokee – rok 1993 Grand Cherokee debiutował w sposób niezwykle efektowny – dosłownie przedzierając się w dniu 7 stycznia 1992 roku przez szklaną ścianę centrum wystawowego podczas inauguracji salonu samochodowego North American International Auto Show w Detroit. Jako pierwszy SUV wyposażony seryjnie w poduszkę powietrzną kierowcy, Grand Cherokee wyznaczył nowy standard w odniesieniu

0 komentarzy

0 I like it
0 I don't like it