e-Golf - wykorzystywanie energii, czyli w drogę

jha_4599

Dwoma technologiami o pierwszorzędnym znaczeniu dla optymalnego wykorzystania energii są ekonomiczne profile jazdy Eco i Eco+ oraz cztery stopnie rekuperacji (D1, D2, D3 i B).

Profile Eco i Eco+.

 e-Golf dysponuje seryjnie trzema profilami jazdy: Normal, Eco i Eco+. Automatycznie po uruchomieniu aktywny jest profil Normal. Jeżeli zasięg ma być dłuższy, zalecany jest najpierw tryb Eco. W tym przypadku zredukowana jest między innymi maksymalna moc silnika elektrycznego do 70 kW a moment obrotowy do 220 Nm (dotyczy modelu z silnikiem 85kW). Równocześnie elektronika zmniejsza moc automatycznej klimatyzacji i zmienia charakterystykę pedału przyspieszenia. e-Golf w trybie Eco rozwija prędkość maksymalną 115 km/h (Normal: 140 km/h) i przyspiesza do 100 km/h w 13,1 sekundy (Normal: 10,4 sek.). W trybie Eco+ układ elektroniczny obniża moc do 55 kW i moment obrotowy do 175 Nm, charakterystyka pedału przyspieszenia staje się jeszcze bardziej płaska, a automatyczna klimatyzacja wyłącza się. W tym trybie e-Golf rozwija maksymalną prędkość 90 km/h i odpowiednio wolniej przyspiesza. Jednak kickdown,  zarówno w Eco jak i w Eco+, pozwala na rozwinięcie pełnej mocy, maksymalnego momentu obrotowego i prędkości maksymalnej 140 km/h

Rekuperacja D1, D2, D3 i B.

Na zasięg mają wpływ nie tylko tryby jazdy, lecz także funkcja rekuperacji. Do dyspozycji jest pięć stopni: D (bez rekuperacji), D1, D2, D3 i B. Zasady działania są następujące: gdy dźwignia selekcyjna ustawiona jest na D, kierowca może przesunąć krótko dźwignę w lewo, aby przejść na D1 (1x), D2 (2x) lub D3 (3x). Przesunięcie dźwigni w prawo redukuje stopnie rekuperacji a przytrzymanie dźwigni w skrajnym prawym położeniu powoduje bezpośrednie przejście do trybu D.  Aby aktywować tryb B, należy przesunąć dźwignię do tyłu. Duża ilość stopni wprowadza nowy sposób jazdy samochodem elektrycznym. Bowiem dzięki rekuperacji, zwolnienie pedału przyspieszenia pozwala znacznie obniżyć prędkość e-Golfa. W trybie D1 rekuperacja i działanie hamujące są najmniejsze. Hamowanie przez rekuperację w stopniach D2, D3 i B jest tak intensywne, że automatycznie włączają się światła stopu. Gdy bateria jest w pełni naładowana, funkcja rekuperacji nie załącza się; w tym przypadku zmniejsza się także siła hamowania, co kierowca intuicyjnie wyczuje.

Zintegrowane funkcje hamowania przy użyciu układu hamulcowego i hamowania silnikiem.

Dla elektrycznych Volkswagenów skonstruowany został specjalny elektromechaniczny wzmacniacz siły hamowania (e-BKV). Optymalizuje on siłę hamowania kierowcy, jak wzmacniacze siły hamowania w konwencjonalnych samochodach, lecz w przypadku e-BKV następuje to przez tak zwany „Brake Blending” – proces, w którym przy mniej intensywnym wytracaniu prędkości moment hamowania generowany jest tylko przez silnik elektryczny. Mocniejsze hamowanie realizowane jest natomiast wspólnie przez moment hamujący silnika elektrycznego i hydrauliczny układ hamulcowy.

Koncepcja ładowania – Gniazdo, Wallbox lub stacja ładowania.

Baterię e-Golfa można ładować na kilka sposobów. Jako konwencjonalne rozwiązanie, seryjny przewód do ładowania jest podłączany do gniazda 230 V. W takim przypadku naładowanie całkowicie rozładowanej baterii e-Golfa przy mocy 2,3 kW (AC) z sieci trwa maksymalnie 13 godzin. Jako opcję Volkswagen oferuje do garażu lub Carport rozwiązanie zwane Wallbox, ładujące prądem 3,6 kW. Pełne naładowanie baterii trwa wtedy około ośmiu godzin. Istnieją także publiczne stacje ładowania, „tankujące” prądem 3,6 kW, podobnie jak Wallbox. Ponadto e-Golf może być przygotowany opcjonalnie do ładowania CCS (Combined Charging System) prądem stałym (DC). W tym przypadku bateria ładowana jest przez specjalne stacje CCS z mocą nawet 40 kW. Naładowanie do poziomu 80 procent trwa zaledwie około 30 minut. Początek ładowania e-Golfa – natychmiast lub z zaprogramowanym opóźnieniem czasowym – można aktywować bezpośrednio przyciskiem na gnieździe ładowania w „klapce paliwa”.

Do 190 km na jednym ładowaniu baterii.

Zasięg zależy od profilu trasy, stylu jazdy oraz załadunku i wynosi między 130 a 190 kilometrów. Przy bardzo niskich temperaturach zasięg może być trochę mniejszy. Aby różnica w zasięgu zimą była jak najmniej wyczuwalna, możliwe jest wbudowanie nowej, opcjonalnej pompy ciepła. Pompa ta, oferowana jako dodatkowy moduł ogrzewania elektrycznego (nagrzewnica wysokowoltowa) i elektrycznej sprężarki klimatyzacji wykorzystuje zarówno ciepło z otoczenia, jak i ciepło oddawane przez podzespoły napędowe. W ten sposób pobór energii elektrycznej przez nagrzewnicę wysokowoltową znacznie się obniża. Dzięki pompie ciepła zasięg e-Golfa zimą zwiększa się nawet o ponad 30 procent w porównaniu z konwencjonalnym układem ogrzewania.

e-Golf model 2017

W e-Golfie z roku modelowego 2017 Volkswagen zastosował nowe akumulatory litowo-jonowe o pojemności zwiększonej z 24,2 kWh do 35,8 kWh. Na stacji szybkiego ładowania (DC/40 kW) akumulatory można w ciągu godziny naładować do 80% pojemności. W nocy albo podczas pobytu w pracy, korzystając z tzw. Wallboxu (AC/7,2 kW) akumulatory auta można napełnić do pełnej pojemności w ciągu sześciu godzin.

Zgromadzona energia jest zamieniana w ruch jeszcze efektywniej niż w przypadku poprzedniego modelu. Silnik elektryczny rozwija teraz moc 100 kW, czyli o 15 kW większą niż starszy e-Golf. Wzrósł również maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego – z 270 Nm do 290 Nm.

Volkswagen poprawił również osiągi e-Golfa z roku modelowego 2017. Czterodrzwiowe, bezemisyjne auto rozpędza się do 100 km/h w czasie 9,6 s. Prędkość maksymalna auta wzrosła do 150 km/h.

Szczególnie ważne jest zwiększenie dystansu jaki może pokonać elektryczny Golf. Po pełnym naładowaniu akumulatorów, nowy e-Golf ma wzrost zasięgu o 50 procent w porównaniu z zasięgiem modelu poprzedniej generacji.

MOTOMI Magazyn

e-Golf – serce i krwioobieg

Siódma generacja Golfa od samego początku była projektowana jako wersja z napędem elektrycznym. Dzięki nowej modułowej platformie podłogowej dla samochodów z silnikiem montowanym poprzecznie (MQB), na której opiera się konstrukcyjnie aktualny Golf, udało się uzyskać dużą elastyczność rozmieszczenia podzespołów. Bateria litowo-jonowa wbudowana została w stabilizującą ramę w podłodze samochodu (pod siedzeniami i tunelem środkowym) i

0 komentarzy

e-Golf – po prostu elektryczny

Przyzwyczailiśmy się, że samochody elektryczne to modele o futurystycznej sylwetce, wyróżniające się na ulicach. Jednakże od ponad dwóch lat jest oferowany także kompaktowy model, który wygląda jak ikona tej klasy… jak Golf. Modelem tym jest e-Golf. Ponieważ reklamą Volkswagena jest „das Auto”, co możemy spolszczyć jako „po prostu samochód”, wersję e-Golf nazwiemy „po prostu elektryczny”.

0 komentarzy

Zachar z Autocentrum.pl u ekipy Motomi

Chojnicką siedzibę Pixel Office (Motomi.pl) odwiedził Zachar Zawadzki i przybliżył temat nowego gracza na rynku ogłoszeń motoryzacyjnych. Zachęcamy do oglądania!

0 komentarzy

e-Golf – wykorzystywanie energii, czyli w drogę

Dwoma technologiami o pierwszorzędnym znaczeniu dla optymalnego wykorzystania energii są ekonomiczne profile jazdy Eco i Eco+ oraz cztery stopnie rekuperacji (D1, D2, D3 i B). Profile Eco i Eco+.  e-Golf dysponuje seryjnie trzema profilami jazdy: Normal, Eco i Eco+. Automatycznie po uruchomieniu aktywny jest profil Normal. Jeżeli zasięg ma być dłuższy, zalecany jest najpierw tryb

0 komentarzy

 

0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *