AUDI QUATTRO, nieznana historia

kartyhistorii_3

Symbolem systemu quattro jest Gekon Malajski, którego sposób poruszania stanowi odzwierciedlenie wszystkich zalet quattro. Porusza się on po lesie tropikalnym, przeważnie po wilgotnych gałęziach i śliskim listowiu. Dobrą przyczepność w takich warunkach zawdzięcza z jednej strony przyssawkom, z drugiej natomiast rozdziałowi sił.

Wilgotne lub śliskie podłoże występuje nie tylko w lesie tropikalnym, lecz także na naszych drogach, i to znacznie częściej niż by sobie tego życzyli kierowcy. Nie tylko śnieg i lód, ale również jesienne liście, rozsypany piasek i gliniastą drogę gruntową łatwiej jest pokonać samochodem Audi z napędem na cztery koła.

System quattro był wynikiem zmiany sposobu myślenia jaka dokonała się w koncernie Audi w połowie lat siedemdziesiątych. Wszystko zaczęło się od powołania, w 1975 roku, Ferdinanda Piecha na stanowisko Członka Zarządu. Piech miał wówczas 39 lat, doświadczenie zdobyte w koncernie Porsche i trzy lata pracy na stanowisku szefa działu rozwoju  Audi.

Szybko okazało się, że człowiek ten jest niezwykle postępowy i myślący perspektywicznie, czym pozyskał wewnątrz firmy zaufane grono. Młodzi konstruktorzy przedstawili mu swoje prace prowadzone nad modelem Audi 50, silnikiem Polo i pojazdem terenowym o nazwie lltis, oferowanym różnym armiom NATO.

Szczególne wrażenie podczas zimowych jazd testowych wywarł samochód terenowy. Pomimo słabej jednostki napędowej o mocy 75 KM pokonał na śniegu i lodzie prototyp Audi 200.

W lutym 1977 konstruktor zawieszenia Jorgen Bensinger wpadł na pomysł aby w samochodzie osobowym zastosować napęd jak w modelu Iltis (a więc na cztery koła), lecz z silniejszą jednostką napędową.

Co ciekawe, projekt ruszył bez wsparcia ze strony koncernu, bez budżetu i bez „zlecenia konstrukcyjnego”, które w dużym zakładzie potrzebne jest nawet na nową klamkę do drzwi.

Podstawowe hasła tego projektu brzmiały następująco: przydatność do jazd długodystansowych, karoseria typu coupé, napęd na wszystkie koła, silnik z turbodoładowaniem. Bezpośrednio zaangażowanych było około dziesięciu osób, które zapewniały dyplomatyczne wsparcie ze strony poszczególnych działów. Ojcami projektu byli: Jorg Bensinger – inicjator, Ferdinand Piech – patron oraz szef, i Walter Treser – najlepszy kierownik działu projektowego. Powstały samochód otrzymał kryptonim Audi 80.

Obecnie system potrzebował nazwy.

Decyzja miała zapaść na zebraniu dotyczącym strategii produktu. Przedstawiono na nim dwa pomysły. Zaproponowano nazwy Carat i Quattro. Carat to skrót od słów Coupe All Rad Antrieb Turbo. Walter Treser, autor nazwy Quattro, dowiedział się o tej propozycji i sprawdził, że istnieją już zaliczane do najtańszych perfumy o tej samej nazwie. Postarał się o jedną buteleczkę perfum i gdy podczas posiedzenia wymieniono nazwę Carat, wyjął ją i napomknął, że nie można nazwać produktu, który ma podbić świat, tak samo jak tandetne perfumy dla kobiet. W ten sposób zwyciężyła nazwa Quattro.

W marcu 1980 roku podczas Salonu w Genewie samochód został przedstawiony zagranicznym mediom.

Od samego początku projektanci i konstruktorzy zgodni byli co do tego, że nowy samochód należy zaprezentować na arenie sportowej.

Szybką i bezpośrednią konfrontację z konkurencją mogły zapewnić jedynie Mistrzostwa Świata w rajdach samochodowych 1981 roku. Gdy zapadła ostateczna decyzja o konieczności skompletowania zespołu rajdowego, w pierwszej kolejności zwrócono się do Fina, Hannu Mikkola.

Był to najbardziej utytułowany kierowca, nie tylko w sezonie 1979, lecz także w całym dziesięcioleciu. Po jazdach testowych bez wahania przyjął on propozycję Audi.

Drugim kierowcą została wybrana kobieta o nazwisku Michéle Mouton, najszybsza kobieta na czterech kółkach.

Jesienią 1981 roku zdarzyła się rzecz niewiarygodna: Michéle Mouton jako pierwsza kobieta w historii sportu samochodowego wygrała wyścig w San Remo w ramach Mistrzostw Świata.

Była to najlepsza reklama dla systemu quattro, dowód dla sceptycznych, którzy odtąd mieli pewność, że „nawet kobieta, mając do dyspozycji samochód z takim napędem, może bez trudu wygrywać”.

MOTOMI.pl Bogusław Korzeniowski

Fabryka FSO perfekcyjne wyłudzenie planów…

Na temat pierwszej po wojnie próby współpracy Państwa Polskiego z Fiatem nie zachowało się zbyt wiele materiałów. Nawet w fiatowskich archiwach z tamtego czasu niewiele można znaleźć. Na podstawie tych nielicznych dokumentów można jednak odtworzyć wydarzenia tamtego okresu, które popchnęły Polskę na inne tory rozwoju motoryzacji. Partnerem Fiata w rozmowach o budowie fabryki był Centralny

0 komentarzy

AUDI QUATTRO, nieznana historia

Symbolem systemu quattro jest Gekon Malajski, którego sposób poruszania stanowi odzwierciedlenie wszystkich zalet quattro. Porusza się on po lesie tropikalnym, przeważnie po wilgotnych gałęziach i śliskim listowiu. Dobrą przyczepność w takich warunkach zawdzięcza z jednej strony przyssawkom, z drugiej natomiast rozdziałowi sił. Wilgotne lub śliskie podłoże występuje nie tylko w lesie tropikalnym, lecz także na

0 komentarzy

UNIMOG – fantastyczny samochód to dzieło przypadku…

W motoryzacji wiele rozwiązań zawdzięczamy przypadkowi. Tak było też z kultowym już modelem Unimog. Po zakończeniu II wojny światowej trwały rozmowy nad wprowadzeniem w życie planu Morgenthaua (w-ce prezydent USA – przyp MOTOMI.PL), na mocy którego Niemcy stałyby się państwem rolniczym z całkowitym zakazem rozwijania przemysłu ciężkiego. Sytuację tę wykorzystał Albert Friedrich, niegdyś szef działu

0 komentarzy

Drobny złodziej kradnie jedno BMW, Rosjanie ukradli… całą fabrykę

Historia, którą chcemy przypomnieć to epizod całkowicie zapomniany, a doskonale obrazuje działalność ZSRR, jej „myśl techniczną” i poszanowanie prawa międzynarodowego. Przed II wojną światową fabryka BMW miała dwie najważniejsze siedziby: w Monachium (miejscu narodzin firmy) i w Eisenach (miejscu narodzin działu automobilizmu, gdyż stąd pochodził model Dixi). W listopadzie 1928 roku zakład w Eisenach (gdzie

0 komentarzy

70 LAT RENAULT 4 CV – samochód legenda – w Polsce prawie nieznany

  12 sierpnia 2017 roku mija 70 lat od rozpoczęcia produkcji Renault 4 CV. Był to pierwszy „samochód globalny” koncernu Renault – budowano go w kilku krajach świata przez 14 lat.   Idea masowo produkowanego „auta popularnego” była znana w Renault od połowy lat 20. W kolejnej dekadzie wprowadzono na rynek modele Celtaquatre i Juvaquatre,

0 komentarzy

Dlaczego ŠKODA promuje rowery?

W reklamach telewizyjnych prezentowana jest animacja firmy ŠKODA promująca jazdę na rowerze i stronę www.welovecycling.com. Skąd to zainteresowanie firmy samochodowej rowerami?   Otóż historia tej firmy ŠKODA rozpoczyna się w grudniu 1895 roku od… skromnego warsztatu rowerowego i dość nieoczekiwanego spotkania. Ta firma produkująca samochody nie powstałby bowiem nigdy, gdyby Vaclav Klement nie nabył niemieckiego bicykla

0 komentarzy

Białe kruki Volvo

Niewiele osób wie, że Volvo – na bazie legendarnego modelu 240/260 -wyprodukowało pięć kabrioletów 262C „Solaire”. Dokładnie to pojazdy powstały dzięki współpracy Szwedów z włoskim studio Bertone… Ponieważ zakłady Bertone nadawały się do produkcji samochodów na małą skalę, Włochom powierzano przygotowanie krótkich wersji specjalnych, w tym Volvo serii 200. Pierwszymi z nich były limuzyna 264

0 komentarzy

GARBUS – prawdziwa historia narodzin

17 stycznia 1934 roku Ferdinand Porsche spisał swoje „Exposé dotyczące budowy niemieckiego samochodu dla ludu”. Była to odpowiedź na projekt „Samochodu dla Ludu” (stąd niem. Volkswagen), jaki ogłosił Adolf Hitler. Według tego projektu należało bowiem zbudować samochód pełnowartościowy i niezawodny, o lekkiej konstrukcji, który może rozwijać prędkość 100 km/h, a jego cena będzie przystępna dla

0 komentarzy
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *