Dlaczego ŠKODA promuje rowery?

kartyhistorii_8

W reklamach telewizyjnych prezentowana jest animacja firmy ŠKODA promująca jazdę na rowerze i stronę www.welovecycling.com. Skąd to zainteresowanie firmy samochodowej rowerami?

 

Otóż historia tej firmy ŠKODA rozpoczyna się w grudniu 1895 roku od… skromnego warsztatu rowerowego i dość nieoczekiwanego spotkania. Ta firma produkująca samochody nie powstałby bowiem nigdy, gdyby Vaclav Klement nie nabył niemieckiego bicykla „Germania VI”. Ze względu na kiepską jakość produktu, Vaclav Klement (mający smykałkę do zagadnień technicznych) dokonał licznych przeróbek w bicyklu, a w efekcie zaprojektował model własnej konstrukcji. Z projektem tym udał się do firmy prowadzonej przez Vaclava Laurina.

Laurin w latach 1883-93 pracował w trzech bądź czterech zakładach ślusarskich, zgłębiając tajniki zawodu i wszelkich pochodnych profesji, stanowiących filary konstrukcji oraz produkcji, następnie (wspólnie z przedsiębiorcą Josefem Krause), wytwarzał w Turnovie różne odmiany welocypedów, a w roku 1895 założył konkurencyjną wytwórnię jednośladów w Mláda Boleslaw. Między obydwoma panami Vaclaw szybko nawiązała się nić sympatii i stwierdzili, że połączenie zapału i zmysłu technicznego może zaowocować realnymi zyskami. 30 września 1895 roku założono spółkę, a w grudniu 1895 roku firma składająca się z dwóch właścicieli, dwóch pracowników i jednego ucznia rozpoczęła działalność, opierając swe moce wytwórcze o proste obrabiarki napędzane nożnie.

Firma zajmowała się wytwarzaniem rowerów „Slavia” , a każdą nowość techniczną natychmiast wprowadzano do produkcji. Efektem tych ciągłych modernizacji były zwycięstwa rowerów Slavia w wielu wyścigach cyklistów. W roku 1989 wspólnicy zaproponowali zastosowanie silnika spalinowego do napędzania roweru i tak powstał pierwszy motocykl. Swe zdolności motocykl marki Laurin & Klement pokazał w roku 1901, gdy -prowadzony przez Narcisa Podsednicka- wystartował w wyścigu szosowym Paryż-Berlin i wygrał z ogromną przewagą. Sędziowie wietrząc w tej nieprawdopodobnej przewadze podstęp… zdyskwalifikowali zawodnika.

Niemniej samochodowa firma ŠKODA (fuzja marki Laurin & Klement z koncernem ŠKODA odbyła się w roku 1924) powstała z pasji do rowerów.

Początki firmy są do dzisiaj bardzo mocno akcentowane. Z jednej strony „Laurin & Klement” to najwyższy poziom wyposażenia w samochodach, a z drugiej… rowery to potężny dział handlowy.

Oferta obejmuje m.in.

 

  1. 1. VOITURETTE – To manifestacja Twojego stylu życia.

Voiturette wyróżnia się solidną 22-calową ramą ze stali, oponami o wysokim profilu zapewniającymi wysoki komfort jazdy, a także wygodnym siodełkiem. Tym minimalistycznym pojazdem możesz się przemieszczać na krótkich dystansach, a także w niezapomnianym stylu dotrzeć na spotkanie towarzyskie. Po zamontowaniu znajdujących się w zestawie błotników Voiturette stanie się eleganckim środkiem transportu, który dowiezie Cię do pracy.

  1. CITY – Dostojny bez względu na prędkość, City jest arystokratą wśród rowerów marki ŠKODA.

Ponadczasowa elegancja modelu CITY rzuca się w oczy w centrach miast, kontrastując z minimalistyczną architekturą współczesnych dzielnic biurowych.21-calowa rama ułatwiająca wsiadanie, opony o wysokim profilu zapewniające duży komfort jazdy oraz wyjątkowo wygodne siodełko pozwalają na płynną jazdę w miejskim stylu. Sercem napędu jest piasta Nexus z bezobsługowym hamulcem i niezawodną przerzutką wewnętrzną o 7 biegach

  1. CITY LADY – Idealny wybór dla kobiet poszukujących stylowego roweru do codziennej jazdy, sobotnich wypadów na zakupy i niedzielnych przejażdżek.

Ten rower powstał z myślą o komfortowym przemieszczaniu się po ulicach miasta. Wyposażono go w 19-calową ramę zaprojektowaną  w sposób ułatwiający wsiadanie, opony o wysokim profilu zapewniające wysoki komfort jazdy oraz wyjątkowo wygodne siodełko. Siedem biegów idealnych do miejskich warunków zapewnia piasta Nexus z bezobsługowym hamulcem i niezawodną przerzutką wewnętrzną. Rower wyposażony jest w solidną blokadę połączoną  z tylnym widelcem oraz lampy tylną i przednią w stylu retro.

  1. STRETCHGO – Składany StretchGO przypomina inteligentnie zaprojektowany samochód. Model ten jest niezwykle kompaktowy, ale może wiele zaoferować także wysokim osobom. StretchGO idealnie uzupełnia rodzinę rowerów ŠKODA.

StretchGO to nowoczesne komponenty oraz idealny stosunek wagi do wytrzymałości. Dzięki krótkiej ramie i wysokiej pozycji siodełka rower jest zaskakująco sterowny i widoczny na zatłoczonych ulicach. Wystarczy kilka ruchów, aby ten w pełni użyteczny środek transportu przeistoczył się w zgrabny pakunek. Rower można łatwo przechowywać w bagażniku auta, nie zmniejszając przestrzeni dla innych bagaży. Połączenie komfortowych opon o wysokim profilu, wygodnego siodełka oraz piasty Nexus z 7-biegową przerzutką wewnętrzną sprawia, że ŠKODA StretchGO to niekwestionowany król miejskiej jazdy na dwóch kołach.

  1. ROAD – Skup uwagę na przednim kole i poczuj, jak Twoje ciało przecina powietrze…  Najistotniejsza jest droga.

Model ŠKODA Road idealnie nadaje się do jazdy po utwardzonych drogach. Geometrię ramy zaprojektowano w sposób maksymalizujący efektywność przeniesienia energii oraz zapewniający świetne prowadzenie nawet na najtrudniejszych trasach. Mimo niskiej wagi karbonowy widelec cechuje się wysoką wytrzymałością na skręcanie, a ponadto dobrze pochłania wibracje. Dzięki temu rower Road śmiga precyzyjnie i komfortowo nawet po nawierzchniach o niskiej jakości.

  1. MTB 29 FULL – Wsiądź na 29-calowy rower górski z pełnym zawieszeniem i sprawdź się w terenie!

Korzenie, kamienie, przesiąknięta wodą ziemia… o tym, że warto mieć „fulla”, przekonasz się w wymagającym terenie. Amortyzacja „wygładza” nierówności, utrzymując tylną oponę w ciągłym kontakcie z podłożem. Jeżeli dodamy do tego możliwość pozostawania w pozycji siedzącej w prawie każdych warunkach, korzyści wydają się oczywiste: pod koniec jazdy będziesz czuć się o wiele lepiej niż po wyprawie na rowerze bez pełnej amortyzacji. Dzięki 22 przełożeniom każdy z łatwością dostosuje optymalną prędkość do warunków i swojej kondycji.

  1. KID 20 – Pamiętasz swój pierwszy „prawdziwy” rower z dzieciństwa? Przerzutka klikała, a łańcuch wskakiwał na koło zębate jak w rowerze dla dorosłych. Ale najfajniejszą rzeczą była manetka tylnego hamulca! Wszyscy to pamiętamy. Dlatego Kid 20 to pierwszy krok w stronę świata dorosłych cyklistów.

Mówiąc krótko, ŠKODA Kid 20 to produkt stworzony z myślą  o dzieciach oraz odporny na ich… pomysły. Ergonomiczna  i solidna konstrukcja roweru dostosowana jest do budowy ciała najmłodszych rowerzystów. Efektem jest geometria ramy, która zapewnia dogodną pozycję siedzącą. Za kierownicą tego roweru Twoje dziecko poczuje się wygodnie i na pewno nie zmęczy się zbyt szybko.

Prawdziwą perełką w ofercie jest jednak ROAD ELITE. Dzięki zaawansowanej technologicznie karbonowej ramie ROAD ELITE należy do prawdziwej szosowej elity.

Model szosowy ŠKODA Road Elite wyróżnia się niezwykle wytrzymałą ramą Carbon Road Race CRB, a bezpieczeństwo zwiększają hamulce Shimano. Rower zawiera liczne rozwiązania, których celem jest maksymalizacja osiągów oraz uproszczenie czynności związanych z serwisowaniem i eksploatacją. Geometria tego wyczynowego pojazdu przyczynia się do zwiększenia wytrzymałości kolarza, umożliwiając jednocześnie efektywne przeniesienie energii pedałowania. Dzięki dwudziestu dwóm przełożeniom można pokonać zbocza o dowolnym nachyleniu (Przednia przerzutka Shimano Ultegra 6800 Brazed Przerzutka tylna Shimano Ultegra 6800 SS Mechanizm korbowy Shimano Ultrega 6800 50/34T Kaseta Shimano CS-5800-11 11-28T).

 

To właśnie na tych rowerach goście zaproszeni przez firmę ŠKODA próbowali swoich sił podczas eventu zorganizowanego z okazji Tour de France. Na zdjęciu kierownik zespołu PR ŠKODA Polska Klaudyna Gorzan.

 

 

 

Wracając jednak do samego zaangażowania firmy w Tour de France, to trzeba zauważyć, że takiego skomasowania samochodów ŠKODA z pewnością nie ma w tym czasie w żadnym punkcie Francji

 

MOTOMI.PL Bogusław Korzeniowski

 

70 LAT RENAULT 4 CV – samochód legenda – w Polsce prawie nieznany

  12 sierpnia 2017 roku mija 70 lat od rozpoczęcia produkcji Renault 4 CV. Był to pierwszy „samochód globalny” koncernu Renault – budowano go w kilku krajach świata przez 14 lat.   Idea masowo produkowanego „auta popularnego” była znana w Renault od połowy lat 20. W kolejnej dekadzie wprowadzono na rynek modele Celtaquatre i Juvaquatre,

0 komentarzy

AUDI QUATTRO, nieznana historia

Symbolem systemu quattro jest Gekon Malajski, którego sposób poruszania stanowi odzwierciedlenie wszystkich zalet quattro. Porusza się on po lesie tropikalnym, przeważnie po wilgotnych gałęziach i śliskim listowiu. Dobrą przyczepność w takich warunkach zawdzięcza z jednej strony przyssawkom, z drugiej natomiast rozdziałowi sił. Wilgotne lub śliskie podłoże występuje nie tylko w lesie tropikalnym, lecz także na

0 komentarzy

Dlaczego ŠKODA promuje rowery?

W reklamach telewizyjnych prezentowana jest animacja firmy ŠKODA promująca jazdę na rowerze i stronę www.welovecycling.com. Skąd to zainteresowanie firmy samochodowej rowerami?   Otóż historia tej firmy ŠKODA rozpoczyna się w grudniu 1895 roku od… skromnego warsztatu rowerowego i dość nieoczekiwanego spotkania. Ta firma produkująca samochody nie powstałby bowiem nigdy, gdyby Vaclav Klement nie nabył niemieckiego bicykla

0 komentarzy

Białe kruki Volvo

Niewiele osób wie, że Volvo – na bazie legendarnego modelu 240/260 -wyprodukowało pięć kabrioletów 262C „Solaire”. Dokładnie to pojazdy powstały dzięki współpracy Szwedów z włoskim studio Bertone… Ponieważ zakłady Bertone nadawały się do produkcji samochodów na małą skalę, Włochom powierzano przygotowanie krótkich wersji specjalnych, w tym Volvo serii 200. Pierwszymi z nich były limuzyna 264

0 komentarzy

UNIMOG – fantastyczny samochód to dzieło przypadku…

W motoryzacji wiele rozwiązań zawdzięczamy przypadkowi. Tak było też z kultowym już modelem Unimog. Po zakończeniu II wojny światowej trwały rozmowy nad wprowadzeniem w życie planu Morgenthaua (w-ce prezydent USA – przyp MOTOMI.PL), na mocy którego Niemcy stałyby się państwem rolniczym z całkowitym zakazem rozwijania przemysłu ciężkiego. Sytuację tę wykorzystał Albert Friedrich, niegdyś szef działu

0 komentarzy

Drobny złodziej kradnie jedno BMW, Rosjanie ukradli… całą fabrykę

Historia, którą chcemy przypomnieć to epizod całkowicie zapomniany, a doskonale obrazuje działalność ZSRR, jej „myśl techniczną” i poszanowanie prawa międzynarodowego. Przed II wojną światową fabryka BMW miała dwie najważniejsze siedziby: w Monachium (miejscu narodzin firmy) i w Eisenach (miejscu narodzin działu automobilizmu, gdyż stąd pochodził model Dixi). W listopadzie 1928 roku zakład w Eisenach (gdzie

0 komentarzy

GARBUS – prawdziwa historia narodzin

17 stycznia 1934 roku Ferdinand Porsche spisał swoje „Exposé dotyczące budowy niemieckiego samochodu dla ludu”. Była to odpowiedź na projekt „Samochodu dla Ludu” (stąd niem. Volkswagen), jaki ogłosił Adolf Hitler. Według tego projektu należało bowiem zbudować samochód pełnowartościowy i niezawodny, o lekkiej konstrukcji, który może rozwijać prędkość 100 km/h, a jego cena będzie przystępna dla

0 komentarzy

Fabryka FSO perfekcyjne wyłudzenie planów…

Na temat pierwszej po wojnie próby współpracy Państwa Polskiego z Fiatem nie zachowało się zbyt wiele materiałów. Nawet w fiatowskich archiwach z tamtego czasu niewiele można znaleźć. Na podstawie tych nielicznych dokumentów można jednak odtworzyć wydarzenia tamtego okresu, które popchnęły Polskę na inne tory rozwoju motoryzacji. Partnerem Fiata w rozmowach o budowie fabryki był Centralny

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *