Arkadiusz Nowiński prezes Volvo Car Poland o rozwoju fir

53148072251886e1e3cb

Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland: Od lat staramy się zwiększać sprzedaż stopniowo, a nie skokowo. To przynosi rezultaty. Kolejny rekord z pewnością zostanie pobity. Będzie to już dziewiąty w ostatnich dziesięciu latach najlepszy roczny wynik sprzedaży w naszym kraju. To wspaniały czas dla Volvo. Mamy dużo nowych modeli i głębokie przekonanie, że rynek motoryzacyjny na świecie i w Polsce będzie dalej rósł. Ale wolę chuchać na zimne.

Paweł Janas, IBRM Samar: Niedawno także w Polsce zadebiutował najmniejszy SUV w rodzinie Volvo. Jakie miejsce w gamie modeli szwedzkiego producenta zajmie XC40?

Arkadiusz Nowiński, prezes Volvo Car Poland: Wraz z premierą tego modelu wchodzimy w nowy dla nas, ale bardzo obiecujący na całym świecie, segment. Nie wszyscy ludzie potrzebują dużych aut, takich jak XC90 czy XC60, a też chcą jeździć SUV-ami. Nowy XC40 będzie stanowił zatem świetne uzupełnienie naszej gamy. Co ważne, XC40 nie jest po prostu pomniejszoną wersją większych SUV-ów Volvo, bowiem oparty został na nowej platformie technologicznej. W przyszłości to podwozie posłuży jako baza wielu innym modelom marki. Jednym z nich będzie pierwsze w pełni elektryczne Volvo.

XC40 ma niebawem pojawić się w polskich salonach…

Auto jest teraz pokazywane w salonach dealerskich marki na terenie całego kraju. Mamy już ponad dwieście zamówień. Pierwsze samochody polscy klienci będą mogli odbierać na początku przyszłego roku. Naszą ambicją jest by model został liderem w swoim segmencie.

Kto będzie konkurentem XC40? BMW X1, Mercedes GLA czy może Audi Q3?

Będziemy konkurowali przede wszystkim z markami segmentu premium. Z pewnością chcemy być w tym gronie numerem jeden, podobnie jak w innych segmentach. Choćby w tym, w którym obecny jest XC60.

Wraz z nowym autem zadebiutuje też program Care by Volvo…

To pomysł, który został zainspirowany zmianami zachodzącymi w światowej sprzedaży. Klienci odchodzą dziś od modelu posiadania przedmiotów na rzecz ich użytkowania. Taki trend pojawił się już dwie dekady temu na rynku telefonii komórkowej. Dziś telefonu najczęściej nie kupujemy, a użytkujemy i spłacamy w ramach abonamentu. Przygotowaliśmy program, który wpisuje się w ten trend. Zakłada on, że klient nie musi kupować XC40, natomiast może go użytkować w ramach stałej miesięcznej raty. Nie wymagamy przy tym żadnej wpłaty własnej, wystarczy podpisać umowę. Przy cenie auta w wysokości około 180 tysięcy złotych, klient będzie płacił niespełna 2 400 zł netto miesięcznie. W ramach tej opłaty będzie mógł przez dwa lata korzystać z samochodu…

Ale zapewne to nie wszystko…

Care by Volvo to naszym zdaniem, najbardziej kompleksowy abonament samochodu w Polsce. Obejmuje on także ubezpieczenie, przeglądy i opony zimowe, usługęVolvo on call, a ponadto car-sharing czy wynajem większego auta. Dostępna jest do tego usługa consierge, czyli użytkownik XC40 będzie mógł np. zadzwonić na specjalną infolinię i poprosić o zarezerwowanie mu stolika w restauracji. W ramach abonamentu importer zapewni także usługę „door to door”, co oznacza, że serwisant zabierze spod domu auto do warsztatu, a po zakończeniu naprawy odstawi je na miejsce. Z takiej możliwości, w ramach opłat, będzie można jednak skorzystać tylko raz w roku.

Kto został waszym partnerem ubezpieczeniowym?

Mamy oczywiście partnera, jest nim PZU. Nie wchodząc w szczegóły naszej kuchni, chciałbym podkreślić, że dzięki tej współpracy nasi klienci płacą takie same stawki ubezpieczania. Bez względu na swój wiek czy doświadczenie za kierownicą.

Miesięczna opłata za Care by Volvo ma być taka sama w siedmiu krajach europejskich? Czy to nie sprawi, że w Polsce będzie ona zbyt wysoka dla niektórych klientów?

Mamy prężnych przedsiębiorców. Wiele innych produktów też ma taką samą cenę na całym świecie.

Do kogo kierowany jest program Care by Volvo? Na jakie efekty liczy firma?

Program jest skierowany do wszystkich przedsiębiorców. To innowacyjny produkt, którego nie było dotąd na rynku. Liczymy, że będą z niego korzystali zarówno mali, średni jak i bardzo duzi przedsiębiorcy.

Będą kolejne modele objęte programem Care by Volvo?

Na razie ruszamy tylko z XC40. Zobaczymy jak klienci przyjmą program, wtedy będziemy podejmowali decyzje czy objąć nim kolejne auta.

Wyjdźmy teraz poza nasze podwórko. Volvo ogłosiło, że od 2021 roku produkcja modelu XC90 zostanie przeniesiona do nowej fabryki w Charleston w Karolinie Południowej.

Fabryka w Charleston, która zostanie uruchomiona w przyszłym roku, to nasz pierwszy zakład na terenie Ameryki Północnej. Będzie tu produkowany na rynek amerykański model S60. Ulokowanie fabryki właśnie w USA dobrze wpisuje się w panujące tam obecnie nastroje…

Nastroje prezydenta Trumpa, który próbuje wymusić na firmach by inwestowały na terenie Stanów Zjednoczonych, a nie na przykład w Meksyku…

No tak… choć to raczej przypadek. Decyzja o wybudowaniu fabryki właśnie w USA była podjęta na długo przed tym, jak Amerykanie zdecydowali się na wybór Donalda Trumpa na prezydenta. Natomiast decyzja o przeniesieniu tu produkcji modelu XC90 została podjęta już w odniesieniu do bieżącej sytuacji.

Jakie znaczenie dla marki będzie miało powstanie fabryki w Charleston?

Volvo przeżywa dziś okres bardzo dynamicznego rozwoju firmy i rewolucji w gamie modelowej. To pociąga za sobą konieczność odbudowy wolumenu sprzedaży na kluczowym dla marki rynku amerykańskim. Na starych filmach z lat 70. czy 80. widać na ulicach tutejszych miast dużo aut marki Volvo. Później sprzedaż zaczęła spadać, głównie ze względu na niekorzystny dla europejskich producentów kurs dolara. Dlatego też nasze najmniejsze modele, ze względu na niskie marże, jakie można by za nie uzyskać, w ogóle nie były w USA oferowane. Posiadanie fabryki na terenie Stanów Zjednoczonych, w dużym stopniu uodparnia naszą działalność na wahania kursów walut.

Czy „przeniesienie” produkcji XC90 do USA oznacza, że fabryka w Szwecji zaprzestanie wytwarzania tego modelu?

Tego jeszcze nie wiemy.

Volvo ogłosiło niedawno, że każdy nowy model Volvo, wprowadzony na rynek po roku 2019, będzie wyposażony w silnik elektryczny. Co to dokładnie oznacza?

Wszystkie nowe modele będą dostępne z silnikami elektrycznymi albo hybrydowymi. Innymi słowy mówiąc, nie będziemy już wtedy wprowadzać na rynek samochodów wyposażonych tylko w silnik spalinowy. Choć oczywiście, obecnie wytwarzane modele też mogą być z czasem wyposażane w alternatywny napęd.

Dlaczego właśnie auta na prąd? Czy to przyszłość światowej motoryzacji, a może tylko moda lub trend wymuszony przez, na przykład unijne prawodawstwo?

Jako pierwsza marka produkująca samochody z tradycyjnym napędem, ogłosiliśmy, że już w nieodległej przyszłości będziemy produkowali tylko auta elektryczne i hybrydowe. E-mobilność to z jednej strony trend wywołany zmianami otoczenia prawnego. Efektem tego są zapowiedzi niektórych krajów dotyczące zakazu używania samochodów spalinowych począwszy od lat 2025-2040. Decyzję taką podjęły m.in. rządy: Holandii, Norwegii. Niemiec, Francji i Anglii. Ale z drugiej strony, te zmiany w prawie są efektem walki o polepszenie jakości życia mieszkańców dużych miast, dziś narażonych na wdychanie trujących spalin. Silniki elektryczne bardzo dobrze się wpisują w trend dbania o poprawę jakości powietrza w dużych aglomeracjach.

W 2016 r. po raz trzeci z rzędu Volvo pobiło rekord sprzedaży. W 2016 roku na świecie firma dostarczyła klientom ponad 534 tys. aut. W tym roku będzie jeszcze lepiej?

Z pewnością kolejny rekord padnie, choć na razie trudno jest prognozować, o ile zostaną pobite ubiegłoroczne wyniki.

W Polsce też padnie kolejny rekord? W 2016 roku Volvo zarejestrowało 7 741 nowych aut, a cel 10 tysięcy sztuk rocznej sprzedaży wydaje się być na wyciągnięcie ręki.

Od lat staramy się zwiększać sprzedaż stopniowo, a nie skokowo. To przynosi rezultaty. Kolejny rekord z pewnością zostanie pobity. Będzie to już dziewiąty w ostatnich dziesięciu latach najlepszy roczny wynik sprzedaży w Polsce. Do 10. tysięcy aut jednak jeszcze nieco nam zabraknie.

Wyzwania na 2018 roku dla Volvo?

To wspaniały czas dla Volvo. Mamy dużo nowych modeli i głębokie przekonanie, że rynek motoryzacyjny na świecie i w Polsce będzie dalej rósł. Ale wolę chuchać na zimne.


Wywiad przeprowadził IBRM SAMAR
0 I like it
0 I don't like it

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *