Drobny złodziej kradnie jedno BMW, Rosjanie ukradli... całą fabrykę

kartyhistorii_6

Historia, którą chcemy przypomnieć to epizod całkowicie zapomniany, a doskonale obrazuje działalność ZSRR, jej „myśl techniczną” i poszanowanie prawa międzynarodowego.

Przed II wojną światową fabryka BMW miała dwie najważniejsze siedziby: w Monachium (miejscu narodzin firmy) i w Eisenach (miejscu narodzin działu automobilizmu, gdyż stąd pochodził model Dixi).

W listopadzie 1928 roku zakład w Eisenach (gdzie od roku 1907 produkowano model Dixi), oraz prawa do marki Dixi wykupiło BMW. W ten sposób „Fahrzeugfabrik Eisenach” stała się kolebką osobowych samochodów BMW, a fabrykę przemianowano na BMW-Werk Eisenach i niebawem rozpoczęto produkcję zmodernizowanej wersji samochodu BMW Dixi o nazwie BMW 3/15.

W 1933 roku BMW rozpoczęło w Eisenach produkcję pojazdów bardziej dystyngowanych z 6-cylindrowymi silnikami.

W roku 1942 w związku z działaniami wojennymi na wschodzie, wstrzymano seryjną produkcję samochodów, a rozpoczęto produkcję motocykli BMW R 71 dla Wermachtu (charakterystyczny motocykl z wózkiem bocznym), oraz lotniczych silników dla Luftwaffe. Produkcja ta stała się przyczynkiem zniszczenia fabryki przez alianckie samoloty.

Jednakże maszyny produkcyjne nie zostały zniszczone, gdyż przed zmianą charakteru produkcji, wszystkie urządzenia i części samochodów przygotowane już do produkcji zostały zabezpieczone w pobliskich kopalniach i kamieniołomach.

W efekcie po zakończeniu II wojny, gdy Turyngia znalazła się w sowieckiej strefie okupacyjnej, decyzją Państwowego Prezesa Turyngii wszystkie fabryki zostały wywłaszczone we wrześniu 1945. Rosjanie szybko odbudowali fabrykę w Eisenach w stopniu umożliwiającym montaż podzespołów i rozpoczęli produkcję motocykla M72, będącego wierną kopią BMW R71. Równocześnie zamontowano schowane maszyny do produkcji samochodów i… rozpoczęto produkcję aut BMW. Były to przedwojenne modele, które produkowano w Eisenach. Na wszelkie protesty fabryki BMW z Monachium o kradzież projektów i nazwy/logo odpowiedź była jedna: „Zarząd BMW można ocenić tylko jako drapieżnych niemieckich monopolistów imperializmu, którzy dzisiaj w RFN stoją w wiodącej pozycji organizatorów wojennych działań BMW Monachium”. W efekcie nadal produkowano „rosyjskie samochody BMW.

Przełomem był dopiero rok 1952, kiedy zakład został znacjonalizowany przez NRD. Wraz z wycofaniem z zarządu ZSRR, BMW zażądało zmiany logo i marki produkowanych samochodów. Wtedy to zmieniono nazwę z Bayerische Motoren Werke na Eisenacher Motoren Werke, a biało niebieską szachownicę zastąpiono szachownicą czerwono-niebieską.

Przedwojenne modele BMW produkowano aż do roku 1955. Wtedy to z bram Eisenach zaczęły zjeżdżać wartburgi.

Takie oczywiste pogwałcenie praw wydaje się dzisiaj absurdem, ale….podobny przykład był w Polsce na Żeraniu, o czym wkrótce przekażemy czytelnikom na MOTOMI.PL

Bogusław Korzeniowski/MOTOMI.PL

UNIMOG – fantastyczny samochód to dzieło przypadku…

W motoryzacji wiele rozwiązań zawdzięczamy przypadkowi. Tak było też z kultowym już modelem Unimog. Po zakończeniu II wojny światowej trwały rozmowy nad wprowadzeniem w życie planu Morgenthaua (w-ce prezydent USA – przyp MOTOMI.PL), na mocy którego Niemcy stałyby się państwem rolniczym z całkowitym zakazem rozwijania przemysłu ciężkiego. Sytuację tę wykorzystał Albert Friedrich, niegdyś szef działu

0 komentarzy

Białe kruki Volvo

Niewiele osób wie, że Volvo – na bazie legendarnego modelu 240/260 -wyprodukowało pięć kabrioletów 262C „Solaire”. Dokładnie to pojazdy powstały dzięki współpracy Szwedów z włoskim studio Bertone… Ponieważ zakłady Bertone nadawały się do produkcji samochodów na małą skalę, Włochom powierzano przygotowanie krótkich wersji specjalnych, w tym Volvo serii 200. Pierwszymi z nich były limuzyna 264

0 komentarzy

GARBUS – prawdziwa historia narodzin

17 stycznia 1934 roku Ferdinand Porsche spisał swoje „Exposé dotyczące budowy niemieckiego samochodu dla ludu”. Była to odpowiedź na projekt „Samochodu dla Ludu” (stąd niem. Volkswagen), jaki ogłosił Adolf Hitler. Według tego projektu należało bowiem zbudować samochód pełnowartościowy i niezawodny, o lekkiej konstrukcji, który może rozwijać prędkość 100 km/h, a jego cena będzie przystępna dla

0 komentarzy

Dlaczego ŠKODA promuje rowery?

W reklamach telewizyjnych prezentowana jest animacja firmy ŠKODA promująca jazdę na rowerze i stronę www.welovecycling.com. Skąd to zainteresowanie firmy samochodowej rowerami?   Otóż historia tej firmy ŠKODA rozpoczyna się w grudniu 1895 roku od… skromnego warsztatu rowerowego i dość nieoczekiwanego spotkania. Ta firma produkująca samochody nie powstałby bowiem nigdy, gdyby Vaclav Klement nie nabył niemieckiego bicykla

0 komentarzy

AUDI QUATTRO, nieznana historia

Symbolem systemu quattro jest Gekon Malajski, którego sposób poruszania stanowi odzwierciedlenie wszystkich zalet quattro. Porusza się on po lesie tropikalnym, przeważnie po wilgotnych gałęziach i śliskim listowiu. Dobrą przyczepność w takich warunkach zawdzięcza z jednej strony przyssawkom, z drugiej natomiast rozdziałowi sił. Wilgotne lub śliskie podłoże występuje nie tylko w lesie tropikalnym, lecz także na

0 komentarzy

Fabryka FSO perfekcyjne wyłudzenie planów…

Na temat pierwszej po wojnie próby współpracy Państwa Polskiego z Fiatem nie zachowało się zbyt wiele materiałów. Nawet w fiatowskich archiwach z tamtego czasu niewiele można znaleźć. Na podstawie tych nielicznych dokumentów można jednak odtworzyć wydarzenia tamtego okresu, które popchnęły Polskę na inne tory rozwoju motoryzacji. Partnerem Fiata w rozmowach o budowie fabryki był Centralny

0 komentarzy

Drobny złodziej kradnie jedno BMW, Rosjanie ukradli… całą fabrykę

Historia, którą chcemy przypomnieć to epizod całkowicie zapomniany, a doskonale obrazuje działalność ZSRR, jej „myśl techniczną” i poszanowanie prawa międzynarodowego. Przed II wojną światową fabryka BMW miała dwie najważniejsze siedziby: w Monachium (miejscu narodzin firmy) i w Eisenach (miejscu narodzin działu automobilizmu, gdyż stąd pochodził model Dixi). W listopadzie 1928 roku zakład w Eisenach (gdzie

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *